Isolering af kældervæg
Fra : Lars Øland Hansen

Dato : 31-03-05 19:34

Hej i gruppen

Jeg skal til at istandsætte vores vaskerum i kælderen og skal i den
forbindelse have isoleret den ene væg (Ydervæggen).
I den væg kommer hovedvandrøret ind, slår et knæk, og løber op langs væggen
til loftet. Ved loftet slår det endnu et knæk og løber hen langs loftet. Når
vi en sjælden gang har varme på i rummet nu danner det så meget kondens at
røret står og drypper.

Når jeg nu skal i gang med at isolere den væg er mit spørgsmål som følger:
Skal jeg sørge for at det kolde rør løber inde i isoleringen, bag
dampspæren, eller skal jeg helst have røret ude i rummet??
Hvis det skal løbe ude i rummet, hvordan sørger jeg så for at der ikke
dannes kondens udenpå røret??

På forhånd tak for svar.

MVH
Lars Øland

Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 31-03-05 21:14

Den Thu, 31 Mar 2005 skrev Lars:

[...]

> Hvis det skal løbe ude i rummet, hvordan sørger jeg så for at der
> ikke dannes kondens udenpå røret??

Isolerer røret. Der kommer kondens fordi røret er koldere end luften.

mvh
Jeppe

Fra : Klaus-E. Jensen

Dato : 01-04-05 16:48

"Jeppe N. Madsen" <jeppenm@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Den Thu, 31 Mar 2005 skrev Lars:
>

> [...]
>
> Isolerer røret. Der kommer kondens fordi røret er koldere end luften.
>
> mvh
> Jeppe

Hej Jeppe.

Uanset om du vælger at skjule røret (hvad jeg nok ikke vill), skal røret
kondensisoleres, da det ellers altid vil danne kondens.

Du skal isolere røret med "Alu-lamelmåtte" eller "Alu-rørskål".
Tykkelsen på isoleringen afhænger af rørets størrelse, men som minimun
30mm
isolering.
Og husk at ALLE samlinger skal tapes med "Alu-tape".

Med venlig hilsen

MTI

Klaus-E.

www.mti-stevns.dk

Fra : Lars Øland Hansen

Dato : 01-04-05 22:30

"Klaus-E. Jensen" <mti@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 30mm
> isolering.
> Og husk at ALLE samlinger skal tapes med "Alu-tape".

Så jeg skal altså sørge for at have røret på indersiden af væggen, og så
isolere det grundigt????
(Sikke en møgopgave når der nu på røret sidder 3 knæk, en lukkehane og en
vandmåler.......)

Lars Øland

Fra : Lars Øland Hansen

Dato : 02-04-05 13:49

"Lars Øland Hansen" <Lars.oeland@inet.uni2.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
> dampspæren, eller skal jeg helst have røret ude i rummet??
> Hvis det skal løbe ude i rummet, hvordan sørger jeg så for at der ikke

Jeg har smidt et billede i dk.binaer så I kan se mit problem.
Nu har jeg bestilt en VVS´er til at komme og lave det om, så vi får se hvad
der sker..

Lars Øland

Fra : Lars Øland Hansen

Dato : 02-04-05 13:11