Sugende træ
Fra : Bjarne K

Dato : 02-03-05 15:41

Jeg har et sumpområde, som jeg gerne vil have en smule mere tørt. Jeg
har hørt at birketræ kan "opsuge" meget vand, men jeg vil lige høre om
andre sorter har samme evne ?

Er der eventuelt nogen der kan plantes direkte i sumpområdet.

Bjarne K.

Fra : Tomas Jensen

Dato : 02-03-05 15:51

Bjarne K skrev:
> [...]
> andre sorter har samme evne ?
>
> Er der eventuelt nogen der kan plantes direkte i sumpområdet.

Rød-el mindes jeg fra min tid som skovarbejder, at vi plantede på
vandlidende arealer.

Tomas

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 02-03-05 16:13

"Bjarne K" <kanfaaes@hvis.ønskes> skrev i en meddelelse
> [...]
> andre sorter har samme evne ?
>
> Er der eventuelt nogen der kan plantes direkte i sumpområdet.

Pil er meget velegnet
Hilsen Matthias

Fra : Per A. Hansen

Dato : 02-03-05 19:41

> [...]
> andre sorter har samme evne ?
>
> Er der eventuelt nogen der kan plantes direkte i sumpområdet.

Ja - Hvidbirk (= Dunbirk) kan trives i sumpet område - derimod er den
mere almindelige Vortebirk ikke så god.
Men El er sikekrt bedre som Tomas allerede har foreslået.
Mange pilearter kan også anvendes - prøv at se på, hvad der
vokser i naturen.

Per A. Hansen

Fra : Bjarne K.

Dato : 03-03-05 00:17

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men El er sikekrt bedre som Tomas allerede har foreslået.
> Mange pilearter kan også anvendes - prøv at se på, hvad der

Jeg vil tage en tur i planteskolen når tiden er, med en masse gode kort på
hånden. Jeg hader birk, mest på grund af mos på taget. (de er fældede nu).
El lyder mest tiltalende idet jeg har en (måske forkert) idé om at Pil ikke
er til at styre.

Tak til alle for indspark.

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-03-05 18:52

Bjarne K. wrote:

> Jeg hader birk, mest på grund af mos på taget.

Hvad har de to helt forskellige plantearter med hinanden at gøre?

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Bjarne K.

Dato : 03-03-05 20:57

> Hvad har de to helt forskellige plantearter med hinanden at gøre?
>
> --
> Med venlig hilsen
> Erik Ginnerskov

citat fra denne repport.
http://www.mst.dk/default.asp?Sub=http://www.mst.dk/udgiv/publikationer/2003/87-7972-530-9/html/
Bevoksning i omgivelserne har betydning for den biologisk vækst.
Bevoksningen kan dels kaste skygge på konstruktionen, dels medvirke til
aflejring af biologisk materiale til konstruktionen (pollen, blade, mv.).
Begge dele medvirker til øget mulighed for vækst.

Løbende vedligehold af beplantning i næromgivelser kan derfor være en
væsentlig del af forebyggelsen af biologisk vækst.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-03-05 00:13

Bjarne K. wrote:

> [...]
> til aflejring af biologisk materiale til konstruktionen (pollen,
> blade, mv.). Begge dele medvirker til øget mulighed for vækst.

Den mekanisme kender jeg udmærket. Men det gælder da ikke specielt for birk.
Alle træer, der skygger for taget vil da medvirke til fremme af mos på
taget - det var det, jeg mente med mit spørgsmål.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Bjarne K

Dato : 04-03-05 12:19

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote in message
> [...]
> Alle træer, der skygger for taget vil da medvirke til fremme af mos på
> taget - det var det, jeg mente med mit spørgsmål.

Ok, vi taler bare engang imellem om nabohuset til mit arbejde. Det er
det eneste hus jeg har set med nyere sorte glacerede tagsten, som er
fyldt med mos Det er nemlig omgivet af birketræer, så jeg troede der
var en sammenhæng, (især fordi birketræer udskyr så meget pollen)

Med venlig hilsen

Bjarne K.