O-ringe
Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 07-03-05 16:22

Hvordan måler man o-ringe. Indvendig eller udvendig diameter?

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-03-05 16:55

Carsten Finn Rasmussen wrote:
> Hvordan måler man o-ringe. Indvendig eller udvendig diameter?

Om det er ens for alle, ved jeg ikke - men her:

http://www.brd-klee.dk/

bruger de indvendig diamenter og tykkelsen.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 07-03-05 17:38

I news:422c7942$0$172$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk <Jan Vestergaard>
<jan@jve.invalid> skrev:

> Om det er ens for alle, ved jeg ikke - men her:
>
> http://www.brd-klee.dk/
>
> bruger de indvendig diamenter og tykkelsen.
>
> Jan

Takker :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Aksel.pe

Dato : 07-03-05 19:57

Carsten Finn Rasmussen wrote:
> Hvordan måler man o-ringe. Indvendig eller udvendig diameter?

Alm. Mennesker har af og til brug for en o-ring.
Jeg har mange gange ledt i min æske efter en, som jeg kunne bruge -
oftest uden resultat.
En dag skulle jeg med fandens vold og magt bruge en til min vandslange,
og da jeg ikke fandt nogen i æsken, kørte jeg ind og købte i et
byggemarked - for at være sikker - en kasse med en masse o-ringe i vidt
forskellige størrelser.
Da jeg kom hjem, var der ikke en eneste, der passede. Jeg måtte afsted
igen medbringende den udslidte - men af rigtig størrelse. Det lykkedes,
jeg fandt en lille æske med 5 o-ringe, som passede.
Hvordan kan det være, at lige nøjagtigt den, jeg skulle bruge ikke
fandtes i det store assortiment?
Venlig hilsen
Aksel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-03-05 20:09

" Aksel.pe" <" Aksel.pe"@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg fandt en lille æske med 5 o-ringe, som passede.
> Hvordan kan det være, at lige nøjagtigt den, jeg skulle bruge ikke

Du kender nok ikke tricket med at købe i metermål, og så lime med
10sekunderslim? (meget tyndt lag, presses hårdt). Nok lidt svært i de små
modeller. Ang. æsken så er der nok en forklaring på, hvorfor den var
billig....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Calle.

Dato : 08-03-05 09:38

Preben Riis Sørensen wrote:
> Du kender nok ikke tricket med at købe i metermål, og så lime med
> 10sekunderslim? (meget tyndt lag, presses hårdt). Nok lidt svært i de
> små modeller.

Ang. den med limen, så er det ikke så fandes godt, da man sjældent får det
100% over for hinanden. Ved godt der findes sæt til at gøre det med, men det
er kun indtil man har fremskaffet den rigtige.

--
Automatik-Mekaniker
Calle..

Fra : Calle.

Dato : 08-03-05 09:34

Aksel.pe" <" Aksel.pe wrote:
> Hvordan kan det være, at lige nøjagtigt den, jeg skulle bruge ikke
> fandtes i det store assortiment?
Fordi oringe findes med ganske små spring, så man kan ikke lave et sortiment
med alle typer. Normalt er sortimenterne kun med alm. lige mm. mål, hvilket
man sjældent bruger ;-(
--
Automatik-Mekaniker
Calle.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 08-03-05 22:56

" Aksel.pe" <" Aksel.pe"@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvordan kan det være, at lige nøjagtigt den, jeg skulle bruge ikke fandtes
> i det store assortiment?

Gentag efter mig:
Jeg må lære aldrig at tvivle på Murphys lov!

O-ringe findes i et utal af diametre og godstykkelser.
Hvis din gamle o-ring er af ældre dato, så er dagens størrelser jo nok
ændrede.

--
mvh Uffe

Fra : Calle.

Dato : 08-03-05 09:32

Carsten Finn Rasmussen wrote:
> Hvordan måler man o-ringe. Indvendig eller udvendig diameter?
Indvendig, samt gods tykkelse
--
Calle.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 08-03-05 10:02

I news:RpdXd.26$5R1.0@news.get2net.dk <Calle.> <fake@fake.fake> skrev:

> [...]

Bukker og takker :) Egentlig logisk nok.
Jeg har fundet en tabel over sammenhængen mellem rille bredde/dybde og
godstykkelse. Manglede kun det med diameteren.

mødes med en gunstig lejlighed....