Hvad skærer man i tegltagsten med?
Fra : Lazy

Dato : 10-04-05 11:25

Hej

Jeg skal have skåret nogle tegltagsten til.

Bruger man sav eller vinkelsliber?

Hvilken type klinge / skive skal jeg bruge?

Mvh

Lazy

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-04-05 11:34

"Lazy" <sjarme@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg skal have skåret nogle tegltagsten til.
>
> Bruger man sav eller vinkelsliber?
>
> Hvilken type klinge / skive skal jeg bruge?

En stenklinge på en vinkelsliber.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Calle.

Dato : 10-04-05 12:43

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Lazy" <sjarme@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> En stenklinge på en vinkelsliber.
eller endnu bedre en diamant klinge
--
Calle.

Fra : Finn Christiansen

Dato : 10-04-05 18:37

En diamantklinge laver klart det pæneste snit men koster også lidt mere
FC

Fra : Lazy

Dato : 10-04-05 19:01

> En diamantklinge laver klart det pæneste snit men koster også lidt mere

Hvad koster sådan en fætter så ca.?

Mvh

Lazy

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-05 19:36

On Sun, 10 Apr 2005 20:00:55 +0200, "Lazy" <sjarme@hotmail.com> skrev:

>Hvad koster sådan en fætter så ca.?

30 kr hos harald nyborg

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-04-05 19:59

"Finn Christiansen" <finn.christiansen@fjernesmail.dk> skrev i en meddelelse
> En diamantklinge laver klart det pæneste snit men koster også lidt mere
> FC

Ikke i dette tilfælde. Pænt og fejlfrit kan ikke overgås.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Armand

Dato : 10-04-05 21:38

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Lazy" <sjarme@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> En stenklinge på en vinkelsliber.

På en bugtet tagsten vil man komme til kort med en lille vinkelsliber -
Dér vil en sav være bedre egnet, og en alm. nedstryger vil kunne klare
jobbet hvis det drejer sig om et par enkelte sten her og nu.
Ellers er det måske lejlighed til at købe sig en elektrisk bajonet-sav:
Harald Nyborg har i sin aprilfolder (hvis man kan kalde en A4-tryksag
for en folder!?), en sådan til 248,- incl. (standard?)klinge
(varenummer6149); og 2 stk diamant-klinger (f: støbejern, mursten,
kakler og glasfiber) til 170,-!

--
Armand.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 11-04-05 15:47

I news:68g6e.111071$Vf.4176035@news000.worldonline.dk <Armand>
<armand@mc-chaufforerne.dk> skrev:

> Ellers er det måske lejlighed til at købe sig en elektrisk
> bajonet-sav:

En bajonetsav er uanvendelig til mange ting. Undtagen til at save bløde
indervægge ned med. Det er spild af penge.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Tomas Jensen

Dato : 12-04-05 14:18

> En bajonetsav er uanvendelig til mange ting. Undtagen til at save bløde
> indervægge ned med. Det er spild af penge.

En bajonetsav kan også bruges til:
1) savning af træ/jernrør på steder, hvor man ikke kan komme til med en
alm sav/nedstryger/vinkelsliber/stiksav.

2) Formede og lige snit f.eks. en murstensmur (En vinkelsliber er måske
hurtigere til de lige snit, men den støver af h... til og kan ikke nå
hele vejen igennem). Brugte min til at save et rundt hul til emhætteaftræk.

Men det er klart, at man skal lære at bruge den samt vælge den rigtige
klinge.

Mvh Tomas

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 12-04-05 14:55

I news:425bc9c6$0$694$edfadb0f@dread16.news.tele.dk <Tomas Jensen>
<hatofjern@jensen.tdcadsl.dk> skrev:

> En bajonetsav kan også bruges til:
> 1) savning af træ/jernrør på steder, hvor man ikke kan komme til med
> en alm sav/nedstryger/vinkelsliber/stiksav.

