Delvis stoppet kloak
Fra : Jørgen Thorsgaard

Dato : 28-03-05 15:00

Efter skift af to toiletter på samme afløbsledning fra gamle m. 10 l skyl
til nye vandbesparende (Ifö) stopper ledningen nu delvis til.
Kører godt nok med alm. vandforbrug fra køkken og bryggers på samme
afløbsledning, men efter nu ca. et halvt års brug er det proppet så meget
til, at toiletterne ikke mere kan trække.
Skal medgives, at de unge mennesker som bruger toiletterne er storforbrugere
af papir.

Nogen gode råd?

Har klaret den et stykke tid med svupper og gennemskylning, men nu går den
ikke længere.
Heller ikke afløbsrens virker.

Skal jeg ha' fat i en slamsuger, og hvad koster det ca.?
--
Mvh.
Jørgen

Fra : Peter C:\\

Dato : 28-03-05 15:28

> Nogen gode råd?

Jeg vil da ihvertfald foreslå dig at hæve skyllet fra de nuværende 6 liter
til noget mere ... hvis det er muligt.
Ellers dukker problemet jo op igen i løbet af et stykke tid.

Mine forældre fik nyt Ifö Cera for nogle år siden, og gik dermed fra 10-12
liter (eller hvad nu sådan et gammelt toilet rummer) til 6 liters skyl. Det
kunne heller ikke trække ordentligt, men jeg fandt ud af at svømmeren kan
stilles, og efter jeg justerede den op til 8 liter går det fint. De sidste
liter, er ikke værd at spare, for det æder sig op i udgifter til slamsuger.

--
MVH Peter C:\
´96 Corolla eller ´69 Firebird ...... afhængig af vejret !

Fra : Jørgen Thorsgaard

Dato : 28-03-05 16:58

Peter C:\ wrote:

> [...]
> ud af at svømmeren kan stilles, og efter jeg justerede den op til 8
> liter går det fint. De sidste liter, er ikke værd at spare, for det

Håndværkerne, der installerede toiletterne smed desværre brugsanvisningen
ud, så jeg ved ikke lige, hvordan de skal justeres.
Har ikke kunnet finde en brugsanvisning på nettet.
Nogen, der har et link?
--
Mvh.
Jørgen

Fra : Peter C:\\

Dato : 30-03-05 20:34

> Håndværkerne, der installerede toiletterne smed desværre brugsanvisningen
> ud, så jeg ved ikke lige, hvordan de skal justeres.
> Har ikke kunnet finde en brugsanvisning på nettet.
> Nogen, der har et link?

Det er såmænd ikk´ så svært
Prøv at pille toppen af, og se om du ikke kan klare den uden brugsanvisning.
Det gjorde jeg, og jeg er på ingen måde uddannet håndværker. Jeg er bare
håbefuld gør-det-selv´er

Fra : Mads

Dato : 28-03-05 15:38

On Mon, 28 Mar 2005 16:00:23 +0200, "Jørgen Thorsgaard"
<joergen.thorsgaard@privat.dk> wrote:

>Skal jeg ha' fat i en slamsuger, og hvad koster det ca.?

Det er nok det bedste. På en hverdag koster det vel en
500 - 700 kr. God timeløn for 10 minutters arbejde.

Jeg måtte selv slippe ca 700 kr for et par måneder siden,
men prisen kan måske svinge lidt fra sted til sted.

mvh Mads
Aalborg

Fra : Leonard

Dato : 28-03-05 16:05

Mads <DeathTo@llSpammers.com> wrote:

>På en hverdag koster det vel en
>500 - 700 kr. God timeløn for 10 minutters arbejde.

Nu tager det jo nok lidt mere end 10 min. at køre hen til stedet, suge
slammet og ved fyldt tank at køre til tæmning, samt at holde vogn,
slanger osv. ren og i stand, så den altid fungerer. Derudover skal
investeringen i materiel jo også tjenes hjem, så selvom der helt
sikkert er penge i lortet, så tror jeg ikke det noget man bliver
forgyldt af.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Mads

Dato : 28-03-05 17:10

On Mon, 28 Mar 2005 17:04:54 +0200, Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

>Nu tager det jo nok lidt mere end 10 min. at køre hen til stedet, suge
>slammet og ved fyldt tank at køre til tæmning, samt at holde vogn,
>slanger osv. ren og i stand, så den altid fungerer.

