Begravelse
Fra : Lasse

Dato : 03-05-05 22:32

Hej,

Jeg har brug for et godt råd.

Kan man tage et barn der fylder 6 år til juni med til begravelse af hende
oldemor, der blev 88 år.

Er det en forstor oplevelse for hende at se alle de grædende mennesker,
sænkning af kiste osv.

Hvad ville du gøre?

Mvh Lars

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 03-05-05 22:38

"Lasse" <Lars.Kalsen@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> Kan man tage et barn der fylder 6 år til juni med til begravelse af hende
> oldemor, der blev 88 år.

Jeg var seks år, da min elskede farmor døde.
Jeg fik ikke lov at komme med til begravelsen, fordi man mente, at det ikke
var godt for et barn.

Det tog mig MANGE, MANGE år at fatte, at min farmor ikke kom tilbage. At hun
var død. Jeg ville have grædt til begravelsen, men jeg ville have fattet, at
hun var død og aldrig kom tilbage. Det havde med andre ord sparet mig for
mange års venten og håb......

Min egen datter var 4 år, da hendes farmor døde. Hun var med i kapellet og
sige farvel. Så sin døde farmor og kyssede hende på kinden. Gav hende en
rose mellem hænderne. Hun var med til begravelsen. Og snakkede meget om det
længe efter.

Jeg tror med andre ord børn skal have lov... hvis de vil!

Mvh. Lisbeth

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-05 06:37

Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse
> Jeg tror med andre ord børn skal have lov... hvis de vil!

Jeg er meget enig med Lisbeth.

Vores børn har været med til begravelse et par gange nu.

Jeg kom heller ikke med til begravelser da jeg var barn, så begravelse for
mig blev noget meget mystisk og " farligt" noget. Børns fantasi kan jo være
meget livlig...

Selvom folk i kirken græder, og din datter muligvis også kommer til at
græde, så vil hun få taget ordenlig afsked med sin oldemor, og hun vil være
mere afklaret med hvad en begravelse er.

I kan i evt. også lade jeres datter lave en tegning, som kan komme med
kisten.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 04-05-05 07:44

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> være
> mere afklaret med hvad en begravelse er.

Ligeledes enig. Og jeg vil endda sige, at det netop er vigtigt for hende at
se, at de voksne også er kede af det. Det legaliserer hendes egen sorg og
viser, at det er ok at være ked af det, når man mister.

Men vær selvfølgelig klar til at tale meget med hende om det (i den
udstrækning, hun udtrykker behov for det), måske også længe efter
begravelsen, så hun kan få oplevelsen bearbejdet med jeres hjælp.

MVH Mette

Fra : Pia Borring

Dato : 04-05-05 06:44

Hej Lasse.

Jeg mener at det er vigtigt at tale med børn omkring død og begravelse.
Hvis barnet selv har lyst til at deltage i begravelsen synes jeg at det er
vigtigt ikke at forhindre det men omvendt hvis barnet ikke har lyst er det
ligeså vigtigt ikke at presse barnet. Det er en hårdfin balance.

Jeg villle tage barnet med medmindre jeg vidste at barnet har ledt til
maridt.

Jeg synes at du skulle tage din datter med.

Håber at du kan bruge det til noget.

Pia

Fra : Holst

Dato : 04-05-05 08:00

Pia Borring wrote:

> Jeg villle tage barnet med medmindre jeg vidste at barnet har ledt til
> maridt.

Skulle en begravelse kunne give mareridt? Spørgsmålet er måske, om
tankerne om hvad der egentlig foregår ikke er værre, hvis man ikke har
deltaget. En begravelse er en sørgelig ting, men det er altså ikke en
skræmmende ting. Og en ansvarlig forældre vil jo altid tale med barnet
om det.

Fra : David T. Metz

Dato : 04-05-05 22:06

Holst wrote:
> En begravelse er en sørgelig ting, men det er altså ikke en
> skræmmende ting.

Mareridt kan skam også have sørgelige temaer - det er ikke kun uhyrer,
men fx også forladthed der kan være indholdet. Men det er en anden
diskussion. Jeg ser ingen grund til undgå alt hvad der kan tænkes at
stimulere et mareridt.

David

Fra : Tommy

Dato : 04-05-05 07:34

On Tue, 3 May 2005 23:32:21 +0200, "Lasse" <Lars.Kalsen@jubii.dk>
wrote:

> [...]
>oldemor, der blev 88 år.
>
>Er det en forstor oplevelse for hende at se alle de grædende mennesker,

Tage hende med. Børn har godt af at lære at døden er en del af livet
og børn har meget nemmere ved at klare den slags end vi går og tror.
Men vær opmærksom på, om hun får brug for at tale om oplevelsen
bagefter.
--
Tommy
http://www.hadereklamer.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 04-05-05 07:52

Lasse wrote:
> [...]
> hende oldemor, der blev 88 år.
>
> Er det en forstor oplevelse for hende at se alle de grædende

jeg ville som udgangspunkt tale meget med barnet... forklare situationen og
fortælle hvad en begravelse er, og hvorfor man kan komme med, naturligvis
forklaret så en knapt 6 årig kan forstå det....
ud fra reaktionen på den samtale ville jeg så vurdere om det ville være godt
elelr skidt at tage barnet med.....

