Champost
Fra : Tonehovedet

Dato : 29-03-05 05:43

Er der nogen, der har erfaringer med Champost? Jeg skal til at plante 20
juleroser og overvejer at blande noget af det i plantejorden.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 29-03-05 07:19

"Tonehovedet" <nope@none.no> skrev i en meddelelse

> Er der nogen, der har erfaringer med Champost? Jeg skal til at plante 20
> juleroser og overvejer at blande noget af det i plantejorden.

Det tror jeg ikke, er en god ide lige til det formål - juleroser har det
bedst i sur jord, og så vidt jeg husker, er der tilsat kalk i
champignonmuld.

Hilsen Inger

Fra : Tonehovedet

Dato : 29-03-05 09:14

OK - jeg synes bare at jeg så i fjernsynet (kan ikke huske hvem og hvad) at
det ville være godt at blande champost i plantejoirden til juleroser.
I bogen Stauder - til glæde og gavn står der, at de skal have "dyb,
humusrig, næringsrig, kalkholdig, fugtig og veldrænet jord."
Og i Haven's Staudeleksikon:" De fleste helleborus kommer fra kalkbjerge i
Sydeuropa...hvor jordbunden er porøs og fugtig. Dvs. en veldrænet, muldet
jord vil passe planterne godt".
Så mon ikke de alligevel vil ha' godt af lidt Champost?
Venlig hilsen
Preben