Program til at styre forbrug
Fra : Morten DH

Dato : 07-03-05 14:38

Nogen der kender et godt program til at holde øje med hustandens el, vand og
varme forbrug?

Jeg har selv lavet et simpelt Excel-ark som kan beregne det månedlige
forbrug; men jeg ville gerne have noget mere advanceret som kan lave grafer
eller lignede (og jeg er ikke Excel-kyndig nok til at lave det selv).

Jeg har også spildt 5 minutter på Seas-Nve's Energi assistent; men det
program er ikke helt fædigt efter min mening. Jeg kan ikke indtaste mit
forbrug med kommatal - kun hele tal og mit vandforbrug vises på en fin graf
i kwh/måned... så jeg opgav efter 5 min

Jeg forestiller mig bare et helt simpelt program hvor man kan oprette sine
målere og indtaste det aflæste forbrug med dato reference og på baggrund af
de indtastede data præsentere forbruget grafisk, så man hurtigt kan danne
sig et overblik over forbrugsmønsteret.

Nogen forslag?

Fra : Bent E.

Dato : 07-03-05 18:03

Morten DH wrote:
> Nogen der kender et godt program til at holde øje med hustandens el,
> vand og varme forbrug?

Søg efter "sparfyn" på google.
Det er et lille udmærket program til formålet.

Mvh
Bent E.

Fra : Morten DH

Dato : 08-03-05 12:41

"Bent E." <elnef@XYZdsa.net.dk> skrev i en meddelelse
> Søg efter "sparfyn" på google.
> Det er et lille udmærket program til formålet.

Det program har samme problem som de andre der har været nævnt, nemlig kun
en måler af hver slags - desuden opfører det sig mærkværdigt under WinXP

Fra : Armand

Dato : 08-03-05 23:40

Morten DH wrote:

>.......... - desuden opfører det sig mærkværdigt under WinXP

Så brug "klassisk visning" ved brug af lige dette program!

--
Armand.

Fra : anders majland

Dato : 07-03-05 18:28

> [...]
> forbrug; men jeg ville gerne have noget mere advanceret som kan lave
> grafer eller lignede (og jeg er ikke Excel-kyndig nok til at lave det

Hvis du ikke behøver graddage og meget andet kan jeg godt kaste mit excel
ark din vej - køb så excel for dummies eller lignende og du er hurtigt
istand til at ændre det som du ønsker

> Nogen forslag?

Excel - eller andet regneark - Så er det fleksibelt

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk

Fra : Morten DH

Dato : 07-03-05 22:25

meddelelse news:422c8f0f$1$29283$14726298@news.sunsite.dk...
> Hvis du ikke behøver graddage og meget andet kan jeg godt kaste mit excel
> ark din vej - køb så excel for dummies eller lignende og du er hurtigt
> istand til at ændre det som du ønsker

Jeg tænkte bare på at kunne lave en graf der kunne vise
forbrugsudviklingen/måned - men kan tage højde for at man aflæser på
vilkårlige tidspunkter i løbet af den enkelte måned

Fra : Emil

Dato : 07-03-05 23:10

On Mon, 7 Mar 2005 22:25:14 +0100, Morten DH wrote:

>Jeg tænkte bare på at kunne lave en graf der kunne vise
>forbrugsudviklingen/måned - men kan tage højde for at man aflæser på
>vilkårlige tidspunkter i løbet af den enkelte måned

Det nemmeste er nok, at tegne/plotte forbruget ind på noget
ternet papir.

Men det er måske altfor nemt?

m.v.h. Emil

Fra : Morten DH

Dato : 08-03-05 12:35

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
> Det nemmeste er nok, at tegne/plotte forbruget ind på noget
> ternet papir.
>
> Men det er måske altfor nemt?

Det er jeg for doven til, der er jo derfor jeg leder efter et lille program
der kan klare opgaven for mig

Fra : Armand

Dato : 08-03-05 23:38

Morten DH wrote:
> "Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er jeg for doven til, der er jo derfor jeg leder efter et lille program
> der kan klare opgaven for mig

Der er da også en grafik-funktion i Excel hhv. ethvert regneark.
Finheden afhænger kun af antallet af målinger indført.

--
Armand.

