opstigende fugt i garagegulv
Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 28-03-05 23:37

Jeg har en garage (ca. 70 m2), der er fugtig, fordi, der trænger fugt op
nedefra (opstigende grundfugt). Det giver sig udtryk i at gulvet i mange
perioder er fugtigt og i meget fugtige perioder kan der ligefrem komme små
pytter på gulvet.

Da jeg bruger garagen til både bil og opmagasinering af mange af mine
ejendele ville jeg gerne have standset i hvert fald noget af denne fugt.
(Det er jo kun en garage, så 100% fugtstop er ikke nødvendigt.)

Den hårde vej er selvfølgelig at hakke betongulvet op og lægge en membran
eller dræn i og så støbe nyt, men jeg håber meget, at der findes en lettere
løsning. Det skal hertil nævnes, at gulvet ikke kan være meget højere end
det er i dag.

Jeg har kigget på vandex-produkter, men er i tvivl om både metode og
holdbarhed og leder derfor efter erfaringer eller alternative forslag.

Jeg havde egentlig tænkt på at påføre et lag Vandex Super, men ser på
nedenstående link, at det kræver efterfølgende nyt beton-slidlag.

Dels ved jeg ikke hvordan man lige gør noget sådant (jeg er amatør udi beton
må jeg nok indrømme) - hvor tykt skal et sådant slidlag være og hvor svært
er det at anlægge? Kan man evt. nøjes med Vandex Super behandlingen?

Og dels er jeg i tvivl om holdbarheden. Der skal jo køre en bil ind og holde
på det hver dag.

Et Vandex alternativ er BB75 - det har jeg prøvet at arbejde med, men kan
det holde til, at der kører biler oven på det uden det knækker/revner?

Endelig spiller prisen også en rolle, da det kun er en garage.

Alle (lette) forslag modtages meget gerne.

Jakob

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 28-03-05 23:39

Lige en idé jeg kom på - kan det nuværende betongulv evt. bare males (efter
behørig rensning) med et eller andet der holder fugten væk - eller vil det
ødelægge betonen, der vel så ikke kan komme af med fugten?

Forslag modtages gerne.

VH
Jakob

Fra : cykellapper

Dato : 28-03-05 23:23

Jakob Aagaard Harder wrote:
> [...]
> op nedefra (opstigende grundfugt). Det giver sig udtryk i at gulvet i
> mange perioder er fugtigt og i meget fugtige perioder kan der

Måske ville et drænrør langs ydersiden af soklen kunne sænke vandspejlet nok?
Det koster nogle timer med en Lysbro, men er billigt i stumper.

Det der med at smøre noget smart på, det virker som regel ikke i virkeligheden.
Det er sådan noget Flemming Leth kan finde på.

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 29-03-05 00:42

"cykellapper" <adressenergodnok@cykellapper.dk> wrote in message
> Måske ville et drænrør langs ydersiden af soklen kunne sænke vandspejlet
> nok?
> Det koster nogle timer med en Lysbro, men er billigt i stumper.

Tak for forslag - nu er det desværre sådan, at der er bygninger på 2½ af
siderne af garagen og den ligger op til 3 naboer, så det går nok ikke -
ellers havde du egentlig nok ret.

VH
jakob

Fra : cykellapper

Dato : 28-03-05 23:53

Jakob Aagaard Harder wrote:

> Tak for forslag - nu er det desværre sådan, at der er bygninger på 2½
> af siderne af garagen og den ligger op til 3 naboer, så det går nok
> ikke - ellers havde du egentlig nok ret.

Haha! Nej - det kan jeg godt se!

Man kunne vel skære/hugge et par render i gulvet, lægge et par drænrør derned og
håbe det er nok?

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Fra : Svend Nielsen

Dato : 29-03-05 16:53

Er du sikker på fugtern kommer nedefra? Mit gulv er ofte vådt pga kondens,
hvis porten tit står åben..

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 29-03-05 18:20

"Svend Nielsen" <s@nielsen.fusk.dk> wrote in message
> Er du sikker på fugtern kommer nedefra? Mit gulv er ofte vådt pga kondens,
> hvis porten tit står åben..

Ja, det er jeg rimelig sikker på - hele vores område er plaget af opstigende
grundfugt - vi har lige fået huset "ordnet" forrige år.

VH
Jakob