Sygdom som udlugning og udfordring
Fra : Bo Warming

Dato : 26-04-05 17:20

Sygdom som udlugning og udfordring

Ulve holder rensdyrs antal nede og mikrober holdt stenaldermænds antal nede.
Der fødes for mange og naturens balance benytter sygdom til at afpasse antal
overlevende efter resourcerne.

Så enkelt der det dog ikke i vort kultursamfund.

Inaktivitet gir kedsomhed og får immunforsvaret til at opleve, at dette
individ er unyttigt for dyrearten og står i vejen for bedre individer, og
derfor skrues ned for beskyttelsen mod både infektion og kræft mm.

Måske overkommelig sygdom skabes som en udfordring, der skaber livsindhold i
mangel på meningsfuldt arbejde

" Tilfredshed beskytter én mod forkølelse. Er
en kvinde, som ved, at hun er velklædt, nogensinde blevet forkølet?
Nietzsche

"All sorts of bodily diseases are produced by half-used minds. George
Bernard Shaw

"Indbildte smerter gør ikke mindre ondt, fordi de er indbildte.
Heinrich Heine

" If you be sick, your own thoughts make you sick.
Ben Jonson

"Det væsentlige immunforsvar svækkes, vi bliver mere frygtsomme og passive
og livskvaliteten svækkes mærkbart" Knud Erik Heller "Stress - det
biologiske grundlag" 2003

SYGDOM SET SOM UDFORDRING DER HOLDER OS IGANG - for en tid. Giver os en
chance.

Der findes intet, kroppen kan lide af, som sjælen ikke kan have nytte af.
George Meredith

sauf Fra Livets Krigsskole. Hvad der ikke dræber mig, gør mig
stærkere Nietzsche

sauf I have learned much from disease, which life could have never
taught me anywhere else.Goethe (1749-1832)German Poet, Dramatist, Novelist,
and Scientist

Sauf I have learned much from disease, which life could have never
taught me anywhere else. Goethe (1749-1832)German Poet,
Dramatist, Novelist, and Scientist

Sauf I raske mennnesker aner ikke, hvilken salighed epileptikeren
gennembæves et sekund før anfaldet. Dostojeski 1821-81

sauf Jeg holder meget af at bilde mig ind, at vore sygdomme
undertiden helbreder os, dvs. at ondet, når det går over til en krise, er
noget nødvendigt, for at man kan generhverve sit legemes normale tilstand.
[Skrevet mens v.G. var (ifølge kritikere) sindsyg, et år før han begik
selvmord] Vincent van Gogh

sauf Man helbredes kun for en lidelse, hvis man har gennemlevet den.
Marcel Proust

sauf Sygdom er hverken grusomhed eller straf, men ene og alene en
rettesnor, et værktøj vor egen sjæl betjener sig af for at gøre os opmærksom
på vore fejl, for at holde os tilbage for større fejl, og derved hindre os i
at anrette mere skade - og bringe os tilbage til sandhedens og lysets vej,
fra hvilken vi aldrig skulle have været kommet bort. Edward Bach

sauf Sygdom er ingen hindring; tværtimod, den gør mennesket til
tænker Platon

Sauf Sygdom gør sundhed behagelig og god, sult mæthed, træthed
hvile. Heraklit

sauf The love of truth has its reward in heaven and even on earth.
Nietzsche

sauf There is nothing the body suffers, that the soul may not profit
by. Meredith (1828-1909)English Novelist and Poet
SELVPRØVELSE

Sauff The mere will to health is a prejudice, a cowardice, and
perhaps an instance of the subtlest barbarism and unprogressiveness.
Nietzsche

saufxa Pain makes man think. Thought makes man wise. Wisdom makes life
endurable. John Patrick

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 26-04-05 20:34

Bo Warming <bwng@bwng.dk> skrev:
>Sygdom som udlugning og udfordring

<SNIP>

>Måske overkommelig sygdom skabes som
>en udfordring, der skaber livsindhold i
>mangel på meningsfuldt arbejde

Er det noget, du ønsker svar på?

Fra : Bo Warming

Dato : 27-04-05 07:08

"Jørn Ibsen (slet 7W281)" <j-ibsen@7W281get2net.dk> wrote in message

> <SNIP>

> Er det noget, du ønsker svar på?

Jeg lader spørgsmål være underforstået - også vedr min artikel om angst/OCD
hos børn

Naturligvis håber jeg saglig modsigelse. Korte citater og artikler kan ikke
nå hele vejen rundt om et emne. Vi supplerer hinanden ved at kritisere
synspunkter, der måske umiddelbart virker ønøjede og fanatiske, men ting
skal ses fra flere sider.