Lovkrav om røgalarm
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 28-02-05 19:59

Hejsa

Vi flyttede ind i vores nybyggede hus for 1 måned siden. Vi mente, at
vi havde taget højde for mere eller mindre alt, indtil de her til
aften i 'Bedre Bolig' nævnte, at det pr. 1 december 2004 var blevet
lovkrav at have røgalarmer installeret til 220V.

Betyder det, at ALLE nybyggede huse SKAL have røgalarm, eller betyder
det, at alle nybyggede huse, der HAR røgalarm SKAL have dem sluttet
til 220V eller hur?

Det irriterer mig allerede grænseløst, hvis vi skal trække ledninger
med kabelklemmer hen over loftet (vi har loft til kip flere steder og
kan IKKE komme på loftet).

Hvad findes der af alternative intallationsformer?

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk

Fra : Mai-Brit

Dato : 28-02-05 22:09

> [...]
> aften i 'Bedre Bolig' nævnte, at det pr. 1 december 2004 var blevet
> lovkrav at have røgalarmer installeret til 220V.

Alle el-installationer, i private boliger, der færdiggøres efter 1.
december 2004, skal have røgalarmer fastinstalleret.

Klaus H

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 28-02-05 23:20

"Mai-Brit" <hebs@fjerndette.esenet.dk> wrote in news:42238871$0$48660
$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> Alle el-installationer, i private boliger, der færdiggøres efter 1.
> december 2004, skal have røgalarmer fastinstalleret.

Gælder det også for større renoveringer af talvle m.v.?

mvh, Erik

Fra : C. Caspersen

Dato : 01-03-05 00:05

"Mai-Brit" <hebs@fjerndette.esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Alle el-installationer, i private boliger, der færdiggøres efter 1.
> december 2004, skal have røgalarmer fastinstalleret.

Fra hvilken lovtekst er ovenstående fra ?

/Caspersen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-03-05 01:12

Mai-Brit wrote:

> Alle el-installationer, i private boliger, der færdiggøres efter 1.
> december 2004, skal have røgalarmer fastinstalleret.

Er det

installationer, der færdiggøres efter 1/12 04

eller

private boliger, der færdiggøres efter 1/12 04?

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : CC

Dato : 01-03-05 01:59

Jf. "Bygningsreglementet af 1998 for småhuse", Tillæg nr. 6, udkom
010.7.2004, gældende pr. 01.12.2004:

§4.3.10 Hver bolig skal udføres med røgalarmanlæg, som er tilsluttet
strømforsyningen og med batteribackup.

I den supplerende tekst står:

"Der placeres mindst en røgalarm i hver bolig. For at sikre en hurtig og
rettidig alarmering er det vigtigt, at afstanden mellem røgalarmerne ikke er
for lang. Ofte er det ikke hensigtsmæssigt, at der er mere end 10 m mellem
detektorerne. Er boligen i flere etager, vil det give en hurtigere alarm,
hvis der placeres mindst en røgalarm på hver etage. Der er især en risiko
for, at en brand ikke bliver opdaget, når personer sover, derfor er det en
fordel, hvis røgalarmerne placeres i forbindelse med de værelser, hvor
personer sover."

Da huset var færdigt, og ibrugtaget efter 1.12.2004 mener jeg, at huset er
omfattet af ovenstående lovtekst.
(I kan måske slippe hvis huset er projekteret/tegnet før 01.07.2004. Snak
med den byggesagkyndige hos kommunens tekniske forvaltning).

Det er vel begræsnet hvad i skal trække af ledninger. Kravet er, at
røgmelderen skal tilsluttes 230V, og samtidig være forsynet med batteri. Der
er ingen krav om det skal være en speciel gruppeafbryder e.lign. i
el-tavlen.
Derfor kan de enkelte røgmeldere tilsluttes 230V i et lampeudtag i loftet
(hvis fasen er sløjfet igennem lampeudtaget).

Opsæt en røgmelder i hver værelse hvor der sover en person, og en i det
tilhørende gangareal. Glem alt om røgmelder i køkken, bad, i nærheden af
brændeovne etc. Brug jeres sunde fornuft.

Lovkravet er ikke for at reddet huset, men for at redde jeres liv.

Husk altid, at anbringe røgmelderen på det højste sted. Hvis der skal
røgmelder i kippen, skal den sidde omkring 1/2 m fra toppen af kippunktet.
Hvis der skal trækkes nye ledninger så opfat røgmelderen som en "lampe" -
find og brug nogle af alle de forskellige ledningskanaler og/eller
ledningsholdere, der eksisterer på marked.

De røgmelder der eksisterer til batteri og 230V kan parallelkobles, så alle
alarmer lyder, hvis en udløser.
Udløser en røgmelder - så blinker en lille lampe på den pågældende
røgmelder - så skal man ikke spæne hele huset rundt og "resette" alle
røgmeldere.
Det kræver dog kabel (2 leder) mellem de enkelte røgmelder (men som sagt
tidligere - Det er ikke et lovkrav).

mvh
Claus

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 01-03-05 07:57

[...]