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 08-03-05 02:56

On Mon, 7 Mar 2005 22:25:14 +0100, "Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk>
wrote:

>Jeg tænkte bare på at kunne lave en graf der kunne vise
>forbrugsudviklingen/måned - men kan tage højde for at man aflæser på
>vilkårlige tidspunkter i løbet af den enkelte måned

det her blev anbefalet i dk.bolig - har dog ikke prøvet det selv:
http://www.tre-for.dk/default.aspx?m=2&i=446

Fra : Morten DH

Dato : 08-03-05 12:34

<jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> det her blev anbefalet i dk.bolig - har dog ikke prøvet det selv:
> http://www.tre-for.dk/default.aspx?m=2&i=446

Jeg har lige leget med det en halv times tid og er ikke specielt
begejstret... Kunne ikke finde ud af at sætte det op så man kan have flere
målere af samme slags (fx koldt og varmt vand) - og jeg fik flere
fejlmeddelser med accessviolations i det tidsrum, så det blev hurtigt
slettet igen...

Fra : anders majland

Dato : 08-03-05 13:04

> Jeg tænkte bare på at kunne lave en graf der kunne vise
> forbrugsudviklingen/måned - men kan tage højde for at man aflæser på
> vilkårlige tidspunkter i løbet af den enkelte måned

Det gør jeg i mit excel ark - skal jeg smide det din vej ?

Jeg aflæser el og vand ca. hver måned, mens jeg hælder træpiller på fyret
hver 7-10'ende dag.
For hver har jeg så en graf med indtastningerne i et xy chart. Dvs med
x-aksen er dagen på året. Det har jeg kørt med siden sommeren 2002 så der er
snart 3års data i det. F.eks er det tydeligt på brændselsfrobruget hvornår
jeg fik isoleret loftet

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-03-05 08:09

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:422c8f0f$1$29283$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvis du ikke behøver graddage og meget andet kan jeg godt kaste mit excel
> ark din vej - køb så excel for dummies eller lignende og du er hurtigt
> istand til at ændre det som du ønsker

Nu ved jeg at du fyrer med træpiller ligesom mig, har du lavet specielle
tilretninger i dit regneark i den forbindelse ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : anders majland

Dato : 08-03-05 13:19

> Nu ved jeg at du fyrer med træpiller ligesom mig, har du lavet specielle
> tilretninger i dit regneark i den forbindelse ?

Naeh - ikke endnu - men jeg regner med at jeg vi prøve at sammenligne
forbruget med en kompensation for graddage. Det er 3. vinter jeg fyrer nu så
der er ved at være lidt data at sammenligne på.

Jeg registerer hvornår jeg fylder magasinet og regner forbruget ud per dag
siden sidst. Så får jeg nogle størrelser der er til at forholde sig til. Det
ligger typisk på mellem 30 og 60kg/døgn. Siden 15/2 har jeg fyldt på 2 gange
og haft et forbrug på¨hendholdsvis 41,60 og 41,67 kg/døgn I slutningen af
januar var jeg også lige over 40kg/døgn

Men ligeså interessant som variationerne i forbrug er det samlede forbrug på
en fyringssæson.
2002/2003 8360kg - Stort set uden isolering på loftet
2003/2004 6345kg - Loftet isoleret i december
2004/2005 5643+kg - Ekstra 100mm i etageadskillelsen og loftet opvarmet.
Fyret kører jo stadig så forbruget er ikke endeligt.

Dertil kommer så det træ der ryger i brændeovnen, men det vejer jeg ikke.
Men det er ikke mere end et par rummeter på en vinter.

Vand regner jeg i m3/uge og el i kWh/dag. Grunden til at jeg har vand i
m3/uge og ikke bare i liter/dag er at man ofte har en tommelfingeregel om at
en husstand bruger 1m3/uge per person.

/A

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-03-05 13:40

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:422d99a3$1$29282$14726298@news.sunsite.dk...

> Naeh - ikke endnu - men jeg regner med at jeg vi prøve at sammenligne
> forbruget med en kompensation for graddage. Det er 3. vinter jeg fyrer nu

> der er ved at være lidt data at sammenligne på.

Jeg har noteret siden 1. marts 2005 (vi flyttede ind 1. feb, men der var for
meget at tænke på der).
Hvordan kompenserer men for graddage ?

> Jeg registerer hvornår jeg fylder magasinet og regner forbruget ud per dag
> siden sidst.

Jeg fylder op til en svejsning hver dag, det er cal 3-4 sække, så kan jeg
nemt se et.
Vi bruger mellem 3 og 3½ sække, det er mellem 48 og 56 kg, de 3½ sæk da det
var -10°C og lavere.
Vores hus er ca. 196 kvm, så det virker jo ikke skræmmende med det forbrug.

> Men ligeså interessant som variationerne i forbrug er det samlede forbrug

> en fyringssæson.

Uden tvivl.

> 2002/2003 8360kg - Stort set uden isolering på loftet
> 2003/2004 6345kg - Loftet isoleret i december
> 2004/2005 5643+kg - Ekstra 100mm i etageadskillelsen og loftet
opvarmet.

