håndværkerventetid?
Fra : Nette

Dato : 14-03-05 00:15

Hej med jer

Jeg bor til leje, men vil lige høre jer garvede, som er vant til selv at
bestille håndværkere.
Hvor mange måneder skal man vente på div. håndværkere for opsætning af
f.eks. radiator, udluftningspropel og lignende?
Her hvor jeg bor, har vi nu ventet i et år på det.
Vi ventede i 10 måneder på at få opsat bjælker m. kroge til tørresnore samt
lås i et par døre.

Kan det gøres hurtigere eller er jeg bare for krævende?
Jeg har ikke tænkt mig at gøre noget ved det, men er lidt nysgerrig. I min
verden ville jeg da finde nogle andre håndværkere, hvis de, jeg plejer at
bruge skal have så lang tid for at få rimelig små ting i orden.
Men måske er det normalt?

Nette

Fra : John Smith

Dato : 14-03-05 00:32

Nette wrote:

> [...]
> verden ville jeg da finde nogle andre håndværkere, hvis de, jeg plejer at
> bruge skal have så lang tid for at få rimelig små ting i orden.

Du siger det selv "Jeg har ikke tænkt mig at gøre noget ved det"...
Måske er det også den holdning du har videregivet til håndværkeren?

Hvis jeg bestiller en håndværker, så aftaler jeg hvornår de skal komme.
Det er ikke "en gang i ugen" eller "midt i næste uge", men f.eks. onsdag
kl. 13.30. Og hvis de ikke har tid til at komme i inden for 10 dage,
ringer jeg til et andet firma. Mit liv er for kort til at vente med den
slags da. Hvis et firma ikke kan lave en fast aftale med tid og
betaling, tager jeg det som et stort tegn på dårlig ledelse og
ligegyldighed overfor kunderne...

En anden ting er at hvis man endelig skal have lavet noget efter
regning, så spørg om de kun regner i hele timer eller også evt. regner
med kvarer og halve timer. Med en timeløn på tæt ved 400 Kr er det jo
ikke småpenge. Og sig at du selv rydder op - det kan jeg i hvert fald
godt til 400 Kr i timen :-|

John Smith

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-05 00:51

On Mon, 14 Mar 2005 00:32:19 +0100, John Smith <zigge@NOGOODprivat.dk>
skrev:

>betaling, tager jeg det som et stort tegn på dårlig ledelse og
>ligegyldighed overfor kunderne...

Lidt svært at afgive pris uden man har set på arbejdet.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : John Smith

Dato : 14-03-05 01:33

Per H wrote:

> Lidt svært at afgive pris uden man har set på arbejdet.

Lad mig omformulere.

Et godt håndværkerfirma opfylder flg. ting:
1) Kan lave en aftale om at komme på et bestemt tidspunkt.
2) Kommer på det aftalte tidspunkt, eller melder afbud inden de skulle
have været der.
3) Kan afgive et tilbud på et fast beløb på et stykke arbejde - efter
evt. at have besigtiget "arnestedet".

Håber at det giver dig budskabet tydeligere?

John Smith

Fra : Anders E. Larsen

Dato : 14-03-05 07:18

Hej....

jeg bor til leje hos AAB Vejle vi har for ca 1månede siden fået malet vores
loft i badeværelset efter vi for ca 1½år siden fik sat nyt op....

dvs at vi har ventet 1½år og 2 inspektøre på at der kom en maler for at lave
vores badeværelse, vi har ringet 5 gange i de 1½år men det hjalp ikke noget
det der hjalp var en mail til den tekniske direktør hvor han lovede at gøre
noget det gjorde han så også efter jeg endnu engang 14dage efter den første
mail kontaktede ham igen så var maleren der dagen efter!!!!

Anders

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-05 08:57

On Mon, 14 Mar 2005 07:17:42 +0100, "Anders E. Larsen" <ae@aab-net.dk>
skrev:

> [...]
>noget det gjorde han så også efter jeg endnu engang 14dage efter den første
>mail kontaktede ham igen så var maleren der dagen efter!!!!

