normalforbrug af vand
Fra : Leonard

Dato : 14-03-05 12:01

Hvad er et normalt årligt forbrug af vand for en enlig mand?
- der bruges kun vand indeni huset til de almindelige ting som mad,
bad, rengøring, tøjvask osv.
- der bruges ikke vand udendørs til have, bilvask osv.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : anders majland

Dato : 14-03-05 12:06

> [...]
> bad, rengøring, tøjvask osv.
> - der bruges ikke vand udendørs til have, bilvask osv.

1 m3 per mand per uge - er vist en ok tommerfingerregel.

Men er man til karbade eller lange brusebade kan forbruget nemt blive højere

/A

Fra : Holst

Dato : 14-03-05 12:18

Leonard wrote:

> [...]
> bad, rengøring, tøjvask osv.
> - der bruges ikke vand udendørs til have, bilvask osv.

På min seneste opgørelse står der 48 m3, og jeg passer vist meget godt
på din beskrivelse.

Mit gæt er, at af de 48 m3 udgør de 5-10 m3 rent spild, som jeg blot
hælder ud, når jeg afventer det varme vands komme i bad eller køkken.
Jeg har længe overvejet at få målt, hvor meget vand jeg faktisk ikke
bruger, når jeg skal i bad om morgenen.

Fra : Bo Velschow

Dato : 15-03-05 09:48

"Holst" <newsmar05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har længe overvejet at få målt, hvor meget vand jeg faktisk ikke bruger,

Hvis du antager flg.:
1/2" rør til brugsvand, og X meter rør fra vandvarmer til den hane, du gerne
vil have varmt vand ud af, så indeholder de X meter rør ca. X gange 0,13
liter (koldt) vand, som først skal ud af hanen, før det varme vand følger
efter.

Har du f.eks. 10 meter rør, ligger der altså 1,3 liter koldt vand "foran"
det varme. Skruer du derfor helt op for den varme hane, vil der gå ca. 10
sekunder, før vandet bliver varmt (lidt afhængig af, hvor meget vand din
installation kan levere - jeg mener, man regner med ca. 10 liter per minut).
Skruer du derimod op for både den kolde og den varme hane (hvis du f.eks.
har et et-grebs armatur, du stiller i midterstilling), vil der gå længere
tid (op mod dobbelt så lang tid), da du nu både hælder "normalt" koldt vand
ud i afløbet, og det kolde vand, der "ligger foran" det varme, der er på vej
(og stadig er begærnset af, hvor meget vand, din installation kan levere -
dvs. mængden af koldt vand fra din stikledning).

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Holst

Dato : 15-03-05 10:05

Bo Velschow wrote:

> [...]
> efter.
>
> Har du f.eks. 10 meter rør, ligger der altså 1,3 liter koldt vand "foran"

Ja, det er jo umiddelbart noget mindre vand, end jeg troede, også selvom
der nok er mere end 10 meter i min installation.

> [...]
> (og stadig er begærnset af, hvor meget vand, din installation kan levere -
> dvs. mængden af koldt vand fra din stikledning).

Netop af den grund tænder jeg normalt for vandet i håndvasken i stedet
for bruseren, der jo har en eller anden termostatting, som jeg ikke helt
stoler på

Men jeg tror, at jeg vil måle vandmængden ved en snarlig lejlighed.

Fra : Morten DH

Dato : 16-03-05 16:49

"Holst" <newsmar05@shelter.dk> skrev i en meddelelse
> Mit gæt er, at af de 48 m3 udgør de 5-10 m3 rent spild, som jeg blot
> hælder ud, når jeg afventer det varme vands komme i bad eller køkken.

Hvis du er en ægte nærrigpind kan du bruse det kolde vand over i en stor
spand inden du går i bad og så bruge det til at skylde u i toilettet med -
du hælder blot vandet direkte i toilettet når du har været på

Fra : Holst

Dato : 16-03-05 17:09

Morten DH wrote:

> Hvis du er en ægte nærrigpind kan du bruse det kolde vand over i en stor
> spand inden du går i bad og så bruge det til at skylde u i toilettet med -
> du hælder blot vandet direkte i toilettet når du har været på

Jeg har faktisk overvejet det, men jeg gider ikke have en spand stående
på badeværelset til det formål.

