/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Søkort på CD-rom
Fra : carsten


Dato : 12-04-05 10:28

Hej i gruppen.
Jeg søger nogle søkort på CD-rom.
Hvad er der af alternativer på markedet?
Hvor dyre er de?
På forhånd tak.

--
Med venlig hilsen
Carsten

www.nyhedsoverblikket.dk
www.sidsteojeblik.dk



 
 
Bo Carlé (12-04-2005)
Kommentar
Fra : Bo Carlé


Dato : 12-04-05 12:08

"carsten" <try.to@guess.who> skrev i en meddelelse
news:425b94a9$0$79456$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej i gruppen.
> Jeg søger nogle søkort på CD-rom.
> Hvad er der af alternativer på markedet?
> Hvor dyre er de?
> På forhånd tak.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Carsten
>
> www.nyhedsoverblikket.dk
> www.sidsteojeblik.dk
__________________________
Hej Cartsten
På:

http://www.kms.dk/c1256ae30031a4dc/(alldocsbydocid)/aa55e2d61727f15ec1256af5004a90ed?open&page=skortsejlads&omr=kort_koeb_kort

er "Det levende søkort". Programmet har søkort på CD-rom. Kun til brug i DK.
Ikke særligt dyrt.

På:

http://bitz.dk/elektroniske_soekort/elektroniske_soekort_occd.htm

kan der læses om Flemming's erfaringer med anvendelse af Elektroniske
søkort.
(Du kan/skal installére et java plugin for at se ét mindre skiftende billede
på siden.)
Han omtaler også Cmap, som åbenbart er en del benyttet blandt
langtursejlere.
Cmap koster en del. Har søgt lidt rundt, på forhandlersider, men ingen
skriver en pris.

> Hvad er der af alternativer på markedet?
Du kan sende mig en e-mail,
greybeardet@hotmail.com

Med venlig hilsen
Bo



Ukendt (12-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-04-05 14:31

Det levende søkort findes også i en svensk version for den svenske
syd-vestkyst op til Halden og en norsk version for de Norske farvende fra
Halden til Lindesness ' Østlandet og Sørlandet. De har samme format, så man
kan lægge alle kortene ind i DLSK, så man kun har én applikation på sin PC.
Såhudtjegvisker ligger priserne på 500 - 700 kr. pr sæt.
Dansk Sejlunion har support på DLSK2. Prøv at kigge på deres side under
tursejlads.

Maptech udgiver i samarbejde med et tysk forlag søsportkort for danske
farvande i på tre-fire CD'er. Disse inkluderer iøvrigt et ganske godt lille
navigationsprogram til din PC, som du kan koble sammen med en GPS og vupti,
så har du en kortplotter ... med alle de forbehold og advarsler, der har
været drøftet i gruppen tidligere - men det skal jeg ikke trætte dig med
her. Priserne på disse kender jeg ikke lige her. Kig f.eks. på Maptechs
hjemmeside.

--
Flemming Torp
'Even the worst day sailing is better than the best day working'

"Bo Carlé" <greybeardet-remove-this-@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:425bac1c$0$79460$14726298@news.sunsite.dk...
> "carsten" <try.to@guess.who> skrev i en meddelelse
> news:425b94a9$0$79456$14726298@news.sunsite.dk...
>> Hej i gruppen.
>> Jeg søger nogle søkort på CD-rom.
>> Hvad er der af alternativer på markedet?
>> Hvor dyre er de?
>> På forhånd tak.
>>
>> --
>> Med venlig hilsen
>> Carsten
>>
>> www.nyhedsoverblikket.dk
>> www.sidsteojeblik.dk
> __________________________
> Hej Cartsten
> På:
>
> http://www.kms.dk/c1256ae30031a4dc/(alldocsbydocid)/aa55e2d61727f15ec1256af5004a90ed?open&page=skortsejlads&omr=kort_koeb_kort
>
> er "Det levende søkort". Programmet har søkort på CD-rom. Kun til brug i
> DK. Ikke særligt dyrt.
>
> På:
>
> http://bitz.dk/elektroniske_soekort/elektroniske_soekort_occd.htm
>
> kan der læses om Flemming's erfaringer med anvendelse af Elektroniske
> søkort.
> (Du kan/skal installére et java plugin for at se ét mindre skiftende
> billede på siden.)
> Han omtaler også Cmap, som åbenbart er en del benyttet blandt
> langtursejlere.
> Cmap koster en del. Har søgt lidt rundt, på forhandlersider, men ingen
> skriver en pris.
>
>> Hvad er der af alternativer på markedet?
> Du kan sende mig en e-mail,
> greybeardet@hotmail.com
>
> Med venlig hilsen
> Bo
>



Børge Wedel Müller (14-04-2005)
Kommentar
Fra : Børge Wedel Müller


Dato : 14-04-05 18:11

Jeg har fået det indtryk at det er forskellige formatter/kodninger der er
mellem de enkelte lande.

