Læhegn af gamle grene og kvas
Fra : jones_net

Dato : 04-04-05 12:27

Hejsa

For at få lidt læ ud mod marken, og for at få brugt alle de gamle trækroner
og grene (som er for små til brændeovnen), har vi snakket om at lave et
læhegn. Der er måske 40 meter der skal dækkes, og vi havde tænkt på 4 hegn
af 9 meter, så man kan komme gennem hegnet et par steder. Hegnene skal måske
være 1 - 1,5 meter høje, så vi stadig kan kigge ud af haven.

Jeg havde forstillet mig at tage et armeringsnet/rionet på 4mm med 15 cm
masker. Dette skulle så bindes fast til nogle tynde stålstænger (6-10mm i
diameter), der er banket godt i jorden. I hver ende af hegnet ville jeg så
stabilisere det med en trykimprægneret hegnspæl.
Der skal så stå 2 af disse hegn parrallelt med måske 30cm mellemrum, og så
skulle alle grene og kvaset ned herimellem, og der skal plantes et eller
andet, som gror opad og henover hegnet, så det ender som en "hæk".

Er det en god idé, eller har jeg overset noget?
Kan det gøre smartere?

Håber I kan komme med lidt indspark

/J

Fra : Anton

Dato : 04-04-05 12:47

Hej
Jegså nedenstående link i forbindelse med noget andet.
Det kunne måske inspirere til en billigere/alternativ løsning.

http://www.dr.dk/friland/undersider/landskab/pil_ridsgaerde.htm

/Anton

Fra : jones_net

Dato : 04-04-05 13:38

"Anton" <anton_dk@hotmail.com> wrote in message
> Hej
> Jegså nedenstående link i forbindelse med noget andet.
> Det kunne måske inspirere til en billigere/alternativ løsning.
>
> http://www.dr.dk/friland/undersider/landskab/pil_ridsgaerde.htm

Hmmm, måske har jeg overset noget, men jeg kan ikke helt få prisen til at
passe... 50 cm mellem hvert pilepar. Det giver ca. 80 piletræer. Det er 10,-
per piletræ - koster de virkelig ikke mere?

Noget andet er plantningen af piletræerne: Der står, at de gravede "stokke"
ned - slår pilestokkene så selv rod? Er det så let at plante pil?

Men helt klart en fed idé!

/J

Fra : Armand

Dato : 04-04-05 14:02

jones_net wrote:

> [...]
> Noget andet er plantningen af piletræerne: Der står, at de gravede "stokke"
> ned - slår pilestokkene så selv rod? Er det så let at plante pil?

Jup. Man skal ligefrem skolde snitfladen hvs ikke man vil have
(flette)kviste til at kunne gro igen!
Og mon ikke at dét hænger sammen med prisen!?
Hvis du finder dig et pilehegn at klippe grene fra er det helt gratis;
men så til gengæld mindre rodsat og ikke kraftig nok til "stolper".

Anekdote:
Ved Udby, på sydsiden af Assensvejen fra Middelfart og lige før denne
støder til rute 313, stod der før millenium-orkanen en stor pil i en
stor græsbeklædt forhave.
Orkanen knækkede toppen af og den tumlede nogle meter med vinden og
borede sig ned midt i plænen med bruddet opad - Og dér står den den dag
i dag og vokser "på hovedet" som en stor pilebusk mens stammen er ved at
udvikle en frisk krone

--
Armand.

Fra : jones_net

Dato : 04-04-05 14:23

> [...]
> Hvis du finder dig et pilehegn at klippe grene fra er det helt gratis; men
> så til gengæld mindre rodsat og ikke kraftig nok til "stolper".

Så forstår jeg bedre den lave pris!

Det er jo egentlig meget let at plante pil så - og så er de jo ikke lige så
grimme og kedelige som trykimprægneret træ...

Fra : anders majland

Dato : 04-04-05 14:12

> Er det en god idé, eller har jeg overset noget?

Brandfaren - i nogle kommuner på vestkysten udlåner man gratis flishuggere
til borgerne for at de ikke skal have sådanne dynger liggende.

Fra : Armand

Dato : 04-04-05 14:54

anders majland wrote:

> Brandfaren - i nogle kommuner på vestkysten udlåner man gratis flishuggere
> til borgerne for at de ikke skal have sådanne dynger liggende.