Fra : Morten DH

Dato : 17-03-05 17:37

"Holst" <newsmar05@shelter.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har faktisk overvejet det, men jeg gider ikke have en spand stående på
> badeværelset til det formål.

Nej det er nemmere at hente den i kælderen hver gang man skal i bad

Ej jeg har faktisk gjort det et par uger mens jeg fik lavet badeværelse -
toilettet kunne bruges men der var ikke sluttet vand til, så jeg hentede
vand i køkkenet og brugte til at skylle med... forbavsende så hurtigt man
vænnede sig til at have den dumme spand stående :-/

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 14-03-05 17:44

On Mon, 14 Mar 2005 12:01:00 +0100, Leonard wrote:

> [...]
> bad, rengøring, tøjvask osv.
> - der bruges ikke vand udendørs til have, bilvask osv.

Jeg bruger mellem 3 og 4.5m3/md til (målt pr. måned fra 1/6 til 1/3) jeg
betaler aconto 5.5m3/md så det er nok ikke helt galt.

Har opvaskemaskine (kører ca. 1 gang om ugen) og vaskemaskine (vasker
gennemsnitlig 1.5 gang om ugen).

Thomas

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 14-03-05 17:57

I news:bkra31hdvhg08p3dhsqosivqbkoifdlqtl@4ax.com <Leonard>
<usenet@leonard.dk> skrev:

> [...]
> bad, rengøring, tøjvask osv.
> - der bruges ikke vand udendørs til have, bilvask osv.

50 m3/år for hus og have med regntønder til vanding.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Lars Knudsen

Dato : 15-03-05 10:45

Hejsa,

"Leonard" <usenet@leonard.dk> wrote in message

> [...]
> bad, rengøring, tøjvask osv.
> - der bruges ikke vand udendørs til have, bilvask osv.

Tjah.. Vi brugte 80 m3 om året. To voksne personer i hus inklusive 3-4
maskiner tøjvask per uge (a-mærket), 3 gange opvaskemaskine (a-mærket).
Ingen havevanding/bilvask.

Nu er vi på egen brønd og måler ikke længere

** Lars

Fra : Holst

Dato : 15-03-05 10:59

Lars Knudsen wrote:

> Tjah.. Vi brugte 80 m3 om året. To voksne personer i hus inklusive 3-4
> maskiner tøjvask per uge (a-mærket), 3 gange opvaskemaskine (a-mærket).
> Ingen havevanding/bilvask.

Ca. 50 m3 for enlige er vist det normale, ca. 80 m3 for to personer, og
vist ca. 20 m3 ekstra pr. mindre barn.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 15-03-05 15:30

"Holst" <newsmar05@shelter.dk> wrote in message

> Ca. 50 m3 for enlige er vist det normale, ca. 80 m3 for to personer, og
> vist ca. 20 m3 ekstra pr. mindre barn.

Nøøøøj.. Hold da op hvor var vi normale der!!!

Nu har vi så fået et par heste ... de drikker jo også lidt.

** Lars

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-03-05 15:34

"Lars Knudsen" <lars@landligt.dk> wrote in message

> Nøøøøj.. Hold da op hvor var vi normale der!!!
>
> Nu har vi så fået et par heste ... de drikker jo også lidt.

Har I målt det ?
Fordi vi får snart vores hjem, og vi kunne godt tænke os at vide lidt om
det.

--
mvh / regards Christian - Denne ugen lille gættekonkurrence,
(alt for nem med google) vinderen får tilsendt mp3 med sangen

Fra : Dan Andersen

Dato : 15-03-05 11:33

> [...]
> bad, rengøring, tøjvask osv.
> - der bruges ikke vand udendørs til have, bilvask osv.

Normal forbruget er iflg. DANVA: 110 liter /person/døgnet.