Hvordan fik I dem i ?

> Fyret kører jo stadig så forbruget er ikke endeligt.
>
> Dertil kommer så det træ der ryger i brændeovnen, men det vejer jeg ikke.

Sådan en har vi desværre ikke endnu.

> Vand regner jeg i m3/uge og el i kWh/dag. Grunden til at jeg har vand i
> m3/uge og ikke bare i liter/dag er at man ofte har en tommelfingeregel om
> [...]

Vi bruger ret konstant (har målt i 7 dage) mellem 19 og 23 kWh fordelt på
1x18, 3x19, 1x21 og 1x23 kWh.
Jeg har kun aflæst vand 2 gange, det giver så et forbrug på både koldt og
varmt vand på ialt ca. 2 m3 over 4 dage, det vil sige ca. 3,5 m3/uge. Da vi
er 2 voksne + 1 barn giver det et forbrug lidt over din tommelfingerregel,
men i starten brugte vi karbad indtil vi fik brusenichen ordnet
Desuden tager det lang tid at få det varme vand ud til det fjerneste
badeværelse, det koster også vand.
Desuden, men det er nok i småtingsafdelingen, har vi hund og 20 høns.

--
mvh/regards Christian........Min playlist i bilen for tiden bl.a.:
Gretchen Wilson-Redneck Woman ; Alan Jackson-Chattahoochee ; Brooks &

Fra : anders majland

Dato : 08-03-05 14:32

> Jeg har noteret siden 1. marts 2005 (vi flyttede ind 1. feb, men der var
> for
> meget at tænke på der).
> Hvordan kompenserer men for graddage ?

Til en start har har jeg brug for mere detaljerede opgørelser en på
månedsbasis, da jeg jo kun fylder på nogle gange om måneden, og ofte skævt i
forhold til månedskiftene. Jeg har ikke slået selv beregningen om endnu, men
mener danske fjernevarmerks forening har noget liggende online.

> Jeg fylder op til en svejsning hver dag, det er cal 3-4 sække, så kan jeg
> nemt se et.

Det er jeg for doven til - så jeg fylder helt op når den er ved at være tom.

> [...]
> det
> var -10°C og lavere.
> Vores hus er ca. 196 kvm, så det virker jo ikke skræmmende med det

Vi har 128m2 i grundplan og ialt 218m2 beboelse. Opadtil er der isoleret
fornuftigt, men hulmurene har ikke fået noget endnu. Desuden er vinduerne
ikke for tætte. Til sommer har vi planer om at strippe den helt ned, male
dem og sætte ruderne tilbage med nyt gummi.

> opvarmet.
>
> Hvordan fik I dem i ?

Hævede gulvet med en 95mm regel og lagde nyt gulv. Da de forrige ejere havde
renoveret stueetagen havde de "kun" lagt 50mm op i etageadskillelsen.
1.salen har ikke tidligere været udnyttet så da vi søgte om det skulle
gældende brandkrav oevrholdes - dvs etageadskillensen skulle være BD30. Det
indebærer bla. min 95mm isolering i et lag. Så vi havde valget mellem at
hive alle lofter ned i stueetagen eller at hæve gulvet på 1.salen.

> Desuden, men det er nok i småtingsafdelingen, har vi hund og 20 høns.

Ja de drikker eller bader nok ikke så meget at det kan ses på vandforbruget
Og medmindre de har en elopvarmet vandskål er det vel også begrænset
hvor meget strøm de bruger (Vores høns får nogle timer med lys hver
eftermiddag, og har gjort det hele vinteren )

/A

Fra : anders majland

Dato : 08-03-05 15:08

Man regner med en linear sammenhæng mellem graddage og nødvendigt varme til
opvarmning.

Så er graddagene et år som følger

jan 500
feb 400
marts 400
april 150
maj 0
juni 0
juli 0
aug 0
sep 50
okt 300
nov 300
dec 400

= 2500 graddage/år så forventer man 1/5 af varmen er brugt i januar.

Når et normalår (gennemsnit 1941/1980) har 525 graddage for januar har kan
man altså forvente at varmeforbruget i januar herover har været ~4.7%
lavere.

På DR tekstv side 419 kan graddagene findes.

Men for at jeg kan bruge det skal jeg også kompensere mine forbrugsmålinger
da de ikke rammer månedsskiftene. En kold uge i januar er jo lidt uheldig at
trække ind i en lun februar eller omvendt.

Btw hvis man forsøger at kompensere sine målinger skal man lige huske at ens
forbrug af brugsvand ikke ændrer sig så opvarmningen af det skal holdes
udenfor....

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-03-05 15:19

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:422db23c$0$29277$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
at
> trække ind i en lun februar eller omvendt.

Så er det en fordel at fylde op hver dag

> Btw hvis man forsøger at kompensere sine målinger skal man lige huske at
ens
> forbrug af brugsvand ikke ændrer sig så opvarmningen af det skal holdes
> udenfor....

Det er vel svært hvis man som os har brugsvandet på pillefyret ?

Fra : anders majland

Dato : 08-03-05 15:22

> Det er vel svært hvis man som os har brugsvandet på pillefyret ?

HNG regner vist med fast 100graddage/måneden oveni til opvarmning af
brugsvand.
Så mit eksempek ovenfor kunne så have en sum på 3700 istedet (hvis fyret
kører hele året) og det er så kun en del af forbruget der skal kompenseres.

/A

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-03-05 15:44

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:422db6c4$0$29275$14726298@news.sunsite.dk...

> HNG regner vist med fast 100graddage/måneden oveni til opvarmning af
> brugsvand.
> Så mit eksempek ovenfor kunne så have en sum på 3700 istedet (hvis fyret
> kører hele året)

Det er ikke planen at fyret skal køre hele året da det sikkert er for dyr en
måde at få varmt vand på, men det vil tiden vise.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-03-05 15:17

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:422dad57$2$29279$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> mener danske fjernevarmerks forening har noget liggende online.

> Det er jeg for doven til - så jeg fylder helt op når den er ved at være

Jeg gør det samtidig med at jeg samler æg ind, fodrer og vander høns +
katte og er ude og tisse med hunden

> Vi har 128m2 i grundplan og ialt 218m2 beboelse. Opadtil er der isoleret
> fornuftigt, men hulmurene har ikke fået noget endnu.

Vores er hulmursisoleret tilbage i 1980, så det er nok begrænset hvad det er
værd mere.

> Desuden er vinduerne ikke for tætte. Til sommer har vi planer om at
strippe den helt ned, male
> dem og sætte ruderne tilbage med nyt gummi.

Vores vinduer er alle bortset fra et gavlvindue (som så også er utæt for dem
alle) fra 1997.
Vores største varmespild er gennem krybekælderen og gulvene. Og så noget i
skunkene, men det skal jeg se på her til foråret.

> Hævede gulvet med en 95mm regel og lagde nyt gulv. Da de forrige ejere
havde
> renoveret stueetagen havde de "kun" lagt 50mm op i etageadskillelsen.

Vi her faktisk ikke noget i, ifølge sælger.

> [...]
> indebærer bla. min 95mm isolering i et lag. Så vi havde valget mellem at
> hive alle lofter ned i stueetagen eller at hæve gulvet på 1.salen.

Da vi har gulvbrædder ovenpå, kan man ikke brække gulvplankerne op og
isolere derunder ?

> [...]
> hvor meget strøm de bruger (Vores høns får nogle timer med lys hver
> eftermiddag, og har gjort det hele vinteren )

Det har de, 22 W døgnet rundt de sidste 14 dage mens det har været så koldt,
og ekstra lys i vel 6-8 timer dagligt.

Fra : anders majland

Dato : 08-03-05 15:25

> Vores vinduer er alle bortset fra et gavlvindue (som så også er utæt for
> dem
> alle) fra 1997.

Vores er ikke meget ældre - men der er fra starten af 90'erne
> Da vi har gulvbrædder ovenpå, kan man ikke brække gulvplankerne op og
> isolere derunder ?

Jo hvis der er plads ... Men under vores 1.sals gulvbrædder var ført nyt el
(sømmet på med clips). Desuden var de afstandslister der holder listelovet
måske også fastgjort til gulvbrædderne. Så vi lod det ligge - havde ikke
løst til at få isoleringsstøv i hele stueetagen....

Det gamle trægulv kunne ellers være blevet ganske flot med en afhøvling -
men der måtte så nyt på istedet.

/A

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-03-05 15:45

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:422db6c5$0$29275$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> løst til at få isoleringsstøv i hele stueetagen....
>
> Det gamle trægulv kunne ellers være blevet ganske flot med en afhøvling -

Sådan er det, så har man også mulighreden for at rette skævheder op.

