Kornstørrelse??
Fra : Rikke & Per

Dato : 14-03-05 14:51

Jer er udmærket bekendt med, at f.eks. korn 40 er grovere end korn 80, når
der snakkes sandpapir, men hvad gemmer der sig rent faktisk bag tallene -
hvordan regner man sig frem til kornstørrelsen?

m.v.h.
Per

--
Den, som ophøjer sig selv, skal ydmyges,
og den, som ydmyger sig selv, skal ophøjes.

Fra : Aksel

Dato : 14-03-05 15:34

"Rikke & Per >prikke@newmail.dk" <<> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
> Den, som ophøjer sig selv, skal ydmyges,
> og den, som ydmyger sig selv, skal ophøjes.

Korn 40 kan falde gennem en si med 40 tråde pr. tomme.

Holsen Aksel

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 14-03-05 17:49

I news:4235a0e9$0$651$edfadb0f@dread16.news.tele.dk <Aksel>
<akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> skrev:

> Korn 40 kan falde gennem en si med 40 tråde pr. tomme.

Jeg tror faktisk det er omvendt. Korn 40 er det der ikke falder gennem
sien med 40 tråde pr tomme, efter at have været gennnem 10 - 20 -30.

Jeg tror man oprindeligt anvendte sigter med stigende tæthed (antal
tråde pr tomme). På den måde kunne sorteringen foretages i en proces.

Men ellers tæt på :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 14-03-05 18:55

Carsten Finn Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Jeg tror man oprindeligt anvendte sigter med stigende tæthed (antal
> tråde pr tomme). På den måde kunne sorteringen foretages i en proces.

Mon ikke det er lige omvendt? Hvordan vil du ellers forklare de små korn at
de skal vente med at falde gennem de store huller til der kommer et der
passer til deres størrelse? Mindre tal = større kornstørrelse.

Vist tættere på *SS*
Ebbe

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 16-03-05 09:34

I news:4235cfc7$0$21508$ba624c82@nntp04.dk.telia.net <Ebbe Rasmussen>
<ebbe87ups@stofanet.dk> skrev:

> [...]
> korn at de skal vente med at falde gennem de store huller til der
> kommer et der passer til deres størrelse? Mindre tal = større

Du har vist ikke fanget fidusen ;)
De mindre korn skal netop falde gennen soldet. Korn 40 bliver på soldet
og tappes ved enden af soldet.

Neden under møder de så et sold med 50 tråde pr tomme. De små korn
falder igen igennem, og korn 50 bliver tilbage. o.s.v.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Aksel

Dato : 14-03-05 22:12

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg tror man oprindeligt anvendte sigter med stigende tæthed (antal
> tråde pr tomme). På den måde kunne sorteringen foretages i en proces.

Du har ret, korn 40 kan falde gennem en sigte med 30 tråde pr. tomme men
ikke gennem en med 40, men jeg var da tæt på.

Hilsen Aksel

Fra : Armand

Dato : 16-03-05 01:20

Aksel wrote:

> Du har ret, korn 40 kan falde gennem en sigte med 30 tråde pr. tomme men
> ikke gennem en med 40, men jeg var da tæt på.

- - - Og hvor tynde skal de tråde så være?
Det bør ligeledes defineres eftersom tykkere tråde giver mindre
mellemrun og vice versa!

Min hidtidige opfattelse deler jeg med "tnf": Antal korn på et givet
areal (som jeg dog regner for mm²)!

--
Armand.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 16-03-05 16:02

I news:dYKZd.104727$Vf.4004320@news000.worldonline.dk <Armand>
<armand@mc-chaufforerne.dk> skrev:

> [...]
> mellemrun og vice versa!
>
> Min hidtidige opfattelse deler jeg med "tnf": Antal korn på et givet

Så må vi jo til at google :)
Der er åbenbart flere standarder i spil. Fælles for dem jeg har kunnet
finde er, at de går på kornstørrelsen. Forskellen går så på, hvilken
måleenhed man anvender.

Sammenhængen mellem kornstørrelse og antan korn/cm2 har jeg ikke kunnet
finde.

Jeg er dog stadig overbevist om, at den måleenhed vi kender i danmark
(CAMI)oprindeligt bunder i sigtens finhed, antal tråde/mellenrum/masker
pr tomme.