Jernrør ja, men hvor tit er det lige man har brug for det og ikke kan
bruge en rørskærer?
Man skal jo også oftest have plads til at lave en gevind.

I træ mangler jeg endnu at have en opgave jeg ikke kan klare med en
fukssvans eller en savklinge med håndtag.

> 2) Formede og lige snit f.eks. en murstensmur

Det er nok mig, men jeg har endnu ikke kunnet få en bajonetsav til at
save lige ;)

> Men det er klart, at man skal lære at bruge den samt vælge den rigtige
> klinge.

Det mangler jeg så, men jeg vil prøve at se om jeg også kan klare de
næste 57 år uden ;)

Som du kan se, er jeg ikke den store tilhænger af bajonetsave. Jeg kan
skrive en bog om ting jeg hellere ville have på hobbyhylden :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Calle.

Dato : 12-04-05 15:12

Carsten Finn Rasmussen wrote:
> Jernrør ja, men hvor tit er det lige man har brug for det og ikke kan
> bruge en rørskærer?
Jævnligt

> Man skal jo også oftest have plads til at lave en gevind.
et gevind.

Ikke hvis kan skal have noget fjernet.

> I træ mangler jeg endnu at have en opgave jeg ikke kan klare med en
> fukssvans eller en savklinge med håndtag.

sætte en håndvask i en bordplade
--
Calle.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 12-04-05 16:43

I news:fGQ6e.116$XH.32@news.get2net.dk <Calle.> <fake@fake.fake> skrev:

> sætte en håndvask i en bordplade

Den klarer stiksaven ;)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Calle.

Dato : 12-04-05 19:26

Carsten Finn Rasmussen wrote:
> I news:fGQ6e.116$XH.32@news.get2net.dk <Calle.> <fake@fake.fake>

> Den klarer stiksaven ;)

den er ikke med i din liste med save, som du mente du har kunnet klare dig
med.
--
Calle.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 12-04-05 20:03

I news:goU6e.173$QO4.146@news.get2net.dk <Calle.> <fake@fake.fake>
skrev:

> den er ikke med i din liste med save, som du mente du har kunnet
> klare dig med.

Ordkløver ;)
Det var Tomas' liste der var grundlaget. Jeg har masser af forskellige
save, men en bajonetsav synes jeg ikke jeg mangler :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Calle.

Dato : 12-04-05 21:56

> [...]
> Det var Tomas' liste der var grundlaget. Jeg har masser af forskellige
> save, men en bajonetsav synes jeg ikke jeg mangler :)

Jeg er da fuldstændig enig med dig, jeg har endnu aldrig haft brug for den
--
Calle.

Fra : Tomas Jensen

Dato : 12-04-05 17:11

Carsten Finn Rasmussen skrev:

> Som du kan se, er jeg ikke den store tilhænger af bajonetsave. Jeg kan
> skrive en bog om ting jeg hellere ville have på hobbyhylden :)

Jamen du har da så inderligt ret: Skulle jeg undvære een af mine save,
blev det nok bajonetten. Hvis man skulle give kr. 2000 for en sådan,
ville jeg aldrig have prøvet at bruge en sådan. Men nu kan den fåes for
150 - 200 kr ved den lokale jemmepuscher.
Det er ligeså med min borehammer/hammermejsel. Kostede en sådan 3-4k
ville jeg leje een de få gange, hvor jeg absolut ikke kunne gøre
arbejdet uden... og resten af tiden ville jeg brække ryggen og
håndled/fingre med en mejsel, hammer og stålstang samt ødelægge min
almindelige boremaskine.

mvh Tomas

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-04-05 20:38

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev

> På en bugtet tagsten vil man komme til kort med en lille vinkelsliber

Det er kun oppe i dit hovede den er lille (jeg skrev ikke noget desang.),
det er nok bedst med en stor, af samme grunde som du nævner.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen