Datterens kanin er kommet i kanin-himlen
Fra : Rikke

Dato : 23-04-05 04:28

---

Fra : Rikke

Dato : 23-04-05 04:42

Hej,

Jeg håber virkelig at nogen kan komme med gode råd i denne tråd.
Sagen er den at min datter's kanin ( Ninus) er kommet i kanin-himlen i købet
af natten. Min datter og søn er på weekend hos deres far, så de kommet
først hjem i morgen søndag.
Hvordan fortæller jeg Emily at hendes kanin er død??? Hvad er bedst at gøre
inden at hun kommer hjem . At lade kaninen ligge, så hun kan sige farvel til
de og vi kan begrave den eller køre den til dyrlægen og lade dem ordne
resten??????????
Måske vil det hjælpe hvis jeg lige fortæller at Ninus er lige blevet 1 år og
Emily fik hende i fødselsdagsgave da hun blev 5 år.Altså Emily bliver snart
6 år og starter i skole.
Jeg havde det på fornemmelsen i går, hvilken vej det ville gå. Kaninen var
meget anderledes end den plejede at være. Hun sad bare i et hjørne af buret
og nærmest hang med hovedet. Jeg tog den ud af buret og over i sofaen og
nussede med den. Normalt ville den også kravle der og løbe rundt, men den
var helt rolig. Den ville heller ikke spise hverken mad eller den gulerod
jeg gav den eller drikke noget. Så der har været noget helt galt med den.
Jeg håber på, at nogen kan give nogle råd. Jeg ved, Emily vil bryde sammen
når hun får beskeden.

Mvh Rikke

---

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 23-04-05 06:37

Rikke (ingen@mail.dk) skrev :

> [...]
> at gøre inden at hun kommer hjem . At lade kaninen ligge, så hun kan
> sige farvel til de og vi kan begrave den eller køre den til dyrlægen

Jeg synes, at du så skånsomt om muligt skal fortælle hende, at kaninen
er død. Hvis det kan hjælpe hende at få at vide, at den er kommet op i
kaninhimlen, hvor der er masser af gulerødder og legekammerat-kaniner,
så kan jeg ikke se, at der er noget i vejen for at fortælle hende det
også.

Det må være din datters valg, om hun vil være med til at begrave
kaninen. Hvis du har en æske, synes jeg, at du skal fore den med halm og
lægge kaninen deri. Så kan du jo spørge hende, om hun vil se kaninen og
om I skal begrave den sammen. Husk at købe en lille blomst, som din
datter evt kan lægge/plante ved gravstedet.
Jeg synes IKKE at hun skal tvinges til at deltage i en evt. begravelse,
men efter min mening vil det også være forkert, hvis du bare begraver
eller bortskaffer kaninen uden hun har haft mulighed for at sige farvel
til den.

Du skal nok også allerede nu overveje, hvad du vil svare hvis hun
spørger om hun kan få en ny kanin.

Henriette Døssing

Fra : Gitte

Dato : 23-04-05 06:42

Hej

> [...]
>Jeg håber på, at nogen kan give nogle råd. Jeg ved, Emily vil bryde sammen

Det gør mig ondt at høre om kaninen, især for din datters skyld.
Jeg tror det er en god ide, at du lader kaninen ligge i buret, så din
datter kan se, at den er død, og så derfra forholde sig til det. Og
som du selv siger, så får hun også på denne måde en mulighed for at
sige rigtig farvel til den. Og så måske bagefter, når hun lige har
"fordøjet" det hele, så lave en rigtig fin begravelse selv - måske hun
også gerne vil have et gravsted til kaninen, hvor hun måske kan plukke
blomster og lægge der osv. Det kan måske hjælpe hende i savnet i den
kommende tid.
Jeg er helt klart af den overbevisning, at børn også skal lære om
døden, og lære at acceptere, at vi alle skal den vej. Selvfølgelig er
det synd for hende, at skulle miste sin kanin, men sorg er også en
naturlig følelse, som hun skal have lov til at have.
Man når ikke langt, ved at prøve at skjule tingene for børn, de finder
alligevel ud af det, før eller siden.

MVH
Gitte

Fra : Holst

Dato : 23-04-05 07:50

Rikke wrote:

> [...]
> de og vi kan begrave den eller køre den til dyrlægen og lade dem ordne

Ja, som barn var jeg også sønderknust, da min kanin døde, men så havde
jeg heldigvis min mor til at trøste mig.

Jeg synes helt klart, at du skal lade kaninen ligge. For et barn, tror
jeg, er det vigtigt at se, at kaninen ikke bare er forsvundet. Det er
vigtigt at kunne sige farvel, klappe den en sidste gang. Ligeledes tror
jeg også, at det er vigtigt, at hun ved, hvor kaninen er efterfølgende.
Så en aflevering til dyrelægen er næppe nogen god idé. Et lille gravsted
i baghaven vil sikkert være helt fint og noget, som hun vil værdsætte.
Det er også lige den rette årstid til at begynde at så forårsblomster på
gravstedet.

Hvor meget du vil væve om kaninhimler, tjah ... det skal jeg ikke kunne
sige. De fleste børn er ikke dummere end at de godt ved, at det er løgn
og latin. Alligevel kan det måske være en trøst.

Og jeg er enig med Henriette i, at du bestemt ikke skal tvinge hende til
hverken af se kaninen eller begrave den. Men generelt er sådanne
ceremonier vigtige for os mennesker, fordi det giver os mulighed for at
afsluttet et kapital.