Kunne du forklare hvorledes man samler "levende" under f.eks. det Danske
program?

mvh
/Børge

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:425bcd7a$0$141$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Det levende søkort findes også i en svensk version for den svenske
> syd-vestkyst op til Halden og en norsk version for de Norske farvende fra
> Halden til Lindesness ' Østlandet og Sørlandet. De har samme format, så
> man kan lægge alle kortene ind i DLSK, så man kun har én applikation på
> sin PC. Såhudtjegvisker ligger priserne på 500 - 700 kr. pr sæt.
> Dansk Sejlunion har support på DLSK2. Prøv at kigge på deres side under
> tursejlads.
>
> Maptech udgiver i samarbejde med et tysk forlag søsportkort for danske
> farvande i på tre-fire CD'er. Disse inkluderer iøvrigt et ganske godt
> lille navigationsprogram til din PC, som du kan koble sammen med en GPS og
> vupti, så har du en kortplotter ... med alle de forbehold og advarsler,
> der har været drøftet i gruppen tidligere - men det skal jeg ikke trætte
> dig med her. Priserne på disse kender jeg ikke lige her. Kig f.eks. på
> Maptechs hjemmeside.
>
> --
> Flemming Torp
> 'Even the worst day sailing is better than the best day working'
>
> "Bo Carlé" <greybeardet-remove-this-@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:425bac1c$0$79460$14726298@news.sunsite.dk...
>> "carsten" <try.to@guess.who> skrev i en meddelelse
>> news:425b94a9$0$79456$14726298@news.sunsite.dk...
>>> Hej i gruppen.
>>> Jeg søger nogle søkort på CD-rom.
>>> Hvad er der af alternativer på markedet?
>>> Hvor dyre er de?
>>> På forhånd tak.
>>>
>>> --
>>> Med venlig hilsen
>>> Carsten
>>>
>>> www.nyhedsoverblikket.dk
>>> www.sidsteojeblik.dk
>> __________________________
>> Hej Cartsten
>> På:
>>
>> http://www.kms.dk/c1256ae30031a4dc/(alldocsbydocid)/aa55e2d61727f15ec1256af5004a90ed?open&page=skortsejlads&omr=kort_koeb_kort
>>
>> er "Det levende søkort". Programmet har søkort på CD-rom. Kun til brug i
>> DK. Ikke særligt dyrt.
>>
>> På:
>>
>> http://bitz.dk/elektroniske_soekort/elektroniske_soekort_occd.htm
>>
>> kan der læses om Flemming's erfaringer med anvendelse af Elektroniske
>> søkort.
>> (Du kan/skal installére et java plugin for at se ét mindre skiftende
>> billede på siden.)
>> Han omtaler også Cmap, som åbenbart er en del benyttet blandt
>> langtursejlere.
>> Cmap koster en del. Har søgt lidt rundt, på forhandlersider, men ingen
>> skriver en pris.
>>
>>> Hvad er der af alternativer på markedet?
>> Du kan sende mig en e-mail,
>> greybeardet@hotmail.com
>>
>> Med venlig hilsen
>> Bo
>>
>
>



Ukendt (14-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-04-05 19:41

Uha, nu bevæger jeg mig ud i 'ukendt' og for mig 'farligt' farvand. Og det
lykkedes kun med lidt hjælp fra en af mine drenge.

Men meget overordnet, så ligger der inde i alle tre DLSK-applikationener et
bibliotek, der hedder 'maps'. Dette bibliotek kopierede jeg over i den
danske DLS-applikation fra den norske og svenske udgave af DSL - og når man
starter den danske version op, kan man så anvende såvel de norske som de
svenske søkort. Højreklikker man med musen - eller går ind for at finde
søkort ved at klikke på det lille grønne felt i øverste højre hjørne af
kortsektionen - står indgangen til de svenske (sjökort) og norske kort i
oversigten - og man kan kalde de kort frem, man vil bruge. Jeg har ikke fået
testet, om der foreligger en 'seamless' integration - det vil sommernes tur
til de nordlige farvende råde bod på.

Der skulle også være mulighed for at flytte det, der kaldes 'themes'
(temaer) over, men der gik desværre kludder i mit forsøg, så jeg lod det
ligge. Dansk Sejlunion yder support - jeg har fået nogle tips fra Henry
Angelo, som har været meget hjælpsom, og faktisk spurgte, om jeg ville være
villig til at skrive en 'brugervejledning' - men det rækker min IT-viden
desværre ikke til ... Men jeg vil forsøge at finde ud af - lidt mere
præcist - hvad det var 'vi' gjorde ... du ved, når de unge overtager
tasterne går det f****** stærkt - og jeg fik ikke lige fat i det hele ...
men der er måske lidt bedre hjælp at hente på DS's hjemmeside - kig under
http://www.sejlsport.dk/sw616.asp - der er også en FAQ side med gode hints.

Beklager jeg ikke kan være mere skarp på nuværende tidspunkt, men jeg må
have fat i en af knægtene, hvis jeg skal være mere præcis. Men spørg
endelig, hvis ovenstående ikke fører til målet, så må jeg se, om jeg kan få
lidt konsulentassistance ...