Se endvidere min hjemmeside og brug af regnavand til tøjvask og toilet på
adressen: www.dbamott.dk

Mvh. Dan Andersen

Fra : Holst

Dato : 15-03-05 11:43

Dan Andersen wrote:

> Normal forbruget er iflg. DANVA: 110 liter /person/døgnet.

Men hvad er forudsætningerne? Det er velkendt, at enlige bruger mere
vand pr. person end en familie gør.

Fra : Tomas Jensen

Dato : 17-03-05 10:59

Holst skrev:

> Men hvad er forudsætningerne? Det er velkendt, at enlige bruger mere
> vand pr. person end en familie gør.

Ok... er det alle de kolde afvaskninger, der gør forskellen?

Tomas

Fra : anders majland

Dato : 15-03-05 11:37

> Normal forbruget er iflg. DANVA: 110 liter /person/døgnet.
>
> Se endvidere min hjemmeside og brug af regnavand til tøjvask og toilet på
> adressen: www.dbamott.dk

Hvordan opbevarer i vandet så det ikke bliver til en algesuppe ?

/A

Fra : Dan Andersen

Dato : 15-03-05 22:36

meddelelse news:4236c88b$0$29274$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvordan opbevarer i vandet så det ikke bliver til en algesuppe ?
>
> /A
>Vandet løber dels gennem 8 ovenjordiske plasttønder for derefter at løbe
>ned i en uinderordisk tank. Men selv om tanken er fuld og der står x-
antal
>tønder fyldt op med vand bliver vandet overhovedet ikke til algesuppe...
>Havde faktisk 5 tønder stående den sidste sommer uden at vandet lugtede
>eller syntes gammelt..

Mvh. dan

Fra : Holst

Dato : 16-03-05 17:28

Dan Andersen wrote:

> Se endvidere min hjemmeside og brug af regnavand til tøjvask og toilet på
> adressen: www.dbamott.dk

Ja, at bruge regnvand til sådant er jo ikke nogen ny idé, men jeg
kastede da lige et blik på din hjemmeside.

Ca. 80 m^3 regnvand om året er jo meget pænt og mere end nok, hvis det
skal dække en besparelse af normalt ledningsvand på ca. 40 m^3.

Men hvad koster det egentlig at installeret et sådant system?

Der vil jo skulle lægges nye rør til toiletter og vaskemaskine, så de
fremover bliver forsynet med regnvand. Endvidere skal tagrenderne jo
tilsluttes nogle opsamlingsbassiner (plasttønder kaldte du dem vist).
Hvor store skal sådanne være opsamlingsbassiner være? Hvor mange har man
af dem? Mit vinkelhus har jo hele fem nedløbsrør (foruden to på
carporten). Din sidste tank, hvor stor er den? Hvor meget plads fylder
et sådant anlæg? Bør man ikke også have nogle filtre på for at undgå at
vaskemaskine og lignende bliver stoppet. Og det er vel også nødvendigt
med en pumpe.

Hvad koster et sådant system at installere, og hvad koster det årligt i
drift?

Jeg kiggede lige på min seneste ejendomsskattebillet. Jeg bruger som
tidligere nævnt i tråden 48 m^3 om året, og det betaler jeg umiddelbart
1410 kr. for, svarende til ca. 30 kr. pr. m^3. Antager vi nu bare for
eksemplet, at jeg som enlig også kan spare de ca. 40 m^3, du nævner på
dine hjemmeside, hvilket jeg jo ikke kan, men lad os nu bare antage det
alligevel, ja, så kan jeg ved at spare 40 m^3 ledningsvand om året spare
1200 kr. årligt.

Det er jo også en sjat penge. Men i forhold til investeringen er det jo
umiddelbart ikke alverdens.

Fra : Neuhafen

Dato : 15-03-05 11:54

På netborger.dk kan du se de senste 3-5 års forbrug af bl.a. vand !!!

Neuhafen

Fra : Klaus Jorgensen

Dato : 15-03-05 19:31

> [...]
> bad, rengøring, tøjvask osv.
> - der bruges ikke vand udendørs til have, bilvask osv.

Jeg bruger ca. 30m³ om året.

/klaus