Gætteplante
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-03-05 00:39

Under samme emne i .dk.binaer, 26. marts 2005 22:19
news:4245d1d2$0$23108$edfadb0f@dread15.news.tele.dk ser i en plante, jeg
mangler navn på. Den blomstrer længe. Kan ikke lige huske starten, men
halvsent. Nogen bud?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bjørli Lehrmann

Dato : 27-03-05 16:55

Nogen bud?

Det er en sæbeurt (Saponaria officinalis). En af dem med fyldte blomster.

Hilsen Bjørli

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-03-05 20:18

"Bjørli Lehrmann" <bjorli@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Nogen bud?
>
> Det er en sæbeurt (Saponaria officinalis). En af dem med fyldte blomster.

Jeg tror du har budt rigtigt, tak. Men jeg hører gerne andres mening, da jeg
ikke rigtigt har fået bladene fotograferet med. Den er iøvrigt god til den
'vilde' del af et staudebed, den breder sig(vistnok mest ved rodskud), men
er let nok at holde dæmpet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-03-05 01:20

Preben Riis Sørensen wrote:

> Men jeg hører gerne andres mening,
> da jeg ikke rigtigt har fået bladene fotograferet med.

Så må du komme med et link, der kan bruges af andre end tdc's kunder.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-03-05 17:31

> Så må du komme med et link, der kan bruges af andre end tdc's kunder.

Ikke for at tirre dig (yderligere?) ville du så ikke selv kunne ændre din
opsætning, så du også kan læse 'news.inet.tele.dk'?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-03-05 23:11

Preben Riis Sørensen wrote:

> Ikke for at tirre dig (yderligere?) ville du så ikke selv kunne ændre
> din opsætning, så du også kan læse 'news.inet.tele.dk'?

Det kan ikke lade sig gøre, hvis tdc ikke er ens internetudbyder. Jeg går på
nettet via tele2.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-03-05 00:43

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev:

> end tdc's kunder.
>
> Ikke for at tirre dig (yderligere?) ville du så ikke selv kunne
> ændre din opsætning, så du også kan læse 'news.inet.tele.dk'?

Jeg får heller ikke noget ud af dit link - jeg bruger heller ikke tdc.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-03-05 19:14

On Tue, 29 Mar 2005 02:20:29 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>Så må du komme med et link, der kan bruges af andre end tdc's kunder.

Det msg-id der blev postet, det refererer til den besked med billedet
som Preben har sendt. Det er vel nærmest at sammenligne med et unikt id
for hans besked. Det kan bruges af alle, ikke kun tdc-kunder. Dog kræver
det at der føres binære grupper på ens newsserver. Og det har sunsite
ikke.

Hvis ikke den newsserver du bruger har gruppen eller indlægget der
refereres til, så kan den selvsagt ikke finde det. Men det er ikke det
samme som at Prebens link kun kan bruges af tdc-kunder.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-03-05 23:18

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> id for hans besked. Det kan bruges af alle, ikke kun tdc-kunder. Dog
> kræver det at der føres binære grupper på ens newsserver. Og det har

Det ændrer ikke noget, at heg går ind via tele2's news-server, som har en
binær gruppe og som jeg abonnerer på. Jeg kan stadig ikke se det indlæg, der
blev refereret til.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-03-05 00:13

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev >
> [...]
> binær gruppe og som jeg abonnerer på. Jeg kan stadig ikke se det indlæg,

Mener stadig at du også skal have news.inet.tele.dk med i din opsætning, for
at kunne se det link.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-03-05 23:28

Preben Riis Sørensen wrote:

> Mener stadig at du også skal have news.inet.tele.dk med i din
> opsætning, for at kunne se det link.

Du har ret. Men problemet er, at jeg ikke kan abonnere på nyhedsgrupper via
den server, da jeg ikke er internetkunde hos tdc. Det er det, jeg hele tiden
har påpeget. Og at jeg definerer tdc's nyhedsserver i Outlook Express
hjælper ikke en fløjtende f.. af samme årsag.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-04-05 14:43

> [...]
> har påpeget. Og at jeg definerer tdc's nyhedsserver i Outlook Express
> hjælper ikke en fløjtende f.. af samme årsag.

