Gulvvarmens ulemper.
Fra : Bjarne K

Dato : 21-02-05 13:34

Hver gang jeg beslutter mig for en løsning mht. mit gamle hus, komme der
noget nyt frem der får mig til at ændre mening.

Jeg skal snart til at lægge betongulv og havde egentlig besluttet mig
for beton gulv med gulvvarme. Nu kommer min fatter så og påstår at han
kender nogen der er kede af at de valgte gulvvarme.

Han nævner at det er svært at regulere, når vejret skifter (hvad jo sker
af og til i DK)
Han nævner også at det er svært at styre varmen, hvis man supplere med
brændeovn (hvilket jeg gør)

Er der noget rigtigt i hans påstande eller skal jeg bare klø på med
gulvvarmen.

Bjarne K.

Fra : Anders Lund

Dato : 21-02-05 15:26

"Bjarne K" <kanfaaes@hvis.ønskes> skrev i en meddelelse
> [...]
> brændeovn (hvilket jeg gør)
>
> Er der noget rigtigt i hans påstande eller skal jeg bare klø på med

Ja, tag du bare og klø på......det er en supergod varme, og slet ikke så
svær at justere........med en brændeovn kan du jo køre med en lavere
konstant gulvvarme, og så supplere med ovnen så det passer. Så med brændeovn
som supplement er det absolut nemt.....!
God fornøjelse!
Mvh
Anders Lund

Fra : Søren

Dato : 22-02-05 01:53

Når gulvvarmen er svær at styre er det også fordi at det tager tid
at varme gulvet op og køle ned.
Det er vigtigt at gulvvarmens termostat er placeret rigtigt.
(hvor det så end er) i forhold til andre varmekilder.
Da jeg monterede en håndklædetørrer i badeværelset, så¨faldt
temperaturen i gulvet.
Der gik et par dage før jeg fandt ud af hvad der skete.
Det skyldes selvfølgeligt, at en håndklædetørrer faktisk
er medvirkende til at opvarme rummet som en radiator og derfor
satte gulvvarmens termostat gulvvarmen ned.

Jeg er ikke en af dem som er kede af gulvvarme, det er blot
rigtigt dejligt.
--
Venlig hilsen Søren

Fra : Jørgen

Dato : 21-02-05 22:37

Læg du roligt gulvvarme. Din rumtermostat vil ændre varmen lige så vel som
hvis det var radiatore du benyttede.

Du opnår en dejlig varme, da du har varmen ved gulvet og ikke som ellers
hvor der er varmest oppe under loftet.

Så klø bare på, og læg roligt gulvvarme. Og vil du supler trygt med en
brændeovn

joeson

Fra : Emil

Dato : 21-02-05 23:42

On Mon, 21 Feb 2005 13:33:35 +0100, Bjarne K wrote:

>Jeg skal snart til at lægge betongulv og havde egentlig besluttet mig
>for beton gulv med gulvvarme. Nu kommer min fatter så og påstår at han
>kender nogen der er kede af at de valgte gulvvarme.

Det er vanskeligt at beslutte sig, hvis man ikke har stillet
nøjagtige krav. Og det er egentligt ikke så svært.

Det vanskelige for 'den almindelige forbruger' er at kende alle
mulighederne. Selv fagfolk kender kun få løsningsmuligheder.

>Han nævner at det er svært at regulere, når vejret skifter (hvad jo sker
>af og til i DK)
>Han nævner også at det er svært at styre varmen, hvis man supplere med
>brændeovn (hvilket jeg gør)

Naturligvis har din fatter ret, det ER svært. Det kræver nemlig
at man planlægger lidt, eller bare tænker sig om, og kigger på
vejrudsigterne.

>Er der noget rigtigt i hans påstande eller skal jeg bare klø på med
>gulvvarmen.

Du skal installere almindelige radiatorer OG gulvvarme!

Det koster ikke meget extra, og så får du det bedste fra alle
systemer (konstant behagelig gulvvarme, radiatorer til at styre
kraftige udsving og brændeovnen vil slukke radiatorerne).

