nye kartofler.
Fra : V. Hansen

Dato : 01-03-05 21:33

Hej gruppe.
I år vil jeg have nye kartofler til pinse, og det er jo tidligt i år.

Hvornår går i andre i gang,
og hvad er den ultimative opskrift på tidlige guldklumper ?

mvh
Vibeke

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 02-03-05 17:59

"V. Hansen" skrev i en meddelelse
> Hej gruppe.

> I år vil jeg have nye kartofler til pinse, og det er jo tidligt i år.
>
> Hvornår går i andre i gang,
> og hvad er den ultimative opskrift på tidlige guldklumper ?

Hej Vibeke

Mon der ikke er nogen der tør tale om kartofler, fordi det sner så
voldsomt?
Det er jo også nærmest blevet værre i dag end i går. Jeg kan ikke give
dig det super-råd, som du er ude efter, men hvis ingen har svaret dig i
løbet af et par dage, så prøv igen. En gang må det da holde op med at
sne, og de plejer skam at være flinke til at komme gode råd og
forklaringer.

Hilsen Ruth

Fra : V. Hansen

Dato : 02-03-05 18:30

> [...]
> løbet af et par dage, så prøv igen. En gang må det da holde op med at
> sne, og de plejer skam at være flinke til at komme gode råd og

jeg var i Bauhaus i mandags, og købte kartofler,
de har allerede spirer og det er næsten synd ikke at prøve at få noget ud af
at de
er så villige.

Tror at jeg vil sætte dem i spagnum herinde og så i drivhuset når vejret
tillader det.

Vejret er ikke til de store udfoldelser lige nu,
men fuglene synger som om det er forår lige så snart vi er over
frysepunktet,
og så stiger lysten til at få noget i gang.

mvh
Vibeke

Fra : Per A. Hansen

Dato : 02-03-05 19:45

"V. Hansen" <vibsenhansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe.
> I år vil jeg have nye kartofler til pinse, og det er jo tidligt i år.
>
> Hvornår går i andre i gang,
> og hvad er den ultimative opskrift på tidlige guldklumper ?

Tidlig forspiring i et lyst, frostfrit lokale (nu!!)
De forspirede kartofler lægges i egnet jord i en spand eller
plastsæk i et væksthus - dækket med klar plast.
Helst med undervarme - f.eks. grav en halmballe ned
i jorden i et drivhus - vand den og giv den kvælstofgødning.
Så har du undervarme indtil Pinse.

Per A. Hansen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-03-05 22:25

> [...]
> Helst med undervarme - f.eks. grav en halmballe ned
> i jorden i et drivhus - vand den og giv den kvælstofgødning.

Det er ikke tidlige kartofler. Det er kunstige kartofler

Mvh Maria

Fra : Per A. Hansen

Dato : 07-03-05 13:07

> Det er ikke tidlige kartofler. Det er kunstige kartofler

Forhåbentlig bliver det tidligere kartofler - men de er skam ægte nok.
Jeg har både set og smagt resultatet - de er bedre en de importerede
udenlandske.
I et drivhus er det ofte jordtemperaturen, der sætter grænserne for,
hvor tidlige man kan få plantevækst. Der skal være en vis temperatur, før
planterne
kan optage fosfor.
Hamlballer er lige så gode som el-tråde - og noget billigere.
Hvis man vil have tidlig gang i drivhuset og har afgang til halm, så er det
en fin mulighed.

Per A. Hansen

Fra : Dan Andersen

Dato : 06-03-05 16:52

"V. Hansen" <vibsenhansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe.
> I år vil jeg have nye kartofler til pinse, og det er jo tidligt i år.
>
> Hvornår går i andre i gang,
> og hvad er den ultimative opskrift på tidlige guldklumper ?
>
> mvh
> Vibeke
>Det er med interesse jeg har læst de andre indlæg på dit spørgsmål, men
jeg
>har en særdeles effektiv måde at få tidlige kartofler på.. Det er lidt
>omfattende sådan at beskrive her, men klik ind på min hjemmeside på
> [...]

Se også under knappen "diverse" og få kendskab til definitionen på "nye
kartofler" mm.
Hvis der er spørgsmål : Mail eller ring
God fornøjelse.. mvh. Dan Andersen - 40114555