/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
tætningsbånd til termovinduer?
Fra : michael bs


Dato : 04-03-05 13:53

Det trækker fra vores termovinduer. Huset er fra 65, vinduerne (træramme)
fra 92-97. Vi vil gerne have dem skiftet til støjdæmpende energiruder. Nogen
der har fået skiftet deres og har erfaringere at dele? Nu sidder der
4-12-4mm og glaslisten er vel ca 15mm.


Vinduerne er topstyrede. Det trækker også ind fra "mellemrummet" mellem
vinduesramme og karm, selv om de er tætte. Tætningsbåndene (gummilister)
står til udskiftning. Hvad er de bedste tætningslister man kan få? Eller gå
man bare ned til det nærmeste byggemarked og køber nogle ruller?

Inputs modtages med kyshånd

mvh Michael



 
 
michael bs (04-03-2005)
Kommentar
Fra : michael bs


Dato : 04-03-05 15:36

hmm.. det er nok bedre jeg poster i dk.bolig
Michael
"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev i en
meddelelse news:42285a17$0$719$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Det trækker fra vores termovinduer. Huset er fra 65, vinduerne (træramme)
> fra 92-97. Vi vil gerne have dem skiftet til støjdæmpende energiruder.
> Nogen der har fået skiftet deres og har erfaringere at dele? Nu sidder der
> 4-12-4mm og glaslisten er vel ca 15mm.
>
>
> Vinduerne er topstyrede. Det trækker også ind fra "mellemrummet" mellem
> vinduesramme og karm, selv om de er tætte. Tætningsbåndene (gummilister)
> står til udskiftning. Hvad er de bedste tætningslister man kan få? Eller
> gå man bare ned til det nærmeste byggemarked og køber nogle ruller?
>
> Inputs modtages med kyshånd
>
> mvh Michael
>



Leonard (04-03-2005)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 04-03-05 15:50

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> wrote:

>hmm.. det er nok bedre jeg poster i dk.bolig

Ja, for at vente 1,5 time uden at få svar det er sørme forlænge ...
også når det er fredag eftermiddag, hvor de fleste er på vej hjem fra
arbejde ...


Det vil være til stor hjælp for andre læsere hvis du svarer under
det du svarer på og klipper det overflødige væk i citatet.
Læs mere om det her: http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

--
mvh Leonard http://leonard.dk/

Carsten Finn Rasmuss~ (04-03-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Finn Rasmuss~


Dato : 04-03-05 16:11

I news:q8tg21947ssj9kj64n9t95iudrdtmhmfhg@4ax.com <Leonard>
<usenet@leonard.dk> skrev:

> "michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> wrote:
>
>> hmm.. det er nok bedre jeg poster i dk.bolig
>
> Ja, for at vente 1,5 time uden at få svar det er sørme forlænge ...
> også når det er fredag eftermiddag, hvor de fleste er på vej hjem fra
> arbejde ...
>

Rolig nu....
Jeg tror ikke at det er utålmodighed, men simpelthen fordi Michael har
ment at dk.bolig måske var bedre egnet.

Til Michael:
Giv tid... Mange af 'hajerne' sidder også i denne gruppe, de skal bare
hjem fra arbejde først. Jeg ville også have valgt denne gruppe, da jeg
ved at der sidder mange dygtige folk, der tilsammen ved alt om hus og
have :)

>
> Det vil være til stor hjælp for andre læsere hvis du svarer under
> det du svarer på og klipper det overflødige væk i citatet.
> Læs mere om det her: http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Det er jeg til gengæld helt enig i.

