Bruge Default.asp til navigering?
Fra : Stefan Kristensen

Dato : 13-04-05 08:03

Hej NG.

Jeg har flere steder (bl.a. www.amagerdykkercenter.dk) set sites der bruger
Default.asp?ID=x til at navigere mellem de forskellige sider.
Ligger der en smart filosofi bag denne teknik?

Mvh
Stefan

Fra : Thomas Jari

Dato : 13-04-05 08:14

On Wed, 13 Apr 2005 09:02:58 +0200, "Stefan Kristensen"
<stefank@asg.com> wrote:

> [...]
>Default.asp?ID=x til at navigere mellem de forskellige sider.
>Ligger der en smart filosofi bag denne teknik?

Det smarte er at man kan have hele sin navigation/sidens skellet
liggende i den ene fil. Alt efter hvilket ID der bliver kaldt,
inkluderer man så indholdet på siden. Hvis man lige skal ændre lidt i
sin navigation, skal det altså kun gøres et sted. Det kan selfølgelig
også gøres på andre måder.

Thomas Jari
Alt Webdesign I/S
http://www.altwebdesign.dk

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 13-04-05 09:03

> [...]
> inkluderer man så indholdet på siden. Hvis man lige skal ændre lidt i
> sin navigation, skal det altså kun gøres et sted. Det kan selfølgelig

Jeg tænkte nok det var noget i den stil. Men så hudt jeg visker kan man ikke
lave kodebestemt include i asp?
Altså if id=1 then include fil1.asp else include fil2.asp duer ikke, eller
hur?

Fra : Thomas Jari

Dato : 13-04-05 09:14

On Wed, 13 Apr 2005 10:03:22 +0200, "Stefan Kristensen"
<stefank@asg.com> wrote:

> [...]
>lave kodebestemt include i asp?
>Altså if id=1 then include fil1.asp else include fil2.asp duer ikke, eller

Du kan gøre sådan her:

Først sætter du Title og description og måske nogle keywords i din
header.

<% strPage = Request("Page") %> Find ud af hvilken side

<HEAD>

<%
Select Case strPage
   Case "kontakt"
      %>
<title>Kontakt os</title>
her.">

<% End Select %>
</HEAD>

Så inkluderer du bare siden med almindelig HTML

<BODY>
<%
Select Case strPage
   Case "kontakt"
      %>
      <!-- #INCLUDE FILE="kontakt.asp" -->
      <%
   End Select
%>
</BODY>

Thomas Jari
Alt Webdesign I/S
http://www.altwebdesign.dk

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 13-04-05 09:36

> <% strPage = Request("Page") %> Find ud af hvilken side

<snip>

> <%
> Select Case strPage
> Case "kontakt"
> %>
> <!-- #INCLUDE FILE="kontakt.asp" -->

Det virker jo :c)
Jeg er sikker på at jef engang i tidernes morgen læste at det ikke kunne
lade sig gøre. Men jeg har jo nok misforstået noget.
Mange tak for din hjælp.

Mvh
Stefan

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-04-05 11:24

Tag et kig her: <http://asp-faq.dk/article/?id=50>.

Det er korrekt, men man kan bruge server.execute i stedet.

> Du kan gøre sådan her:

> <%
> Select Case strPage
>    Case "kontakt"
>       %>
>       <!-- #INCLUDE FILE="kontakt.asp" -->

Det vil jeg ikke anbefale. Det kan godt virke, men asp-parseren skal
behandle en masse unødvendige data ved hver side - fordi alle filer
først inkluderes hvorefter alle på nær én fil smides væk igen.

Der er i øvrigt også andre måder at lave navigering via en enkelt
(default.asp) side - fx kan man hente indholdet fra en database.

Navigering via querystring bliver ofte brugt i CMS-systemer, fordi det
gør det let for brugere af systemet at oprette og linke til nye sider -
i stedet for at skulle håndtere oprettelsen af nye filer. Men ud fra et
brugersynspunkt mener jeg at det er en problematisk løsning - for
brugerne kan ikke se ud fra adressen hvad der er på siden (fx at id=43
svarer til kontaktsiden). Avancerede løsninger kan benytte URL-rewriting
således at brugeren får en "pæn" adresse (fx sitenavn/kontakt), mens
systemet stadig arbejder med en "nem" adresse (fx
sitenavn/default.asp?id=42).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas Jari

Dato : 13-04-05 12:11

On Wed, 13 Apr 2005 12:23:53 +0200, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

>Tag et kig her: <http://asp-faq.dk/article/?id=50>.

>Det er korrekt, men man kan bruge server.execute i stedet.

Jeps. Husk bare at du skal have alle variabler, med over i den fil som
du executer. Variablerne som du bruger i default.asp er ikke synlige i
den fil du executer.

> [...]
>således at brugeren får en "pæn" adresse (fx sitenavn/kontakt), mens
>systemet stadig arbejder med en "nem" adresse (fx

Jeg benytter mig af PHP. Findes der en modrewrite til ASP??

Thomas Jari
Alt Webdesign I/S
http://www.altwebdesign.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-04-05 13:14

Thomas Jari skrev:

> Jeg benytter mig af PHP. Findes der en modrewrite til ASP??

Nu kender jeg ikke til modrewrite, men jeg mener ikke at der er metoder
til URL-rewriting tilgængelig direkte i asp (det er der til gengæld i
asp.net).

Når jeg en gang får tid, skal jeg have eksperimenteret med en del
rewriting i asp.net, men der er lige et par andre opgaver der skal
overstås først.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 18-04-05 09:38

Jeg takker for de uddybende kommentarer

Mvh
Stefan

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-05 15:07

>Findes der en modrewrite til ASP??

Der findes noget der hedder et ISAPI-filter, som skal være installeret på
serveren og det skulle kunne klare det.
Min udbyder har det desværre ikke.
Og så er der QXASP som laver et produkt, der kan.
Jeg har ingen erfaringer med dem, men har opgivet at få det implementeret.

--
Jesper Fjølner