Varmegenvinding.. igen igen
Fra : Bjarne, Frederikshav~

Dato : 17-03-05 22:30

Hej alle

Jeg er på jagt efter et supplement til opvarmning af vores kommende
hus.

Huset er i 2 plan, og har en stueetage med en ny fin brændeovn. Ovnen
kan fint varme hele etagen op (gulvvarme i badeværelset). I kælderen
er der et oliefyr med hel ny brænder på. Fyret skal isoleres, for at
undgå unødig strålevarme. Nu mangler vi så at få varmet 3 rum op i
kælderen (børne- og soveværelser). Gulvene i rummene skal bankes op
og isoleres. Der er kun radiator i det ene rum. Overvejer at hive den
ned, og lægge gulvvarme i alle rum (Har hørt i boligprogrammer, at
mange ikke vil have gulvvarme i børne- og soveværelser, fordi det
tager lang tid at varme op...) Hvad er jeres mening om det?

Varmeflytning er udelukket. Nu tænker jeg på et
varmegenvindningsanlæg. Umiddelbart skulle der ikke være problemer
med at føre rør rundt i huset... Vi vil bruge vores brændeovn rigtig
meget, og derfor regner jeg med, at stuen/køkken er varmere end resten
af huset, selv med et genvindningsanlæg. Det vil jo medføre, at
udsugningsluften fra stuen er varmere end luften fra kælderrummene.

Så tænker jeg:
Kan man selv bestemme, fra hvilke rum man vil udnytte varmen fra
udsudningsluften til opvarmning af indsugningsluften i et
genvindningsanlæg?

Vil den varme i udsugningsluften kunne opvarme den indgående luft nok
til, at det vil hæve temperaturen i kælderummene?

Hvor stor er varmetabet i et genvindingsanlæg? Lad os sige at
udsugningsluften er 25 grader varm. Hvor varm er så indsugningsluften?

Håber I kan hjælpe

Mvh

Bjarne, Frederikshavn

Fra : Chriz

Dato : 17-03-05 23:04

Hej Bjarne

Jeg er også begyndt at interessere mig for varmegenvinding, og fik en
konsulent gratis ud fra http://www.dansk-klima-energi.dk/
Han gennemgik det hele og kom med tilbud inkl. beskrivelse af hvilke rum han
ville suge og puste i. Overvejer at takke nej til hans tilbud da jeg
vurderer at det er simpelt at lave det meste selv. Kun selve
indreguleriingen behøver man hjælp til og som jeg forstår det koster ikke
alverden.

Du kan suge og puste hvor du vil, kun hustets konstruktioner sætter
begrænsningerne. Dog er det en tommelfingerregl at du bør suge der hvor der
er fugt og varme (bad, køkken, soveværelse, pejs) og blæse langt fra
udsugningen.

Håber et giver inspiration

mvh

Chriz

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-05 13:10

<<Hvor stor er varmetabet i et genvindingsanlæg? Lad os sige at
<<udsugningsluften er 25 grader varm. Hvor varm er så indsugningsluften?

Du skal nok regne med en maks. temperaturvirkningsgrad på 50-60%. Dvs hvis
friskluften er 0 grader, og afgangsluften 25 vil du maks kunne opnå en
opvarmning af luften på 12-14 grader. Så du kommer nok ikke uden om at
skulle supplere med anden varmekilde. Min erfaring ligger godt nok på store
ventilationsanlæg, så jeg tror du vil få en noget mindre virkningsgrad på
mindre "husholdningsanlæg".

Jeg så det program du omtaler, og kan ikke helt sætte mig ind i
problematikken med gulvvarmen, med mindre man ønsker at hæve og sænke
temperaturen flere gange om dagen.

Per A, osse Fr.havn

Fra : Dennis

Dato : 18-03-05 13:58

> Du skal nok regne med en maks. temperaturvirkningsgrad på 50-60%. Dvs hvis

Dvs de 95% de reklamerer med er salgsgas?
Så vil det sku da være noget billigere at lufte kraftigt ud et par gange
dagligt..

Mvh Dennis

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-05 15:28

"Dennis" <Dennis@Fjern.Bilinfo.ogDette.dk> skrev i en meddelelse

> Dvs de 95% de reklamerer med er salgsgas?
> Så vil det sku da være noget billigere at lufte kraftigt ud et par gange
> dagligt..

Jeg var nok lidt hurtig med det lave tal, men tvivler dog stadig på at man
kan komme meget over en temp.virkningsgrad på 85%. Det vil sige at man kan
varme op til 17-18 grader fra 0 grader. Men 95% synes jeg lyder helt
fantastisk...