Rundsav, der kan skære helt ud til væg...?
Fra : Jens

Dato : 18-02-05 09:24

Hej NG

Jeg har en lidt spøjs opgave:

Vi skal have udskiftet et 30 mm plankegulv i et rum, hvor der er opsat en
forsatsvæg langs den ene gavl - ca. 100 mm fra gavlen og OVENPÅ
gulvbrædderne (som altså ligger ind mellem væg og bjælkelag). Vil gerne
undgå, at rive hele denne væg ned, så hvor finder jeg en sav, der kan lægge

- et 30 mm dybt snit helt inde ved væggen??

Taler vel nærmest om en rundsav uden land til den ene side...

Jens

Fra : Stefan

Dato : 18-02-05 09:51

"Jens" <sjp.news@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Jeg har en lidt spøjs opgave:

Det er som regel de sjoveste

> Taler vel nærmest om en rundsav uden land til den ene side...

Jeg så for nogle år siden en sådan hos en tømrerhandel (>ikke< byggemarkeder
á la silvan e.l.). De havde den til udlejning. Maskinen kostede iøvrigt
adskillelige tusinde kroner, så du skal nok ikke satse på at købe den....
De brugte den ofte til at lægge trægulv, hvor afslutningen skulle være en
fuge langs væggen. Her kunne den lægge et snit ca 1 cm fra væggen, hvilket
gjorde at afslutningen på gulvet blev helt lige.

Stefan

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-02-05 10:20

"Stefan" <slc_dk@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> fuge langs væggen. Her kunne den lægge et snit ca 1 cm fra væggen, hvilket
> gjorde at afslutningen på gulvet blev helt lige.

Prøv Stark eller Århus Mørtel Company (som også er Stark)

--
mvh/rg. Christian

Fra : Jens

Dato : 18-02-05 10:24

> [...]
> fuge langs væggen. Her kunne den lægge et snit ca 1 cm fra væggen, hvilket
> gjorde at afslutningen på gulvet blev helt lige.

Tak for et hurtigt svar!

Tør du gætte på, hvad sådan en dims kaldes?? Bare for at det bliver lidt
nemmere at finde den

Jens

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-02-05 10:56

"Jens" <sjp.news@tiscali.dk> wrote in message

> byggemarkeder
>
> Tak for et hurtigt svar!
>
> Tør du gætte på, hvad sådan en dims kaldes?? Bare for at det bliver lidt
> nemmere at finde den

Gulvskærer

http://www.aamc.dk/detail/d912.nsf/pages/gulvskaerere

--
mvh/rg. Christian

Fra : Jens

Dato : 18-02-05 11:09

> Gulvskærer

Oplagt! Ja /

> http://www.aamc.dk/detail/d912.nsf/pages/gulvskaerere

- men det var da en stor fanden ... ,-)

Fra : Armand

Dato : 20-02-05 14:33

Christian B. Andresen wrote:

> Gulvskærer
> http://www.aamc.dk/detail/d912.nsf/pages/gulvskaerere

- - - - som i dette tilfælde er til betongulve!

--
Armand.

Fra : Stefan

Dato : 18-02-05 11:58

"Jens" <sjp.news@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Tør du gætte på, hvad sådan en dims kaldes?? Bare for at det bliver lidt
> nemmere at finde den

Hvis man skal have specialværktøj, så er Fein sagen.
Kig på www.feinus.com - de laver de sjoveste stykker værktøj i meget høj
kvalitet (og pris)
Til dit behov er det vel en á la denne:
http://www.feinus.com/p/newmultimaster/apps/floor.htm
Alsidig maskine må man sige

Stefan

Fra : John Smith

Dato : 18-02-05 13:08

Stefan wrote:

> Hvis man skal have specialværktøj, så er Fein sagen.

Ja hvis bare jeg kunne stave
Det var Fein MultiMaster'en jeg tænkte på - efter 10 minutter forstår man
ikke hvordan man kunne leve uden. Sagde jeg også at den fungere fint som
deltasliber også?

John Smith

Fra : John Smith

Dato : 18-02-05 11:40

Jens wrote:

> Taler vel nærmest om en rundsav uden land til den ene side...

Det her er ikke noget jeg vil anbefale sarte sjæle eller folk der går
op i skikkerhed...

Men du kan få en Ø115mm hårdmetals-savklinge der passer på en lille
vinkelsliber. Den er beregnet til en "fiske-maskine" Som du kan tænke
dig kan man save helt ind til væggen med denne, men da du skal 30mm ned
skal man passe morderligt på at den ikke kommer i klemme når man køre
med det setup...
Man kan så indstille skærmen på vinkelsliberen så man kan hvile den imod
gulvet, så er der lidt styr på hvor man saver.
Så vidt jeg husker kan klingen klare 4500 omdr. pr. minut, du skal lige
være opmærksom på hvor hurtigt din vinkelsliber kører.

En helt anden løsning er en FineCutter. Det er en "sav" der minder meget
i udseende om en vinkelsliber. Men istedet for en roterende skive laver
akselen en frem og tilbage bevægelse meget hurtigt. Man kan få alverdens
klinger til den og kan f.eks. skære helt ind til en kant som du har brug
for. Det er et lettere genialt stykke værktøj som tit kan erstatte et
stemmejern og langt overgå det i resultat, hvis man f.eks. skal skære en
vinduessprosse ud, fjerne gammelt fugemasse, skære et brædt til langs en
væg osv. osv.

John Smith

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 18-02-05 11:52

> [...]
> lægge
>
> - et 30 mm dybt snit helt inde ved væggen??
>
> Taler vel nærmest om en rundsav uden land til den ene side...

En bajonet sav med en bøjelig klinge burde kunne løse den opgave....

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This Email was scanned by Norton Antivirus 2005

Fra : Anders Lund

Dato : 19-02-05 01:29

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> En bajonet sav med en bøjelig klinge burde kunne løse den opgave....

Nemlig.....køb en bajonetsav i Harald N til ca. 180 kr. og sav løs.....det
er nemt og hurtigt!

Anders Lund

NB. Ved besvarelser direkte til min e-mail,
så slet _FJERN_ i adressen!

Fra : Calle.

Dato : 18-02-05 22:39

Jens wrote:
> [...]
> sav, der kan lægge
>
> - et 30 mm dybt snit helt inde ved væggen??
>
> Taler vel nærmest om en rundsav uden land til den ene side...

kan lejes i tømmerhandler / delpin mm.
--
Calle.

Fra : Mads Lyager Kristens~

Dato : 20-02-05 14:40

> [...]
>
>Jeg har en lidt spøjs opgave:
>
>Vi skal have udskiftet et 30 mm
>plankegulv i et rum, hvor der er opsat en

Hej Jens
Jeg har en løsning, som jeg selv har brugt i lignende
tilfælde.Du kan montere en lille rundsavklinge på
en boremaskine/skruemaskine. Det kræver meget forsigtighed
og er nok ikke helt lovligt. SÅ: Hvis du er usikker=
Så lad lad endelig være. Hilsen M. L.

Fra : Armand

Dato : 20-02-05 14:43

Jens wrote:
> [...]
> undgå, at rive hele denne væg ned, så hvor finder jeg en sav, der kan lægge
> - et 30 mm dybt snit helt inde ved væggen??

Jeg håber at i har tænkt jer rigtigt godt om!

Ud fra problemets opståen formoder jer at plankerne ikke ligger på langs
af nævnte forsatsvæg!
Og hvis vi således taler om planker der løber på tværs, må man regne med
at nærmeste strø under gulvet ligger mindst en halv meter fra gavlen -
Kig efter sømrækkerne i gulvet og se hvilken opbygning at konstruktionen
under gulvet har.
Hvis forsatsvæggen står på gulvbrædderne og nærmeste langsgående strø
ligger en halv meter fra væggen - Hvad bærer så forsatsvæggen når i
skærer gulvet væk helt op til??

--
Armand.

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 20-02-05 15:48

"Jens" <sjp.news@tiscali.dk> skrev i en meddelelse news:4215a608$0$246$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
>
> - et 30 mm dybt snit helt inde ved væggen??
>
> Taler vel nærmest om en rundsav uden land til den ene side...

Jeg købte en rundsav af den billigste slags i HN og pillede landet af. Ved
at holde saven lidt på skrå kunne jeg komme til at save helt tæt på væggen.
Det er dog ikke helt ufarligt at save på den måde, for der er ikke noget
som saven kan støtte imod og man skal holde MEGET godt fast så den
ikke smutter!

/Jakob