Døden er en naturlig ting, og det bliver helt bestemt ikke første gang,
hun møder den. Men det er også naturligt at tude og være ked af det.
Hvis du er på talefod med deres far, skulle du måske snakke med ham
også. At hun både har sin mor og far med til begravelsen vil sikkert
ikke være det værste, der kunne ske for hende.

Fra : ThomasB

Dato : 23-04-05 14:54

"Rikke" <ingen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gøre inden at hun kommer hjem . At lade kaninen ligge, så hun kan sige
> farvel til de og vi kan begrave den eller køre den til dyrlægen og lade

Hun skal da lige kysse Ninus farvel.
Ninus er vel også en lille ceremoni med is, slik og flagstang på halv,
værdig.

> [...]
> helt galt med den.
> Jeg håber på, at nogen kan give nogle råd. Jeg ved, Emily vil bryde sammen

Husk at hendes reaktion er meget påvirket af din reaktion.
Hvis du er "helt ude af den" fordi du er bange for hendes reaktion, så vil
hun garanteret også blive helt ude af den.

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-05 15:48

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i en meddelelse

> Hun skal da lige kysse Ninus farvel.

Det mener jeg så, at datteren selv skal have lov til at vælge om hun vil,
men hun skal selvfølgelig have muligheden for lige og ae og nusse en sidste
gang, hvis det er det hun ønsker.

> Ninus er vel også en lille ceremoni med is, slik og flagstang på halv,
> værdig.

Det er en fin ide, når barnet ikke er ældre, men igen, spørg hende først om
det er noget hun har lyst til.

> Husk at hendes reaktion er meget påvirket af din reaktion.

Børns reaktion følger også meget barnets alder, efter hvad jeg har
observeret. Mindre drenge tager det ikke så tungt at miste et kæledyr. Piger
i samme alder ( 4-6 år ) er tit mere følsomme. Jo ældre børnene bliver,
desto mere ondt gør det på dem at miste et kæledyr. De forstår det jo nok
også bedre, når de bliver ældre....
Selvfølgelig har forældrenes reaktion og holdninger til dyr, også en del
indflydelse på hvordan barnet reagere.

En ny kanin i familien, vil sikkert også hjælpe på savnet. Det bliver aldrig
en ny Ninus, men en anden kanin, der også har sin helt egen personlighed.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Jens E. Nyborg

Dato : 23-04-05 17:44

Hej Rikke.

Vores datter på på 6år ville helst være med til at begrave den og på den
måde få sagt farvel. Vi har prøvet det med kattekillinger. Hun plukkede
en buket blomster og lagde på graven, det betød meget for hende. Du kan
eventuelt komme kaninen i en plastikpose og komme den i fryseren, da den
hurtigt vil begynde at gå i forrådnelse og vil begynde at lugte. Så
kan du tage den ud inden hun kommer hjem. Og tag så en god snak med
hende om det der er sket. Hvis du viser hende at døden er en naturlig
del af livet, er det måske lettere for hende at håndtere det. Jeg vil så
lige sige at vores børn, har fået et naturligt forhold det med dyr der
dør, da vi også holder brugs dyr, som vi spiser. Det kan godt være at
det har gjort det lettere, men de sørger nu stadig når nogle af dem dør
utilsigtet.

mvh. Lise

Fra : Trekroner

Dato : 25-04-05 21:16

> [...]
købet
> af natten. Min datter og søn er på weekend hos deres far, så de kommet

Med alle de gode råd du fik, kunne det være rart at høre, hvad du så gjorde.

--
Michael

Fjern "FJERN" i mail-adr. ved svar
Brugt pigetøj sælges: www.sitecenter.dk/pigetoej
Brugt drengetøj sælges: www.sitecenter.dk/drengetoej

Fra : Rikke

Dato : 25-04-05 21:56

> [...]
> Jeg håber på, at nogen kan give nogle råd. Jeg ved, Emily vil bryde sammen

Hej alle sammen,

Tusind tak for jeres input.
Jeg fortalte Emily og Patrick da de kom hjem, at jeg skulle fortælle dem
noget som ikke var så rart. Jeg fortalte Emily at hendes Ninus hvade været
meget syg og var derfor ikke hos os mere. Og at den var død. Først forstod
hun det ikke helt, men da det gik op for hende at den rent faktisk var død
og ikke kom tilbage blev n´hun frygtelig ked af det. Vi havde gemt dem til
hende så hun kunne sige farvel. Den kom i en æske foret med hø, lidt mad og
hendes mineralsten og kalksten. Den er nu blevet begravet tæt på hvor hendes
mormor og morfar bor, så hun kan besøge den. Hendes morfar har begravet den.
Hun er helt afklaret med at den er i kanin- himlen, og har det godt. Emily
mener selv, at Ninus holder øje med hende når nu er ude at lege. Hun er god
til at fortælle hendes legekammerater om at hendes kanin er død, og sådan er
det bare. Jeg er en stolt mor over at hun er okay med det. Jeg er samtidig
glad for at jeg valgte, at hun skulle have chancen for at sige ordentligt
farvel.
Men vi skal ikke have en ny Ninus med det samme. Det er sgu' svært at skulle
fortælle de små pus det. Men de er tit mere sej-livet end hvad vi voksne
måske regner med.
Endnu en gang tak for alle input.
Mvh Rikke ( Emily's mor)