Læggekartofler
Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 13-04-05 20:39

Hej Gruppe

Min familie og mig har lige købt et nedlagt landbrug, så nu skal vi jo til
at dyrke vores egne grøntsager. Meeeeen der kommer problemet, det eneste jeg
nogensinde har prøvet at så, er karse
Jeg er har fået lagt læggekartofler i en æggebakke og de står nu mørkt og
ved ca. 15- 20 gr., nu er de begyndt og spire med små bitte bitte hvide
spire og hvad skal der nu ske.. Skal de blive ved med at stå mørkt, hvor
store skal spirene være før de kan lægges i jorden, hvornår må de lægges i
jorden og så er der noget jeg kan huske fra min barndom ved min mormor at
der var sådan nogle jordforhøjning ved hver kartoffel man lægger.. hvorfor
er der det og skal man gøre det??? Jeg ved godt der er måske nogle
indlysende spørgsmål/og svar... Men jeg er altså på bar bund.. Håber i kan
hjæle..

Mvh Heidi
Husk at fjerne "FJERNMIG" i mailadr...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-04-05 21:06

"Heidi Bech Petersen" <hbFJERNMIG@petersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ved ca. 15- 20 gr., nu er de begyndt og spire med små bitte bitte hvide
> spire og hvad skal der nu ske.. Skal de blive ved med at stå mørkt

De skal stå lyst, gerne fra starten. Først relativt lunt, senere køligere.
Og ikke for tidligt, for de skal ud inden de får for meget rod, evt. kan man
lade dem starte i en urtepotte. For skal man til at brække dem fra hinanden
i en stor rodkage, gør man mere skade end gavn. Og skal de ud i alt for kold
en periode, kan de ligefrem gå i stå eller visne.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 13-04-05 21:44

> [...]
> Og ikke for tidligt, for de skal ud inden de får for meget rod, evt. kan

Det er måske fortidligt jeg er begyndt at lægge dem til at spire... Jeg skal
nok stille dem lyst med det samme.. er det ok med køkkenvinduet der er i
hverte fælle lyst men det er stuetemperatur...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-04-05 21:55

> [...]
> nok stille dem lyst med det samme.. er det ok med køkkenvinduet der er i
> hverte fælle lyst men det er stuetemperatur...

Man må jo gøre det der er muligt. Du bliver nok nødt til at lave et plast
eller fiberdugstelt til dem når de skal ud. Hvis du vil trække i nødbremsen
fordi det bliver for mange, kan du jo brække spirerne af dem, og lægge dem i
køleskabet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Pilen

Dato : 13-04-05 21:25

Skynd dig at sætte dem så lyst som muligt , gerne i et vindue , så får de
grønne kraftige spirer .

Ole

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 13-04-05 21:46

> Skynd dig at sætte dem så lyst som muligt , gerne i et vindue , så får de
> grønne kraftige spirer .

Jeg har nu sat dem i køkkenvinduet...

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 13-04-05 21:48

Men hvad med disse spørgsmål

hvor store skal spirene være før de kan lægges i jorden, hvornår må de
lægges i jorden (hvor mange gr.) og så er der noget jeg kan huske fra min

Fra : Pilen

Dato : 13-04-05 21:56

hej Heidi .
Spirerne er klar når de er ca 1-2 cm .
De kan ligges fra nu af og skal bare et halvt spadestik ned i jorden , så
kan man altid trække lidt jord op omkring planten hvis kartoflerne
begynder
at kravle op af jorden efterhånden som de bliver store .

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 14-04-05 05:59

Hej Preben og Ole

Tusind tak for hjælpen... Nu glæder jeg mig lige frem til at skal til at
lægge kartofler og er meget spændt på hvordan det går. Nu skal jeg så igang
med tomaterne. Men jeg TROR at jeg har læst mig til det meste der. )

Mvh Heidi

Fra : Gunnar

Dato : 14-04-05 07:56

> [...]
> lægge kartofler og er meget spændt på hvordan det går. Nu skal jeg så
> igang med tomaterne. Men jeg TROR at jeg har læst mig til det meste der.

Skal det blive tidlige kartofler, så sæt den ud nu og dæk dem over med klar
plastik
lige som Samsø, den er næsten dækket af plastik nu.
Det luner jorden, og skal så fjernes igen nu du kan se toppen
Gunnar

Fra : EJ

Dato : 14-04-05 18:28

> [...]
> er der det og skal man gøre det??? Jeg ved godt der er måske nogle
> indlysende spørgsmål/og svar... Men jeg er altså på bar bund.. Håber i kan

Hej Heidi

Held og lykke med dit haveprojekt.

Du kan få mange gode råd på denne side

http://www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/StartHaven!ReadForm&csref=_google_adwords_have&bannersite=googleadwords

Vi har allerede lagt alle vores kartofler - så kan de komme op når/hvis de
får lyst.

venlig hilsen
E. Jensen