> [...]
>(I kan måske slippe hvis huset er projekteret/tegnet før 01.07.2004. Snak
>med den byggesagkyndige hos kommunens tekniske forvaltning).

rigtigt, men elinstallationen kan muligvis betegnes som værende færdig
FØR denne dato..

> [...]
>røgmelderen skal tilsluttes 230V, og samtidig være forsynet med batteri. Der
>er ingen krav om det skal være en speciel gruppeafbryder e.lign. i

det har du måske ret i.. men når man lige har bygget et nyt hus og har
gjort voldsomt meget ud af at gemme ALT hvad der hedder ledninger af
vejen, og det i øvrigt er HELT umuligt at komme på loftet flere steder
pga. loft til kip, så er det sgu træls.. ehm..

>Derfor kan de enkelte røgmeldere tilsluttes 230V i et lampeudtag i loftet
>(hvis fasen er sløjfet igennem lampeudtaget).

forstår jeg godt..

> [...]
>brændeovne etc. Brug jeres sunde fornuft.
>
>Lovkravet er ikke for at reddet huset, men for at redde jeres liv.

jo, det er klart..

[...]

tak for de generelle råd..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk

Fra : anders majland

Dato : 01-03-05 09:40

En kollega har haft samme diskussion - han overtager først huset om 3-4uger.
Ifølge byggefrimaets elektrikkere er det det tidspunktet for
byggetilladelsen der tæller. Skal nok passe at det var før 1/7.

> [...]
> vejen, og det i øvrigt er HELT umuligt at komme på loftet flere steder
> pga. loft til kip, så er det sgu træls.. ehm..

Hvis det ikke et et lovkrav at det skal være til 230volt i jeres hus, så
findes der nogle batteridrevne der alarmerer hinanden via radiosignaler
(fåes bla. hos conrad.com) Jeg har planer om at udskifte vores almindeligt
"dumme" med dem. Så vil de alle hyle bare alarmen går et sted.

Det er selvfølgelig ikke så sikkert som med 230v backup, men hvis man husker
at skifte batterierne er det "godt nok"

/A

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 01-03-05 10:01

anders majland wrote:

> [...]
> (fåes bla. hos conrad.com) Jeg har planer om at udskifte vores almindeligt
> "dumme" med dem. Så vil de alle hyle bare alarmen går et sted.

Interessant - har du et direkte link til dimserne på conrad?

/Jakob

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 01-03-05 20:37

[...]

>En kollega har haft samme diskussion - han overtager først huset om 3-4uger.
>Ifølge byggefrimaets elektrikkere er det det tidspunktet for
>byggetilladelsen der tæller. Skal nok passe at det var før 1/7.

interessant..

[...]

> [...]
>(fåes bla. hos conrad.com) Jeg har planer om at udskifte vores almindeligt
>"dumme" med dem. Så vil de alle hyle bare alarmen går et sted.

det lyder som en fornuftig idé.. ehm.. men er det virkelig et problem,
at man ikke kan høre et røgalarm fra et andet rum? det kommer
selvfølgelig an på, hvor stort huset er, men lige i mit tilfælde
(http://shorterlink.com/?KK9N0M) bliver det vel næppe et problem..

>Det er selvfølgelig ikke så sikkert som med 230v backup, men hvis man husker
>at skifte batterierne er det "godt nok"

sådan er det jo..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-03-05 22:23

Bo Kamp Dudek wrote:

> [...]
> at man ikke kan høre et røgalarm fra et andet rum? det kommer
> selvfølgelig an på, hvor stort huset er, men lige i mit tilfælde

Men den fordeling af værelser kunne jeg da sagtens forestille mig, at en
røgalarm i f.eks. soveværelset ikke ville blive hørt af en sovende person i
den anden ende af huset, hvis alle døre er lukket - og omvendt.

Røgalarmer med interkommunikation er vel ikke så dyre, at det er liv og
helbred værd at spare en væk.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 02-03-05 10:32

[...]

> [...]
>den anden ende af huset, hvis alle døre er lukket - og omvendt.
>
>Røgalarmer med interkommunikation er vel ikke så dyre, at det er liv og

det har du ret i, Erik.. et liv er uvurderligt.. vi finder nogle
alarmer på conrad.com i stedet, og undersøger lige inden med kommunen,
hvad deres holdning til ansøgning og tidspunkter er..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 02-03-05 11:15

Preben Mikael Bohn wrote:
> Ser ud til at være nogen her:
> <http://kortlink.dk/conrad/n9n> der peger på

Virker vist ikke rigtigt...

Men kan findes på http://www1.uk.conrad.com Part no.: 750664

Med venlig hilsen Preben

Fra : anders majland

Dato : 02-03-05 19:49

> Men kan findes på http://www1.uk.conrad.com Part no.: 750664

Slog lige op i papirkataloget - 750666 var vist den jeg tænkte på.

BTW så bruger jeg ofte conrad.de når jeg kigger efter "legetøj", mens jeg
bruger conrad.com når jeg bestiller. Der kan ikke betales med kreditkort via
..de og på .com mangler beskrivelsen til nogle af produkterne, men de kan jo
så bare betilles vha de numre jeg fandt på .de

/A

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 02-03-05 22:47

>Slog lige op i papirkataloget - 750666 var vist den jeg tænkte på.

kan ikke lige finde forskellen på 750664 og 750666?? men de skulle
kunne kommunikere med f.eks. 4 stk?

iflg. min grundplan (http://shorterlink.com/?KK9N0M) er det så ikke
det bedste at placere en i soveværelset, en på kontoret, en i stuen
samt en på hver af børneværelserne?

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk

Fra : anders majland

Dato : 02-03-05 23:01

> iflg. min grundplan (http://shorterlink.com/?KK9N0M) er det så ikke
> det bedste at placere en i soveværelset, en på kontoret, en i stuen
> samt en på hver af børneværelserne?

Jeg ville nok også overveje om der kunne være en i køkken/alrum.

I princippet skal der vel en røgalarm i alle de rum hvor der er risiko for
at en brand kan opstå (så der alarmeres hurtigst muligt) - samt i alle
soverum for at sikre at man bliver vækket.

- alle steder hvor man kan finde på at have stearinlys.
- alle steder hvor "nogen" kan komme til at tildække en lampe eller lign.
- alle steder med tv apparater på standby (var engang en hyppig brandårsag -
ved ikke hvor slemme de er idag)
- alle steder med halogenspot indbygget i træ ...

Køkkenet er også et brandfarligt område, men der er det et komproms mod
falske alarmer. Det er ikke mange måneder siden en brødrister satte ild til
et gardin (hos noget familie). Brødristeren havde været brugt det sted i
mange år, men den dag havde den nok ikke været trykket langt nok ud.
Morgenmadsspiseren havde lagt brødet i og var gået på toilettet. Da han kom
tilbage var godt gang i den. Han fik det selv slukket, men køkkenbord, væg
og loft var brandskadet, mens køkkken, alrum og stue var tilsodet (Der var
mange timers rengøring og derefter maling af loft og vægge)

/A

Fra : Preben Bohn

Dato : 03-03-05 09:29

anders majland wrote:
> - alle steder med tv apparater på standby (var engang en hyppig brandårsag -
> ved ikke hvor slemme de er idag)

Hvilket for mig til at spørge: Findes der statistikker over de hyppigste
brandårsager i Danmark?

Med venlig hilsen Preben

Fra : Preben Bohn

Dato : 03-03-05 09:34

Preben Bohn wrote:
> Hvilket for mig til at spørge: Findes der statistikker over de hyppigste
> brandårsager i Danmark?

Svarer lige selv: http://www.branden.dk/statistik.php

Med venlig hilsen Preben

Fra : Preben Bohn

Dato : 03-03-05 09:43
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 03-03-05 09:49

[...]

tusinde tak for nogle meget udførlige beskrivelser.. mangler dog
stadig svar på..

------------
kan ikke lige finde forskellen på 750664 og 750666?? men de skulle
kunne kommunikere med f.eks. 4 stk?
------------

nogen, der kan klare den? eller skal jeg kontakte conrad?

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 02-03-05 11:02

Bo Kamp Dudek wrote:

> det har du ret i, Erik.. et liv er uvurderligt.. vi finder nogle
> alarmer på conrad.com i stedet,

Ser ud til at være nogen her:
<http://kortlink.dk/conrad/n9n> der peger på
<http://www1.uk.conrad.com/scripts/wgate/zcop_uk/~flN0YXRlPTM0MjA2Mzk3MjA=?~template=pcat_product_details_document&product_show_id=000000000000750664&p_back_template=pcat_suchergebnis&p_load_area=801039&area_f_infobox=801039>

Koster "kun" ~35£ eller ca. 385 kr per stk, hvis man køber 4. Kan dog
ikke umiddelbart se om det radio-kontrollerede virker på mere end 2 af
gangen (selvoim det skulle være underligt andet); virker også lidt
underligt det der står om relay-units...

Med venlig hilsen Preben

Fra : Marianne Aaløkke Vin~

Dato : 01-03-05 12:09

I Teknisk Forvaltning Næstved Kommune håndtere vi lovkravet på følgende
måde:

Er ansøgningen modtaget inden skæringsdatoen (1.12.2004), er der ikke noget
krav, kun anbefaling at følge lovkravet.
Er ansøgningen modtaget efter skæringsdatoen, skal lovkravet være opfyldt.

mvh Marianne Vinther, byggesagsbehandler, Næstved Kommune

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 01-03-05 20:33

[...]

>Er ansøgningen modtaget inden skæringsdatoen (1.12.2004), er der ikke noget
>krav, kun anbefaling at følge lovkravet.
>Er ansøgningen modtaget efter skæringsdatoen, skal lovkravet være opfyldt.

og når du skriver 'ansøgning' så er det byggetilladelsen du refererer
til?

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk