/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Batteri - ladning og skille relæ spørgsmål
Fra : Børge Wedel Müller


Dato : 24-04-05 19:53

Hej

Jeg har måttet renovere min el-installation, og fundet nogle
"mærkværdigheder" jeg gerne vil have belyst.

Fra generatoren lades der tilsyneladende konstant på motorbatteriet.

Forbrugsbatterierne er tilsyneladende tilkoblet via et "arbejdsrelæ". Jeg
tolker det således at når "arbejdsrelæet" åbner, så lades der på alle
batterier kontinuerligt.

"arbejdsrelæet" åbner tilsyneladende ved signal fra generatoren, da der er
sat en "strømlus" på en af de tynde ledninger. (der er en tynd blå og rød
ledning).

Er der nogen der kan fortælle mig teorien bag dette setup?

mvh
/Børge



 
 
Claus Tersgov (24-04-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 24-04-05 20:20


"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev

> Fra generatoren lades der tilsyneladende konstant på motorbatteriet.
> Forbrugsbatterierne er tilsyneladende tilkoblet via et "arbejdsrelæ". Jeg
> tolker det således at når "arbejdsrelæet" åbner, så lades der på alle
> batterier kontinuerligt.
> "arbejdsrelæet" åbner tilsyneladende ved signal fra generatoren, da der er
> sat en "strømlus" på en af de tynde ledninger. (der er en tynd blå og rød
> ledning).
> Er der nogen der kan fortælle mig teorien bag dette setup?

Nu er det jo svært at sige, hvordan dit system virker, når man ikke kender
stumperne. Men normalt virker Septor og de andre skillerelæer ved, at det
måler spændingen på motorbatterierne, og når denne når et givent niveau, så
parallelkobler relæet motor og forbrugsbatterier, så der lades på begge
grupper.

Der er både fordele og ulemper ved dette system, navnlig hvis man har to
batterigrupper og en switchmode lader tilkoblet konstant. Der skal man især
være opmærksom på, hvordan man tilkobler relæet, fordi forbruget på/fra
batterierne kan løbe baglæns og dermed bagom det ene sæt hovedafbrydere.

Desuden bør man især tilstræbe, at begge batterigrupper er fuldstændig ens
og lige gamle, eller vil skillerelæet på sigt nedsætte levetiden og
effektiviteten på batterierne, fordi den netop sammenkobler de to grupper.

Jeg har i efteråret monteret en af dem fra LynettenS bådservice (magen til
septor, den er bare fransk) i en komplet ny el-installation, jeg lavede fra
bunden. Jeg har diagrammet liggende på computeren, jeg kan evt lægge det til
download, hvis jeg kan finde en brugbar måde at konvertere det på.

Claus
--
Sælges: Yamaha SW1000XG
Yamaha high-end lydkort med indbyggede midilyde
Formidabbelt lydkort med egen DSP processor
www.tersgov.dk/salg NU kun 1900,-



jetp (25-04-2005)
Kommentar
Fra : jetp


Dato : 25-04-05 08:40


"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
news:426bf0f0$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Jeg har i efteråret monteret en af dem fra LynettenS bådservice (magen til
> septor, den er bare fransk) i en komplet ny el-installation, jeg lavede
fra
> bunden. Jeg har diagrammet liggende på computeren, jeg kan evt lægge det
til
> download, hvis jeg kan finde en brugbar måde at konvertere det på.

Jatak, - det kunne jeg godt tænke mig at se.
I hvilket format er det nu?

Mvh Jens, Randes


> Claus
> --
> Sælges: Yamaha SW1000XG
> Yamaha high-end lydkort med indbyggede midilyde
> Formidabbelt lydkort med egen DSP processor
> www.tersgov.dk/salg NU kun 1900,-
>
>



Claus Tersgov (25-04-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 25-04-05 12:31


"jetp" <jetpFJERN@mail.dk> skrev

> Jatak, - det kunne jeg godt tænke mig at se.
> I hvilket format er det nu?

Det er en vektortegning i Micografx Designer. Men jeg kigger på det i løbet
af dagen.

Claus
--
Sælges: Yamaha SW1000XG
Yamaha high-end lydkort med indbyggede midilyde
Formidabbelt lydkort med egen DSP processor
www.tersgov.dk/salg NU kun 1900,-



Steffen Skov (25-04-2005)
Kommentar
Fra : Steffen Skov


Dato : 25-04-05 17:46


"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
news:426cd472$0$78284$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "jetp" <jetpFJERN@mail.dk> skrev
>
>> Jatak, - det kunne jeg godt tænke mig at se.
>> I hvilket format er det nu?
>
> Det er en vektortegning i Micografx Designer. Men jeg kigger på det i
> løbet
> af dagen.
>
> Claus
Kan du ikke ligge det i dk.binaer
Hilsen
Steffen



Claus Tersgov (25-04-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 25-04-05 22:08


"Steffen Skov" <Xsskov@webspeed.dk> skrev

> Kan du ikke ligge det i dk.binaer

Nej, jeg bruger en anden nyhedsserver nu. men jeg når det heller ikke i dag,
desværre..