--
Flemming Torp
'Even the worst day sailing is better than the best day working'



"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i en meddelelse
news:425ea455$0$644$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Jeg har fået det indtryk at det er forskellige formatter/kodninger der er
> mellem de enkelte lande.
>
> Kunne du forklare hvorledes man samler "levende" under f.eks. det Danske
> program?
>
> mvh
> /Børge
>
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> news:425bcd7a$0$141$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Det levende søkort findes også i en svensk version for den svenske
>> syd-vestkyst op til Halden og en norsk version for de Norske farvende fra
>> Halden til Lindesness ' Østlandet og Sørlandet. De har samme format, så
>> man kan lægge alle kortene ind i DLSK, så man kun har én applikation på
>> sin PC. Såhudtjegvisker ligger priserne på 500 - 700 kr. pr sæt.
>> Dansk Sejlunion har support på DLSK2. Prøv at kigge på deres side under
>> tursejlads.
>>
>> Maptech udgiver i samarbejde med et tysk forlag søsportkort for danske
>> farvande i på tre-fire CD'er. Disse inkluderer iøvrigt et ganske godt
>> lille navigationsprogram til din PC, som du kan koble sammen med en GPS
>> og vupti, så har du en kortplotter ... med alle de forbehold og
>> advarsler, der har været drøftet i gruppen tidligere - men det skal jeg
>> ikke trætte dig med her. Priserne på disse kender jeg ikke lige her. Kig
>> f.eks. på Maptechs hjemmeside.
>>
>> --
>> Flemming Torp
>> 'Even the worst day sailing is better than the best day working'
>>
>> "Bo Carlé" <greybeardet-remove-this-@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>> news:425bac1c$0$79460$14726298@news.sunsite.dk...
>>> "carsten" <try.to@guess.who> skrev i en meddelelse
>>> news:425b94a9$0$79456$14726298@news.sunsite.dk...
>>>> Hej i gruppen.
>>>> Jeg søger nogle søkort på CD-rom.
>>>> Hvad er der af alternativer på markedet?
>>>> Hvor dyre er de?
>>>> På forhånd tak.
>>>>
>>>> --
>>>> Med venlig hilsen
>>>> Carsten
>>>>
>>>> www.nyhedsoverblikket.dk
>>>> www.sidsteojeblik.dk
>>> __________________________
>>> Hej Cartsten
>>> På:
>>>
>>> http://www.kms.dk/c1256ae30031a4dc/(alldocsbydocid)/aa55e2d61727f15ec1256af5004a90ed?open&page=skortsejlads&omr=kort_koeb_kort
>>>
>>> er "Det levende søkort". Programmet har søkort på CD-rom. Kun til brug i
>>> DK. Ikke særligt dyrt.
>>>
>>> På:
>>>
>>> http://bitz.dk/elektroniske_soekort/elektroniske_soekort_occd.htm
>>>
>>> kan der læses om Flemming's erfaringer med anvendelse af Elektroniske
>>> søkort.
>>> (Du kan/skal installére et java plugin for at se ét mindre skiftende
>>> billede på siden.)
>>> Han omtaler også Cmap, som åbenbart er en del benyttet blandt
>>> langtursejlere.
>>> Cmap koster en del. Har søgt lidt rundt, på forhandlersider, men ingen
>>> skriver en pris.
>>>
>>>> Hvad er der af alternativer på markedet?
>>> Du kan sende mig en e-mail,
>>> greybeardet@hotmail.com
>>>
>>> Med venlig hilsen
>>> Bo
>>>
>>
>>
>
>



Ole Pagh (14-04-2005)
Kommentar
Fra : Ole Pagh


Dato : 14-04-05 19:11

Flemming Torp wrote:
> Det levende søkort findes også i en svensk version for den svenske
> syd-vestkyst op til Halden og en norsk version for de Norske farvende
> fra
> Halden til Lindesness ' Østlandet og Sørlandet. De har samme format,
> så man
> kan lægge alle kortene ind i DLSK, så man kun har én applikation på
> sin PC.
> Såhudtjegvisker ligger priserne på 500 - 700 kr. pr sæt.

Ved du, Flemming eller andre, hvor man køber den Svenske hhv. Norske udgave
af DLS ?.

Det ser ikke ud til at Schultz forhandler dem.

--
hilsen Ole



Ukendt (14-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-04-05 20:02

>
> Ved du, Flemming eller andre, hvor man køber den Svenske hhv. Norske
> udgave
> af DLS ?.
>
> Det ser ikke ud til at Schultz forhandler dem.
>
> --
> hilsen Ole
>
>
Den svenske udgave købte jeg i Kronborg Marine i Helsingør Nordhavn -
http://www.kronborgmarine.dk/ - Den Norske i en 'boghandel' i Halden -
inderst inde i Svinesund - kan intet huske om navn, adresse .... Desværre
aner jeg ikke, om de er tilgængelige i Danmark. Men måske en søgning på
nettet kan hjælpe? Men pas på: Jeg bestilte Arve Johannesen's bog: Kysten
Vår via en norsk netboghandel, da danske havde opgivet at skaffe den ... Mit
kære postbud ville have told af købet ... ikke at det skal afholde dig, men
jeg blev lidt paf ... og betalte ... havde glemt det der med EU og ikke-EU
....

Her er et klip fra en noget bedaget pressemeddelelse fra Kort- og
Matrikelstyrelsen:
<citat>
Bådmesse i Göteborg
31. jan. 2002


Kort & Matrikelstyrelsen vil være tilstede på bådmessen i Göteborg d. 2. -
10. februar 2002. Her præsenterer vi levende søkort for Danmark, Sverige og
Norge i samarbejde med Sjöfartsverket og Statens Kartverk Sjø.


Kort & Matrikelstyrelsen deler stand med vores søsterorganisationer i Norge
og Sverige.

På standen vil der være mulighed for at se og høre om følgende nyheder:
a.. "Det levende Søkort" på dansk, norsk og svensk. Konceptet for det
danske "Det levende Søkort" udkommer nu på en cd-rom i Norge og i Sverige
med henholdsvis norske og svenske søkort og andre temaer relateret til disse
lande.
b.. De nye søsportskortserier, hvor de danske farvande fra i år af dækkes
af 4 søsportskortserier i stedet for 9.

På gensyn på stand nr. F01:12. Der er åbent d. 2. - 10. februar 2002,
lørdag-søndag kl. 10-18 og mandag-torsdag kl. 12-20.
Bådmessen i Göteborg (Svenska Mässan) ligger på Mässans Gata 6, 412 51
Göteborg.

<citat slut>

Prøv at tjekke denne side,
http://www.nautisk.com/cgi-bin/shop/scan/fi=products.txt/sf=cat1/se=CD.html
fra Nautisk forlag i Norge - de reklamerer både med den Danske version - NOK
850 - og den Norske - NOK 750 - og den svenske version - NOK 950 ... Om der
skal betales told ved køb derigennem ved jeg ikke og heller ikke udnersøgt
....

Og hermed skulle der også være givet en lidt bedre prisindikation til
Carsten, som startede denne tråd ...

--
Flemming Torp
'Even the worst day sailing is better than the best day working'






Egon Stich (16-04-2005)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 16-04-05 16:23


"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:425ebe1b$0$189$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > Ved du, Flemming eller andre, hvor man køber den Svenske hhv. Norske
> > udgave
> > af DLS ?.
> >
> > Det ser ikke ud til at Schultz forhandler dem.
> >
> > --
> > hilsen Ole
> >
> >
> Den svenske udgave købte jeg i Kronborg Marine i Helsingør Nordhavn -
> http://www.kronborgmarine.dk/ - Den Norske i en 'boghandel' i Halden -
> inderst inde i Svinesund - kan intet huske om navn, adresse .... Desværre
> aner jeg ikke, om de er tilgængelige i Danmark. Men måske en søgning på
> nettet kan hjælpe? Men pas på: Jeg bestilte Arve Johannesen's bog: Kysten
> Vår via en norsk netboghandel, da danske havde opgivet at skaffe den ...
Mit
> kære postbud ville have told af købet ... ikke at det skal afholde dig,
men
> jeg blev lidt paf ... og betalte ... havde glemt det der med EU og ikke-EU
> ...
>
> Her er et klip fra en noget bedaget pressemeddelelse fra Kort- og
> Matrikelstyrelsen:
> <citat>
> Bådmesse i Göteborg
> 31. jan. 2002
>
>
> Kort & Matrikelstyrelsen vil være tilstede på bådmessen i Göteborg d. 2. -
> 10. februar 2002. Her præsenterer vi levende søkort for Danmark, Sverige
og
> Norge i samarbejde med Sjöfartsverket og Statens Kartverk Sjø.
>
>
> Kort & Matrikelstyrelsen deler stand med vores søsterorganisationer i
Norge
> og Sverige.
>
> På standen vil der være mulighed for at se og høre om følgende nyheder:
> a.. "Det levende Søkort" på dansk, norsk og svensk. Konceptet for det
> danske "Det levende Søkort" udkommer nu på en cd-rom i Norge og i Sverige
> med henholdsvis norske og svenske søkort og andre temaer relateret til
disse
> lande.
> b.. De nye søsportskortserier, hvor de danske farvande fra i år af
dækkes
> af 4 søsportskortserier i stedet for 9.
>
> På gensyn på stand nr. F01:12. Der er åbent d. 2. - 10. februar 2002,
> lørdag-søndag kl. 10-18 og mandag-torsdag kl. 12-20.
> Bådmessen i Göteborg (Svenska Mässan) ligger på Mässans Gata 6, 412 51
> Göteborg.
>
> <citat slut>
>
> Prøv at tjekke denne side,
>
http://www.nautisk.com/cgi-bin/shop/scan/fi=products.txt/sf=cat1/se=CD.html
> fra Nautisk forlag i Norge - de reklamerer både med den Danske version -
NOK
> 850 - og den Norske - NOK 750 - og den svenske version - NOK 950 ... Om
der
> skal betales told ved køb derigennem ved jeg ikke og heller ikke udnersøgt
> ...
>
> Og hermed skulle der også være givet en lidt bedre prisindikation til
> Carsten, som startede denne tråd ...
>
> --
> Flemming Torp
> 'Even the worst day sailing is better than the best day working'
>
>
>
>
Søg på sjøfartsverket.
Vær opmærksom på, at der er kommet ny udgave marts 2005, så du ikke bliver
prakket en gammel på.
MVH
Egon



Claus Tersgov (16-04-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 16-04-05 17:24


"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev

> kære postbud ville have told af købet ... ikke at det skal afholde dig,
men
> jeg blev lidt paf ... og betalte ... havde glemt det der med EU og ikke-EU

Jeg troede da, at der var en eller anden nordisk samhandelsaftale, så Norge
blev sidestillet med et EU land og således ikke opkrævede told?

Claus

--
Søsætning & Bådtransport!
Bådebygger Søren Schlichter
Bådeværftet Lynetten A/S
www.myboat.dk/kran



Bjarke Christensen (16-04-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 16-04-05 18:37

Nej Norge har aldrig været en del af EF. Der er nogle "harmoniseringstiltag"
og Norge har observatør status, men momsen er intakt. Desværre.

/Bjarke

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
news:42613bb8$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
snip

>
> Jeg troede da, at der var en eller anden nordisk samhandelsaftale, så
> Norge
> blev sidestillet med et EU land og således ikke opkrævede told?
>
> Claus



Claus Tersgov (16-04-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 16-04-05 19:05


"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev

> Nej Norge har aldrig været en del af EF. Der er nogle
"harmoniseringstiltag"
> og Norge har observatør status, men momsen er intakt. Desværre.

Jeg er godt klar over, at Norge ikke er med i EU!

Men Norge har jo allerede i '92 indgået en EØS frihandelsaftale, og jeg
regnede da med, at der således ikke var told på handel med Norge.

De har kunnet finde ud af at lave en EØS-EFTA aftale, så der ikke er told på
f.eks. industrivarer, så det undrer mig at der er told på konsumvarer.
Momsen er noget ganske andet, det er *told*, jeg taler om, og det var også
det Flemming skrev om...

Claus

--
Søsætning & Bådtransport!
Bådebygger Søren Schlichter
Bådeværftet Lynetten A/S
www.myboat.dk/kran



Carsten Holck (16-04-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Holck


Dato : 16-04-05 19:16

Claus Tersgov said the following on 16-04-2005 20:04:
>og det var også
> det Flemming skrev om...
men var det det han mente...

/carsten

Bjarke Christensen (16-04-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 16-04-05 19:17

Beklager, jeg opfattede det som moms. Nu kan jeg godt se der står told...

Så deler jeg din forundring. Jeg kender slet ikke til Told på bøger. Man kan
ihvertfald købe bøger i usa uden der kommer told på....

Bjarke

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
news:4261533e$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev
>
>> Nej Norge har aldrig været en del af EF. Der er nogle
> "harmoniseringstiltag"
>> og Norge har observatør status, men momsen er intakt. Desværre.
>
> Jeg er godt klar over, at Norge ikke er med i EU!
>
> Men Norge har jo allerede i '92 indgået en EØS frihandelsaftale, og jeg
> regnede da med, at der således ikke var told på handel med Norge.
>
> De har kunnet finde ud af at lave en EØS-EFTA aftale, så der ikke er told
> på
> f.eks. industrivarer, så det undrer mig at der er told på konsumvarer.
> Momsen er noget ganske andet, det er *told*, jeg taler om, og det var også
> det Flemming skrev om...
>
> Claus
>
> --
> Søsætning & Bådtransport!
> Bådebygger Søren Schlichter
> Bådeværftet Lynetten A/S
> www.myboat.dk/kran
>
>



Carsten Holck (16-04-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Holck


Dato : 16-04-05 19:31

Bjarke Christensen said the following on 16-04-2005 20:16:
> Beklager, jeg opfattede det som moms. Nu kan jeg godt se der står told
På importspecifikationen er der ingen forskel på told og momd - det er
bare en anden specifikationeskode, så hvis der kun er en linie ( og med
25%) så det moms

/carsten

Bjarke Christensen (16-04-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 16-04-05 19:34

OK. det er helt som det skal være. Alle varer fra non-EU lande til DK
påtrykkes 25% moms

Bjarke

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> wrote in message
news:426159de$0$171$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Bjarke Christensen said the following on 16-04-2005 20:16:
>> Beklager, jeg opfattede det som moms. Nu kan jeg godt se der står told
> På importspecifikationen er der ingen forskel på told og momd - det er
> bare en anden specifikationeskode, så hvis der kun er en linie ( og med
> 25%) så det moms
>
> /carsten



Leon Hulstroem \(422~ (16-04-2005)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem \(422~


Dato : 16-04-05 22:40

> OK. det er helt som det skal være. Alle varer fra non-EU lande til DK
> påtrykkes 25% moms

Ja... af det fulde beløb inkl fragt udgift
Det er ikke alt der er meget billigt når man regner efter "indkøbs pris +
fragt pris + evt told + moms af det hele" så regn feks med at en dollar står
i 10kr når varen er hjemme.

Mvh
Leon



Bjarke Christensen (16-04-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 16-04-05 23:11

Ja, skatte-far tager sig godt betalt ....

Bjarke

"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> wrote in message
news:42618607$0$174$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> OK. det er helt som det skal være. Alle varer fra non-EU lande til DK
>> påtrykkes 25% moms
>
> Ja... af det fulde beløb inkl fragt udgift
> Det er ikke alt der er meget billigt når man regner efter "indkøbs pris +
> fragt pris + evt told + moms af det hele" så regn feks med at en dollar
> står
> i 10kr når varen er hjemme.
>
> Mvh
> Leon
>
>



Ukendt (17-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-04-05 12:01

Ja, jeg kan se, at jeg ikke er den eneste, der blev
overrasket ... Der var ikke blot tale om moms. Prisen inkl.
moms kan man jo se af de norske boghandleres prislister, men
der skulle yderligere betales told af hele beløbet. Jeg gik
også rundt i den vildfarelse, at de aftaler som Claus
nævner, indebar at varehandel imellem Danmark og Norge ikke
var omgærdet af indviklede toldregler ...

Postbudet havde været ude i flere tilfælde, hvor den danske
modtager nægtede at betale, og han sagde da også til mig, at
det kunne jeg da også bare gøre - og returnere varerne ...
men når nu sommerturen gik op i det område, som bogen
omhandlede - og den ikke var sådan lige at skaffe ... sååhh
.... blev der betalt ved kasse ét! Desværre har jeg smidt
bon'en ud, så jeg kan ikke dokumentere beløbet.

--
Flemming Torp
'Even the worst day sailing is better than the best day
working'



"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk>
skrev i en meddelelse
news:42618d5b$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Ja, skatte-far tager sig godt betalt ....
>
> Bjarke
>
> "Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> wrote in
> message
> news:42618607$0$174$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>> OK. det er helt som det skal være. Alle varer fra non-EU
>>> lande til DK
>>> påtrykkes 25% moms
>>
>> Ja... af det fulde beløb inkl fragt udgift
>> Det er ikke alt der er meget billigt når man regner efter
>> "indkøbs pris +
>> fragt pris + evt told + moms af det hele" så regn feks
>> med at en dollar står
>> i 10kr når varen er hjemme.
>>
>> Mvh
>> Leon
>>
>>
>
>



Claus Tersgov (17-04-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 17-04-05 12:58


"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev

> Ja, jeg kan se, at jeg ikke er den eneste, der blev
> overrasket ... Der var ikke blot tale om moms. Prisen inkl.
> moms kan man jo se af de norske boghandleres prislister, men
> der skulle yderligere betales told af hele beløbet. Jeg gik

Mon ikke, der bare var tale om det berygtede told-gebyr fra post danmark?

PD opkræver jo kr 60,- i såkaldt toldgebyr, uanset om der er told eller ej
på varen.

Det ville også passe med det, postbudet sagde om at nægte at betale....

Claus
--
Søsætning & Bådtransport!
Bådebygger Søren Schlichter
Bådeværftet Lynetten A/S
www.myboat.dk/kran



Bjarke Christensen (17-04-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 17-04-05 20:52

Er det ikke "bare" som når man køber i usa. Der er prisen for
bog+forsendelse. hertil bliver lagt moms. Og så betaler man post danmark for
at fortolde varene. det betaler man et gebyr af, som *også* tillægges moms.
Til sidst er der samlet lige så meget "andet" som der er betaling for bogen
selv.

Bjarke



"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
news:42624ed8$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev
>
>> Ja, jeg kan se, at jeg ikke er den eneste, der blev
>> overrasket ... Der var ikke blot tale om moms. Prisen inkl.
>> moms kan man jo se af de norske boghandleres prislister, men
>> der skulle yderligere betales told af hele beløbet. Jeg gik
>
> Mon ikke, der bare var tale om det berygtede told-gebyr fra post danmark?
>
> PD opkræver jo kr 60,- i såkaldt toldgebyr, uanset om der er told eller ej
> på varen.
>
> Det ville også passe med det, postbudet sagde om at nægte at betale....
>
> Claus
> --
> Søsætning & Bådtransport!
> Bådebygger Søren Schlichter
> Bådeværftet Lynetten A/S
> www.myboat.dk/kran
>
>



Ukendt (17-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-04-05 21:06

Ny gør I mig sq rigtig usikker ... så det kan godt være, at
det var, hvad I antyder. Jeg vil prøve at finde den gamle
bon ... men den er desværre nok smidt ud ... men det er
rigtigt, det var ikke blot et lille ubetydeligt tillæg ...
det var et beløb, der 'sved' ...

--
Flemming Torp
'Even the worst day sailing is better than the best day
working'


"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk>
skrev i en meddelelse
news:4262be72$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Er det ikke "bare" som når man køber i usa. Der er prisen
> for bog+forsendelse. hertil bliver lagt moms. Og så
> betaler man post danmark for at fortolde varene. det
> betaler man et gebyr af, som *også* tillægges moms. Til
> sidst er der samlet lige så meget "andet" som der er
> betaling for bogen selv.
>
> Bjarke
>
>
>
> "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
> news:42624ed8$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>
>> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev
>>
>>> Ja, jeg kan se, at jeg ikke er den eneste, der blev
>>> overrasket ... Der var ikke blot tale om moms. Prisen
>>> inkl.
>>> moms kan man jo se af de norske boghandleres prislister,
>>> men
>>> der skulle yderligere betales told af hele beløbet. Jeg
>>> gik
>>
>> Mon ikke, der bare var tale om det berygtede told-gebyr
>> fra post danmark?
>>
>> PD opkræver jo kr 60,- i såkaldt toldgebyr, uanset om der
>> er told eller ej
>> på varen.
>>
>> Det ville også passe med det, postbudet sagde om at nægte
>> at betale....
>>
>> Claus
>> --
>> Søsætning & Bådtransport!
>> Bådebygger Søren Schlichter
>> Bådeværftet Lynetten A/S
>> www.myboat.dk/kran
>>
>>
>
>



Bjarke Christensen (17-04-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 17-04-05 22:29

Se evt. den post jeg lagde den 3. marts om emnet. Der gav jeg følgende
oplevelse:
---------------
This old boat.......................23,77 USD
sailboat hull and deck repair.......15,27 USD
Total ..............................39,14 USD
Shipping and handling...............18,47 USD
Total...............................57,61 USD
Det omregner mit mastercard til 334,76 Kroner

Hertil kommer så (når man modtager pakken)
Importmoms (25% af 320 kroner)......80 kroner
Fortoldningsgebyr...................52 kroner
25% moms af gebyret.................13 kroner
Total på posthuset................145 kroner

Totale udgifter ..................479,76 kroner

Så det der startede med to dejlige bøger til 225 kroner, endte med koste mig
480
kroner.
---------------
/Bjarke

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
news:4262c1a9$0$158$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Ny gør I mig sq rigtig usikker ... så det kan godt være, at det var, hvad
> I antyder. Jeg vil prøve at finde den gamle bon ... men den er desværre
> nok smidt ud ... men det er rigtigt, det var ikke blot et lille
> ubetydeligt tillæg ... det var et beløb, der 'sved' ...
>
> --
> Flemming Torp
> 'Even the worst day sailing is better than the best day working'
>
>
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
> meddelelse news:4262be72$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Er det ikke "bare" som når man køber i usa. Der er prisen for
>> bog+forsendelse. hertil bliver lagt moms. Og så betaler man post danmark
>> for at fortolde varene. det betaler man et gebyr af, som *også* tillægges
>> moms. Til sidst er der samlet lige så meget "andet" som der er betaling
>> for bogen selv.
>>
>> Bjarke
>>
>>
>>
>> "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
>> news:42624ed8$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>>
>>> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev
>>>
>>>> Ja, jeg kan se, at jeg ikke er den eneste, der blev
>>>> overrasket ... Der var ikke blot tale om moms. Prisen inkl.
>>>> moms kan man jo se af de norske boghandleres prislister, men
>>>> der skulle yderligere betales told af hele beløbet. Jeg gik
>>>
>>> Mon ikke, der bare var tale om det berygtede told-gebyr fra post
>>> danmark?
>>>
>>> PD opkræver jo kr 60,- i såkaldt toldgebyr, uanset om der er told eller
>>> ej
>>> på varen.
>>>
>>> Det ville også passe med det, postbudet sagde om at nægte at betale....
>>>
>>> Claus
>>> --
>>> Søsætning & Bådtransport!
>>> Bådebygger Søren Schlichter
>>> Bådeværftet Lynetten A/S
>>> www.myboat.dk/kran
>>>
>>>
>>
>>
>
>



Ukendt (17-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-04-05 23:15

Tankevækkende! Kort sagt, man skal se sig godt for - og
sætte sig ind i reglerne for 'import' - lærerigt eksempel!
--
Flemming Torp
'Even the worst day sailing is better than the best day
working'


"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk>
skrev i en meddelelse
news:4262d52f$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Se evt. den post jeg lagde den 3. marts om emnet. Der gav
> jeg følgende oplevelse:
> ---------------
> This old boat.......................23,77 USD
> sailboat hull and deck repair.......15,27 USD
> Total ..............................39,14 USD
> Shipping and handling...............18,47 USD
> Total...............................57,61 USD
> Det omregner mit mastercard til 334,76 Kroner
>
> Hertil kommer så (når man modtager pakken)
> Importmoms (25% af 320 kroner)......80 kroner
> Fortoldningsgebyr...................52 kroner
> 25% moms af gebyret.................13 kroner
> Total på posthuset................145 kroner
>
> Totale udgifter ..................479,76 kroner
>
> Så det der startede med to dejlige bøger til 225 kroner,
> endte med koste mig 480
> kroner.
> ---------------
> /Bjarke
>
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in
> message
> news:4262c1a9$0$158$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Ny gør I mig sq rigtig usikker ... så det kan godt være,
>> at det var, hvad I antyder. Jeg vil prøve at finde den
>> gamle bon ... men den er desværre nok smidt ud ... men
>> det er rigtigt, det var ikke blot et lille ubetydeligt
>> tillæg ... det var et beløb, der 'sved' ...
>>
>> --
>> Flemming Torp
>> 'Even the worst day sailing is better than the best day
>> working'
>>
>>
>> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk>
>> skrev i en meddelelse
>> news:4262be72$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>> Er det ikke "bare" som når man køber i usa. Der er
>>> prisen for bog+forsendelse. hertil bliver lagt moms. Og
>>> så betaler man post danmark for at fortolde varene. det
>>> betaler man et gebyr af, som *også* tillægges moms. Til
>>> sidst er der samlet lige så meget "andet" som der er
>>> betaling for bogen selv.
>>>
>>> Bjarke
>>>
>>>
>>>
>>> "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
>>> news:42624ed8$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>>>
>>>> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev
>>>>
>>>>> Ja, jeg kan se, at jeg ikke er den eneste, der blev
>>>>> overrasket ... Der var ikke blot tale om moms. Prisen
>>>>> inkl.
>>>>> moms kan man jo se af de norske boghandleres
>>>>> prislister, men
>>>>> der skulle yderligere betales told af hele beløbet.
>>>>> Jeg gik
>>>>
>>>> Mon ikke, der bare var tale om det berygtede told-gebyr
>>>> fra post danmark?
>>>>
>>>> PD opkræver jo kr 60,- i såkaldt toldgebyr, uanset om
>>>> der er told eller ej
>>>> på varen.
>>>>
>>>> Det ville også passe med det, postbudet sagde om at
>>>> nægte at betale....
>>>>
>>>> Claus
>>>> --
>>>> Søsætning & Bådtransport!
>>>> Bådebygger Søren Schlichter
>>>> Bådeværftet Lynetten A/S
>>>> www.myboat.dk/kran
>>>>
>>>>
>>>
>>>
>>
>>
>
>



Carsten Holck (18-04-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Holck


Dato : 18-04-05 09:54

Flemming Torp said the following on 18-04-2005 00:14:
> Tankevækkende! Kort sagt, man skal se sig godt for - og
> sætte sig ind i reglerne for 'import' - lærerigt eksempel!

Jep, men det er jo heller ikke gratis at få sendt fra danske
boghandlere, og dyrt at betale et girokort på posthuset.
Derfor er der en god ide i at købe indenfor EU, så er det sælgeren der
opkræver eventuel moms, og ikke postDK gebyrservice.

Det er jo ikke (ret meget) dyrere at fortolde en hel container med bøger
end en enkelt bog til "Hr. Jensen, privat".

<politik>
Og så er det vel det told er opfundet for?
</politik>


/carsten

Ukendt (18-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-04-05 13:08

Enig - men ...

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en
meddelelse
news:426375a1$0$161$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Flemming Torp said the following on 18-04-2005 00:14:
>> Tankevækkende! Kort sagt, man skal se sig godt for - og
>> sætte sig ind i reglerne for 'import' - lærerigt
>> eksempel!
>
> Jep, men det er jo heller ikke gratis at få sendt fra
> danske boghandlere, og dyrt at betale et girokort på
> posthuset.
> Derfor er der en god ide i at købe indenfor EU, så er det
> sælgeren der opkræver eventuel moms, og ikke postDK
> gebyrservice.
>
> Det er jo ikke (ret meget) dyrere at fortolde en hel
> container med bøger end en enkelt bog til "Hr. Jensen,
> privat".
>
> <politik>
> Og så er det vel det told er opfundet for?
> </politik>
>
>
> /carsten

Den egentlige pointe med min kommentar var, at jeg i min
naivitet mente at kunne se prisen og fragt inkl. moms i den
*norske* netboghandel, og (da bogen ikke kunne skaffes i
Danmark - konkluderede jeg, at den nok heller ikke kunne
skaffes i andre EU-lande - men det undersøgte jeg nu ikke)
at vi 'nok' var omfattet af de aftaler, som EU har indgået
med Norge om 'stort set frihandel' ...

Derfor blev jeg overrasket (my fault!) over, at der blev
lagt told og toldgebyr på forsendelsen af en bog fra Norge
.... så det var såmænd bare en kommentar (kald det 'early
warning') til de læsere i gruppen her, der evt. overvejede
at købe det Norske Levende Søkort direkte fra Norge, at der
kunne løbe lidt ekstra gebyrer på. Tråden viser vel, at jeg
ikke er den eneste, der ikke lige havde gjort mig det helt
klart ... Min historieviden er nok lidt 'rusten' ... jeg
gik vist i stå ved den 'Nordiske Toldunion' ...

Jeg går til gengæld ud fra, at de fleste læsere af denne
gruppe er bekendt med, at det koster penge at betale via
giro, at danske boghandlere ikke sender pakker gratis og at
varekøb fra f.eks. USA vil blive belagt med moms og evt.
told ...

--
Flemming Torp
'Even the worst day sailing is better than the best day
working'





Jan (20-04-2005)
Kommentar
Fra : Jan


Dato : 20-04-05 20:52

Sat, 16 Apr 2005 20:04:47 +0200, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk>;
<4261533e$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk>; <dk.fritid.sejlads>:

>
>Men Norge har jo allerede i '92 indgået en EØS frihandelsaftale, og jeg
>regnede da med, at der således ikke var told på handel med Norge.

Det er merverdiavgift på import fra EU til Norge ved en verdi over
NOK200 (ved forsendelse, ikke når man selv bringer det med på reise*),
jeg ville regne med at det er det samme fra Norge til EU.

(* de, som bor like ved grensen til Sverige, får derfor ofte varer fra
EU-land sendt poste restante til svensk postkontor, reiser over, og tar
med tilbake. Da er verdigrensen meget høyere enn 200 kroner)

--
/jan
news postings should be followed up in news
(however: email answers to: janpharo at online period no)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste