[Have] Lille træ, stor høst
Fra : Mark Schiller

Dato : 17-03-05 17:18

Hej alle,

da jeg for 5 år siden købte mit æbletræ (som jeg selvfølgelig ikke kan
huske sortnavnet på), så var det med billedet af, at det en dag blev et
stort flot træ, som man kunne blunde under mens man ventede på, at
frugten faldt ned og landede i min hånd.

Virkeligheden viste sig, at være en helt anden - træet er nu (stadig
efter 5 år) ca 2m højt og bærer så megen frugt, at vi er nødt til at
binde grenene op for, at de ikke skal knække under vægten.

I bund og grund er mit problem i luxusklassen, men jeg _vil_ altså have
et stort skyggefuldt træ

Hvad gør en klog? River træet op og sætter et nyt? Tuder forevigt?

/Mark

--
Kig forbi vores forum på definitivt.dk!

http://forum.definitivt.dk

Fra : Kim

Dato : 17-03-05 17:30

"Mark Schiller" <ms@definitivt.invalid> skrev i en meddelelse
> Hej alle,
>
> I bund og grund er mit problem i luxusklassen, men jeg _vil_ altså have
> et stort skyggefuldt træ
>
> Hvad gør en klog? River træet op og sætter et nyt? Tuder forevigt?

Det er vel mere spørgsmålet hvad du gør...)
1: Nyder at du har et træ som bærer godt.
2: Køber et æbletræ som IKKE er podet på en dværgstamme,
det er de fleste nemlig, med mindre man specifikt beder om et
som ikke er det. Ellers køb et kastanietræ, de er STORE...

Mvh, Kim

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-03-05 22:23

On Thu, 17 Mar 2005 17:29:30 +0100, "Kim" <No@money.dk> wrote:

>2: Køber et æbletræ som IKKE er podet på en dværgstamme,
> det er de fleste nemlig, med mindre man specifikt beder om et
> som ikke er det. Ellers køb et kastanietræ, de er STORE...

"De fleste" æbletræer er ikke podet på dværgstamme - de er podet på
MM106 som giver et mellemstort træ, 5-6 meter for de fleste sorter.
Selvfølgelig går der en del år inden den størrelse nåes.

Men en "ægte" dværgstamme er ... tror den hedder M9, som giver træer der
er noget mindre. Især da man hovedsageligt poder sorter som i forvejen
er svagtvoksende (Rød ananas bl.a) på disse dværgtræer.

Men selv æbletræer på MM106 bliver ikke som æbletræer i gamle dage (min
barndom bl.a )

Fra : Mark Schiller

Dato : 18-03-05 10:24

Thu, 17 Mar 2005 22:22:39 +0100, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Selvfølgelig går der en del år inden den størrelse nåes.

Hvor lang tid er "en del år" for tiden og hvad er vækstraten så'n ca. pr
år?

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-03-05 19:07

On Fri, 18 Mar 2005 10:23:31 +0100, Mark Schiller
<ms@definitivt.invalid> wrote:

>Hvor lang tid er "en del år" for tiden og hvad er vækstraten så'n ca. pr
>år?

Det var jo det jeg ikke kunne huske

Hvor hurtigt det vokser kommer også ret meget an på hvilken sort dit
æbletræ er. En Ingrid Marie vokser f.eks ikke så stærkt og bliver ikke
så stort, som et Belle de Boskoop gør.

Men så må vi jo spore os ind på hvilken sort dit æbetræ er:

Hvor store er æblerne?
Hvilken farve er de? (Du har vist fortalt at de var røde, men er det så
rent røde eller er det en rød kind?).
Hvornår modner de?

Fra : Mark Schiller

Dato : 26-03-05 14:58

Fri, 18 Mar 2005 19:06:52 +0100, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Hvor store er æblerne?

Lige omkring en tennisbold, det svinger dog lidt til begge sider.

>Hvilken farve er de? (Du har vist fortalt at de var røde, men er det så
>rent røde eller er det en rød kind?).

Det må være en rød kind - æblet er grønt undtaget på "sol siden", hvor
det er rødt ,-)

>Hvornår modner de?

Nu er det jo lææææænge siden, at det var sæson, men jeg mener det er i
slutningen af august/starten af september.

Hjælper det?

/Mark

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 26-03-05 15:40

On Sat, 26 Mar 2005 14:58:15 +0100, Mark Schiller

Elstar?

Venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm

Fra : Mark Schiller

Dato : 28-03-05 10:45

Sat, 26 Mar 2005 15:39:35 +0100, berigede Dorte R.M. Hansen
<dot.ringholmNOSPAM@get2net.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Elstar?

Jeg tror det ikke - hver eneste gang jeg ser træet, tænker jeg "James
Grieve" - men jeg har mindre end ingenting, at have det i

/Mark

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 28-03-05 11:43

On Mon, 28 Mar 2005 11:45:26 +0200, Mark Schiller
<ms@definitivt.invalid> wrote:

>Jeg tror det ikke - hver eneste gang jeg ser træet, tænker jeg "James
>Grieve" - men jeg har mindre end ingenting, at have det i

Uhm, så er vi tilbage i min barndomshaves æblemavepiner

Virker de sådan lidt fedtede i overfladen?

Venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm

Fra : Mark Schiller

Dato : 28-03-05 12:06

Mon, 28 Mar 2005 12:42:59 +0200, berigede Dorte R.M. Hansen
<dot.ringholmNOSPAM@get2net.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Virker de sådan lidt fedtede i overfladen?

Ikke som jeg husker det

/Mark

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 28-03-05 14:59

On Mon, 28 Mar 2005 13:06:06 +0200, Mark Schiller
<ms@definitivt.invalid> wrote:

>Mon, 28 Mar 2005 12:42:59 +0200, berigede Dorte R.M. Hansen
><dot.ringholmNOSPAM@get2net.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Ikke som jeg husker det

Og som jeg husker det, var James Grieve lidt fedtede i overfladen

Men nu er hukommelse og æbletræer jo ikke, hvad de har været, så måske
har du alligevel ret.

Resten af beskrivelsen kunne godt passe på dem. Dog husker jeg dem som
noget varierende i størrelse - både mindre og noget større end en
tennisbold.

De kunne i.ø. ikke gemmes men skulle spises i løbet af
september/oktober og kunne have en tendens til at blive melede. Men de
smagte godt - ihvertfald dengang - og træet bar ganske megen frugt,
som vi unger grådigt kastede os over.

Venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-03-05 16:08

On Sat, 26 Mar 2005 14:58:15 +0100, Mark Schiller
<ms@definitivt.invalid> wrote:

<klip god forklaring>

>Hjælper det?

Desværre ikke - grønne æbler med rød kind siger mig ikke rigtig noget,
slet ikke hvis det modner så tidligt.

Og jeg kan selvfølgelig ikke finde en god bog om frugttræer i min ellers
pænt store havebogssamling ...

Fra : Mark Schiller

Dato : 28-03-05 10:46

Sat, 26 Mar 2005 14:58:15 +0100, berigede Mark Schiller
<ms@definitivt.invalid> dk.fritid.hus-og-have med:

>Hjælper det?

Jeg har lige været ude og kikke på pjorten og der er ikke nogen
synlige podemærker på stammen .....................

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-03-05 11:55

On Mon, 28 Mar 2005 11:46:22 +0200, Mark Schiller
<ms@definitivt.invalid> wrote:

>Jeg har lige været ude og kikke på pjorten og der er ikke nogen
>synlige podemærker på stammen .....................

Alle æbletræer er podede.
Men det er helt nede ved jordoverfladen. Ved nogle træer er det så
tilpas højt at man kan se et 'knæk' i stammen nogle cm over jorden,
andre gange er dette knæk helt under jorden - eller podningen er så godt
udført at knækket næsten ikke ses. (Det er dog _svært_ at pode uden at
det knæk kommer - jeg podede 100 blandede træer i går, de har det næsten
alle. Og nu vil jeg så luske ud i det gode vejr og pode noget mere ....)

Fra : Mark Schiller

Dato : 28-03-05 12:06

Mon, 28 Mar 2005 12:54:30 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Alle æbletræer er podede.

Hvorfor?

Kunne der være fordele ved, altså hvis man havde tid nok, at så en
æblekerne og lade den vokse op til, at være ungernes barndomstræ?

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-03-05 14:18

On Mon, 28 Mar 2005 13:05:30 +0200, Mark Schiller

>Hvorfor?

Formentlig fordi ikke alle æblesorter kan lave en rod selv, som er god
nok. Og så er der det med at man kan styre størrelsen på træerne
rimeligt godt ved at pode dem på bestemte grundstammer. Det normale er
en grundstamme der hedder MM106, som giver et mellemstort træ.
Simpelthen et træ der passer bedre til havernes størrelse i vore dage.

Skal det være det helt store æbletræer man vil ha', så skal man få dem
podet på vildstamme. Det bliver træer af størrelse som i gamle dage, ca.

>Kunne der være fordele ved, altså hvis man havde tid nok, at så en
>æblekerne og lade den vokse op til, at være ungernes barndomstræ?

Størrelsesmæssigt, måske. Men når du sår en æblekerne så er det umuligt
at vide hvad du får ud af det. Chancerne for at det bliver en god sort
er ret små, det er langt større risiko for at det bliver nogle sure
æbler, så vidt jeg ved. Bare fordi man har høstet en æblekerne fra et
Ingrid Marie-æble, så bliver der ikke en Ingrid Marie ud af den.

Stiklingeformering af æbler er ikke godt, pga. det med den dårlige rod.
Så er der kun podningen tilbage.

Fra : Mark Schiller

Dato : 28-03-05 14:27

Mon, 28 Mar 2005 15:18:25 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Formentlig fordi ikke alle æblesorter kan lave en rod selv .........

[Sniiiiiiiiiiiiiiiiip]

For pokker, hvor jeg nu føler mig oplyst

Tak

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-03-05 22:28

On Thu, 17 Mar 2005 17:18:12 +0100, Mark Schiller
> [...]

>stort flot træ, som man kunne blunde under mens man ventede på, at
>frugten faldt ned og landede i min hånd.

Billeder er taknemmelige

>Virkeligheden viste sig, at være en helt anden - træet er nu (stadig
>efter 5 år) ca 2m højt og bærer så megen frugt, at vi er nødt til at
>binde grenene op for, at de ikke skal knække under vægten.

Du kunne også tynde ud i frugten, i stedet for at binde op - det vil
give større æbler og de vil nok også blive af en bedre kvalitet.

>I bund og grund er mit problem i luxusklassen, men jeg _vil_ altså have
>et stort skyggefuldt træ
>
>Hvad gør en klog? River træet op og sætter et nyt? Tuder forevigt?

En smule let klynk på stedet var nok på sin plads

Hvis dit æbletræ giver æbler som ellers smager godt, så er det da synd
at rykke det op.
Men hvis du vil have et stort skyggefuldt træ, så skal du nok anskaffe
dig et æbletræ podet på vildstamme - hvis det da skal være et æbletræ.
Selv på vildstamme, hvor de bliver af en størrelse som æbletræer fra
"gamle dage" gror de jo ikke så hurtigt som en del andre træer, som
f.eks kastanien som Kim nævnte.

Fra : Mark Schiller

Dato : 18-03-05 10:24

Thu, 17 Mar 2005 22:27:47 +0100, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Billeder er taknemmelige

Ja, særlig disse fra en forgangen tid

/Mark

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-03-05 23:28

Mads Lie Jensen wrote:

> Du kunne også tynde ud i frugten, i stedet for at binde op - det vil
> give større æbler og de vil nok også blive af en bedre kvalitet.

En udtynding af æblerne vil sikkert også levne lidt grokraft til træet, så
det kan blive lidt større.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-03-05 20:05

> da jeg for 5 år siden købte mit æbletræ (som jeg selvfølgelig ikke kan
> huske sortnavnet på), så var det med billedet af, at det en dag blev et
> stort flot træ, som man kunne blunde under mens man ventede på, at

Nu er et 5 år gammelt træ jo kun en bette purk. Det skal være 15-20 år
gammelt før det rigtigt bliver til noget, og så kræver det den rigtige
stamme, som det også er nævnt andetsteds.
Ingen træer bliver store på 5 år. Vores egetræer er vel 5-6 m høje, og de er
mindst 15 år gamle, snarere 20. Så vidt jeg husker er kastanie det træ, der
gror hurtigst, og det har en tilvækst på ½ m om året under optimale
forhold - jeg er sikker på tilvæksten, men ikke på hvilket træ. Pil gror
hurtigere, men det er noget skrammel som hængekøjetræ.

Vi har valgt en blodbøg, og jeg vil tro min børnebørn (hvis jeg får nogen)
som voksne vil opfatte det som et stort træ.

Mvh Maria

Fra : Mark Schiller

Dato : 26-03-05 15:04

Fri, 18 Mar 2005 20:04:39 +0100, berigede "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Vi har valgt en blodbøg, og jeg vil tro min børnebørn (hvis jeg får nogen)
>som voksne vil opfatte det som et stort træ.

He he - point taken

/Mark

PS
Jeg boede en gang i en lejlighed, hvor ejerforeningen slagtede det
flotteste pæretræ jeg nogensinde har set - det var 12-15 meter højt og
rigtbærende - pludselig en dag var det væk og jeg kom til at spørge,
hvorfor det skulle fældes, det første svar jeg fik var, at det havde
elmesyge .............. da jeg var kommet mig over svaret spurgte jeg,
om de ikke ville have et forsøg til - de ville de gerne, træet var
blevet fældet, da "det var uens i grene og løv" *suk*

Pointe og relevans for denne tråd: Vi kan ikke styre naturen .... også
selvom det går f...... langsomt en gang imellem, men det er lidt hårdt
når man sidder og venter på det store træ

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-03-05 16:12

On Sat, 26 Mar 2005 15:03:37 +0100, Mark Schiller
> [...]

>hvorfor det skulle fældes, det første svar jeg fik var, at det havde
>elmesyge .............. da jeg var kommet mig over svaret spurgte jeg,

)

Jeg tror nu der er mange træer som er blevet fældet pga. elmesyge -
altså, ikke-elmetræer

Brolæggeren oppe på arbejdet tror også at så snart der er et enkelt gult
blad på et par elmetræer deroppe, så er det elmesyge og så står han klar
med motorsaven - indtil videre er det heldigvis lykkedes at overbevise
ham om at lade træerne stå.

>Pointe og relevans for denne tråd: Vi kan ikke styre naturen .... også
>selvom det går f...... langsomt en gang imellem, men det er lidt hårdt
>når man sidder og venter på det store træ

Enig.
Som det vist er nævnt et sted i tråden, så bliver dagens æbletræer ikke
så store som de gjorde i gamle dage - og det er da lidt synd for de
kommende generationer. Jeg havde da selv meget sjov af diverse pænt
store æbletræer da jeg var knægt (hvilket jeg så hårdnakket stadig
påstår jeg er