Antal korn har så været styret af, hvad der kunne hænge fast på en
limdækket overflade. Om der senere er laver standarder for korn pr
tomme2/cm2 ved jeg ikke.

http://www.autobodystore.com/paper_grading.htm

http://www.sizes.com/tools/sandpaper.htm

Måske nogen med ISO-forstand indenfor området kan skære igennem?

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Holst

Dato : 14-03-05 15:42

Rikke & Per <>>prikke@newmail.dk< wrote:

> Jer er udmærket bekendt med, at f.eks. korn 40 er grovere end korn 80, når
> der snakkes sandpapir, men hvad gemmer der sig rent faktisk bag tallene -
> hvordan regner man sig frem til kornstørrelsen?

Man måler den vel med en lineal :)

I praksis spænder de sikkert over et område. En kornstørrelse 40 kunne
være det korn, som går gennem en sigte med hulstørrelse 45, men ikke
gennem en sigte med hulstørrelse 35. Jeg kender ikke præcis til
alverdens om sandpapir, så måske er det andre intervalgrænser.

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 14-03-05 16:16

Holst wrote:

> [...]
> gennem en sigte med hulstørrelse 35. Jeg kender ikke præcis til
> alverdens om sandpapir, så måske er det andre intervalgrænser.

Hvorfor besvarer man et spørgsmål, når man bare gætter på et svar??
Ebbe

Fra : Holst

Dato : 14-03-05 16:53

Ebbe Rasmussen wrote:

> Hvorfor besvarer man et spørgsmål, når man bare gætter på et svar??

Fordi jeg ved noget om materialer og kornstørrelser.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-03-05 17:31

Holst wrote:

> Fordi jeg ved noget om materialer og kornstørrelser.

Men åbenbart ikke om sandpapir. Ifølge din definition skulle sandpapir med
større korntal være grovere end et med et lille korntal. Det forholder sig
faktisk omvendt.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Holst

Dato : 14-03-05 17:52

Erik Ginnerskov wrote:

> Men åbenbart ikke om sandpapir. Ifølge din definition skulle sandpapir med
> større korntal være grovere end et med et lille korntal. Det forholder sig
> faktisk omvendt.

Næh, det har jeg bestemt heller aldrig påstået. Skal der bruges
sandpapir, plejer jeg at ringe til tømren eller maleren

Men lidt googling kan jeg se, at det forholder sig som du siger. Til
gengæld var Google ikke til megen hjælp, når det kom til, hvad
størrelsen så henviser til. Jeg vil så være lutter øre, når andre
fortæller mere.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-03-05 23:49

Holst wrote:

> [...]
> gengæld var Google ikke til megen hjælp, når det kom til, hvad
> størrelsen så henviser til. Jeg vil så være lutter øre, når andre

Jeg er tilbøjelig til at tro, Aksel har fat i noget af det rigtige.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 14-03-05 18:41

Holst wrote:

> Fordi jeg ved noget om materialer og kornstørrelser.

Så var det da en skam det modsatte fremgik af dit svar *S*
Ebbe

Fra : tnf

Dato : 14-03-05 21:34

Hej

Jeg har hørt at det er antal korn pr cm2.

Om det passer ved jeg ikke...

Martin

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 14-03-05 21:51

"Rikke" == Rikke & Per <>>prikke@newmail.dk<<> writes:

> Jer er udmærket bekendt med, at f.eks. korn 40 er grovere end korn
> 80, når der snakkes sandpapir, men hvad gemmer der sig rent faktisk
> bag tallene - hvordan regner man sig frem til kornstørrelsen?

Det er defineret i ISO 6344 standarden, som du kan erhverve for den
nette sum af 48 CHF fra www.iso.org.

Eller også kan du benytte Google kreativt og finde ud af at den samme
standard tilsyneladen også er tilgængelig under navnet FEPA/P, der er
beskrevet her: <http://www.ukabrasives.com/aboutus/about_sizing.html>

Jeg ved ikke med sikkerhed at der er tale om den præcis samme
standard, men hvis det er, ser den ud til at være fastsat ud fra nogle
ret arbitrære mål.

--
/Wegge
Min holdning til Usenet - <http://wiki.wegge.dk/Usenet>

Fra : 2ft

Dato : 15-03-05 18:29

> [...]
> der snakkes sandpapir, men hvad gemmer der sig rent faktisk bag tallene -
> hvordan regner man sig frem til kornstørrelsen?

Tallet 40 står for hvor mange masker det er indenfor en engelsk tomme.

Kort fortalt, så ved korn 40 er der 40 masker pr engelsk tomme.

Længere er den ikke..

/Brian