IHC i hus med "normal" strømføring.
Fra : Nicholai

Dato : 08-03-05 21:31

Nogle der har erfaring med eftermontering af IHC ?

Tænker specielt på hvor meget der skal fræses ud i væge osv. Der er noget
med at det kræver nye lavvolt kabler over det hele.

(Jeg har adgang til loft umidelbart over det plan jeg ønsker det monteret
i.)

Nogle der har prøvet - er det muligt - eller omsonst ? - og er det andre
alternativer jeg overser ?

//nicholai

Fra : anders majland

Dato : 08-03-05 21:40

> Nogle der har prøvet - er det muligt - eller omsonst ? - og er det andre
> alternativer jeg overser ?

Slå koldt vand i blodet og vendt på at trådløse alternativer bliver klar

/A

Fra : CC

Dato : 10-03-05 00:10

Nej - jeg har ikke selv eftermonteret IHC, men jeg har også gjort mine
overvejelser.

Alle trykkontakter skal have "lavvolt", altså nye kabler. Jeg mener, at du
har lov til, at trække denne installation i de eksisterende rør/føringsveje
såfremt lavspændingskablet er isoleret til højste forkommende spænding i
røret/føringsvejen dvs. 230V.
Så kan du begynde at overveje hvor mange mellemledninger, altså eksisterende
tændledninger til lamper, du kan hive ud af røret. Såfremt det giver nok
plads i røret er der jo ingen problemer, men er der ikke det skal der fræse
et nyt rør/kabel ind i væggen.

Personligt vil jeg nok lægge en kabelbakke med skillespor (opdelt i
200=el/100=IHC/100=PDS/antenne) i hele husets længeretning.
Alle rørinstallationer vil jeg skære glat med loftet, lige under
isoleringen, hive alt det gamle ud, og trække en ny kabelinstallation. På
kabelbakkens sider vil jeg monterer afgreningsdåser til samling afgrening af
henholdsvis 230V og/eller IHC kabler.

Der hvor der skal være en føringsvej er der vel kun at fræse, med mindre du
får den lokale smed til, at lave et 1,5-2 m langt bor, og du tør stå ovenpå
skillevæggen og borer lodret ned !

Håber at dette giver dig en idé - men som du kan se er det jo næsten en helt
ny el-installation i huset.

/CC

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 11-03-05 01:39

"Nicholai" <nicholai@> wrote in message
> [...]
> i.)
>
> Nogle der har prøvet - er det muligt - eller omsonst ? - og er det andre

Hvis du har adgang til loftet ovenover, så er det ikke så galt endda. Så har
du sikkert direkte adgang til de fleste lampesteder.
Hvad angår svagstrømsinstallation til tryk ved dørene, så er det bare at
bore ned i døråbningen oppefra. Trække ledningen bag indfatningen, og bore
den ud i væggen der hvor den skal sidde. Svagstrømstrykkene kan monteres på
glat væg, uden dåse bag.

Selvom man måske et par steder skal langt hen på en murstensvæg og placere
et tryk, kan man komme langt med 50cm langt murbor. Bare bor skråt ind i
fugen, næsten parallelt med væggen. Først fra den ene side, og så en knap
meter længere henne fra den anden side, så borhullerne krydser hinanden.
Sådan kan man fortsætte over flere meter, og nærmest sy svagstrømskablet
igennem. Bagefter vil der faktisk bare være nogle få huller, der skal
spartles over.

Så er der stikkontakterne tilbage - hvis de skal med på IHC. Og afhængig af
deres placering, kan der blive lidt mere arbejde med dem. Én mulighed er, at
montere stikkontakter ved gulvet i panelunderlag, og forbinde dem med hule
fodpaneler hvori der er plads til kabel.

For øvrigt. Der skal ikke være tale om et ret stort hus før det kan betale
sig at afsætte et par IHC undertavler på loftet. Lad os sige, at du i dag
har din hovedtavle cirka midt i huset. Her kunne du placere IHC Controlleren
samt et par input/output moduler. I hver ende af huset placeres så en
undertavle, også med nogle input/output moduler. Hver undertavle skal have
et 230V forsyningskabel samt et datakabel fra hovedtavlen. Fordelen er, at
du nu bare kan trække dine tryk og lampesteder op til nærmeste tavle. Det
kan spare en hel del på kabelbudgettet.

Når jeg skriver 'du' - så mener jeg selvfølgelig din elektriker...

Erik Rudbeck
IHC Komponenter Online: www.BilligIHC.dk

Fra : CC

Dato : 11-03-05 19:09