Claus
--
Sælges: Yamaha SW1000XG
Yamaha high-end lydkort med indbyggede midilyde
Formidabbelt lydkort med egen DSP processor
www.tersgov.dk/salg NU kun 1900,-



Claus Tersgov (28-04-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 28-04-05 18:51


"jetp" <jetpFJERN@mail.dk> skrev i

> > bunden. Jeg har diagrammet liggende på computeren, jeg kan evt lægge det
> > download, hvis jeg kan finde en brugbar måde at konvertere det på.
> Jatak, - det kunne jeg godt tænke mig at se.
> I hvilket format er det nu?

Jeg har ikke nået at installere det program, filerne er lavet i, så jeg har
blot fotograferet det diagram, jeg har lavet til båden.

Det er et almindeligt foto, og opløsningen burde være høj nok til at man kan
se detaljerne. Det ser i hvert fald nogen lunde ud på mine trinitronskærme.

Der er en vigtigt ting, selv om der står septor på mit diagram, så har jeg
*ikke* brugt den originale septor, men den noget billigere fra Lynettens
Bådservice. Klaus fortæller mig, at den er helt identisk med septoren, og at
den fungerer på præcis samme måde.

Se den her:

http://www.dacon.dk/daconladere.htm
http://www.tecsup.fr/GB/Autres/separateurgb.htm

Diagrammet er her: www.myboat.dk/ladetegning.jpg

Som man kan se, så har jeg valgt at sætte den på en anden måde i forhold til
hovedafbryderne, da strømmen ellers kan løbe baglæns, ligesom relæet bliver
aktiveret af den høje vedligeholdelsesspænding fra Truecharge laderen. Dette
betyder, at relæet lægger begge batteribanker sammen, og det er ikke smart i
længden.

Claus
--
Sælges: Yamaha SW1000XG
Yamaha high-end lydkort med indbyggede midilyde
Formidabbelt lydkort med egen DSP processor
www.tersgov.dk/salg NU kun 1900,-



MAXI-87 (29-04-2005)
Kommentar
Fra : MAXI-87


Dato : 29-04-05 20:19

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
news:4271224f$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Diagrammet er her: www.myboat.dk/ladetegning.jpg
eller her:
http://www.the-cloak.com/Cloaked/+cfg=32/http://www.myboat.dk/ladetegning.jpg
hvis man er blokeret af CT
Hans



Egon Stich (26-04-2005)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 26-04-05 15:31


"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i en meddelelse
news:426beb17$0$22677$d40e179e@nntp04.dk.telia.net...
> Hej
>
> Jeg har måttet renovere min el-installation, og fundet nogle
> "mærkværdigheder" jeg gerne vil have belyst.
>
> Fra generatoren lades der tilsyneladende konstant på motorbatteriet.
>
> Forbrugsbatterierne er tilsyneladende tilkoblet via et "arbejdsrelæ". Jeg
> tolker det således at når "arbejdsrelæet" åbner, så lades der på alle
> batterier kontinuerligt.
>
> "arbejdsrelæet" åbner tilsyneladende ved signal fra generatoren, da der er
> sat en "strømlus" på en af de tynde ledninger. (der er en tynd blå og rød
> ledning).
>
> Er der nogen der kan fortælle mig teorien bag dette setup?
>
> mvh
> /Børge
>

Det du har er følgende:
Generatoren lader konstant på startbatteriet.
Relæet du omtaler, er forbundet med ladelampen.
Denne slukker, når generatoren lader,ved at "strømmen vender".
Herved får relæet signal om at åbne, og du lader nu på begge batterier.
Når du standser motoren, afkoples forbindelsen til forbrugsbatteriet.
Godt og driftsikkert system.
Har brugt det på alle mine både.

MVH
Egon



Børge Wedel Müller (27-04-2005)
Kommentar
Fra : Børge Wedel Müller


Dato : 27-04-05 19:08

Hej Egon

Det du skriver må være korrekt, og de andre tråde syntes at have fejltolket
mit indlæg.

Hvorledes vurderer jeg hvilken ledning "lusen" til relæet skal sættes til?

mvh
/Børge

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
news:losbe.73$CK6.36@news.get2net.dk...
>
> "Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i en meddelelse
> news:426beb17$0$22677$d40e179e@nntp04.dk.telia.net...
>> Hej
>>
>> Jeg har måttet renovere min el-installation, og fundet nogle
>> "mærkværdigheder" jeg gerne vil have belyst.
>>
>> Fra generatoren lades der tilsyneladende konstant på motorbatteriet.
>>
>> Forbrugsbatterierne er tilsyneladende tilkoblet via et "arbejdsrelæ". Jeg
>> tolker det således at når "arbejdsrelæet" åbner, så lades der på alle
>> batterier kontinuerligt.
>>
>> "arbejdsrelæet" åbner tilsyneladende ved signal fra generatoren, da der
>> er
>> sat en "strømlus" på en af de tynde ledninger. (der er en tynd blå og rød
>> ledning).
>>
>> Er der nogen der kan fortælle mig teorien bag dette setup?
>>
>> mvh
>> /Børge
>>
>
> Det du har er følgende:
> Generatoren lader konstant på startbatteriet.
> Relæet du omtaler, er forbundet med ladelampen.
> Denne slukker, når generatoren lader,ved at "strømmen vender".
> Herved får relæet signal om at åbne, og du lader nu på begge batterier.
> Når du standser motoren, afkoples forbindelsen til forbrugsbatteriet.
> Godt og driftsikkert system.
> Har brugt det på alle mine både.
>
> MVH
> Egon
>
>



Lars Bonde (27-04-2005)
Kommentar
Fra : Lars Bonde


Dato : 27-04-05 21:54

Det er den der her D+. Dan kan stå på generatoren. Ellers må du finde ved
din ladelampe og se farven.

Lars

"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i en meddelelse
news:426fd530$0$654$d40e179e@nntp04.dk.telia.net...
> Hej Egon
>
> Det du skriver må være korrekt, og de andre tråde syntes at have
> fejltolket mit indlæg.
>
> Hvorledes vurderer jeg hvilken ledning "lusen" til relæet skal sættes til?
>
> mvh
> /Børge
>
> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
> news:losbe.73$CK6.36@news.get2net.dk...
>>
>> "Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i en meddelelse
>> news:426beb17$0$22677$d40e179e@nntp04.dk.telia.net...
>>> Hej
>>>
>>> Jeg har måttet renovere min el-installation, og fundet nogle
>>> "mærkværdigheder" jeg gerne vil have belyst.
>>>
>>> Fra generatoren lades der tilsyneladende konstant på motorbatteriet.
>>>
>>> Forbrugsbatterierne er tilsyneladende tilkoblet via et "arbejdsrelæ".
>>> Jeg
>>> tolker det således at når "arbejdsrelæet" åbner, så lades der på alle
>>> batterier kontinuerligt.
>>>
>>> "arbejdsrelæet" åbner tilsyneladende ved signal fra generatoren, da der
>>> er
>>> sat en "strømlus" på en af de tynde ledninger. (der er en tynd blå og
>>> rød
>>> ledning).
>>>
>>> Er der nogen der kan fortælle mig teorien bag dette setup?
>>>
>>> mvh
>>> /Børge
>>>
>>
>> Det du har er følgende:
>> Generatoren lader konstant på startbatteriet.
>> Relæet du omtaler, er forbundet med ladelampen.
>> Denne slukker, når generatoren lader,ved at "strømmen vender".
>> Herved får relæet signal om at åbne, og du lader nu på begge batterier.
>> Når du standser motoren, afkoples forbindelsen til forbrugsbatteriet.
>> Godt og driftsikkert system.
>> Har brugt det på alle mine både.
>>
>> MVH
>> Egon
>>
>>
>
>



Egon Stich (29-04-2005)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 29-04-05 09:41


"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i en meddelelse
news:426fd530$0$654$d40e179e@nntp04.dk.telia.net...
> Hej Egon
>
> Det du skriver må være korrekt, og de andre tråde syntes at have
fejltolket
> mit indlæg.
>
> Hvorledes vurderer jeg hvilken ledning "lusen" til relæet skal sættes til?
>
> mvh
> /Børge


Du finder ledningen der går op til ladelampen.
Det er den, du skal "luse" på til at styre relæet.

MVH
Egon.



Poul Erik Jakobsen (02-05-2005)
Kommentar
Fra : Poul Erik Jakobsen


Dato : 02-05-05 18:46

Det er ganske simpelt.

Relæet der først slutter strømmen når generatoren lader sikrer at
du ikke kan tappe dit startbatteri når motoren ikke er startet.
Tænk dig situation at en lampe eller andet har tappet alt
strømmen!
Simpelt kære Watson



Børge Wedel Müller <boerge@myller_fjern.dk> skrev:
>Hej
>
>Jeg har måttet renovere min
>el-installation, og fundet nogle
>"mærkværdigheder" jeg gerne vil have belyst.
>
>Fra generatoren lades der
>tilsyneladende konstant på
>motorbatteriet.
>
>Forbrugsbatterierne er tilsyneladende
>tilkoblet via et "arbejdsrelæ". Jeg
>tolker det således at når
>"arbejdsrelæet" åbner, så lades der på alle
>batterier kontinuerligt.
>
>"arbejdsrelæet" åbner tilsyneladende
>ved signal fra generatoren, da der er
>sat en "strømlus" på en af de tynde
>ledninger. (der er en tynd blå og rød
>ledning).
>
>Er der nogen der kan fortælle mig
>teorien bag dette setup?
>
>mvh
> /Børge


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408942
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste