Rhodondendronbed til æbletræ
Fra : Kate

Dato : 27-03-05 11:20

Jeg har købt mit første hus og har dermed fået have. Jeg aner intet om
have, så jeg starter på fuldstædigt bar bund.

I haven står 2 rhodondendroner, som bliver gravet op snarest. Der hvor
den ene står vil jeg gerne have et æbletræ i stedet for. Kan jeg bare
sætte et træ eller skal jeg gøre noget ved jorden først?
Jeg ved jo at nogle planter udpiner jorden, men ikke om det er noget
der kan være et problem her.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Jørn Vind

Dato : 27-03-05 12:57

Hej Kate

- når du nu har købt hus og har fået have for første skulle du købe en
havebog - noget der er letforståeligt.

Det råd jeg her giver er ikke for at nedgøre dig - ejheller en dårlig spøg,
men vi købte for nogen tid siden bogen:

"Haven for dummies"

Vi har haft have gennem 25 år, men er af den grund langtfra verdensmestre.
Vi har fundet megen inspiration i nævnte bog.

Men - der findes selvfølgelig også andre der på en letforståelig måde kan
give svar på de spørgsmål du måtte falde over med tiden

God arbejdslyst.

Mvh

Jørn Vind

Fra : Inger Pedersen

Dato : 27-03-05 15:45

"Jørn Vind" <joernvind@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men - der findes selvfølgelig også andre der på en letforståelig måde kan
> give svar på de spørgsmål du måtte falde over med tiden

F.eks. Laila Sølager: Den nemme have (Politiken).
Jeg er vild med den i allerbogstaveligste forstand jordnære måde, hun tænker
have på (men hun er selvfølgelig osse midtjyde). Samtidig er der hold i
facts og sus i visionerne.

Hilsen Inger

Fra : Kate

Dato : 27-03-05 16:03

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in

> F.eks. Laila Sølager: Den nemme have (Politiken).

Tak til jer begge. Jeg vil da se om jeg kan låne dem på biblioteket
først for at se hvad det er for nogle bøger.

Det eneste jeg ved om blomster og planter er at jeg er enormt god til
at slå det hele ihjel

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-03-05 12:57

On 27 Mar 2005 10:19:31 GMT, Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> wrote:

>Jeg har købt mit første hus og har dermed fået have. Jeg aner intet om
>have, så jeg starter på fuldstædigt bar bund.

Der har vi alle været

> [...]
>sætte et træ eller skal jeg gøre noget ved jorden først?
>Jeg ved jo at nogle planter udpiner jorden, men ikke om det er noget

Man kan godt plante æbler efter rhododendron.
Rhododendron gror dog i jord med lavt kalkindhold (lav pH-værdi, også
kaldet sur jord/surbund). Men hvis du giver jorden et drys havekalk når
æbletræer plantes og så måske igen til efteråret, så kan det ikke gå
helt galt.

Fra : Kate

Dato : 27-03-05 16:04

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> wrote in

> Man kan godt plante æbler efter rhododendron.

Tak, Mads. Dit råd er printet ud så jeg husker det når træet skal
plantes.

Er nu et godt tidspunkt eller skal jeg vente?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-03-05 20:07

On 27 Mar 2005 15:04:19 GMT, Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> wrote:

>Er nu et godt tidspunkt eller skal jeg vente?

"Nu" er altid et godt tidspunkt

Starten af april er et rigtig godt tidspunkt. Der skal man normalt ikke
bekymre sig om at vande og deslige.

Fra : Kate

Dato : 28-03-05 08:32

> "Nu" er altid et godt tidspunkt

Vil det sige at et æbletræ er ligeglad med tidspunktet for plantning?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-03-05 11:58

On 28 Mar 2005 07:31:33 GMT, Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> wrote:

>Vil det sige at et æbletræ er ligeglad med tidspunktet for plantning?

Kort svar: Ja.

Lidt længere svar: Planter som står i en potte når man køber dem, de får
ikke ødelagt nogle rødder af betydning når man tager dem ud af potten og
planter dem. De kan derfor købes hele året og plantes hele året, hvis
man da kan grave i jorden. Men hvis man planter på et tidspunkt af året
hvor der er varmt og/eller tørt i længere tid, så skal man vande en
masse. Derfor er det bedst at plante i det tidlige forår eller (tidlige)
efterår.

Når jeg så siger at 'Nu' altid er et godt tidspunkt, så er det også
fordi det er bedre at få det gjort end det er at udskyde det. Begynder
man først at udskyde den slags, så ender det tit med at man ikek får det
gjort - sådan et det i hvert fald her

Fra : Kate

Dato : 28-03-05 15:36

> [...]
> Begynder man først at udskyde den slags, så ender det tit med at
> man ikek får det gjort - sådan et det i hvert fald her

hihi, ja det kan du have ret i. Jeg var meget interesseret i
tidspunktet fordi rhododendronerne skal foræres væk og jeg graver jo
ikke dem op før jeg er sikker på at aftager er klar. Mit æbletræ bliver
ikke indkøbt førend opgravningsplanerne er på plads.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-03-05 21:24

"Kate" <km1111dljspamme@oliwer.dk> skrev > I haven står 2 rhodondendroner,
som bliver gravet op snarest.

Dig godt ved at de kan skæres helt ned, eller flyttes?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Kate

Dato : 29-03-05 16:28

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in

> "Kate" <km1111dljspamme@oliwer.dk> skrev

> I haven står 2
> rhodondendroner, som bliver gravet op snarest.
>
> Dig godt ved at de kan skæres helt ned, eller flyttes?

Ja, som skrevet så er der en som gerne vil aftage dem. Derfor bliver de
skam gravet op med næn hånd. Jeg går fuldt og helt ind for genbrug så
jeg har skam spurgt mig omkring inden jeg bare myrder dem. Bare fordi
jeg ikke bryder mig om dem kan andre jo godt få glæde af dem