Lige for tiden (ja, faktisk siden fyringssæsonen startede) kører
al gulvvarmen her på 30 grader (både ind- og udløb),
radiatortermostaterne står på 21 grader, radiatorfremløbstemp. er
40 grader og overalt i huser er der 21 graders varme.
Naturligvis hæves temp. når der optændes i pejs/brændeovn. Hvis
man forinden har skruet ned (kontakt til natsænkning) for
radiatorerne, er temp.-stigningen til at leve med, ja - ligefrem
en del af oplevelsen/stemningen.

Men vi nyder gulvets 30 graders varme. Man kan virkelig mærke
strålevarmen fra gulvet. Og skulle der igen komme lidt snestorm,
klarer radiatorerne eller brændeovnen at vedligeholde en
behagelig temp. i lokalerne.
Der har været et par kraftige vintre, hvor gulvvarmen blev sat op
til 37 grader i nogen tid.
Ellers slukkes der for gulvvarmen når 'fyringssæsonen' er forbi.
Og så er det herligt at mærke betongulvets konstante varme/kulde
når hedebølgerne ruller over landet.

Noget helt andet er, hvordan du vil styre gulvvarmen.
Jeg har valgt at lave et særskildt system med egen
cirkulationspumpe og termostat (som åbner for vandet fra
cirkulationen fra radiatorerne = 'fremløbstemp.')
Alle rum styres på denne måde.

Det eneste jeg har fortrudt i denne sammenhæng er, at
soveværelset helst skal være køligt. Her kunne en rumtermostat
måske være god til at styre gulvvarmen.
I praksis er både gulvvarme og radiator lukket helt her.

Så start med at beskrive, hvordan det hele skal virke.

m.v.h. Emil

Fra : Bjarne K

Dato : 22-02-05 10:35

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> wrote in message

Jeg vil lige starte med at sige tak for alle indspark. Det har givet mig
information nok til at gå videre med projektet.
Der skal selvfølgelig en kobles en vvs mand på på et eller andet
tidspunkt.

> [...]
> systemer (konstant behagelig gulvvarme, radiatorer til at styre
> kraftige udsving og brændeovnen vil slukke radiatorerne).

Havde jeg faktisk også overvejet. Der bruges radiatore idag.

> [...]
> man forinden har skruet ned (kontakt til natsænkning) for
> radiatorerne, er temp.-stigningen til at leve med, ja - ligefrem

Hvis jeg forstår ovenstående ret, kører man med fast temperatut på
gulvet, så det alene vil opvarme huset til f.eks 18 grader, og så bruger
man radiatorerne til at holde varmen på de 21 grader.
Jeg er nu stadig lidt bekymret over at det vil blive for varmt, når jeg
om morgenen fyrer op i brændeovnen, men måske
det kan animere til at man lufter mere ud.

> [...]
> cirkulationspumpe og termostat (som åbner for vandet fra
> cirkulationen fra radiatorerne = 'fremløbstemp.')

Vil det sige at der kun er en termostat for hele systemet ?

Det skal i starten drives af et gammelt oliefyr, og mener at have hørt
at det ikke bør stå på mindre end 55 grader, så der skal vel laves nogle
triks for at få vandtemperaturen ned på 30 til gulvvarmen.
Senere påtænker jeg at købe et stoker eller fastbrændsels fyr, men
regner ikke med at det ændre på noget.

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Jørgen

Dato : 22-02-05 12:32

Bjarne K.

Du har ret!!, hold ikke under de 55 grader, men hvis du som det er normalt
at bruge kører via et fordelerrør med pumpe og med termostat for hver
seksion ( som max. må være 120 m varmeslange ) får du ingen problemer.

Mvh joeson

Fra : Bjarne K

Dato : 22-02-05 13:26

"Jørgen" <joeson@webspeed.dk> wrote in message
> [...]
> at bruge kører via et fordelerrør med pumpe og med termostat for hver
> seksion ( som max. må være 120 m varmeslange ) får du ingen problemer.

Det er noteret.

Jeg ved godt at det er vvs mandens arbejde, men det er nu rart at have
lidt styr på tingene inden han slippes løs.

