Bukning af PEX-rør?
Fra : John Smith

Dato : 22-02-05 13:19

Hej.

Jeg har lige lagt 15x15 rivenet ud og skal til at binde PEX-rør på til
gulvvarme. Jeg har tænkt mig at starte med en afstand imellem de yderste
rør ved ydermurene på 15cm og så gå op i 30 cm inde på gulvet.

Men hvor skarpt må man bukke PEX-røret når man lægger banerne ud?

John Smith

Fra : poul madsen

Dato : 22-02-05 13:43

"John Smith" <zigge@NOGOODprivat.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.

> rør ved ydermurene på 15cm og så gå op i 30 cm inde på gulvet.
Husk at afstanden også afhænger af hvor dyb de lægger, jo længere nede jo
større afstand kan man lægge dem i, uden at få varme "streger" på gulvet.

> Men hvor skarpt må man bukke PEX-røret når man lægger banerne ud?
Så meget du "tør"
Har mange gang været nødt til at bukke dem mere end jeg brød mig om, men har
så brugt en varmeblæser til at blødgøre dem lidt, specielt om vinteren.
Endelig kan du også bruge nogle færdige bøjninger der lægges om røret, men
det er nok en lidt dyr løsning.

Mvh
Poul

Fra : Jørgen

Dato : 22-02-05 17:17

Normalen er 30 cm hele vejen, ellers får du for skarpe knæk og ricikere at
du får knæk på rørene, med utæthed til følge.

Mvh joeson

Fra : Steen Suder

Dato : 22-02-05 19:30

John Smith wrote:

> [...]
> yderste
> rør ved ydermurene på 15cm og så gå op i 30 cm inde på gulvet.

Husk at lægge røret i "dobbeltspiral" om muligt.
Dette er vigtigt for at gulvet er ca. lige varmt over det hele. Årsagen
er at vandt vil være koldest nær returen. Regn selv resten ud.

> Men hvor skarpt må man bukke PEX-røret når man lægger banerne ud?

Jeg kender til et offentligt kontor, hvor man har store (30 x 30 cm)
klinker med ca. 2cm fuger imellem.

Fordi der altid var koldt, lagde man gulvvarme (PEX) i gulvet ved at
fræse fugerne op.
Hvor rørene skulle bukkes brugte man varmeblæsere i stor udstrækning.
Du kan nok forestille sig at man har bukket rørene rimeligt skarpt for
at de kunne passe ned imellem klinkerne.

Se på f.eks. Wavins eller Wirsbos hjemmesider for montageinstruktion.

Jeg mener at man kan bruge en varmeblæser og varme røret op 100-130°C
(det bliver næsten klart) og for så at bukke det. Husk lige dele
omtanke og fingerspidsfornemmelse

--
Steen Suder

Fra : John Smith

Dato : 22-02-05 20:20

Tak for hjælpen til jer alle - så må jeg igang.
Jeg fandt en håndbog på Wirsbo's hjemmeside er forklare det hele

John Smith