Hjælp til lidt Delphi
Fra : Skindbeni

Dato : 03-05-05 23:28

I min vej på at lære Delphi er jeg stødt ind i nogle problemer. Det kunne
muligvis være klaret ved at kigge i hjælpevejledningen, men jeg har før
reklameret for mit ekstremt dårlige engelsk.

Først de tekniske forudsætninger... Jeg forsøger at lave et program, der vil
være mest velegnet lavet med databaser, men det understøtter min version af
Delphi 6,0 ikke, så jeg forsøger mig uden.

Programmet skal på forhånd indeholde flg. data:
- Skattesatser

- Kommunenumre

- PostnumreJ

Disse data ligger i øjeblikket i Excel-regneark, men jeg går ud fra, at jeg
kan gemme dem som kommasepererede filer og derved bruge dataene i mit
program.

Der skal være mulighed for at oprette og gemme en "bruger" med hans
stamdata.

Hvad vil være mest fordelagtigt / rigtigt at anvende til indtastning af
stamdata og indkomstdata - nogle forms eller dialogbokse? Og hvordan kan jeg
lagre dataene uden brug af tabeller? (hvordan kan jeg sørge for, at når man
indtaster noget i nogle felter, så gemmes de til den pågældende bruger og
kan senere bruges til beregning af skatten.

Indkomsttallene skal senere bruges til selve beregningen.

Fra : Finn Bindeballe

Dato : 04-05-05 15:50

hej...

1. Definer en record med de data du vil ha.
2. lav et array / liste af records
3. Lav evt. en form, som kan rette denne record-type.
4. records kan du nemt gemme / hente med "file of ...recordtype"
5. hold tungen lige i munden....
6. overvej at købe en Delphi version med DB. Det er MEGET nemmere....
7. overvej endnu engang at købe en Delphi version med DB. Det er MEGET
nemmere....

/Finn

Fra : Harald

Dato : 04-05-05 17:32

"Skindbeni" <ms1@FJERNDETTEskindbeni.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> når man indtaster noget i nogle felter, så gemmes de til den pågældende
> bruger og kan senere bruges til beregning af skatten.

Hvis det ikke er voldsomt mange data vil jeg foreslå et ini fil format.
f.eks.

[Bruger ID???]
Navn=Hans Hansen
Adresse=Vejen