Hvor mange rummeter ??
Fra : John T.

Dato : 03-04-05 15:29

Hej !!
Jeg har stablet brænde som måler 185 i højden og
2 mtr. i bredden, dybden er 60 cm. (2 rækker af ca. 30 cm. )
Jeg får det til 2.2 kvm.
Er det rigtigt ??
Hilsen John

Fra : Mads

Dato : 03-04-05 15:34

On Sun, 3 Apr 2005 16:29:11 +0200, "John T." <kispus@despammed.com>
wrote:

>Hej !!
>Jeg har stablet brænde som måler 185 i højden og
>2 mtr. i bredden, dybden er 60 cm. (2 rækker af ca. 30 cm. )
>Jeg får det til 2.2 kvm.
>Er det rigtigt ??

Ja, rummålet er højde * bredde * længde ( i meter )

Fra : Leonard

Dato : 03-04-05 15:58

"John T." <kispus@despammed.com> wrote:

>Jeg får det til 2.2 kvm.

kvm = kvadratmeter?
- det er et flademål

rummålet som vel er det du søger fås ved at gange de 3 dimensioner
højde x bredde x længde og ved at placere kommaerne rigtigt hele vejen
opnås den største chance for at ramme et resultat der kan bruges:
1,85 x 2 x 0,6 = 2,22 m3 (kubikmeter også kaldet rummeter på
gammeldansk)

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 03-04-05 16:06

"John T." <kispus@despammed.com> skrev i en meddelelse
> Hej !!
> Jeg har stablet brænde som måler 185 i højden og
> 2 mtr. i bredden, dybden er 60 cm. (2 rækker af ca. 30 cm. )
> [...]
Du skriver 2,2 kvm. ( 2 m2 ) Du mener selvfølgelig rummeter?
Hilsen Matthias

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 03-04-05 19:01

> [...]
> Hej !!
> Jeg har stablet brænde som måler 185 i højden og
> 2 mtr. i bredden, dybden er 60 cm. (2 rækker af ca. 30 cm. )

Jeg kan desværre ikke huske detaljerne, men en rummeter brænde er ikke bare
en rummeter brænde Hvis brændet er stablet, som i dit tilfælde, hedder
det vist en skovrummeter. Hvis brændet mere eller mindre er smidt ned i en
beholder på 1 rummeter hedder det vist noget andet, som jeg ikke kan huske.
Der findes vist et begreb i den forbindelse der bruges, når man skal
beskrive, hvor stor en procentdel af et givet mål, der må være luft - og der
gør det selvfølgelig en forskel, om brændet er stablet eller ej.

Æhhh, en slags hjælp?

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Armand

Dato : 03-04-05 19:20

Peter Ingsø Laursen wrote:

> Jeg kan desværre ikke huske detaljerne, men en rummeter brænde er ikke bare
> en rummeter brænde Hvis brændet er stablet, som i dit tilfælde, hedder
> det vist en skovrummeter.

Jeg mener at skovrummeteren betinger afskåren længde á 1meter, hvorved
at længde X højde udgør målet for skovrummeteren :-/

> Der findes vist et begreb i den forbindelse der bruges, når man skal
> beskrive, hvor stor en procentdel af et givet mål, der må være luft - og der
> gør det selvfølgelig en forskel, om brændet er stablet eller ej.

- - - - eller kløvet!

--
Armand.

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 03-04-05 19:23

> Jeg mener at skovrummeteren betinger afskåren længde á 1meter, hvorved
> at længde X højde udgør målet for skovrummeteren :-/

> - - - - eller kløvet!

Du har givet vis ret i begge dele Jeg kan som sagt ikke heeeeelt huske
detaljerne.

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 03-04-05 19:27

Jeg sakser lige fra en hjemmeside:

"En rummeter er flere forskellige ting
Man skal passe på, når man sammenligner priser. Der er to begreber når man
taler om rummeter, skovrummeter og kasserummeter.
Ifølge forbrugerombudsmanden skal begreberne defineres således:
1 rummeter = 1 skovrummeter medmindre andet er anført.:
Skovrummeter/rummeter er betegnelsen for 1x1x1 m stablet brænde før det er
kløvet.
Kasserummeter er betegnelsen på 1x1x1 m kløvet brænde, som er hældt i en
kasse »hulter til bulter«.
En kasserummeter udgør som tommelfingerregel ca. 70% af en skovrummeter.
1 skovrummeter er altså mest, og svarer til ca. 1,4 kasserummeter.

Den forvirring, der kan være om begreberne kommer man udover ved at
sammenligne vægten
Bøg og gran har samme brændværdi Pr. kg!!
Forskelleen er vægtfylden (se skema)
- 1 rummeter tørt bøgetræ vejer ca. 400 kg
- 1 kasserummeter tørt bøgetræ vejer ca 70% af en rummeter. En kasserummeter
vejer derfor ca. 280 kg
- 2,5 kg træ svarer til 1 liter olie
Læs mere på Forbrugerstyrelsens hjemmeside - søgeord "brænde". www.fs.dk

Stjålet fra: http://www.biofyr.dk/braende.php

Men på denne hjemmeside http://www.nrgi-biobraendsel.dk/sw658.asp
understøttes din ide om, at der skal være tale om hele stykker afskåret træ

Fra : Calle.

Dato : 03-04-05 22:03

Peter Ingsø Laursen wrote:
> [...]
> tilfælde, hedder det vist en skovrummeter. Hvis brændet mere eller
> mindre er smidt ned i en beholder på 1 rummeter hedder det vist noget
Kasserummeter

--
Calle.

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-05 19:41

skrev:

>Hej !!
>Jeg har stablet brænde som måler 185 i højden og
>2 mtr. i bredden, dybden er 60 cm. (2 rækker af ca. 30 cm. )
>Jeg får det til 2.2 kvm.
>Er det rigtigt ??

du kan se målemetoderne her

http://www.skovforeningen.dk/braende/Braende_hele_folderen.asp