Ny skillevæg
Fra : Robert Lanther

Dato : 20-02-05 09:48

Hejsa

Skal til at bygge en gipsskillevæg og har fundet en masse forskellige steder
på nettet til hvordan man gør. Men hvad er bedst at bygge skelletet op på er
det stål eller træ?

Robert

Fra : Martin Petersen

Dato : 20-02-05 10:03

Robert Lanther - a@a.dk
42184ea6$0$653$ba624c82@nntp02.dk.telia.net
skrev følgende:
> Hejsa
>
> Skal til at bygge en gipsskillevæg og har fundet en masse forskellige
> steder på nettet til hvordan man gør. Men hvad er bedst at bygge
> skelletet op på er det stål eller træ?

Det kommer vist ud på et.... Stål er tilgengæld altid ret, og er meget let
at arbejde med.

--
Martin Petersen
"A low voter turnout, is an indication

Fra : Robert Lanther

Dato : 20-02-05 10:07

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse
> Robert Lanther - a@a.dk
> 42184ea6$0$653$ba624c82@nntp02.dk.telia.net

> Det kommer vist ud på et.... Stål er tilgengæld altid ret, og er meget let
> at arbejde med.

Har ikke rigtig kunnet finde ud af hvordan man sætter stållægterne sammen

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-05 10:21

> Har ikke rigtig kunnet finde ud af hvordan man sætter stållægterne sammen

Med selvskærende skruer hvis ikke prof. udstyr haves.

MVH

Bo

Fra : Martin Petersen

Dato : 20-02-05 10:20

Robert Lanther - a@a.dk
42185319$0$633$ba624c82@nntp02.dk.telia.net
skrev følgende:
> [...]
> meddelelse news:67458$42185213$5293e405$16646@nf4.news-service.com...

> Har ikke rigtig kunnet finde ud af hvordan man sætter stållægterne

Man kan få en fikseringstang der klemmer dem sammen. Desuden er der lavet
skruer til samme.

Hvis bare du kan få dem fikseret til gipsen er sat op, skal gipsen nok holde
sammen på det.

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-05 10:05

> [...]
steder
> på nettet til hvordan man gør. Men hvad er bedst at bygge skelletet op på

Jeg skal igang med samme projekt og har klart tænkt mig at benytte stål da
det er meget nemmere at arbejde med.

Prismæssigt tror jeg dog at det er lidt dyrere.

Men hvad med lyd?? Vores bliver en skillevæg mellem vores kommende
soveværelse også et børneværelse og vi gider ikke har problemer med støj!!

MVH

Bo

Fra : Martin Petersen

Dato : 20-02-05 10:18

Bo - ejsmb(a)privat.dk
421852cf$0$256$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
skrev følgende:

> [...]
>
> Men hvad med lyd?? Vores bliver en skillevæg mellem vores kommende
> soveværelse også et børneværelse og vi gider ikke har problemer med

Lav en dobbeltvæg.

2 lag gips > 70 mm stål > 2 lag gips > 70 mm stål > to lag gips. 75 mm
isolering i mellem gipsen.

Du kan også få nogle specielle lydabsorberende plader, men det er sikkert en
dyrere løsning end ovenstående.

I kan evt. begge to kigge på www.danogips.dk eller www.gyproc.dk . .. Der er
masser af guldkorn.

Fra : anders majland

Dato : 21-02-05 18:43

> Lav en dobbeltvæg.
>
> 2 lag gips > 70 mm stål > 2 lag gips > 70 mm stål > to lag gips. 75 mm
> isolering i mellem gipsen.

Brug gerne gibsplader af forskellig tykkelse eller lad de inderste plader
være spånplader. Og sørg for at fuge kanterne så lyd ikke bare løber lige
forbi..... (Fug bare på den den første plade)

Vi har brugt 90mm regler, 10mm spånplader og 13mm gips - Så bliver væggen
også tyk nok til at stikkontakter kan sidde overfor hinanden.

Fra : John Smith

Dato : 20-02-05 10:30

Bo wrote:

> Men hvad med lyd?? Vores bliver en skillevæg mellem vores kommende
> soveværelse også et børneværelse og vi gider ikke har problemer med støj!!

Der er to former for støj der kan komme igennem; den der kommer fordi
der er en utæthed i væggen og den der kommer fordi væggen sættes i
svingninger og virker som et trommeskind.
Jo tungere og stivere væggen er jo mindre sættes den i svingninger af
støj. Løsningen er derfor to eller flere lag gibs på hver side af væggen.
Skal det være helt hysterisk laves der en hulmur imellem værelserne,
sådan at der slet ikke kan overføres svingninger. Det kan f.eks. gøres
ved at arbejde med halv afstand imellem lægterne og sætte dem et par cm.
forskudt i et zig-zag mønster uden stødlægter, sådan at man skruer
gibsen i hvert sit sæt lægter fra hver side.

John Smith

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-05 10:54

> [...]
> forskudt i et zig-zag mønster uden stødlægter, sådan at man skruer
> gibsen i hvert sit sæt lægter fra hver side.

Ok, lyder fedt, men man kan vel ikke tætne bedre end det svageste led?

Dette fordi trægulvet er gennemgående gennem de to værelser da det senere
vil blive et stort rum igen (læs: 15-20 år).

Hvad vil I så anbefale af vægløsning?

Gulvet er lagt på tydspuds og beton.

MVH

Bo

Fra : John Smith

Dato : 20-02-05 12:11

Bo wrote:

> Ok, lyder fedt, men man kan vel ikke tætne bedre end det svageste led?

Både ja og nej. Lyd er lidt lige som vand... Der er hele tiden lidt damp
i luften og nogen gange er det som en åben vandhane fra eet sted.
Udtrykket "mange bække små" gælder også her. Så det samlede lydtryk vil
falde jo bedre der er lydisoleret.

> Dette fordi trægulvet er gennemgående gennem de to værelser da det senere
> vil blive et stort rum igen (læs: 15-20 år).

Een god løsning til gulvet er at lægge et nyt gulv flydende ovenpå det
gamle og sætte væggene på dette. Det vibrationsisolere rummet yderligere
fra omverdenen.
Nu er et betongulv på jorden ikke det værste og som jeg sagde - det kan
gå hen og blive ret hysterisk med lydisolering.

> Hvad vil I så anbefale af vægløsning?

Jeg ville vælge løsningen med to lag gibs på begge sider. Brug brandgibs
- de plader er meget tungere end normale plader og giver derfor et bedre
resultat end disse.
Så ville jeg lægge et tykt gulvtæppe på, der virker lydabsorberende i
soveværelset og et mere normalt tæppe på i værelset ved siden af.

Vil du gøre mere end dette bevæger vi os ud i det mere eksotiske hvor
man skal til at lave rum i rum for at isolere dem helt fra omverdenen og
sætte speciele vinduer og døre i mm.
Lydisolering er både en videnskab og en kunst, så selv om man "gør
rigtigt" kan resultaterne være sværre at forudsige.

Jeg vil forslå at du sætter dig ind i lidt omkring hvordan lyd udbredes.
reflekteres og dæmpes. Det vil give dig en viden om hvordan principperne
er bagved løsningerne og på den måde kan du meget bedre tage stilling og
selv lave et godt resultat.

John Smith

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 20-02-05 11:18

"Robert Lanther" <a@a.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Skal til at bygge en gipsskillevæg og har fundet en masse forskellige
> steder på nettet til hvordan man gør. Men hvad er bedst at bygge skelletet

Det kommer an på hvor du bygger væggen. Er det f.eks. på en overetage hvor
alt andet er lavet af træ ville jeg vælge at bygge den i træ så den nye væg
kan arbejde sammen med det "gamle" træ. Er det et sted hvor væggen skal
"arbejde" sammen med beton kan du lige så godt bygge den i stål.
Der hvor jeg køber tømmer er de holdt op med at lagerføre skillerumslægter,
de sælger i stedet taglægter. De siger at prisforskellen er så lille at det
ikke kan betale sig at bruge skillerumslægter.

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This Email was scanned by Norton Antivirus 2005

Fra : Aksel

Dato : 20-02-05 15:20

> [...]
>
> Skal til at bygge en gipsskillevæg og har fundet en masse forskellige
> steder på nettet til hvordan man gør. Men hvad er bedst at bygge skelletet

Google søgning. 4 første links, hvor svært er det?

http://www.gyproc.dk/gyproc/content.nsf/0/FF9D9E4029C9BD7CC2256DC500327186?OpenDocument&m=mjmfmama

http://www.gyproc.dk/gyproc/content.nsf/0/525C79C32C83C537C2256DC200306358?OpenDocument&m=mjmfmamb

http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=11610

http://www.olt.dk/Katalog/Gips/Gipsplader.htm

Hilsen Aksel

Fra : Robert Lanther

Dato : 20-02-05 18:06

"Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse

> "Robert Lanther" <a@a.dk> skrev i en meddelelse

> Google søgning. 4 første links, hvor svært er det?

Slap dog af- så kan man jo lige så godt nedlægge alt hvad der hedder
nyhedsgrupper, hvis man ikke må spørge her....