Afstand mellem skorsten og indervæg?
Fra : Zeros

Dato : 14-03-05 19:42

Hej NG
Jeg er ved at udnytte overetagen på mit hus, og skal til at isolere og
lave
nye rum. Men der er en muret skorsten midt i det hele som er meget grim og
skæv. Huset er fra 1899. Skorstenen skal lukkes inde bag rummenes væge,
men
hvor stor afstand skal der være mellem skorsten og indersiden af vægen? Og
skal der være mulighed for at komme ind til skorstenen senere med fx en
dør?
Er det ellers specielle krav man skal tage hensyn til ved "indpakning" af
en
skorsten?

Hilsen Martin

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : anders majland

Dato : 14-03-05 21:45

> [...]
> dør?

> Er det ellers specielle krav man skal tage hensyn til ved "indpakning" af

Ja - at skorstenen skal kunne inspiseres. Dvs i praksis kommer du til at
lave så meget plads omkring den at en skorstensfejer kan gå rundt om den ...
Eller også lave noget som du skal pille ned en gang eller to årligt når
skorstensfejeren komme forbi. Jeg kan ikke huske brandkravene i hovedet men
de står udførlig i bygningsreglementet for småhuse - som kan findes på
www.retsinfo.dk eller www.rockwool.dk Sidstnævnte har dem i pdf med
illustrationer.

Vi har også en skæv skorsten midt i huset. Istedet for at gemme den har vi
fremhævet den. Den er pudset op og står som "hjørnestolpe" hvor 3 vægge
mødes. Dvs der er 2 værelser i enden af huset og så en væg på tværs ved
skorstenen. I stuen er skorstenen så fremhævet ved at rave lidt længere ud
end gipsvægene, mens den i værelserne bare er synlig i et hjørne.

Hvis forklaringen ikke giver mening må jeg lige se om ikke jeg kan finde et
par billeder

/A

Fra : Zeros

Dato : 15-03-05 15:39

land" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:4235f818$0$29283$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> end gipsvægene, mens den i værelserne bare er synlig i et hjørne.
>
> Hvis forklaringen ikke giver mening må jeg lige se om ikke jeg kan finde

Hej Anders
Det vil sige man godt må bygge klods op ad en skorsten? For jeg kan forstå
at dine 3 væge rør ved skorstenen. Og der hvor vægen rør er det jo ikke
muligt at inspisere skorstenen...
Jeg tænkte bare på om der skal være en sikkerheds afstand mellem skorsten
og
væg/ anden brændbar materiale. For den bliver jo varm...

/Martin

Fra : Zeros

Dato : 15-03-05 15:27

Fra : anders majland

Dato : 15-03-05 15:59

> Det vil sige man godt må bygge klods op ad en skorsten. For jeg kan forstå
> at dine 3 væge rør ved skorstenen. Og der hvor vægen rør er det jo ikke
> muligt at inspisere skorstenen...

Det er korrekt. I stueetagen står den også midt i en væg. Men når man bygger
en let skillevæg op mod en skorsten er der krav om en maks pladetykkelse og
at trælægter skal holdes et stykke væk derfra (10cm ? - se
bygningsreglementet)

> Jeg tænkte bare på om der skal være en sikkerheds afstand mellem skorsten
> og væg/ anden brændbar materiale. For den bliver jo varm...

Ja - se bygningsreglementet. Men enden af en gibsplade må godt gå imod
skorstenen.

/A

Fra : anders majland

Dato : 15-03-05 16:19

> Det er korrekt.

Se http://www.majland.org/hvolris/skorsten/grundplan.gif &
http://www.majland.org/hvolris/skorsten/billede.jpg

Billedet viser meget godt hvordan væggene er opbygget - og at der er afstand
fra regler til skorsten.

/A

Fra : STIG RASMUSSEN

Dato : 15-03-05 14:48

Hvad bruges skorstenene til?

Fra : Zeros

Dato : 15-03-05 15:28

"STIG RASMUSSEN" <dorthe.b.rasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad bruges skorstenene til?

Lige nu er den ikke i brug. Der er ikke engang en brændeovn i huset. Men det
er planen at vi skal have en brændeovn på et senere tidspunkt. I skorstenen
er der en nyere isokerne, så den skulle sagtens kunne bruges selvom den er
gammel.

/Martin

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-03-05 19:12

> skæv. Huset er fra 1899. Skorstenen skal lukkes inde bag rummenes væge,

Det går ikke.

> Er det ellers specielle krav man skal tage hensyn til ved "indpakning" af
> en
> skorsten?

Det er forbudt at pakke en skorsten ind. Det nemmeste er at snakke med
skorstensfejeren om hvad han mener, da det er ham, der skal godkende det.
Han koster ikke noget, og de er glade for at hjælpe frem for at skulle give
påbud om nedrivning.

Mvh Maria

Fra : anders majland

Dato : 15-03-05 19:35

> Det nemmeste er at snakke med skorstensfejeren om hvad han mener, da det
> er ham, der skal godkende det. Han koster ikke noget, og de er glade for
> at hjælpe frem for at skulle give påbud om nedrivning.

Det skal man nok lige checke ... Han har bestemt lov at skrive regninger
også for at køre ud og rådgive ...

Men ja det er en god ide at tage ham med på råd inden man laver om.
Tilslutter man en ny brændeovn skal han også syne det og udfylde en blanket
til kommunen/BBR (og det tager han sig også betalt for)

I nogen kommumer betaler man renovation og skorstensfejer over skatten -
andre steder kommer girokortene for sig selv.