Jeg kunne tænke mig at det er en ting der er fremmende for de forhadte
dræbersnegles formering med sådanne permanente kvasbunker :-/
Jeg har på samme måde lidt bondeanger over opstablede belægnngssten i
min baghave hvor jeg under rengøring og flytning af samme i efteråret
fandt mange blød-snegle som jeg ikke trude lade overleve mødet.
Lidt synd måske, for jeg har opdaget at have nogle flotte leopardsnegle
i haven der ikke er hverken køkkenhave eller (særlig) prydhave og dem
afliver jeg nødigt med overlæg.

--
Armand

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-04-05 00:11

jones_net <jones_netng@yahoo.dk> skrev:

> For at få lidt læ ud mod marken, og for at få brugt alle de
> gamle trækroner og grene

Brænd det hellere, eller brug det til flis.

> Jeg havde forstillet mig at tage et armeringsnet/rionet på
> 4mm med 15 cm masker.

Jeg ville hellere plante noget lavt og tæt der kan gro naturligt.

> nogle tynde stålstænger (6-10mm i diameter), der er banket
> godt i jorden.

Jeg har overtaget en gammel landbohave på 3000m2, og hver
gang jeg skal tynde ud i noget, støder jeg på gammelt jern,
underlige løsninger med hønsenet og bølgeeternitplader der
engang har været sådan en læløsning.

Jeg er derfor stærkt modstander at sådan en jerndragerløsning.
Kan det laves uden jern, er det en anden sag.

> et eller andet, som gror opad og henover hegnet, så det ender
> som en "hæk".

Her er vedbend godt.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-04-05 12:39

On Tue, 5 Apr 2005 01:10:51 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Brænd det hellere, eller brug det til flis.

Det vil være synd - hvis man har plads til en kvasdynge, så giver den
plads til en del dyr i haven. Pindsvin kan li' at gemme sig deri (tror
jeg), og de kan i hvert fald finde masser af mad i sådan en kvasdynge.
Snegle, bænkebidere osv. Fuglene kan også finde redemateriale i dynges,
samt mad.

Jeg har en kvasdynge liggende ude mellem træerne, desværre er der lidt
for mørkt derude, jeg ville nemlig meget gerne have en klematis eller to
til at gro deri. Det kunne være rigtig flot.

> [...]
>engang har været sådan en læløsning.
>
>Jeg er derfor stærkt modstander at sådan en jerndragerløsning.
>Kan det laves uden jern, er det en anden sag.

Enig, uden jern vil være det bedste.

>Her er vedbend godt.

Og klematis, kaprifolier eller - vildvin. Vildvin får den herligste røde
farve om efteråret.

Fra : jones_net

Dato : 05-04-05 13:58

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
> [...]
> jeg), og de kan i hvert fald finde masser af mad i sådan en kvasdynge.
> Snegle, bænkebidere osv. Fuglene kan også finde redemateriale i dynges,

Pindgrise har vi i hvert fald mere end ét af derude, for der render en
bittelille en rundt, og den er vist ikke gammel nok til at være flyttet
hjemmefra... Ligeledes er der en del fugle, men de vil nok ikke bygge reder
i kvaset, før det er dækket af noget grønt.

> Jeg har en kvasdynge liggende ude mellem træerne, desværre er der lidt
> for mørkt derude, jeg ville nemlig meget gerne have en klematis eller to
> til at gro deri. Det kunne være rigtig flot.

Det er netop sådan en dynge (plus resterne af nyeligt fældede træer), som
jeg gerne vil have lidt styr på - det ligger nemlig lige dér, hvor knægten
skal have legeplads om få år...

> Og klematis, kaprifolier eller - vildvin. Vildvin får den herligste røde
> farve om efteråret.

Vildvin - er det noget, som vokser hurtigt, så det kan dække inden vi bliver
pensionister i 2040?

/J

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-04-05 14:27

On Tue, 5 Apr 2005 14:58:08 +0200, "jones_net" <jones_netng@yahoo.dk>
wrote:

>Vildvin - er det noget, som vokser hurtigt, så det kan dække inden vi bliver
>pensionister i 2040?

Vildvin vokser hurtigt - vildt hurtigt fristes man næsten til at sige

Når den først har fået fat og hvis der ikke er for tørt, så gror den
flere meter om året.

Fra : jones_net

Dato : 05-04-05 14:29

> Vildvin vokser hurtigt - vildt hurtigt fristes man næsten til at sige
>
> Når den først har fået fat og hvis der ikke er for tørt, så gror den
> flere meter om året.

Takker for inf

/J