Egetræsbord
Fra : Steen Jensen

Dato : 15-03-05 17:52

Jeg har lige købt et gammelt afsyret egetræsbord. Farven er jeg ikke
særlig vild med - hvordan får jeg det lysnet/hvidpigmenteret???

--
Steen
Sendes uden porto.

Fra : mg

Dato : 15-03-05 21:14

godt spørgsmål,
måske brint/overilte

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 15-03-05 21:31

I news:1gth87s.deo90ixh6v0wN%steenjensen@portoos.dk <Steen Jensen>
<steenjensen@portoos.dk> skrev:

> Jeg har lige købt et gammelt afsyret egetræsbord. Farven er jeg ikke
> særlig vild med - hvordan får jeg det lysnet/hvidpigmenteret???

oxalsyre...

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-03-05 23:14

> Jeg har lige købt et gammelt afsyret egetræsbord. Farven er jeg ikke
> særlig vild med - hvordan får jeg det lysnet/hvidpigmenteret???

Jeg smed en gammel skænk udenfor, og så blev den vasket af med salmiakvand.
Den gik fra helt mørkbrun til "egetræ" på 5 vaske (tørres ind i mellem, så
træet ikke slår sig).

Mvh Maria

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 16-03-05 08:59

I news:42375e1d$0$278$edfadb0f@dread11.news.tele.dk <Maria Frederiksen>
<mf@easyfrag.dk> skrev:

> Jeg smed en gammel skænk udenfor, og så blev den vasket af med
> salmiakvand. Den gik fra helt mørkbrun til "egetræ" på 5 vaske
> (tørres ind i mellem, så træet ikke slår sig).

Salmiak 'mørkner' egetræ, oxalsyre 'lysner' det. Dit farveskift skyldes
utvivlsomt fjernelse af snavs/røg.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 16-03-05 19:58

> Salmiak 'mørkner' egetræ, oxalsyre 'lysner' det. Dit farveskift skyldes
> utvivlsomt fjernelse af snavs/røg.

Jep, men er det ikke det, der er problemet? Og egetræ skal jo ikke være
hvidt, blot lyst (i min verden).

Mvh Maria