Timin duften fra sommerferien
Fra : Armand

Dato : 30-03-05 00:47

Vil man i sin have kunne genskabe den tørre duft af timian som vækker
minder om vores græske ferier?
Jeg mener: Er der sorter der dufter specielt kraftigt, og kan en et
lille bed i vest for terassen tænkes at fungere som duftgiver??

--
Armand.

Fra : Calle.

Dato : 30-03-05 01:46

http://www.bakker.dk/Catalog/Productdetail.aspx?parentcategoryname=33&selectedcategoryname=36&productid=1408
--
Calle.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-03-05 11:00

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> [...]
> Jeg mener: Er der sorter der dufter specielt kraftigt, og kan en et
> lille bed i vest for terassen tænkes at fungere som duftgiver??

Nu har jeg aldrig været i Grækenland, så jeg ved ikke om det er den
"rigtige" duft. Men sidste sommer købte jeg en almindelig timian og
placerede i en krukke i haven, og det duftede dejligt af timian.

Så vidt jeg ved, kan man faktisk købe en timian man kan træde på, og
som så giver en ekstra kraftig duft. Man kan plante dem på en lille
sti, eller noget i den retning.

Mvh Trine

--
Fra 1. april tilbyder vi overnatning i seperat lejlighed med plads til
4 mennesker. Tæt på Blokhus, Aalborg, Fårup Sommerland og mange andre

Fra : Armand

Dato : 30-03-05 11:44

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Nu har jeg aldrig været i Grækenland, så jeg ved ikke om det er den
> "rigtige" duft. Men sidste sommer købte jeg en almindelig timian og
> placerede i en krukke i haven, og det duftede dejligt af timian.

Jeg er ikke den store urtekender og vi er også kun blevet fortalt at den
tørre krydrede græske sommerluft skyldes timian.
Timian ved terrassen vi tilsyneladende hurtigt afsløre om for´klaringen
holder vand; men ellers er timian tilsyneladende ikke uudholdelig, så
det skal ihvertfald prøves

> Så vidt jeg ved, kan man faktisk købe en timian man kan træde på, og
> som så giver en ekstra kraftig duft. Man kan plante dem på en lille
> sti, eller noget i den retning.

Ohh!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 30-03-05 12:10

Armand wrote:

> ...........men ellers er timian tilsyneladende ikke uudholdelig, så
> det skal ihvertfald prøves

Øhh?
Undskyld min uvidenhed!:
Så eller plante??

--
Armand.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 30-03-05 13:45

> Øhh?
> Undskyld min uvidenhed!:
> Så eller plante??

Timian er rimeligt hårdfør, og du kan sagtens så den i sprækkerne mellem
terrassefliserne, og hvis du lader et par enkelte planter komme i blomst,
sår de sig selv i mange år fremover.
Jeg har prøvet, og når man en varm sommerdag går der, er duften salig.

Hvis jeg skulle gøre det i dag, ville jeg nok vælge nogle krybende timian,
men jeg har endnu ikke fundet nogen, der dufter lige så godt som den
almindelige.
Jeg vil tro, der er mange forskellige muligheder i en velassorteret
frøhandel - men da duft er svær at varedeklarere, kunne du jo prøve at gå på
planteskolen først.

Hilsen Inger

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 30-03-05 17:01

I news:424a9f65$0$43982$14726298@news.sunsite.dk <Inger Pedersen>
<inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev:

> [...]
> komme i blomst, sår de sig selv i mange år fremover.
> Jeg har prøvet, og når man en varm sommerdag går der, er duften salig.

Enig.
Har en formodentlig alm. timian på terassen i en krukke.
Den leverer en masse kviste til madlavningen og en skøn duft sommeren
igennem.

I øjeblikket er den _meget_ interessant for de lokale gråspurve. Jeg ved
ikke om de tørre kviste kun bruges til redebygning, eller duften er med
til at bekæmpe evt. utøj i reden. Det er et årligt tilbagevendende
fænomen.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-03-05 09:12

On Wed, 30 Mar 2005 14:45:28 +0200, "Inger Pedersen"
<inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Jeg vil tro, der er mange forskellige muligheder i en velassorteret
>frøhandel - men da duft er svær at varedeklarere, kunne du jo prøve at gå på

Almindelig timian er meget nem at så. Hvis man kan finde frø af en
krybende timian (Thymus serpyllum) er de også nemme at få til at spire.
Derudover findes der en del forskellige krybende timian, de fleste med
hvid- eller gulbrogede blade. Men disse skal stiklingeformeres.

Fra : Calle.

Dato : 31-03-05 11:18

Mads Lie Jensen wrote:

> Almindelig timian er meget nem at så. Hvis man kan finde frø af en
> krybende timian (Thymus serpyllum) er de også nemme at få til at
> spire.
Det er dem bakker mener man kan træde på uden at de tar skade, er det sandt?
--
Calle.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-03-05 13:36

On Thu, 31 Mar 2005 12:17:53 +0200, "Calle." <fake@fake.fake> wrote:

>Det er dem bakker mener man kan træde på uden at de tar skade, er det sandt?

Ja, det tror jeg.
Og de har sådan set også ret..... man kan gå på den lave, krybende
timian, men den tåler ikke samme slags slid som en græsplæne. Men
begrænset færdsel er ok.

Fra : Calle.

Dato : 31-03-05 14:57

Mads Lie Jensen wrote:

> Ja, det tror jeg.
> Og de har sådan set også ret..... man kan gå på den lave, krybende
> timian, men den tåler ikke samme slags slid som en græsplæne. Men
> begrænset færdsel er ok.
Hvor hurtigt breder de sig?
--
Calle.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-03-05 20:46

On Thu, 31 Mar 2005 15:56:50 +0200, "Calle." <fake@fake.fake> wrote:

>Hvor hurtigt breder de sig?

Det tør jeg ikke rigtigt sige .... jeg har dyrket nogle i potter, de er
vel groet ca. 15 cm i diameter på en sommer. Men i en potte har de det
jo godt (i hvert fald her hos mig , får vand i passende mængder samt
gødning.

Fra : Calle.

Dato : 30-03-05 16:24

> [...]
>
> Så vidt jeg ved, kan man faktisk købe en timian man kan træde på, og
> som så giver en ekstra kraftig duft. Man kan plante dem på en lille

Jeps den førnævnte er anført til det i deres trykte katalog
--
Calle.