Jeg mangler stadig lige at få forklaret hvad en shunt gør i forhold til
en returventil / fremløbsventil ..

Mvh

Bjarne K.

Fra : Emil

Dato : 22-02-05 13:41

On Tue, 22 Feb 2005 10:34:57 +0100, Bjarne K wrote:

>Hvis jeg forstår ovenstående ret, kører man med fast temperatut på
>gulvet, så det alene vil opvarme huset til f.eks 18 grader, og så bruger
>man radiatorerne til at holde varmen på de 21 grader.

Sådan er mit system skruet sammen. Der sidder en håndbetjent
ventil i hvert rum, så der helt kan lukkes for gulvvarmen (f.eks.
soveværelse, hvis man sover med vinduet på klem), hvis det
ønskes.

>Jeg er nu stadig lidt bekymret over at det vil blive for varmt, når jeg
>om morgenen fyrer op i brændeovnen, men måske
>det kan animere til at man lufter mere ud.

Det er så ulempen ved dén kombination.

>Vil det sige at der kun er en termostat for hele systemet ?

Nej, kedeltemperaturen er 65 grader (min. temp. for
pladejernskedler), og dermed samme temp. på brugsvandet.

Så er der shunten som blander returvandet fra radiatorer med det
varme radiatorvand fra fyret. Her er termostaten indstillet så
fremløbstemperaturen til radiatorerne p.t. er 40 grader

Gulvvarmen tager også varmt vand fra 40 graders fremløb; men
dette har sin egen termostat (p.t. 30 grader), shunt, termostat
og cirkulationspumpe. Altså kun én termostat for hele
gulvvarmesystemet. Laver du nyt, koster det ikke meget extra at
dele gulvvarmen op i flere kredsløb.
Men skal der pumpe på hver kreds, bliver strømforbruget størrer.

Og så er der termostater på alle radiatorer.

>Det skal i starten drives af et gammelt oliefyr, og mener at have hørt
>at det ikke bør stå på mindre end 55 grader, så der skal vel laves nogle
>triks for at få vandtemperaturen ned på 30 til gulvvarmen.

De 55 grader er OK for et støbejernsfyr. Du har sikkert allerede
en shuntventil til radiatorvandet.
Skal du købe en ny, så køb en, som styres af en udendørsføler.

>Senere påtænker jeg at købe et stoker eller fastbrændsels fyr, men
>regner ikke med at det ændre på noget.

Jeg har ikke 20 m3 til oplagring af piller, så stoker blev
fravalgt.
Tidligere havde jeg et kombifyr til olie OG fast brændsel. Men
det var/er en dårlig idé.
Så da jeg skiftede fyr, blev det en moderne kedel med meget høj
virkningsgrad, og et moderne oliefyr som udnytter olien bedre.

m.v.h. Emil

Fra : Bjarne K

Dato : 22-02-05 14:44

> [...]
> Så da jeg skiftede fyr, blev det en moderne kedel med meget høj
> virkningsgrad, og et moderne oliefyr som udnytter olien bedre.

Også på dette punkt er jeg virkelig i vildrede. Har gennemlæst alt hvad
jeg har kunnet finde på internettet.
Har kigget på stoker, fastbrændsel, ministoker og rapsolie brænder, men
har ikke besluttet mig endnu. En nyindkøbt supergod brændeovn har gjort
at det ikke er helt så akut mere, at få skiftet oliefyrt.
(har brugt for 13000,- olie indtil nu)

> Gulvvarmen tager også varmt vand fra 40 graders fremløb; men
> dette har sin egen termostat (p.t. 30 grader), shunt, termostat
> og cirkulationspumpe. Altså kun én termostat for hele

Tak for en udførlig redegørsel. Jeg kan godt se at det vil være en ide
at lave en god plan, hvor man så vidt muligt forsøger at undgå/minimere
de få ulemper der er ved gulvvarmen.

Fra : Emil

Dato : 22-02-05 21:17

On Tue, 22 Feb 2005 14:44:23 +0100, Bjarne K wrote:

>"Emil" wrote

>Også på dette punkt er jeg virkelig i vildrede. Har gennemlæst alt hvad
>jeg har kunnet finde på internettet.

