Undervarme til spirer (tomat, agurk, chill~
Fra : Klaus Eriksen

Dato : 21-02-05 21:02

Det er ved at være tid til at drive den kommende sæsons kulturer frem. I år
er jeg startet d. 17. februar med at så tomatfrø (Elin) til forspirring i en
bakke, som jeg placerer ovenpå radiatoren for at spirene kan få undervarme.
Det giver en jordvarme på mellem 28 og 32 grader, efter 4 til 5 dage
begynder halvdelen af frøene at spire. Men faktisk er jeg ikke sikker på, at
det er helt korrekt at gøre det på den måde, måske kan jeg gøre det bedre,
så derfor følgende spørgsmål:

Hvornår er det rigtige tidspunkt at påbegynde forspirring?
Hvor høj skal temperaturen være i jorden eller hvormegen undervarme skal
spirene have?
Skal undervarmen veksle - dvs. simulere dag og nat - være kølligere om
natten end om dagen?
Er der andre måder hvorpå i forspirer og driver jeres kulturer frem?

mvh.
Klaus

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-02-05 21:41

"Klaus Eriksen @aigis.dk>" <ke<nospam> skrev i en meddelelse
> [...]
> så derfor følgende spørgsmål:
>
> Hvornår er det rigtige tidspunkt at påbegynde forspirring?

Du er tidligt ude.

> Hvor høj skal temperaturen være i jorden eller hvormegen undervarme skal
> spirene have?

Tomat 25 grader.

> Skal undervarmen veksle - dvs. simulere dag og nat - være kølligere om
> natten end om dagen?

Ikke nødvendigvis, men med mindre du har vildt meget kunstlys skal de have
det køligere ret hurtigt, ellers bliver de ranglede.

> Er der andre måder hvorpå i forspirer og driver jeres kulturer frem?

Læs på poserne, og vent til rette tid.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-02-05 22:16

On Mon, 21 Feb 2005 21:01:48 +0100, "Klaus Eriksen"
<ke<nospam>@aigis.dk> wrote:

> [...]
>det er helt korrekt at gøre det på den måde, måske kan jeg gøre det bedre,

Undervarme er godt - i hvert fald indtil frøene er spiret. 28-32 grader
er måske lige i overkanten. Når først spiringen er sket bliver det lidt
mere problematisk.

>Hvornår er det rigtige tidspunkt at påbegynde forspirring?

Det kommer jo an på ..... Jeg går aldrig i gang før ca. midt i
marts, men det er også fordi mit drivhus bliver brugt til så meget andet
i forårsmånederne at jeg først kan sætte tomaterne ud ret sent.

>Hvor høj skal temperaturen være i jorden eller hvormegen undervarme skal
>spirene have?
>Skal undervarmen veksle - dvs. simulere dag og nat - være kølligere om
>natten end om dagen?

Når først frøene er spiret skal de ikke have for meget varme. Jo varmere
der er, jo mere lys skal der til. Lys er ikke det vi har mest af her i
landet i februar måned, selv om det da heldigvis går den rigtige vej.

Jeg vil mene at en rumtemperatur på 16-17 grader vil passe bedre til den
mængde lys vi har.

Man kan supplere med kunstlys, et alm. lysstofrør er ok. Det skal så
sidde 20-40 cm over planterne for at virke bedst.
Det bedste er at få et tænd-slukur på, så planterne ikke får lys hele
døgnet. Lige nøjagtigt tomater kan dog vist godt tåle at få lys hele
døgnet.

Er der for varmt og for lidt lys, så bliver planterne ranglede. Og det
skal helst undgås.

>Er der andre måder hvorpå i forspirer og driver jeres kulturer frem?

Jeg sår som sagt først i marts måned. Og mine planter bliver mere
ranglede end godt er - men i det mindste ved jeg hvorfor

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 21-02-05 23:47

Svar til både Preben og Mads:

Først tak for jeres respons, der rejser et par spørgsmål jeg gerne vil have
præciseret:

Hvor omhyggelig er i med at kontrolere undervarmen? Bruger i termometer?
Eller termostatstyring?

Hvor stor spire% har i? Ca. 50% af mine frø har jeg held med at få til at
spire, er det meget eller lidt?

Jeg er godt klar over at jeg er tidlig ude, men i år har lagt halmballer i
mit drivhus og i starten af marts skaffer jeg et læs møg, i slutningen af
marts er det planen at halmvarmen holder drivhuset frostfrit. Tomaterne
planter jeg ud primo april og agurk medio april.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-02-05 00:37

> [...]
have
> præciseret:
>
> Hvor omhyggelig er i med at kontrolere undervarmen? Bruger i termometer?

Jeg skruer lidt op for varmen i værelset. Hvis du lægger hvid plast over,
får du en let temperaturstigning i solen, og fugten bevares.

> Hvor stor spire% har i? Ca. 50% af mine frø har jeg held med at få til at
> spire, er det meget eller lidt?

Tomater og agurker plejer at spire næsten 100 %.

> [...]
> marts er det planen at halmvarmen holder drivhuset frostfrit. Tomaterne
> planter jeg ud primo april og agurk medio april.

Der kan komme frost langt hen i maj.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 22-02-05 09:28

> [...]
>
> Jeg skruer lidt op for varmen i værelset. Hvis du lægger hvid plast over,
> får du en let temperaturstigning i solen, og fugten bevares.

Plastik hen over spirene for at holde en høj fugtighed, det er sikkert en
god ide. Jeg har ellers vandet meget, måske for meget med risiko for at
drukne enkelte af frøene.

> Tomater og agurker plejer at spire næsten 100 %.

Jeg kan se at også Mads Lie har en spire% tæt på de 100, så her er noget jeg
kan gøre bedre.

mvh.
Klaus

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-02-05 08:21

On Mon, 21 Feb 2005 23:47:05 +0100, "Klaus Eriksen"
<ke<nospam>@aigis.dk> wrote:

>Hvor omhyggelig er i med at kontrolere undervarmen? Bruger i termometer?
>Eller termostatstyring?

Jeg bruger faktisk ikke undervarme.
Jeg har godt nok en spirekasse hvor der er undervarme i, det er noget
med et varmelegeme til et akvarie. Det er så med termostat.

>Hvor stor spire% har i? Ca. 50% af mine frø har jeg held med at få til at
>spire, er det meget eller lidt?

Jeg plejer at have en spireprocent på 90-95 på tomater og 100 på
agurker.

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 22-02-05 09:34

> [...]
> med et varmelegeme til et akvarie. Det er så med termostat.

> Jeg plejer at have en spireprocent på 90-95 på tomater og 100 på

Jeg tænkte nok at det kan gøres bedre - jeg prøver at følge dine og Prebens
råd, og håber jeg kan nå en højere spire%.

Iøvrigt har jeg også problemet med, at planterne bliver lidt ranglede (du
beskrev problemet tidligere i tråden), selvom planterne får tilskudslys. Men
de klarer sig og i løbet af april/maj udvikler de sig og bliver flotte og
kraftfulde.

Mvh.
Klaus