jeg mener ikke som udgangspunkt det er en dårlig ting for børn generelt at
være til beravelse.
for nylig døde min søns onkel på fædrende side. i lyset af at min søn er 11
år, og kun kendte hans onkel gennem nogle få besøg hos farmor, fik han lov
til helt selv at vælge hvilken del af begravelsen han ville med til. der var
både bisættelse og en "put i hul"ceremoni.
hans fætter på 5 år derimod, hvis far det var, der var død, deltog i
bisættelsen.
enkelte af familiemedlemmerne synes det var for tidligt, og for meget, men
som min tidligere svigerinde og jeg konkluderede, så er det enormt vigtigt
for børn at få sagt farvel til nære familiemedlemmer.... få en konkret
afslutning på det så at sige..

så længe man forstår at lade børnene sørge på DERES måde, snakker med dem på
DERES nivau og lader det for en stor del foregå på DERES præmisser, så har
det alle odds for at det bliver en god oplevelse, også selvom det er
sørgeligt.

dermed sagt, lad være med at flå hende væk fra kisten hvis hun er meget ked
af det, eller meget nysgerrig.... lad være med at have "voksne" samtaler om
det, uden at forklare hende hvad i snakker om på hendes nivau, og hvis hun
gerne vil lege lidt, så arranger at hun har mulighed for at lege lidt....
sådan lidt i grove træk*G*

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : ThomasB

Dato : 04-05-05 08:18

> [...]
> oldemor, der blev 88 år.
>
> Er det en forstor oplevelse for hende at se alle de grædende mennesker,

En begravelse er ikke uhyggelig eller skræmmende. Det kan godt være at man
græder, men det gør man jo kun fordi man holder af den afdøde - ikke fordi
man er bange for begravelsen.
En begravelse er ret lettende, især bagefter hvor alle samles og taler om
den afdøde, får grinet og græt af gamle historier osv.

At se voksne mennesker græde er heller ikke skræmmende, det er jo ret
naturligt at græde.

Det er aldrig sjovt at skulle til begravelse, men jeg har endnu ikke hørt om
nogen, der har fortrudt at det tog med til en begravelse.

Børn har ikke fordomme om døden, de aner ikke hvad døden er. Hvis de ikke
kommer med til begravelsen, kan det være svært for dem at forstå hvad der er
sket, og så kan deres fantasi være meget værre.

Jeg synes i skal tage hende med, og forinden kan hun tegne en tegning i kan
lægge på kisten.
Når kisten bliver sænket i jorden, vil hun med garanti være mere fokuseret
på sin tegning end på selve nedsænkningen.

Når i kommer hjem skal i selvfølgelig tale lidt om begravelsen, hvis hun har
lyst. Ellers tal om det efter et par dage. Hun kan evt. tegne begravelsen,
så kan i se hvordan hun er påvirket af det. Men jeg er helt sikker på at hun
nok skal tage det "pænere" end i regner med.

Vi har en dreng i familien, som da han var 4-5 år, fik fortalt at hans
oldemor var død - han sad og tænke lidt over det, og spurgte så: "Hvem har
skudt hende?".

Det fortæller lidt om, hvor lidt de egentlig forstår af døden

Mvh Thomas

Fra : Kim

Dato : 04-05-05 22:29

Vi havde vores knægt på 4 år med til hans oldemors begravelse.
Du skal nok bare være forbredt på den del spørgsmål. Men det gik uden
problemmer.

Hilsen Kim

Fra : Inger Pedersen

Dato : 05-05-05 07:39

"Kim" <vildsiFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Du skal nok bare være forbredt på den del spørgsmål.

Og her kan billedbogen "Der var engang, vi ikke var her" være til hjælp.
Den kan lånes på biblioteket.

Hilsen Inger

Fra : Gitte

Dato : 05-05-05 05:52

Hejsa

> [...]
>oldemor, der blev 88 år.
>
>Er det en forstor oplevelse for hende at se alle de grædende mennesker,

Jeg ville nok tage hende med - især hvis hun havde et tæt forhold til
sin oldemor...
Jeg er ret sikker på, at en pige på 6 år godt kan forstå, hvad der
sker til en begravelse. Men I skal selvfølgelig tage jer tid til at
snakke med hende om, hvad der skal ske, så hun ved lidt om hvad hun
kan forvente. Men forklaret på den rette måde, kan hun sagtens forstå
det....
Jeg var selv knap 6 år, da min farfar blev begravet, og der var jeg
med. Det var ikke på nogen måde en traumatisk oplevelse for mig at se
de sørgende mennesker - og jeg forstod, at han altså var død....
Da jeg var 10 døde både min mormor og morfar ret kort efter hinanden,
og jeg var også med til begge deres begravelser - og hjalp endda begge
gange med at bære kisten. Jeg var meget tæt knyttet til dem, og ville
være med i alt omkring deres begravelse. Så det var efter eget
udtrykkelige ønske, jeg var med til at bære deres kister - men til
stor overraskelse for alle undtagen mine forældre....
Så jo, jeg er sikker på at en snart 6 årig kan kapere det.

MVH
Gitte