Forsyningssikkerhed er vigtigt. Løber mit fyr tør for olie, kan
jeg gå ned på den lokale tank og købe en dunk olie. Det kniber
for træpiller m.v.
Ellers bør du stille et spørgsmål herom i news:dk.teknik.energi
som anders majland fornuftigvis har foreslået.

>Tak for en udførlig redegørsel. Jeg kan godt se at det vil være en ide
>at lave en god plan, hvor man så vidt muligt forsøger at undgå/minimere
>de få ulemper der er ved gulvvarmen.

Det hedder 'rettidig omhu' og kan spare mange ærgelser og penge.
Du er jo allerede godt på vej.

m.v.h. Emil

Fra : anders majland

Dato : 23-02-05 13:42

> Forsyningssikkerhed er vigtigt. Løber mit fyr tør for olie, kan
> jeg gå ned på den lokale tank og købe en dunk olie. Det kniber
> for træpiller m.v.

Det kan man også næsten mhs til træpiller. Jeg har kortere til nærmeste
sælger af stokerbrændsel end en tank med fyringsolie ...

Desuden har jeg et magasin på 700liter, så fra jeg hælder de sidste piller
deri har jeg 7-10 dage til at få leveret nogle flere. I starten har jeg selv
hente piller et par gange, men det er alt for lidt der kan være i en
personbil og på en hobby trailer. Med den gamle bil var det vist 800kg jeg
måtte køre med, og det er mindre med den nye.

/A

Fra : aw

Dato : 28-03-05 10:34

Hej NG

Har søgt den omtalte gruppe (news:dk.teknik.energi), men uden resultat?

Nogen forslag?

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
klip

Fra : Holst

Dato : 28-03-05 10:39

aw wrote:

> Har søgt den omtalte gruppe (news:dk.teknik.energi), men uden resultat?
>
> Nogen forslag?

Find en anden udbyder af news. Den dukker fint op hos TDC.

Men det kan selvfølgelig også være, at du blot skal 'refreshe' din liste
over tilgængelige nyhedsgrupper. Det hedder vist "nulstil liste" i
Outlook Express, som du sikkert benytter.

Fra : aw

Dato : 28-03-05 10:45

Kunne ikke finde news:dk.teknik.energi, brugte knappen "NYHEDSGRUPPER" på
OE5, skrev "ENERGI" og der var ingen gruppe af det navn.

Prøvede på hhv.:
news.worldonline.dk
news.wanadoo.dk
news.inet.tele.dk

Løsning:
Bare for at gøre et eller andet, i mens jeg forhåbentlig modtog et svar her
fra NG, åbnede jeg IE og istedet for web adressen kopierede jeg
news:dk.teknik.energi ind i adressefeltet + RETURN
Herefter åbende OE5 i news.image.dk og gruppen dk.teknik.energi var der!

Tak for nu.

Fra : Jens Christian Mikke~

Dato : 28-03-05 14:08

> Kunne ikke finde news:dk.teknik.energi, brugte knappen "NYHEDSGRUPPER" på
> OE5, skrev "ENERGI" og der var ingen gruppe af det navn.

Søgningen efter grupper i Outlook Express er case-sensitiv, så hvis du skrev
"ENERGI" med store bogstaver som ovenfor, kan det være forklaringen.

/Jens

--
Jens Christian Mikkelsen
http://www.jcmikkelsen.dk

Fra : anders majland

Dato : 22-02-05 16:27

> [...]
> ventil i hvert rum, så der helt kan lukkes for gulvvarmen (f.eks.
> soveværelse, hvis man sover med vinduet på klem), hvis det

Jeg vil nu mene at radiatorne er overflødige - hvis huset er rimeligt
isoleret nogelunde tæt og med energiglas. I et ældre hus kan varmebehovet
nok godt svinge så gulvvarmen ikke kan følge med. Flere i omgangskredsen bor
i (nyere) huse der kun opvarmes med gulvvarme og de har ikke problemer med
at holde en konstant temperatur. Der er støbte gulve over det hele med træ
på halvdelen og klinker på resten.

