saltsyre og køkkenvaske
Fra : MGA

Dato : 18-03-05 09:31

Vi har sådan en blank køkkenvask - det er vel aluminium. Min mand har brugt
noget saltsyre og noget af det er dryppet ned i vasken - og lavet sortagtige
pletter. Jeg har prøvet at fjerne dem med opvaskemiddel og rens-let, men
uden held. Er vores vask ødelagt?

Fra : Roberto Saldo

Dato : 18-03-05 09:55

MGA wrote:
> Vi har sådan en blank køkkenvask - det er vel aluminium. Min mand har brugt

Jeg tror det er rustfast stål.

> noget saltsyre og noget af det er dryppet ned i vasken - og lavet sortagtige
> pletter. Jeg har prøvet at fjerne dem med opvaskemiddel og rens-let, men
> uden held. Er vores vask ødelagt?

Hvad med noget skurepulver eller en tot stål-uld?

Mvh
Roberto

Fra : Steen

Dato : 18-03-05 10:00

MGA wrote:

> [...]
> lavet sortagtige pletter. Jeg har prøvet at fjerne dem med
> opvaskemiddel og rens-let, men uden held. Er vores vask ødelagt?

Njah, det er mit indtryk, at langt de fleste køkkenvaske er lavet af
rustfrit stål. Stål indeholder jern, og typisk også nikkel, krom, vanadium,
kulstof og/eller andre stoffer. Når metaller kommer i kontakt med syre
udvikles brint, og tilbage bliver nogle salte. F.eks. reagerer jern med
saltsyre og danner brint og jernklorid.

Din køkkenvask har nok taget lidt skade af syren, så det sorte kan nok ikke
vaskes væk, men skal slibes væk. Du kan købe slibesæt til stålvaske - typisk
en lille pose med noget pasta og en slags svamp med lidt meget finkornet
sandpapir på den ene side. Køb sådan et sæt og giv din vask en omgang, og se
om det hjælper. Hvis ikke, skal du nok have fat i lidt krassere midler - men
prøv det, før du finder den roterende stålbørste frem

/steen

Fra : MGA

Dato : 18-03-05 11:21

> [...]
> omgang, og se om det hjælper. Hvis ikke, skal du nok have fat i lidt
> krassere midler - men prøv det, før du finder den roterende stålbørste

Super - selvfølgelig er det rustfrit stål - tusind tak for rådet!

Mette

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-03-05 19:54

> Super - selvfølgelig er det rustfrit stål - tusind tak for rådet!

Prøv først med Zelith Bang (hedder det virkelig sådan??). Det virkede fint
i vores vask efter samme stunt.

Mvh Maria