Hastighed på plæneklipper (Ginge TNM)
Fra : Daddy

Dato : 15-04-05 23:33

Hej Gruppe!
Mine forældre (aldersmæssigt 70plus) har 2 stk. Ginge plæneklippere
med TNM - en til "derhjemme" og en til sommerhuset. Det er en
kanon-opfindelse med TNM ("Touch and mow", der jo betyder at man
stille og roligt kan trække en "starter-fjeder" op over flere
minutter. Når fjederen så er "ladet op", starter den maskinen vha. den
oprullede fjederkraft. Når motoren stoppes, oplader den helt af sig
selv. Ved normal brug hen over sommeren er fjederen altid spændt og
dermed klar til start).
Maskinerne er også selvkørende - med træk på baghjulene.

Rigtig fint, men: Disse maskiner har af een eller anden grund ikke
mulighed for at variere på hastigheden: Motoren kører i samme
omdrejningstal altid - hvilket betyder at "gåhastigheden" bag maskinen
altid er den samme. Jeg ville gerne kunne gå/klippe hurtigere end
maskinen tillader når JEG klipper for dem - men det kan altså ikke
reguleres.

Hvad er mon grunden til denne "hastigheds-fiksering" - og - som det
vigtigste - har du en god og forsvarlig løsning?

Venlig hilsen

Steen

Fra : Filip

Dato : 16-04-05 07:33

> Hvad er mon grunden til denne "hastigheds-fiksering" - og - som det
> vigtigste - har du en god og forsvarlig løsning?

Grunden til at maskinen har samme hastighed er at selve hjultrækket er
fikseret i forhold til rotoren. Der går ( på den model jeg har set) en
kielrem fra rotorstammen på motoren, og over til et gearingssystem som
trækker hjulene. Dette kan som du selv siger ikke justeres da de er
fikseret. Eneste løsning er at pille kielremmen af når du skal slå græsset.
Jeg ved ikke hvor besværligt det er, men da du sikkert skal sætte kielremmen
på igen når de selv skal slå græsset (kan dine forældre det?) så skal du
have fat i skruenøglen både før og efter brug. Jeg ville personligt nok
blive træt af det, men ellers er løsningen at du slår det hver gang

Filip