Fra : Morten DH

Dato : 08-03-05 12:44

> [...]
> Hvis du ikke behøver graddage og meget andet kan jeg godt kaste mit excel
> ark din vej - køb så excel for dummies eller lignende og du er hurtigt

Du må meget gerne sende det til mig (min email skal rettes lidt til) - for
det lader til at det er den bedste løsning med et Excelark jeg skal kan
rette lidt til... de færdige programmer jeg har prøvet indtil videre har
ikke imponeret

Fra : Klaus Jorgensen

Dato : 08-03-05 06:53

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> wrote in message
> [...]
> reference og på baggrund af de indtastede data præsentere forbruget
> grafisk, så man hurtigt kan danne sig et overblik over

Det har lige været oppe at vende i news:dk.edb.regneark og med
eksempler i news:dk.binaer :

/klaus

Fra : Morten DH

Dato : 08-03-05 12:09

"Klaus Jorgensen" <kj@no.spam> skrev i en meddelelse
> Det har lige været oppe at vende i news:dk.edb.regneark og med
> eksempler i news:dk.binaer :

Jeg fandt en henvisning i dk.edb.regneark til Naturgas Midt-Nord's Energi
2000 program; men det er ikke særlig flexibelt - jeg kan ikke (finde ud af
at?) oprette flere målere af samme slags på samme bruger, man er låst fast
til 1 vand, 1 el og 1 opvarmning... tilsyneladende er der slet ikke nogen
mulighed for at ændre dette i opsætningen.
Og de fleste forbrugere har vel, som jeg, mindst 2 vandmålere... og jeg har
fx også 2 varmestrenge med kaloriemålere - altså jeg kan ikke bruge det
program... lidt ærgerligt for det ser ellers fornuftigt ud

Hvad er det for et indlæg du tænkte på med eksempler i dk.binaer?

Fra : Leonard

Dato : 08-03-05 12:36

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> wrote:

>Og de fleste forbrugere har vel, som jeg, mindst 2 vandmålere...

Hvad skal vi med flere vandmålere?
- er det ikke rigeligt at betale for den ene der sidder på
stikledningen fra vandværket?

Hvor skulle den anden sidde?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Morten DH

Dato : 08-03-05 13:01

"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad skal vi med flere vandmålere?
> - er det ikke rigeligt at betale for den ene der sidder på
> stikledningen fra vandværket?
>
> Hvor skulle den anden sidde?

Jeg bor i lejlighed med varmtvandsbeholder i kælderen - vi har måler på både
koldt og varmt vand, så både det samlede vandforbrug (2 forskellige
tilslutninger) og den energi, der bruges til opvarmning af det varme vand,
registreres og indgår i ejendommens fordelingsregnskab...

Som noget lidt specielt har jeg yderligere 2 adskilte varmestrenge
(fjernvarme) med energimåler på begge... men heldigvis har jeg så kun en
elmåler

Fra : anders majland

Dato : 08-03-05 13:25

> Hvad skal vi med flere vandmålere?
> - er det ikke rigeligt at betale for den ene der sidder på
> stikledningen fra vandværket?
>
> Hvor skulle den anden sidde?

Folk i ældre lejligheder har typisk både en i køkkenet og en i badeværelset
da strengene er ført lodret.

/A

Fra : Chriz

Dato : 08-03-05 20:06

Hevis jeg var dig ville jeg bruge lidt krut på at lære excel. Det kan alt du
ønsker og er ret nyttigt i andre sammenhænge også.. Boghandleren har gode lær
det selv hæfter fra IDG.

mvh

Chriz

Fra : Morten DH

Dato : 08-03-05 21:03

"Chriz" <Write_chriz@excite.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> du
> ønsker og er ret nyttigt i andre sammenhænge også.. Boghandleren har gode

Jeps, det er også den konklusion jeg har draget ud fra gruppens feedback;
men man er jo doven anlagt så det kunne jo være andre havde lavet det før
mig

Fra : Emil

Dato : 08-03-05 23:53

Morten DH wrote:

>Jeps, det er også den konklusion jeg har draget ud fra gruppens feedback;
>men man er jo doven anlagt så det kunne jo være andre havde lavet det før
>mig

Jeg er helt enig i, at hvis der findes nemme løsninger, så skal
de bruges. Der er ingen grund til at genopfinde den dybe
tallerken.

På den anden side set, har vi forskellige behov for styring af
vores energiudgifter. Så mine regneark er næppe brugelige for
dig. Jeg skal dog gerne sende det til dig, eller publicere det i
binær-gruppen.

På den tredie side set, kan det faktisk være en nem løsning, blot
at bruge et ternet stykke papir.

Alle løsninger kræver, at man kan formulere sine krav til det
visuelle udtryk. Og det ER altså ikke særligt nemt for en
nybegynder.

M.h.t. Exel (og det lignende gratis 'Openoffice') kan jeg kun
anbefale at bruge programmmerne. Deter utroligt hvor megen hjælp
de kan være til.

m.v.h. Emil