Troede det var frit tilgængeligt for alle, der er vist noget der trænger til
en omgang liberalisering. Du kan da også (heldigvis) ringe til en person,
der abonnerer hos et andet teleselskab.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 04-04-05 08:39

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in

> Troede det var frit tilgængeligt for alle, der er vist noget der
> trænger til en omgang liberalisering. Du kan da også (heldigvis) ringe
> til en person, der abonnerer hos et andet teleselskab.

Det er helt fair det de laver, og du må ikke sammenligne det med telefonen.
En af de ting du (også) betaler for når du er kunde hos en
internetleverandør er, at de driver en usenet (news) tjeneste for deres
egne kunder. De har ingen lyst til at supportere personer som ikke er kunde
hos dem, derfor giver de kun adgang for dem der betaler.

Der var engang hvor binær news blev distribueret rundt til alle
newsudbyderne, men dette har (heldigvis) ændret sig da flere news-
administratorer dels er af holdningen at binær ikke hører hjemme på news
(det er udviklet og tiltænkt til rent tekst baseret og ikke til binær
udveksling) og dels at det koster en stor formue at holde en news-server i
luften hvis den også skal håndtere binære indlæg (nok efterhånden TB trafik
pr. dag) og dels så er binær usenet også en stor fælles plads for
udveksling af film, musik og programmer (ulovligt!)

Så du kan sige at det faktisk er liberaliseringen der er årsag til alle
ikke har adgang til TDC's servere, det er også frit for enhver at sætte en
news-server op og koble sammen med de andre news-servere i Danmark.

Thomas

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-04-05 21:45

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke har adgang til TDC's servere, det er også frit for enhver at sætte en
> news-server op og koble sammen med de andre news-servere i Danmark.

Det er nok rigtigt. Jeg tænkte bare at alle brugere har en udbyder der hver
især stiller News til rådighed, så hvad skulle det betyde at man byttede
lidt rundt? Men der er jo brådne kar allevegne, og måske ville det medvirke
at der opstod udbydere uden at de selv kørte en NGserver.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-04-05 14:50

Thomas Rasmussen wrote:

> [...]
> deres egne kunder. De har ingen lyst til at supportere personer som
> ikke er kunde hos dem, derfor giver de kun adgang for dem der betaler.

Men tdc holder sig da vist ikke tilbage for at vise indlæg, der ikke er
skrevet via deres server. Jeg går ud fra, at selv om dette indlæg sendes via
sunsite.dk, kan det ses på news.tele.dk.

Da jeg ikke har adgang til den server, kan jeg ikke selv tjekke.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-04-05 15:50

On Tue, 5 Apr 2005 15:50:15 +0200, "Erik Ginnerskov"
> [...]

>sunsite.dk, kan det ses på news.tele.dk.
>
>Da jeg ikke har adgang til den server, kan jeg ikke selv tjekke.

De enkelte news-servere udveksler news med hinanden, så indlæg skrevet
hos sunsite kan selvfølgelig ses hos tdc og omvendt. Det samme bør gælde
for binære grupper hvis ens newsserver fører disse grupper.

Og selv om jeg læser dit indlæg (det jeg har svarer på) fra tdcs
newsserver, så har det stadig et msg-id der hedder:
<4252979a$0$43981$14726298@news.sunsite.dk>

Jeg vil derfor stadig påstå at når du ikke har held til at hente
beskeder ud fra et msg-id der ender på tdc.dk, så er det fordi Outlook
Express er et defekt news-program. (Men det er en smule gætværk)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-04-05 22:08

Mads Lie Jensen wrote:

> Jeg vil derfor stadig påstå at når du ikke har held til at hente
> beskeder ud fra et msg-id der ender på tdc.dk, så er det fordi Outlook
> Express er et defekt news-program.

Det er da ikke udelukket, at Outlook Express har en teknisk brist der. Den
kommer trods alt fra Microsoft ;)

Men jeg har prøvet et par andre news-readere og deres måde at vise de
enkelte indlæg tiltalte mig ikke. Man kunne ikke som i OE følge en enkelt
tråd.

