Loftkrave til skorsten
Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 27-02-05 15:17

Jeg leder efter en ny loftkrave til vores skorsten, men det er åbenbart ikke
så nemt som man skulle tro. Den nye krave skal have en indre diameter
på 275mm og en ydre diameter på ca. 515mm - altså en krave på ca.
120mm. Den skal ikke have nogen hældning.

Jeg har søgt på nettet, men har ikke rigtig fundet noget og hos et pejsecenter
i Aalborg havde de kun kraver med indre diameter på 285mm og 100mm
krave.

Nogen gode forslag?

/Jakob

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 28-02-05 13:17

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:4221d67a$0$29283$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
>
> Jeg har søgt på nettet, men har ikke rigtig fundet noget og hos et pejsecenter
> i Aalborg havde de kun kraver med indre diameter på 285mm og 100mm

Slet ingen? - det var da ærgeligt ....

/Jakob

Fra : Aksel

Dato : 28-02-05 18:18

> [...]
> pejsecenter
> i Aalborg havde de kun kraver med indre diameter på 285mm og 100mm

Er det kun en rund 2 mm plade med et hul i midten, eller skal den have et
rør i midten?

Hvis det er en plade kan enhver maskinfabrik lave den, men det er billigst
hvis de har en CNC nipper, jeg kender en, hvis du er interesseret kan jeg få
en pris.

Hilsen Aksel

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 28-02-05 19:55

"Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse news:42235199$0$954$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
>
> Hvis det er en plade kan enhver maskinfabrik lave den, men det er billigst hvis de har en CNC nipper, jeg kender en, hvis du er

Det må du meget gerne prøve!

Den skal se ca. sådan ud: http://www.vvshuset.dk/product_info.php?cPath=23_208&products_id=884

Den ydre diameter skal være 515-535mm og hullet skal være 275mm, der
skal være 4 skruehuller (en i hvert verdenshjørne) og jeg vil tro at en
pladetykkelse på 1mm er tilstrækkeligt.

Jeg kan selv male den sort.

/Jakob

Fra : H.S.

Dato : 03-03-05 09:29

> [...]
pejsecenter
> i Aalborg havde de kun kraver med indre diameter på 285mm og 100mm

Kan man ikke få en smed til at håndlave sådan noget ?

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 03-03-05 10:11

H.S. wrote:
> "Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Kan man ikke få en smed til at håndlave sådan noget ?

Ganske givet - og det harAksel jo også (næsten) foreslået.

Man skal dog holde sig for øje at de kraver jeg har fundet (som dog ikke har
de rigtige mål) koster i omegnen af 200,- og det får man nok ikke meget ved
hos en smed....

Men hvis jeg ikke finder noget "fabriksproduceret" må jeg jo undersøge den
mulighed.

/Jakob