Vi har gulvarme i stueplan. Det er del på 4 kredse (værelse, stue 1, stue 2
& køkken/alrum) med wirsbo termostater med rumfølere - og en shunt til at
styre fremløbstemperturen. Derudover har entre og badeværelse også
gulvvarme, men det styres af en simpel retur ventil.

Vores hus er hverken nyt eller ordenligt isoleret (murermesterhus fra 1928,
med termovinduer fra 80'erne og det endnu ikke er hulmursisoleret). Derfor
har vi installeret en brændeovn i stuen som vi bruger til "hyggevarme".
Gulvarmen holder 20-21 grader, men sidder man og hænger i sofaen er det rart
lige at hæve temperaturen et par grader i en fart.

Dog er taget kommet op på niveau da vi indrettede yderligere 90m2 beboelse.
1.salen er "kun" med radiatorer. Vi overvejede også gulvvarme, men regnede
ikke med at gulvene ville være så fodkolde at det ville være træls da stuen
jo er opvarmet. Et andet argument var at vi havde fået de 6 radiatorer med i
handlen da vi købte huset Havde vi lavet gulvvarme deroppe ville det har
været med varmefordelingsplader under trægulvet - og sådan et regulerer jo
også hurtigt.

Skulle jeg bygge nyt eller renovere noget ældre ville jeg også helt klart
vælge gulvvarme igen - og gerne suppleret med en brændeovn for hyggens skyld
(De 20kkr en god ovn og skorsten nemt kan koste kan ikke tjene sig ind
medmindre man får brændet gratis)

> Jeg har ikke 20 m3 til oplagring af piller, så stoker blev
> fravalgt.

Er det et udslag af "overdrivelse fremmer forståelsen" ?

Til 218m2 bolig har jeg indtil nu brændt ~5ton piller eller ~7,7m3. Jeg
køber piller i sække på paller og plejer at få 3-4 paller ad gangen. Dvs en
grundflade på 3,6-4,5 m2. Mit årsforbrug har i 2003 og 04 været knapt 7 ton
(og et par m3 brænde)

FUT dk.teknik.energi

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 24-02-05 22:41
Fra : Bjarne K

Dato : 25-02-05 10:49

http://www.convec.dk/PCM/Presentation/Content.asp?TemplateID=4&ArticleID=6&FifthElementID=3&Mode=AF&MenuUID=E7579631-5317-40AA-8041-ECF1DE8D6DDD&MenuID=220

http://www.convec.dk/PCM/Presentation/Content.asp?TemplateID=4&ArticleID=7&FifthElementID=3&Mode=AF&MenuUID=3975697A-B932-4927-BD7D-A8BA0B64461B&MenuID=220

> Stef

Dejligt men (skal vi gætte på) dyrt. Kan ikke lige finde en pris. Men
ved ikke om det lige passer ind i et gammet bondehus.

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Anders Lund

Dato : 22-02-05 16:43

> [...]
> Ellers slukkes der for gulvvarmen når 'fyringssæsonen' er forbi.
> Og så er det herligt at mærke betongulvets konstante varme/kulde

Du kan jo også have gulvvarme OG radiatorer OG brændeovn OG gasovn, og
skufferne fyldt med stearinlys hvis nu uheldet var ude.........

Seriøst, så drop det med de radiatorer.....du kan fint regulere uden. Du har
endda din brændeovn!!
Jeg har kun gulvvarme(endda uden rumtermostat), og det fungerer fint.
Det ser også lidt mere fikst ud....uden de radiatorer hængende, ikke?

Mvh
Anders Lund

Fra : Winther

Dato : 22-02-05 17:08

"Anders Lund" <anders.lp_FJERN_@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg har kun gulvvarme(endda uden rumtermostat), og det fungerer fint.
> Det ser også lidt mere fikst ud....uden de radiatorer hængende, ikke?

Kender flere med kun gulvvarme, problemet er det samme, reguleres varmen
tager det for lang tid. Hvis jeg fryser nu, så vil jeg have varme nu, ikke
om nogle timer. Vi har derfor valgt begge dele. Hvis al varmen skal komme
fra gulvet bliver det hurtigt for varmt for små børn, som jo opholder sig
tættere på gulvet.