Men jeg er da åben for forslag, der kan honorere det krav.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-03-05 17:49

On Wed, 30 Mar 2005 00:18:24 +0200, "Erik Ginnerskov"

>Det ændrer ikke noget, at heg går ind via tele2's news-server, som har en
>binær gruppe og som jeg abonnerer på. Jeg kan stadig ikke se det indlæg, der
>blev refereret til.

Så vil jeg sige det må være et problem med dit newsprogram. Jeg kender
dog ikke OE tilstrækkeligt til at sige hvordan den opfører sig....

Alle news-indlæg for et message-ID. Hvis ikke ens newsprogram laver
dette id (Agent, som jeg bruger, laver altid et id som ender på
@4ax.com), så indsættes det af newsserveren når den første gang modtager
indlægget. Dvs. er beskeden postet til tdc's newsserver, så indsætter
den et id ala 4245d1d2$0$23108$edfadb0f@dread15.news.tele.dk - når
indlægget så når over på en anden newsserver, så har den stadig dette
id. Hvis OE så ikke kan finde ud af at søge efter dette message-id i de
grupper den har adgang til på den newsserver den nu er sat op til at
bruge, men i stedet tror at den skal spørge direkte hos news.tele.dk, så
går det selvsagt galt.

Jeg ved ikke om det er sådan OE opfører sig, men det skulle da ikke
undre mig spor .... Hvis jeg i Agent klikker på et news-link, så tjekker
den først alle de beskeder den allerede har hentet, derefter spørger den
om den skal gå online og søge på newsserveren. Findes beskeden ikke på
'min' newsserver, så giver den op.

Bare fordi jeg er blevet nysgerrig mht. OE, har du så manuelt tjekket i
gruppen dk.binaer på tele2 at Prebens billede er der? (Indlægget hedder
'Gætteplante' og er postet d. 26/3-2005 22.19) Hvis indlægget slet ikke
er nået frem til tele2's newsserver, så er det jo klart at den ikke kan
finde det.

Indlæg i dk.binaer får heller ikke lov at ligge ret længe. Det er vist
kun et par dage på tdc's newsserver, så hvis man kun læser news en gang
om ugen, så kan indlægget der linkes til også nemt være forsvundet fra
serveren igen.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-03-05 21:57

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev
> [...]
> kun et par dage på tdc's newsserver, så hvis man kun læser news en gang
> om ugen, så kan indlægget der linkes til også nemt være forsvundet fra

Det forsvinder fra 'dem jeg kan se direkte' i løbet af en dag eller to.
Derefter kan det findes med et link, i op til en måned.

Hvis i kan 'skaffe' mig et forståeligt, gratis, editeringsprogram (hedder
det vist), der kan uploade til min hjemmeside uden at 45 kb kommer til at
fylde 45 mb, skal jeg placere fotos der for fremtiden.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-03-05 09:05

On Wed, 30 Mar 2005 22:56:55 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Hvis i kan 'skaffe' mig et forståeligt, gratis, editeringsprogram (hedder
>det vist), der kan uploade til min hjemmeside uden at 45 kb kommer til at
>fylde 45 mb, skal jeg placere fotos der for fremtiden.

Du kan vel bare uploade billederne direkte med et ftp-program og linke
til dem på samme måde som du linker til news-indlægget?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-03-05 23:31

Mads Lie Jensen wrote:

> Du kan vel bare uploade billederne direkte med et ftp-program og linke
> til dem på samme måde som du linker til news-indlægget?

