Motorsavsolie
Fra : SonofonoS

Dato : 07-03-05 17:03

Hej NG.

Jeg har fået indkøbt en motorsav af mærket Partner, model 351.

Der står i brugsanvisningen at man skal blande benzinen med olie i
forholdet 40/1. Nogen der kan fortælle hvad olie det drejer sig om?

Jeg har noget almindelig motorolie fra Ginge jeg bruger til plæneklipperen.
Kan det bruges?

På selve motorsaven er der også en seperat tank til olie, men der står ikke
noget i brugsanvisningen om hvad der skal der i.

Håber nogen kan hjælpe. Skal snart ha' savet noget brænde med dyret.

SonofonoS

Fra : Leonard

Dato : 07-03-05 17:10

SonofonoS <sonofonos@hotmail.com> wrote:

>Der står i brugsanvisningen at man skal blande benzinen med olie i
>forholdet 40/1. Nogen der kan fortælle hvad olie det drejer sig om?

2-takts olie

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : F.Hansen

Dato : 07-03-05 17:24

"SonofonoS" <sonofonos@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
ikke
> noget i brugsanvisningen om hvad der skal der i.

Den seperate tank er til kæde-olie som smører kæden under brug,
købes i byggemarkeder og lign. steder.

Til benzinen bruger du 2 takts olie.

Finn

Fra : Mads

Dato : 07-03-05 17:53

On Mon, 7 Mar 2005 17:23:48 +0100, "F.Hansen"
<jerseycowdkNOSPAM@NOSPAMyahoo.dk> wrote:

>Den seperate tank er til kæde-olie som smører kæden under brug,
>købes i byggemarkeder og lign. steder.

Og hvis du vil være miljøbevidst og spare penge, så bruger du
madolie i stedet for kæde-olie. Du samler jo nok ikke savsmuldet
op efter dig når du har fældet et træ, så olien havner i jorden og
så er madolie jo ikke helt så forurenende.
Madolie er lidt tyndere, så der skal fyldes på lidt oftere, men
ellers er virkningen præcis den samme.

mvh Mads

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-03-05 18:27

"Mads" <DeathTo@llSpammers.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> så er madolie jo ikke helt så forurenende.
> Madolie er lidt tyndere, så der skal fyldes på lidt oftere, men

Man kan på gode save stille på mængden.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : F.Hansen

Dato : 07-03-05 18:36

> [...]
> så er madolie jo ikke helt så forurenende.
> Madolie er lidt tyndere, så der skal fyldes på lidt oftere, men

Det lyder sgu da meget fornuftigt, god ide`.

Finn

Fra : Mads

Dato : 07-03-05 20:12

On Mon, 7 Mar 2005 18:36:24 +0100, "F.Hansen"
<jerseycowdkNOSPAM@NOSPAMyahoo.dk> wrote:

>Det lyder sgu da meget fornuftigt, god ide`.

Ja, jeg kan ikke tage æren for ideen.
http://www.dr.dk/rabatten/arkiv/2004/november/17_motorsavsolie.htm

mvh Mads

Fra : SonofonoS

Dato : 08-03-05 10:25

Mads <DeathTo@llSpammers.com> wrote in

> http://www.dr.dk/rabatten/arkiv/2004/november/17_motorsavsolie.htm

Har læst artiklen, og kom til at tænke på om man mon kunne tilsætte noget
til rapsolien så den blev mere tyktflydende. Eller er det ikke noget du har
oplevet problemer med?

SonofonoS

Fra : Mads

Dato : 08-03-05 10:50

On Tue, 08 Mar 2005 09:25:26 GMT, SonofonoS <sonofonos@hotmail.com>
wrote:

>Har læst artiklen, og kom til at tænke på om man mon kunne tilsætte noget
>til rapsolien så den blev mere tyktflydende. Eller er det ikke noget du har
>oplevet problemer med?

Jeg har ikke haft nogen problemer overhovedet.

Saven bruger måske en anelse mere olie og hvis den
bliver varm kommer der til at lugte lidt af pommes frites,
men det er jo bagateller.
Til gengæld spares der mange penge på olien og miljøet
skånes.

mvh Mads

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 07-03-05 20:22

"F.Hansen" <jerseycowdkNOSPAM@NOSPAMyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke
>>
> Den seperate tank er til kæde-olie som smører kæden under brug,

Det kunne tyde på at du kender meget lidt til brug af kædesav. Gør dig selv
den tjeneste at sætte dig godt ind i brugen af saven og af sikkerhedsudstyr
inden du starter maskinen op. Køb dig et par sikkerhedsbukser og tilhørende
støvler samt høreværn. Og brug det!! Hver gang!!
At save i sig selv er ingen spøg. En motorsav laver nogle af de værste sår
overhovedet. Huden bliver flænset i stykker og fyldt med olie.
Hilsen Matthias

Fra : F.Hansen

Dato : 08-03-05 05:07

"Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> At save i sig selv er ingen spøg. En motorsav laver nogle af de værste sår
> overhovedet. Huden bliver flænset i stykker og fyldt med olie.

Jeg kender alt til brugen af en motorsav, og selvfølgelig bruger man
sikkerhedsudstyr.

Finn

Fra : SonofonoS

Dato : 08-03-05 10:18

"Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> wrote in

> [...]
> Hver gang!! At save i sig selv er ingen spøg. En motorsav laver nogle
> af de værste sår overhovedet. Huden bliver flænset i stykker og fyldt

Hey! Don't paint me a picture! :)
Jeg har set motorsavsmasakren...

Jeg har dog brugt en motorsav før, bare ikke min egen.
Og jeg er også selv tilhænger af sikkerhedsudstyr under de rette
omstændigheder.

SonofonoS