Trappenedgang til kælder - ny belægning
Fra : kimtiede@gmail.com

Dato : 22-03-05 08:43

Hej alle,

Vi har en trappenedgang til kælderen, hvor trappen er udført i beton.
Derpå er lagt noget filt, som er limet fast. Samtidig er hvert trin
yderst beskyttet af en metalliste, som også holder på tæppet.

Det vil vi gerne lave om og havde forestillet os at fjerne filt +
metallister, der sidder yderst på trinene. Vi vil gerne lægge en sort
sisal løber, der ligger et stykke inde på trinene og så havde vi
forestillet os at male resten af trinet hvidt.

Nu er spørgsmålet bare, om metallisterne uden videre kan fjernes, da vi
går ud fra, at de beskytter kanten på trinene, så de ikke ødelægges ved
brug af trappen? For at undgå det kunne man beklæde trinene med en
træplade, som kan males pænt op (modsat betonen som ikke er pænt
glittet) - men vil en MDF plade være hård nok til det eller findes der
specielle plader til at beklæ trappetrin??

På forhånd tak for hjælpen

Fra : anders majland

Dato : 22-03-05 09:22

> Nu er spørgsmålet bare, om metallisterne uden videre kan fjernes, da vi
> går ud fra, at de beskytter kanten på trinene, så de ikke ødelægges ved
> brug af trappen?

Jeg _tror_ primært listen er der for at holde på tæppet. Indvendige trapper
i private hjem er ofte af fyrretræ. Det holder selvfølgelig ikke så godt som
trin i eg men sikkert godt nok et par generationer. Det vigtigste der er at
trinene jævnligt lakeres for så er det lakken man slider på og ikke træet.

> men vil en MDF plade være hård nok til det eller findes der specielle
> plader til at beklæ trappetrin??

Skal det være bedre end trappen kunne i evt. skære trin ud i aluminiums
dørkplader - kunne sikker blive ok mod den rå beton. Se f.eks
http://www.dba.dk/asp/Soegning/soegning.asp?RubrikId=11600

Fra : kimtiede@gmail.com

Dato : 22-03-05 10:13

Hej Anders,

> [...]
> trinene jævnligt lakeres for så er det lakken man slider på og ikke træet.

Så du tror ikke de er der for at beskytte kanterne på trappetrinene??
Det undrer mig bare, da filten jo er limet på. Det kan selvfølgelig også
være for at skjule samlingerne i filten.

> Skal det være bedre end trappen kunne i evt. skære trin ud i aluminiums
> dørkplader - kunne sikker blive ok mod den rå beton. Se f.eks
> http://www.dba.dk/asp/Soegning/soegning.asp?RubrikId=11600

Vi vil meget gerne kunne male trinene der hvor løberen ikke dækker
(altså de sidste ca. 20 centimeter af trinene i begge sider) med hvid
maling, da det giver en lækker kontrast i forhold til det sorte sisal.
Derfor vil vi gerne beklæde trinnet med en glat træplade, som vi kan
male. Hvilken træplade skal vi bruge?

Fra : anders majland

Dato : 22-03-05 10:55

> Derfor vil vi gerne beklæde trinnet med en glat træplade, som vi kan male.
> Hvilken træplade skal vi bruge?

så ville jeg bare (spartle og) male trappen.

/A