--
Carsten (3600), HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser
mødes med en gunstig lejlighed....



michael bs (04-03-2005)
Kommentar
Fra : michael bs


Dato : 04-03-05 16:58


"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse
>>
>> Ja, for at vente 1,5 time uden at få svar det er sørme forlænge ...
>> også når det er fredag eftermiddag, hvor de fleste er på vej hjem fra
>> arbejde ...
>>
>
> Rolig nu....
> Jeg tror ikke at det er utålmodighed, men simpelthen fordi Michael har
> ment at dk.bolig måske var bedre egnet.
>
Lige præcis. Jeg kom til at tænke på at indlægget nok var mere relevant i
bolig-gruppen. Det var såmænd ikke fordi jeg ikke havde fået svar på den
korte tid.

mvh Michael



Carsten Finn Rasmuss~ (04-03-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Finn Rasmuss~


Dato : 04-03-05 19:10

I news:4228858b$0$743$edfadb0f@dread16.news.tele.dk <michael bs>
<michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev:

> Lige præcis. Jeg kom til at tænke på at indlægget nok var mere
> relevant i bolig-gruppen. Det var såmænd ikke fordi jeg ikke havde
> fået svar på den korte tid.

Tænkte det nok :)
Jeg tror du måske får det bedste svar her i gruppen. Det er min erfaring
at 'teoretikerne', (boligret, lejekontrakter m.v.) sidder i
boliggruppen, mens 'praktikerne' sidder her i gruppen. Og så er der jo
lige dem der følger begge grupper ;)

--
Carsten (3600), HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser
mødes med en gunstig lejlighed....



MVN (05-03-2005)
Kommentar
Fra : MVN


Dato : 05-03-05 07:20



> hmm.. det er nok bedre jeg poster i dk.bolig
> Michael

det har intet at gøre med sagen men jeg kan ikke finde en nævnte dk.bolig i
min nyhedsgruppe oversigt.... hvorfor ?



Svend Erik Bertelsen (05-03-2005)
Kommentar
Fra : Svend Erik Bertelsen


Dato : 05-03-05 09:17

MVN skrev:

> ... jeg kan ikke finde en nævnte dk.bolig i
> min nyhedsgruppe oversigt.... hvorfor ?

Prøv at opdatere din nyhedsgruppeliste og klik så på denne:
news:dk.bolig

--
Venlig hilsen
Svend Erik

MVN (05-03-2005)
Kommentar
Fra : MVN


Dato : 05-03-05 17:27


"Svend Erik Bertelsen" <nospam2seb@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:8u6xish8gbnr$.1j29i0zm9pgm7.dlg@40tude.net...
> MVN skrev:
>
> > ... jeg kan ikke finde en nævnte dk.bolig i
> > min nyhedsgruppe oversigt.... hvorfor ?
>
> Prøv at opdatere din nyhedsgruppeliste og klik så på denne:
> news:dk.bolig
>
den bliver jo opdateret hver gang jeg søger efter en ny gruppe ??

er der et link til en fuld oversigt over alle grupper ?



Svend Erik Bertelsen (04-03-2005)
Kommentar
Fra : Svend Erik Bertelsen


Dato : 04-03-05 21:14

michael bs skrev:

> Det trækker fra vores termovinduer. Huset er fra 65, vinduerne (træramme)
> fra 92-97. Vi vil gerne have dem skiftet til støjdæmpende energiruder. Nogen
> der har fået skiftet deres og har erfaringere at dele? Nu sidder der
> 4-12-4mm og glaslisten er vel ca 15mm.

Der er en del, der får skiftet deres termoruder ud til energiruder.
Men ikke alle er lige begejstret for det. De synes ikke, de får den
effekt ud af det, som de blev lovet. Hvis det stod til mig, ville
jeg ikke bruge ekstra penge på enerigruder - også selv om jeg er
inden for døre- og vinduesbranchen.

Hvis du synes, det trækker ind ved glasset, så overvej at tage det
ud, isætte nye glasisætningsbånd og glaslister. Og en god idé er,
at sætte alulister i bunden. Sørg nu for at klodse glasset rigtig
op. Ellers bliver der problemer med punkterede ruder.

> Vinduerne er topstyrede. Det trækker også ind fra "mellemrummet" mellem
> vinduesramme og karm, selv om de er tætte. Tætningsbåndene (gummilister)
> står til udskiftning. Hvad er de bedste tætningslister man kan få?

