Rengøring af strygejern
Fra : Vanja Lauridsen

Dato : 15-04-05 13:48

Hej NG

Jeg har et strygejern som er blevet for varmt på et tidpunkt og nu er der
brændt stof på det, hvordan er det man rengører det? Jeg mener at have hørt
noget med citron eller citronsyre, men er ikke sikker, så ville lige tjekke
med jer.

På forhånd tak

Vanja

Fra : Tomas Jensen

Dato : 15-04-05 16:51

Vanja Lauridsen skrev:
> [...]
> noget med citron eller citronsyre, men er ikke sikker, så ville lige tjekke

Hej

Min mors råd: Med et varmt strygehjern stryger du noget salt, der er
spredt ud på en avis. Om det virker, véd jeg ikke. Desuden er dette råd
til de gamle strygehjern uden "sliplet" belægning - om det det du'r til
disse vides ikke.

Tomas

Fra : T

Dato : 17-04-05 08:47

> [...]
> brændt stof på det, hvordan er det man rengører det? Jeg mener at have
> hørt noget med citron eller citronsyre, men er ikke sikker, så ville lige

Tænd strygejernet - gnid med et stearinlys (jeg bruger et hvidt) på det
"belagte" sted - og lad det dryppe ned på et stykke køkkenrulle. Du skal
indimellem stryge jernet på køkkenrullen. Sådan plejer jeg at klare det.

Fra : Martin

Dato : 18-04-05 10:18

"Vanja Lauridsen" <VanjaLauridsenSLET@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> brændt stof på det, hvordan er det man rengører det? Jeg mener at have
> hørt noget med citron eller citronsyre, men er ikke sikker, så ville lige

Leth (DR) viste engang at man kunne få noget "viskelæder" til at rense
strygejern med. Om det virker, ved jeg ikke.

/Martin