En glimragende ide, der er 100% skudsikker. ;)

Har du ikke en ftp-klient, kan du hente en gratis en her:

http://hjem.get2net.dk/sorgin/files/ws_ftp.exe

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-04-05 14:46

> En glimragende ide, der er 100% skudsikker. ;)
>
> Har du ikke en ftp-klient, kan du hente en gratis en her:
>
> http://hjem.get2net.dk/sorgin/files/ws_ftp.exe

Tak for det, det viste sig at jeg havde én af slagsen, men nu kan jeg ikke
lige finde min hjemmesides kode.
Efter den kommende oprydning, skal jeg gøre forsøget. Da det 'kan have lange
udsigter', vil jeg i mellemtiden oplyse dig om at planten var en Sæbeurt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-04-05 20:54

> En glimragende ide, der er 100% skudsikker. ;)
>
> Har du ikke en ftp-klient, kan du hente en gratis en her:
>
> http://hjem.get2net.dk/sorgin/files/ws_ftp.exe

Jeg lånte lige en plads på Thomas's hjemmeside, her kan du se fotoet:
http://upload.p7.dk/upload/110_1035.jpg

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-04-05 00:03

Preben Riis Sørensen wrote:

> Jeg lånte lige en plads på Thomas's hjemmeside, her kan du se fotoet:
> http://upload.p7.dk/upload/110_1035.jpg

Der var vist gået lidt ged i det foto. Det er kraftigt pixeleret. De 3
billeder, du lagde op i dag lørdag var meget flottere rent teknisk. Men
kunne du lokkes til at reducere størrelsen en smule, inden du lægger dem ud?

Selv når jeg maksimerer min browser, kan jeg ikke se mere end ca. 1000 px i
bredden og ca. 600 px i højden (når diverse scrollbarer og værktøjslinjer er
fratrukket de maksimale 1024*768).

Når du så sender et billede på 2048px i bredden og 3072 px i højden, kan man
ikke se mere end et meget lille udsnit af det ad gangen i en browser.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-04-05 10:22

> [...]
man
> ikke se mere end et meget lille udsnit af det ad gangen i en browser.

Reduktion: De største ligger på omkring et par hundrede kilo. Det kalder jeg
ikke stort hvis man vil vise nogen detaljer. Jo mindre, jo mere grynede.Du
'klager' altså over et grynet foto, men du vil have dem mindre? Jeg leverer
for eftertiden ca. fotos som 'de andre', skal nok tænke lidt på kb.

Jeg ser ikke billeder i en browser, jeg bruger Irfanview der åbner på en
brøkdel af et sekund og har en masse fine finesser. Bl.a. tilpasses 'for
store' fotos automatisk til skærmen. Du kan finde programmet gratis på
Nettet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-04-05 00:16

Preben Riis Sørensen wrote:

> Reduktion: De største ligger på omkring et par hundrede kilo.

Jeg kan kun se, at f.eks. billedet med citronmelissen har en filstørrelse på
omkring 680 kB. Hvis billedet skulle hentes med et analogt modem, ville det
tage ca. 100 sekunder.

> Jo mindre, jo mere grynede.

Et billede bliver ikke grynet af at blive resized i et ordentligt
grafikprogram. Jeg har prøvet at lave en sådan resizing af Krydder.jpg -
1024*683 px, 20% komprimering, filstørrelse 210kB. Det er ikke mere grynet
en dit billede og man ser tydeligt, at det er en citronmelisse:

http://hjemmesideskolen.dk/temp/krydder.jpg

> Du 'klager' altså over et grynet foto,

Nej, jeg konstaterede bare, at der måtte være sket en teknisk fejl med
billedet af din sæbeurt. ;)

> Jeg ser ikke billeder i en browser,

Når du lægger et link til et billede, vil det helt automatsik åbne i en
browser.

> jeg bruger Irfanview der åbner på
> en brøkdel af et sekund og har en masse fine finesser. Bl.a.
> tilpasses 'for store' fotos automatisk til skærmen.

Det samme gør mit grafikprogram (Paint Shop Pro), men så skal jeg først
kopiere billedet fra browseren og derefter åbne PSP, for at åbne billedet
der.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-04-05 21:39

> [...]
> Jeg kan kun se, at f.eks. billedet med citronmelissen har en filstørrelse

> omkring 680 kB. Hvis billedet skulle hentes med et analogt modem, ville

Mente bestemt at jeg holdt mig på de ca. 200 kb.

> Nej, jeg konstaterede bare, at der måtte være sket en teknisk fejl med
> billedet af din sæbeurt. ;)

Blev vist pakket på en anden måde, nu bruger jeg nok Irfanview.