Der findes et hav af tætningslister. Og hvad der er bedst i din
situation, er lidt svært at vide herfra, hvor jeg sidder Jeg
kan oplyse dig, at der bliver brugt rigtig meget Q-lon fra Dafa:
http://kortlink.dk/dafa/ner

Der er også sådan en som denne, hvis der ikke er not i rammen:
http://kortlink.dk/carlf/nes

Det er altså lidt svært for mig at pege på de rigtige lister til
dine vinduer. Men, hvis der er en 4 mm not i vinduesrammen, og der
er 5-6 mm luft mellem karm og ramme, så ville valget på en eller
anden liste fra Q-lon-serien være det nemmeste for dig.

Hvis der hverken er not i rammen eller luft mellem karm og ramme,
så skal du i gang med en overfræser. Og det kan godt være lidt
bøvlet hvis du ikke er vant til at køre med sådan en fætter.

Der er en anden simpel mulighed, som ikke den bedste. Men i mangel
af bedre findes en liste til påsømning indvendig:
http://kortlink.dk/carlf/net

Håber du fik lidt ud af min "smøre"

--
Venlig hilsen
Svend Erik

michael bs (04-03-2005)
Kommentar
Fra : michael bs


Dato : 04-03-05 22:37


"Svend Erik Bertelsen" <nospam2seb@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du synes, det trækker ind ved glasset, så overvej at tage det
> ud, isætte nye glasisætningsbånd og glaslister. Og en god idé er,
> at sætte alulister i bunden. Sørg nu for at klodse glasset rigtig
> op. Ellers bliver der problemer med punkterede ruder.

Nu er det ikke mig, men et glarmesterfirma, der skal foretage
rudeskiftningen. Jeg håber de har forstand på at gøre det rigtigt.


> Der findes et hav af tætningslister. Og hvad der er bedst i din
> situation, er lidt svært at vide herfra, hvor jeg sidder Jeg
> kan oplyse dig, at der bliver brugt rigtig meget Q-lon fra Dafa:
> http://kortlink.dk/dafa/ner
>
> Der er også sådan en som denne, hvis der ikke er not i rammen:
> http://kortlink.dk/carlf/nes

Jeg ved desværre ikke hvad "not" er.

>
> Det er altså lidt svært for mig at pege på de rigtige lister til
> dine vinduer. Men, hvis der er en 4 mm not i vinduesrammen, og der
> er 5-6 mm luft mellem karm og ramme, så ville valget på en eller
> anden liste fra Q-lon-serien være det nemmeste for dig.
>
> Hvis der hverken er not i rammen eller luft mellem karm og ramme,
> så skal du i gang med en overfræser. Og det kan godt være lidt
> bøvlet hvis du ikke er vant til at køre med sådan en fætter.

Måske jeg skulle overlade til glarmesterfirmaet at skaffe både
tætningslister og finde ud af den optimale løsning. Jeg er selv analfalbet
på dette område, desværre.
>
> Der er en anden simpel mulighed, som ikke den bedste. Men i mangel
> af bedre findes en liste til påsømning indvendig:
> http://kortlink.dk/carlf/net
>
> Håber du fik lidt ud af min "smøre"

Det gjorde jeg i hvert fald. Tusind tak. Jeg har selv googlet på
"tætningslister" men det slet ikke noget som de fine links du gav mig. Ved
du hvor man køber disse dafa lister? Jeg bor i København S (Amager)

Takker
Michael



Svend Erik Bertelsen (05-03-2005)
Kommentar
Fra : Svend Erik Bertelsen


Dato : 05-03-05 09:34

michael bs skrev:

> Nu er det ikke mig, men et glarmesterfirma, der skal foretage
> rudeskiftningen. Jeg håber de har forstand på at gøre det rigtigt.

Du kan trygt overlade arbejdet til en glarmester. De ved, hvad
de har med at gøre.

> Jeg ved desværre ikke hvad "not" er.

En not er en udfræset rille i fx en vinduesramme. I dette tilfælde
bruges noten til, at en tætningsliste kan klemmes ned i. Når
tætningslisten er "løst" monteret, er det praktisk den dag, man
skal male vinduer/døre. Så kan man med en vis forsigtighed tage
listen af, for tætningslister har altså ikke godt af maling.