Endten er der en komonikationsbrist, eller også har håndværkeren slet
ikke lyst til at udføre opgaven.

Men at stadig vente så længe burde enhver kontakte en anden
håndværker.

jeg er selv håndværker for boligselskaber, og kan tilføje, at i ca 50%
er beboeren ikke hjemme på det aftalte tidspunkt, hvorefter der bliver
lagt en "ringerseddel" ind til beboren, om at kontakte håndværkeren.

men det havde nu ikke så meget med emnet at gøre.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Nette

Dato : 14-03-05 21:57

"Anders E. Larsen" skrev

> [...]
første
> mail kontaktede ham igen så var maleren der dagen efter!!!!

Nå, jamen den historie lyder jo meget lig vores her. Måske er det bare
boligforeninger håndværkere har noget i mod.
Og her kan de ikke bruge undskyldningen "Ingen hjemme". Sagerne skal laves i
de fælles kælderrum.

Nette

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-03-05 00:02

Nette wrote:

> Nå, jamen den historie lyder jo meget lig vores her. Måske er det
> bare boligforeninger håndværkere har noget i mod.

Det må da skyldes, at foreningen har været slem til ikke at få betalt
regningerne. Normalt vil en håndværker da være lykkelig for at score en
storkunde.

Jeg sad indtil for 1½ år siden i bestyrelsen i en stor boligafdeling (små
500 lejligheder). Når ejendomsmesteren ringede efter en håndværker, stod
gutten der ofte inden for en time.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-05 06:09

On Wed, 16 Mar 2005 00:01:55 +0100, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> skrev:

> [...]
>500 lejligheder). Når ejendomsmesteren ringede efter en håndværker, stod

Eller også har varmesteren glemt at kontakte håndværkeren.

Når jeg arbejder for boligselskaber, er jeg der som regl samme uge,
og hvis der er en hasteopgave, er det samme dag. f.eks ved indbrud.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Nette

Dato : 16-03-05 07:30

<Per H> skrev

> Eller også har varmesteren glemt at kontakte håndværkeren.
>
> Når jeg arbejder for boligselskaber, er jeg der som regl samme uge,
> og hvis der er en hasteopgave, er det samme dag. f.eks ved indbrud.

Ok, disse eksempler sætter det selvfølgelig i et andet lys.
Jeg rendte også rundt i den tro, at en håndværkerforretning ville blive
overlykkelig ved at få en stor boligforeningsafdeling som kunde. Det troede
jeg også ville give dem lidt krudt i enden, men sådan er det ikke. Jeg var
så småt begyndt at tro på rygterne, som huserede for nogen tid siden i
pressen,- at håndværkerne er uforskammede og kører deres eget løb.

Havde det været mig, ville jeg stå med tungen ude, når de ringede, for man
kan vel roligt sige, det er meget nær fast arbejde og sikker indtjening.

Jeg ved dog, afdelingen har betalt deres regninger ( der er nemlig rigeligt
med penge, de gerne vil have brugt) og tror måske det er sløseri med at få
bestilt folkene. Her bliver der aldrig redet samme dag, som der bliver
sadlet. Alt bliver trukket i langdrag. Og når man ikke er vant til hverken
gårdmænd eller håndværkere, så er det lidt svært, hvor man i tankerne skal
placere skylden OG hvor man evt. skal forsøge at skubbe på til næste
beboermøde.

Mange tak alle, for jeres input.

Nette

Fra : Habit

Dato : 16-03-05 21:22

Jeg ved naturligvis godt at der er stor forskel på håndværkere (lige som
alle andre), men at det står så slemt til som nævnt i start indlægget kan
jeg sådan set ikke se andet end at det skyldes dit boligselskab.

Det er muligt at én eller nogle enkelte håndværkere er lidt langsomme eller
har rigeligt at se til, men så er det jo altså boligselskabet der ikke laver
en ordentlig aftale og seneste afslutningsdato (hvis dette er en væsentlig
parameter). Subsidiært er Boligselskabet jo så i sin gode ret til at
fravælge håndværkere der ikke har udmærket sig. Dvs. den hænger hos
boligselskabet.

Er det p.g.a. sløseri, dårlig defineret opgave, krakileri (eller andet som
virker generelt frastødende på håndværkere) el. lign............. Ja så
hænger den ved boligselskabet.

Er det pga. at man ikke vil give særligt meget for arbejdet........... Ja så
hænger den ved boligselskabet.

Det er sådan set ligegyldigt hvordan du vender og drejer det, så hænger
"aben" altså ved dit boligselskab og kan altså efter min bedste
overbevisning ikke blot kastes over på håndværkerstanden generelt betragtet.

mvh
Habit

Fra : Nette

Dato : 16-03-05 22:10

"Habit" skrev

> [...]
> "aben" altså ved dit boligselskab og kan altså efter min bedste
> overbevisning ikke blot kastes over på håndværkerstanden generelt

Tak for dine svar.
Det var så sandelig heller ikke min mening at hænge håndværkere ud. - Jeg
ville blot have aflivet den mulighed, da det umiddelbart er den begrundelse,
jeg fik, da jeg spurgte ind til det.
- Nu har jeg fået nogle erfaringer via jer herinde, og nu står jeg meget
stærkere, når jeg næste gang spørger til det. For det gør jeg helt sikkert
meget snart. Jeg er ved at bliver skør af at leve i det her.

Hmm, sidste år gik der også fire måneder før vi kunne holde den aftale
oprydningsdag,- vi ventede kun på containeren.
Måske burde jeg have kunnet lægge to og to sammen.*G*

Nette

Fra : John Smith

Dato : 16-03-05 22:17

Nette wrote:
> Hmm, sidste år gik der også fire måneder før vi kunne holde den aftale
> oprydningsdag,- vi ventede kun på containeren.
> Måske burde jeg have kunnet lægge to og to sammen.*G*

Tja - Hvis jeg som håndværker bestiller en container, så kommer den da
som regel på klokkeslet næste dag...

John Smith

Fra : Habit

Dato : 17-03-05 21:43

Understøtter det min hypotese om boligselskabet >s<

De venligste hilsner

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-05 09:03

On Mon, 14 Mar 2005 01:33:00 +0100, John Smith <zigge@NOGOODprivat.dk>
skrev:

>3) Kan afgive et tilbud på et fast beløb på et stykke arbejde - efter
>evt. at have besigtiget "arnestedet".
>
>Håber at det giver dig budskabet tydeligere?

ja men jeg er slet ikke enig,
i mange tilfælde er der skjult skader, så tilbuddet ikke kan holde.
så laver man et tilbud med en masse forbehold. for har holde prisen
lav, eller man tager alle risici med i prisen, og opgaven bliver for
dyr.

og ofte ved kunden ikke rigtigt hvad de vil have lavet, men lader det
stå til håndværkeren,

så de fleste håndværkere er ikke dygtige i dine øjne.

Det meste regulære for parterne er timeløn, med overlag til kunden,

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : John Smith

Dato : 14-03-05 12:43

Per H wrote:

> [...]
>

> så de fleste håndværkere er ikke dygtige i dine øjne.
>
> Det meste regulære for parterne er timeløn, med overlag til kunden,

Ja og nej. Man kan godt lave et tilbud ud fra formodet omfang af
arbejdet og hvis der så viser sig at være ugler i mosen kan der aftales
en ny pris. Men det vigtigste er at man inden er oplyst som kunde om de
udgifter man evt. kan forvente eller risikere.
Bor man i et gammelt hus må man være forberedt på lidt af hvert og en
god håndværker ved som regel også lidt om hvad der kan dukke op bag ved
panelbrædderne når først man begynder at pille.
Det vigtigste er vel bare at man er ærlige overfor hinanden og fårstår
at lave en aftale som begge kan leve med.

John Smith

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-05 13:05

On Mon, 14 Mar 2005 12:43:08 +0100, John Smith <zigge@NOGOODprivat.dk>
skrev:

>Det vigtigste er vel bare at man er ærlige overfor hinanden og fårstår
>at lave en aftale som begge kan leve med.

præsis, men når der er tale om nye kunder kan det være svært.
tendensen de sidste mange år er ikke blevet bedre. Alle tror alle vil
snyde, er rykket nærmere, for 20 år siden fik man en kop kaffe, idag
brokker de sig over hvis en kærv ikke sidder ret.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Bo Velschow

Dato : 15-03-05 09:20

<Per H> skrev i en meddelelse

> [...]
> snyde, er rykket nærmere, for 20 år siden fik man en kop kaffe, idag
> brokker de sig over hvis en kærv ikke sidder ret.

Jeg tror, at såfremt begge parter (dvs. både håndværkeren og kunden) gav sig
tid til at udarbejde en fornuftig aftale, ville mange problemer være
undgået! Selvfølgelig er der blandt håndværkere "brådne kar" - og blandt
kunderne de komplet urimelige psykopater, som aldrig kan blive tilfredse med
et stykke arbejde! - men jeg tror langt de fleste problemer skyldes
dårlig/manglende kommunikation.

Begge parter er tjent med, at arbejdet bliver specificeret så præcist som
muligt (skriftligt!) mht. omfang, betaling, tidsrum osv osv.

Forbrugerstyrelsen har en glimrende publikation (kan downloades gratis), som
burde være obligatorisk for både de potentielle kunder og håndværkerne at
sætte sig grundigt ind i, før en aftale indgås:

http://netbutik.forbrug.dk/product_info.php?products_id=62

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-05 11:32

On Tue, 15 Mar 2005 09:19:56 +0100, "Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid>
skrev:

><Per H> skrev i en meddelelse

>Jeg tror, at såfremt begge parter (dvs. både håndværkeren og kunden) gav sig
>tid til at udarbejde en fornuftig aftale, ville mange problemer være

generalt helt enig.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Nette

Dato : 14-03-05 21:55

"John Smith" skrev

> Du siger det selv "Jeg har ikke tænkt mig at gøre noget ved det"...
> Måske er det også den holdning du har videregivet til håndværkeren?

Nix, jeg har slet ikke talt med håndværkerne. Jeg spøger blot fordi, vi af
afdelingen har fået at vide, at det gør lang tid fra man bestiller en
håndværker og indtil han kommer. Jeg synes blot det her var rimelig lang tid
at vente, og havde det været mig, der stod for den slags, så havde jeg
fundet en anden håndværker. Men så kom jeg i tvivl om, om jeg var for
krævende.

>Hvis et firma ikke kan lave en fast aftale med tid og
> betaling, tager jeg det som et stort tegn på dårlig ledelse og
> ligegyldighed overfor kunderne...

Jamen, så kræver jeg jo ikke for meget.

> [...]
> med kvarer og halve timer. Med en timeløn på tæt ved 400 Kr er det jo
> ikke småpenge. Og sig at du selv rydder op - det kan jeg i hvert fald

Tak for rådene, men som sagt bor jeg til leje og skal ikke betale den slags
af egen lomme,- i første omgang i hvert fald.

Nette

Fra : John Smith

Dato : 16-03-05 22:23

Nette wrote:
> [...]
> at vente, og havde det været mig, der stod for den slags, så havde jeg
> fundet en anden håndværker. Men så kom jeg i tvivl om, om jeg var for

Jeg ved ikke helt hvordan reglerne er for dig hvis du bor i en
boligforening. Men sidder du til leje hos en privat udlejer og er
underlagt lejeloven, kan du hvis du har påtalt sagen et antal gange
skrifteligt til udlejer, selv bestille håndværkere på udlejers regning -
det siger lejeloven. Prøv at spørge i dk.jura gruppen, det ved de alt
om. Eller klik dig ind på Lejerenes Landsorganisation.
Nogen gange må man sætte hårdt mod hårdt!

Personligt kan jeg ikke tage den slags...

John Smith