De gange jeg har haft en tilstoppet kloak har de ikke suget noget
slam op. Den del af maskinen bruges vist mest til tømning af
septiktanke.
De har altid kunne klare problemet ved at spule kloakrørene
igennem med den forvoksede haveslange de har på vognen.
Der er vist ikke ret meget rengøring eller vedligeholdelse efter
sådan en tur og det har heller aldrig taget mere end de 10
minutter jeg nævnte. Og det endda på trods af at den kloak
der stopper til, ligger omme bag ved huset, så der skal trækkes
ca. 50 meter slange.

mvh Mads

Fra : Petersen_Michael

Dato : 28-03-05 16:43

In news:42480df6$0$240$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Jørgen Thorsgaard <joergen.thorsgaard@privat.dk> wrote:

> Nogen gode råd?

Brug det store skyl, uanset i hvilken forbindelse du skyller ud.

> Skal jeg ha' fat i en slamsuger, og hvad koster det ca.?

Mere end du nogensinde kan spare på vandregningen.
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 28-03-05 17:53

On Mon, 28 Mar 2005 16:00:23 +0200, "Jørgen Thorsgaard" klip

>Har klaret den et stykke tid med svupper og gennemskylning, men nu går den
>ikke længere.
>Heller ikke afløbsrens virker.

Faldstammen i min lejebolig var delvist stoppet (gamle rør) jeg
satte vaskemaskinen til kogevask 7 gange i træk uden sæbe.
Det gav luft, nu klarer jeg den med en kogevask uden sæbe 1 gang
om ugen, det er snart et år siden. Folk bruger jo næsten aldrig
kogevask mere.
mvh Ebbe

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-03-05 19:26

> Har klaret den et stykke tid med svupper og gennemskylning, men nu går den
> ikke længere.
> Heller ikke afløbsrens virker.

Du skal have fundet brønden EFTER forstoppelsen, og så skal du have spulet
op mod forstoppelsen. Prøv selv med en haveslange - ned i brønden og skyl.
Husk gummistøvler
Hjælper det ikke, så prøv med en split. Falck har en, som de nogengange
låner ud til private. Alt tøj kogevaskes efterfølgende, og et bad med godt
med sæbe, også i håret, kan anbefales.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-05 20:15

> Hjælper det ikke, så prøv med en split. Falck har en, som de nogengange
> låner ud til private.

Den kan også købes i velassorterede byggemarkeder og er vist ikke så dyr
(hvis man kan nøjes med en manuel)

>Alt tøj kogevaskes efterfølgende, og et bad med godt
> med sæbe, også i håret, kan anbefales.

Kan også betale sig at flytte sig _MEGET_ hurtigt når der er hul igennem.

Mvh. Per.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-03-05 08:05

"Jørgen Thorsgaard" <joergen.thorsgaard@privat.dk> wrote in message
> Efter skift af to toiletter på samme afløbsledning fra gamle m. 10 l skyl
> til nye vandbesparende (Ifö) stopper ledningen nu delvis til.

Det er lige præcis den grund til at jeg helt sikkert vil holde mig fra
vandbesparende toiletter, da de penge man sparer i vand hurtigt kan gå til
kloakmesteren.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Jørgen Thorsgaard

Dato : 30-03-05 22:37

Christian B. Andresen wrote:
> [...]
>
> Det er lige præcis den grund til at jeg helt sikkert vil holde mig fra
> vandbesparende toiletter, da de penge man sparer i vand hurtigt kan

Problemet er løst ved en hurtig spuling af afløbsledningen efterfulgt af
lidt håndarbejde med svupperen på stikledningen fra toiletterne.
Virker perfekt nu.
Klokmanden så ingen grund til at ændre på skyllevandsmængden!!
Men han lever jo også af tilstoppede rør
Tak for alle svar og råd.
--
Mvh.
Jørgen