> Måske jeg skulle overlade til glarmesterfirmaet at skaffe både
> tætningslister og finde ud af den optimale løsning. Jeg er selv analfalbet
> på dette område, desværre.

Hvis ikke du er en rigtig handyman, så bør du overlade arbejdet
til andre

> Ved du hvor man køber disse dafa lister? Jeg bor i København S (Amager)

Du skal ind til en trælasthandel eller et velassorteret byggemarked.
Her bør de vide, hvem Dafa og CarlF er. Gør de ikke det, så går du
hen til den næste

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Uni Bull (06-03-2005)
Kommentar
Fra : Uni Bull


Dato : 06-03-05 02:28

"Svend Erik Bertelsen" <nospam2seb@webspeed.dk> wrote in message
news:1k9wmc7a3g925$.1tas5ps7uj1ud$.dlg@40tude.net...

>> Ved du hvor man køber disse dafa lister? Jeg bor i København S (Amager)
>
> Du skal ind til en trælasthandel eller et velassorteret byggemarked.
> Her bør de vide, hvem Dafa og CarlF er. Gør de ikke det, så går du
> hen til den næste

Jeg kan anbefale Englandsvejens Tømmerhandel. Den ser ikke ud af så meget,
men de er flinke, fornuftige med priserne og hvis de ikke har varen hjemme

får de hurtigt bestilt hjem.
--
Uni Bull
Vallensbæk
www.bull.dk



michael bs (06-03-2005)
Kommentar
Fra : michael bs


Dato : 06-03-05 11:45


"Svend Erik Bertelsen" <nospam2seb@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Der findes et hav af tætningslister. Og hvad der er bedst i din
> situation, er lidt svært at vide herfra, hvor jeg sidder Jeg
> kan oplyse dig, at der bliver brugt rigtig meget Q-lon fra Dafa:
> http://kortlink.dk/dafa/ner
>

Jeg har smidt 3 billeder op på dk.binaer her:
news:422adbda$0$653$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

som det fremgår af billede 2, er der malet på det tætningsbånd, der sidder
der, så det har delvist mistet sine egenskaber. (Har prøvet at få det af,
men ikke engang en skarp kniv kan løsne det?) Det er i øvrigt ca 10mm bredt.

Billede 1 og 3 viser, at der er en udfræsning i karmen (12mm bred). Der
sidder ganske vist påmonteret hængsler til åbningsmekanismen, men er det en
idet at komme et tætningsbånd ind her, så der bliver 2 steder, der slutter
tæt?

mvh Michael



Svend Erik Bertelsen (06-03-2005)
Kommentar
Fra : Svend Erik Bertelsen


Dato : 06-03-05 20:43

michael bs skrev:

> Jeg har smidt 3 billeder op på dk.binaer

Ja, det er noget jeg kan lide. Så er der noget at gå ud fra.

> som det fremgår af billede 2, er der malet på det tætningsbånd, der sidder
> der, så det har delvist mistet sine egenskaber. (Har prøvet at få det af,
> men ikke engang en skarp kniv kan løsne det?) Det er i øvrigt ca 10mm bredt.

Det er jo et klassisk eksempel på, hvorfor det trækker ind ad
vinduerne. Smidigheden i tætningslisterne er væk, og kan ikke
genoprettes.

Du skal have udskiftet dine tætningslister, og hvis du ikke har
mod på det selv, er det en opgave for en tømrer eller snedker.
Og ikke glarmesteren som du var inde på i et tidligere indlæg.

Den type tætningsliste som sidder på rammen nu, kender jeg godt.
Blev brugt meget for en del år siden. Der er bare senere kommet
nye typer til, der har langt bedre egenskaber. Jeg vil imidlertid
tro, du kan anvende denne type, som ligger ret tæt op af:
http://kortlink.dk/carlf/nhb


> Billede 1 og 3 viser, at der er en udfræsning i karmen (12mm bred). Der
> sidder ganske vist påmonteret hængsler til åbningsmekanismen, men er det en
> idet at komme et tætningsbånd ind her, så der bliver 2 steder, der slutter
> tæt?