Vh. Winther

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-02-05 09:32

> Kender flere med kun gulvvarme, problemet er det samme, reguleres varmen
> tager det for lang tid. Hvis jeg fryser nu, så vil jeg have varme nu, ikke

Hvis du fryser nu, så er din gulvvarme indstillet forkert. Og i denne
situation er der en brændeovn, hvilket fuldstændigt overflødiggør
radiatorer.

Mvh Maria

Fra : Emil

Dato : 22-02-05 22:45

On Tue, 22 Feb 2005 16:43:19 +0100, Anders Lund wrote:

>Jeg har kun gulvvarme(endda uden rumtermostat), og det fungerer fint.
>Det ser også lidt mere fikst ud....uden de radiatorer hængende, ikke?

Hvis du kan leve med den løsning, så er det fint for dig.
Radiatorer behøver ikke være fisegrå. De kan dekoreres som
skulpturer og indgå i den indendørs arkitektur.

m.v.h. Emil

Fra : Anders Lund

Dato : 22-02-05 23:22

> Hvis du kan leve med den løsning, så er det fint for dig.
> Radiatorer behøver ikke være fisegrå. De kan dekoreres som
> skulpturer og indgå i den indendørs arkitektur.
>

> m.v.h. Emil

??......seriøst?
Hvor mange gør lige dette? Tror du Bjarne K vil gøre dette??
Mvh
Anders Lund

Fra : Emil

Dato : 23-02-05 00:19

On Tue, 22 Feb 2005 23:21:33 +0100, Anders Lund wrote:

>"Emil" skrev

>??......seriøst?

Ja! Det kan virkeligt blive smukt og harmonisk.

>Hvor mange gør lige dette? Tror du Bjarne K vil gøre dette??

Kender ikke manden privat, såhh..
Men jeg kender mange kreative folk, som ikke bare følger med
TV-strømmen, og som selv udlever deres design-ønsker.

Og jeg kan love dig, at mit hjem ikke ligner nogens andens, og
det er absolut ikke typisk på nogen måde. Og så har det ikke
været særligt dyrt, bortset fra arbejdsindsatsen.

m.v.h. Emil

Fra : Bjarne K

Dato : 23-02-05 09:41

"Anders Lund" <anders.lp_FJERN_@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg har kun gulvvarme(endda uden rumtermostat), og det fungerer fint.
> Det ser også lidt mere fikst ud....uden de radiatorer hængende, ikke?

Ja, men nu er det ikke mangel på energi kilder jeg er bange for, snarere
det modsatte. Jeg har pt. 2 energikilder, nemlig radiatore, som knurrer
når jeg jeg ikke er hjemme, og ellers fyres der op i brændeovnen så ofte
det er muligt.

Det jeg er bange for, er at gulvvarmen tager så lang tid om at
reguleres, at det bliver for varmt i huset i timer efter brændeovnen
tændes, og at det er koldt i timer efter brændeovnen går ud.

Der kunne jeg godt se det smarte i at man konstant kører med gulvet en
smule for koldt til at kunne varme hele huset op, og så brugte radiatore
til at holde 21 grader i de perioder der ikke var gang i brændeovnen.

Men hvis gulvvarmen er så hurtig til at regulere, vil jeg da bestemt
droppe radiatorerene.

p.s. Jeg har faktisk også en zibro lazer

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Winther

Dato : 23-02-05 10:42

> droppe radiatorerene.

Gulvvarme er ikke hurtig at regulere. Vi har klinkegulv, og har udelukkende
haft gulvvarme i 2 år. Først for nylig har vi koblet radiatorerne til, og
det gør det hele lettere. Vi har det jo ikke ens med at holde varmen. Kan
godt synes der skal mere varme til, når man når dertil, hvor man sidder mere
stille om aftenen, og den ekstra varme får man med det samme når man også
har radiator, som jeg foretrækker frem for at tænde op i brændeovnen.

Om sommeren lukker man så for gulvvarmen og når det så bliver mere kølig til
aften kan man hurtig få lidt varme fra radiatoren.