> Når du lægger et link til et billede, vil det helt automatsik åbne i en
> browser.

Åh ja, jeg tænkte på at man i .dk.binaer jo kan vælge at åbne vedhæftningen,
det kan du rigtigt nok ikke i et link, med mindre du kan finde fillisten.

> Det samme gør mit grafikprogram (Paint Shop Pro), men så skal jeg først
> kopiere billedet fra browseren og derefter åbne PSP, for at åbne billedet
> der.

Det skulle ikke blive nødvendigt fremover.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ole Helms

Dato : 03-04-05 08:30

On Fri, 1 Apr 2005 21:54:15 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> skrev:

>Jeg lånte lige en plads på Thomas's hjemmeside

Det var fint, at Thomas kunne låne dig plads.
Hvis du har brug for at kunne linke til et billede igennem længere
tid, kan du uploade til http://www.imageshack.us/

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 31-03-05 09:11

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in news:424b1297$0$23031
> [...]

> det vist), der kan uploade til min hjemmeside uden at 45 kb kommer til at
> fylde 45 mb, skal jeg placere fotos der for fremtiden.

Ellers er du (og andre) velkommen til at bruge min side, IMO nemt at bruge
og giver de muligheder der er behov for... dog bliver filer ældre end 14
dage slettet automatisk (overvejer jeg at ændre til 30).

http://upload.p7.dk

Max grænse for upload er 1MB pr. fil

Thomas - der på et tidspunkt også ligger php sourcen tilgængelig.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-04-05 14:57

> [...]
> og giver de muligheder der er behov for... dog bliver filer ældre end 14
> dage slettet automatisk (overvejer jeg at ændre til 30).

Det kræver vel brugernavn og password?, eller mener du at jeg skal sende til
dig direkte?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 01-04-05 16:59

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev

> Det kræver vel brugernavn og password?, eller mener du at jeg skal sende til
> dig direkte?

Du taster http://upload.p7.dk i din browser, vælge 'Browse' hvis ikke du
kan huske stien til den fil du vil uploade, indtaster eventuelt et
filnavn nederst ('Target filename') (kun nødvendigt hvis filnavnet
allerede eksistere) og trykker 'Upload File'

Igen brugernavn eller password, frit for alle der måtte have lyst. Dog
logger jeg IP+Hostnavn+filnavn således at jeg har lidt mulighed for at
finde tilbage i tilfælde af misbrug.

Efter 14 dage forsvinder filen helt automatisk igen.

Thomas

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-04-05 20:56

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev
> [...]
> filnavn nederst ('Target filename') (kun nødvendigt hvis filnavnet
> allerede eksistere) og trykker 'Upload File'

Sagen er at det kom der ikke noget ud af første gang. Men nu er fotoet
parkeret, det var let. Tak for det.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 01-04-05 21:02

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev

> Sagen er at det kom der ikke noget ud af første gang. Men nu er fotoet
> parkeret, det var let. Tak for det.

Ok, hvornår var det? Tidligere idag (det meste af formiddagen) der
kæmpede min udbyder med at få webserveren på plads igen efter den havde
lagt sig på skjoldet... Men ellers vil jeg da gerne vide hvis den fejler

Thomas

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-04-05 21:17

> [...]
> kæmpede min udbyder med at få webserveren på plads igen efter den havde
> lagt sig på skjoldet... Men ellers vil jeg da gerne vide hvis den fejler

Det kan jeg altså ikke sige særlig præcist. Mener det var igår, sent.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-03-05 00:58

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev:

> Det kan bruges af alle, ikke kun tdc-kunder.

Når man får serveret et link som
burde man bare kunne klikke på det, men det giver altså
problemer for mange.

Det kan ikke være meningen at man som bruger skal ændre
opsætning og foretage sig andre ting, bare for at kunne se et
billede - det gider folk altså ikke.

Skal jeg vise et billede, så lægger jeg det ud på min server
og sender et link - så kan alle se det - helt uden andre krumspring.

Jeg bruger Sonofon som udbyder og Sunsite til news-server - jeg
har ikke haft held med så meget andet.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk