Ny indkørsel og terrasse. Hvor tykke sten ~
Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 24-03-05 12:45

Vi står og skal have lagt ny indkørsel og terrasse, men nu
melder spørgsmålet, om tykkelsen på stenene, sig.
Terrassen er sådan set ikke noget problem, den skulle
gerne kunne klare sig med 5,5 cm tykke sten.
Indkørslen derimod er der delte meninger om. Nogen siger
5,5 cm sten er gode nok når det kun drejer sig om alm.
personbiler, mens andre siger "mindst" 6 cm og gerne 7.
Ud over at kunne klare en større belastning, vil 6 eller 7 cm
sten så også være bedre til at holde sin facon??
Spor efter hjulene ser jo ikke just kønt ud.

Skal lige for god orden skyld nævne at der er snakke
om herregårdssten. Og hvis du kender et godt og billigt
sted, så drop lige et link . . . . . Tak.
(Ialt 130m2)

Fra : Finn Christiansen

Dato : 24-03-05 15:37

"Andersen (3650)" <virkerikke@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> om herregårdssten. Og hvis du kender et godt og billigt
> sted, så drop lige et link . . . . . Tak.
Hej
Tykkelsen på stenene er ikke uden betydning, kommer der en skraldebil eller
tankvogn eller andet tungt køretøj bare engang imellem så skal du op på 10
cm sten.ellers er 6 eller 7 cm udemærkede. Jo tykkere sten du bruger jo
mindre risko har du for sporkøring idet stenene støtter hinanden bedre jo
tykkere de er. Men langt vigtigere med hensyn til sporkøring er bunden. Har
du som jeg har set ved utalige indkørsler, ofte lavet mellem 1965 og 1995 en
bund hvor man har gravet 15-20cm muld af og herefter smidt.10 cm sand på og
banket det med den 80 kg pladevibrator man kan låne på byggemarkedet. Så er
det helt forfra.
Hvis du er så uheldig, og det ville jeg undersøge inden jeg foretog mig
yderligere. Skal du grave ud ned til råjord som minimum skal du have plads
til 20 cm bundsikringsgrus herovenpå 12-15 cm stabiltgrus eller knust beton
herovenpå 2-3 cm afretningsgrus herpå belægningssten, så du skal i en dybde
på 50cm under færdig belægning. Hvis du bor på lerjord er det en god ide at
udlægge geotekstil på råjorden det forhindrer at lerjorden "vender" op i det
øvrige det kan det ellers gøre fordi lerjord arbejder meget mere end grus
ved mekanisk belastning, håber du kan bruge det til noget, det er ikke en
advarsel men ment som et godt råd.
mvh FC

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 24-03-05 18:52

"Finn Christiansen" <finn.christiansen@fjernesmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> meget mere end grus ved mekanisk belastning, håber du kan bruge det til
> noget, det er ikke en advarsel men ment som et godt råd.
Takker mange gange for det gode råd. Vi var dog informeret om dette
fra naboen, som har været gået i "fælden".

Fra : Uni Bull

Dato : 24-03-05 22:12

"Andersen (3650)" <virkerikke@nospam.dk> wrote in message
> Og hvis du kender et godt og billigt
> sted, så drop lige et link . . . . . Tak.
> (Ialt 130m2)

Dén lytter jeg lige med på...
Samme spørgsmål, nogenlunde samme
mængde, samme sten...
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 24-03-05 22:37

Andersen (3650) wrote:

> [...]
> Indkørslen derimod er der delte meninger om. Nogen siger
> 5,5 cm sten er gode nok når det kun drejer sig om alm.

Iflg. papirer fra Danske Haveselskab jeg har, er der forslag om 6 cm for
områder hvor der køres, og 5 cm for gangarealer.

6 cm fliser, 3 cm læggegrus, 12 cm bærelag og 19 cm bundsikring.
(stabilgrus)

På terasse o.l. er det 5, 3 og 10 cm. Uden stabilgrus i bunden.

På ustabil bund mere. F. eks. 6, 3, 12, 29 cm.
Så du kan få alle mulige svar på dit spørgsmål.! Og de kan alle være
korrekte.

Mvh. Jørgen

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 24-03-05 22:40

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.sa> skrev i en meddelelse

> Så du kan få alle mulige svar på dit spørgsmål.! Og de kan alle være
> korrekte.

Ja den er jeg med på. Ville bare gerne have flere meninger,
så jeg havde et godt grundlag for at danne min egen