Det er absolut en dårlig idé, at montere tætningslister ind i det
vi kalder for systemnoten (fagudtryk for en not hvor man kan
placere forskellige typer beslag). Systemnoten er *kun* beregnet
til beslag.

Jeg kan se topstyrbeslaget har fået en gang maling også. Det er
heller ikke så godt. Men med lidt olie på de bevægelige dele, så
kører det nok.

Michael, du skal have skiftet tætningslisterne på vinduesrammerne.
Så får du mindre træk i nakken

--
Venlig hilsen
Svend Erik

michael bs (06-03-2005)
Kommentar
Fra : michael bs


Dato : 06-03-05 21:21


"Svend Erik Bertelsen" <nospam2seb@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
>
> Du skal have udskiftet dine tætningslister, og hvis du ikke har
> mod på det selv, er det en opgave for en tømrer eller snedker.
> Og ikke glarmesteren som du var inde på i et tidligere indlæg.
>
Ok, men selv jeg burde vel kunne fionde ud at skifte disse lister. Jeg ville
synes det nærmest var pinligt at kontakte en tømmer/snedker for at hive
nogle gummibånd af og sætte nogen nye på.

Men jeg ER jo mildest talt ikke nogen handy-man (selv om jeg lader som om
det over for min søde kone)
og jeg er da også allerede løbet ind i problemer. Jeg har forsøgt at
afmontere en af disse bemalede tætningsbånd med en skarp hobbykniv. Den
VILLE bare ikke af, så nu har jeg nærmest vodtaget rammen og de sørgelige
rester af tætningsbåndet sidder limet fast nede i kanten og griner ad mig.
Er der et lille trick, jeg har overset?


> Den type tætningsliste som sidder på rammen nu, kender jeg godt.
> Blev brugt meget for en del år siden. Der er bare senere kommet
> nye typer til, der har langt bedre egenskaber. Jeg vil imidlertid
> tro, du kan anvende denne type, som ligger ret tæt op af:
> http://kortlink.dk/carlf/nhb

Jeg bor faktisk tæt på en stor Carl F butik, så der må jeg kigge ned i
morgen
>
>
> Michael, du skal have skiftet tætningslisterne på vinduesrammerne.
> Så får du mindre træk i nakken
>
Ja, det er ikke rart med en kold skulder.

Nu skriver du,a t det er en dårlig ide at placere noget i udfræsningerne i
karmen til beslag. Ok, men findes der noget andet man kan gøre for
yderligere at minimere kuldeindtaget?

Tak for hjælpen. Du har været til stor hjælp.
mvh Michael



Svend Erik Bertelsen (06-03-2005)
Kommentar
Fra : Svend Erik Bertelsen


Dato : 06-03-05 22:06

michael bs skrev:

> Ok, men selv jeg burde vel kunne fionde ud at skifte disse lister. Jeg ville
> synes det nærmest var pinligt at kontakte en tømmer/snedker for at hive
> nogle gummibånd af og sætte nogen nye på.

Godt så! Du skal have fat i en kompressor, en klammepistol og dertil
klammer på 12-15 mm. At skyde tætningslisterne på er ikke nogen
speciel vanskelig sag.

Når du skal have de gamle tætningslister af, kan du gøre det med
en tang af en eller anden slags. Listerne vil sikkert blive rykket
over - sådan er det. Du kan bruge en syl til at løfte klammerne
op, så du bedre kan få fat i dem med en tang. Det er lidt drilsk
arbejde, og tager tid. Men nu må du vise konen, at du kan ...

> Jeg bor faktisk tæt på en stor Carl F butik, så der må jeg kigge ned i
> morgen

De må hulme da kunne hjælpe. Tag et stykke af det gamle tætningsliste
med, så der er noget at gå ud fra.

> Nu skriver du,a t det er en dårlig ide at placere noget i udfræsningerne i
> karmen til beslag. Ok, men findes der noget andet man kan gøre for
> yderligere at minimere kuldeindtaget?

Jo, stor omhyggelighed ved eftermontering af listerne

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408877
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste