Q: Støbning af betongulv m/varme leca elle~
Fra : Dennis

Dato : 24-02-05 14:02

Hejsa..

Jeg er ved at lave kælderrum, og har fundet denne løsning..

X mm Leca -> 220mm flamingo -> 6mm armeringsnet med varmerør -> 8-10 cm
beton

Fordelen ved leca, er det ikke at vandet ikke trænger op gennem disse, mens
sandet "Kan" lede vandet op..
Eller er det en and?

Og skal der ikke være en dampspærre mellem leca og flamingo?
Jeg har fået af vide, at det bruger man ikke mere... Kun for at fjerne evt.
Radon stråling

Mvh Dennis

Fra : jones_net

Dato : 24-02-05 14:23

"Dennis" <Dennis@Fjern.Bilinfo.ogDette.dk> wrote in message
> Hejsa..
>
> Jeg er ved at lave kælderrum, og har fundet denne løsning..
>
> X mm Leca -> 220mm flamingo -> 6mm armeringsnet med varmerør -> 8-10 cm
> beton

Du kan nøjes med 15 cm flamingo hvis du vil (det har jeg i hvert fald fået
at vide...)

Hvis du skal have trægulv ovenpå, skal du også have et slidlag eller et
selvnivelerende lag, for at få det lige nok til trægulvet. Men det skal du
sikkert ikke i et kælderrum...

> Fordelen ved leca, er det ikke at vandet ikke trænger op gennem disse,
> mens sandet "Kan" lede vandet op..
> Eller er det en and?

Samme som jeg har hørt flere steder. Men vær opmærksom på, at dine Leca
nødder er mærket "Coated". Du kan også bruge Optiroc/Maxit produkt, som
hedder Fiboklinker - disse er mærkede "Overfladebehandlede"

> Og skal der ikke være en dampspærre mellem leca og flamingo?
> Jeg har fået af vide, at det bruger man ikke mere... Kun for at fjerne
> evt. Radon stråling

Vi har ikke dampspærre imellem, og hvis vi havde, ville køkkenet være det
eneste sted, hvor vi ville være i "sikkerhed"... Tror også kun det er
nødvendigt med radonafskærmning ved nybyggeri eller tilbygning - ikke ved
renovering.

/J

Fra : Anders Lund

Dato : 24-02-05 16:25

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eneste sted, hvor vi ville være i "sikkerhed"... Tror også kun det er
> nødvendigt med radonafskærmning ved nybyggeri eller tilbygning - ikke ved

Ja, hvis du fylder lecanødder i, kan du sagtens nøjes med 150mm
flamingo....ellers ville jeg nok bruge 220mm flamingo for at reducere
varmetab.
Du skal ikke have dampspærre mellem de 2 lag.
Dampspærren skal være på den varme side...altså umiddelbart før evt.
trægulv.
Ved klinker undlader man helt dampspærren.....
Vådrum skal have en vandtæt membran inden færdig gulv....
Radonsikring laves kun hvor strålingen kan komme "igennem".....ved kanter og
rørgennemføringer. Om det behøves er der delte meninger om.....har ikke selv
en mening om dette
Radonsikring laves ikke med dampspærre, men eks.vis med asfaltpap.
Men opbygningen som du beskriver lyder helt fint....

Mvh
Anders Lund

Fra : Leonard

Dato : 24-02-05 18:17

"Anders Lund" <anders.lp_FJERN_@tiscali.dk> wrote:

>Dampspærren skal være på den varme side...altså umiddelbart før evt.
>trægulv.

Ved gulvvarme må skelet mellem varm og kold være imellem isolering og
beton, hvor varmeslangerne ligger.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Dennis

Dato : 25-02-05 09:01

Hvor ER jeg dog glad for dette forum..
Tusinde tak for jeres gode bekræftende svar ;)

En hård weekend venter.. Men så er det snart tid til det sjove ;)

Mvh Dennis

Fra : Jørgen

Dato : 24-02-05 16:03

Nope ingen dampspærer, men for at få en god isolering, så læg flamingo oven
på lecaén, og brug rivnet til at fastgør dine slanger på.

joeson

Fra : jones_net

Dato : 25-02-05 09:46

> [...]
>
> Jeg er ved at lave kælderrum, og har fundet denne løsning..
>
> X mm Leca -> 220mm flamingo -> 6mm armeringsnet med varmerør -> 8-10 cm

En god idé: Læg et 4mm 15x15 cm rivenet på din Leca når det er nogenlunde
plant. Nu kan du stampe det, uden at dine nødder flyver rundt i alle
retninger (hov hov - det var Leca-nødderne jeg snakkede om!) Du kan også gå
på det, uden at dy synker i til knæet.
Rivenettet kan du bare lade ligge under dit flamingo bagefter.

/J

Fra : Dennis

Dato : 25-02-05 12:37

> [...]
> gå på det, uden at dy synker i til knæet.
> Rivenettet kan du bare lade ligge under dit flamingo bagefter.

Heeey.. Smart...
Er det billigt sådan noget rivenet - Det er vel bare tyndere armeringsnet
ikk?

Mvh Dennis

Fra : Leonard

Dato : 25-02-05 13:03

"Dennis" <Dennis@Fjern.Bilinfo.ogDette.dk> wrote:

>Er det billigt sådan noget rivenet - Det er vel bare tyndere armeringsnet
>ikk?

Hvis man kalder det ved dets rigtige navn: rionet, så finder google
bl.a. disse priser:
http://www.olt.dk/Katalog/armeringsnet/armeringsnet.htm

På få m2 kan det jo godt gå at lægge et ekstra lag net, men om det er
billigt, det er vel ret individuelt at vurdere.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Anders Lund

Dato : 25-02-05 13:47

> [...]
>
> På få m2 kan det jo godt gå at lægge et ekstra lag net, men om det er
> billigt, det er vel ret individuelt at vurdere.

Det rette navn er Rionet....hvis du skal søge på det!
Mvh
Anders Lund

Fra : Leonard

Dato : 25-02-05 13:58

Jeg skrev:
> [...]

Hvortil du svarer:
>Det rette navn er Rionet....hvis du skal søge på det!

Og så er det lige jeg spørger, hvori ligger forskellen?

De fleste søgemaskiner er ligeglade med om du skriver med store eller
små bogstaver og ignorerer også tegnsætning, så om du skriver det med
komma, punktummer eller ingenting bagefter, det giver forhåbentlig det
samme resultat.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Anders Lund

Dato : 25-02-05 14:15

> [...]
> små bogstaver og ignorerer også tegnsætning, så om du skriver det med
> komma, punktummer eller ingenting bagefter, det giver forhåbentlig det

Det havde jeg ikke set, at du havde skrevet....beklager!
Og nej, der er naturligvis ingen forskel!
Mvh
Anders Lund

Fra : Dennis

Dato : 28-02-05 11:34

> På få m2 kan det jo godt gå at lægge et ekstra lag net, men om det er
> billigt, det er vel ret individuelt at vurdere.

Hehe.. Ja jeg tror jeg dropper tanker på vores ca 35m2 gulv

Mvh Dennis