/ Forside / Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet erhverv
#NavnPoint
Nordsted1 1260
katekismus 960
ans 933
pifo 679
jakjoe 661
Benjamin... 550
Kortoverv.. 545
refi 518
dova 505
10  HelleBirg.. 475
Kan det være rigtigt?
Fra : Klaus Madsen


Dato : 12-04-05 00:45

Hej

Kan det virkelig være rigtigt at man ved køb over internettet som
erhvervsdrivende er dårligere stillet end en privatperson?

Jeg har købt en vare fra en Dansk web butik. Jeg er ikke tilfreds med
kvaliteten af produktet og henvender mig til dem,
og får svaret at det er ikke noget problem da jeg jo har 14 dages
fortrydelsesret. Lige indtil de finder ud af, at det er et
erhvervskøb, så siger de at jeg slet ingen fortrydelsesret har??? Kan det
virkelig være rigtigt?

Mvh. Klaus


--
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 1740 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent den gratis her: www.spamfighter.dk



 
 
Kim Ludvigsen (12-04-2005)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 12-04-05 02:33

Den 12-04-05 01.45 skrev Klaus Madsen følgende:

> Kan det virkelig være rigtigt at man ved køb over internettet som
> erhvervsdrivende er dårligere stillet end en privatperson?

Ja, ved erhvervskøb kan parterne aftale betingelser, der er dårligere
end dem, der gælder for privates køb. Det skal dog fremgå af
hjemmesidens handelsbetingelser, så tjek lige, om firmaet skriver noget
specifikt om erhvervshandel.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Din ven i nøden, lær at bruge Joblisten i Windows XP.
http://kimludvigsen.dk

Carsten Riis (12-04-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 12-04-05 13:25

Klaus Madsen skrev den 12-04-2005 01:45:
> Hej
>
> Kan det virkelig være rigtigt at man ved køb over internettet som
> erhvervsdrivende er dårligere stillet end en privatperson?
>

tja, det kan man egentlig godt sige.

Det gør man dog ud fra forudsætning af, at det er to professionelle
parter der mødes. Derfor skal man heller ikke have samme sikring som
forbrugere, når det aftales anderledes.


> Jeg har købt en vare fra en Dansk web butik. Jeg er ikke tilfreds med
> kvaliteten af produktet og henvender mig til dem,
> og får svaret at det er ikke noget problem da jeg jo har 14 dages
> fortrydelsesret. Lige indtil de finder ud af, at det er et
> erhvervskøb, så siger de at jeg slet ingen fortrydelsesret har??? Kan det
> virkelig være rigtigt?
>

Ja, Velkommen til livet som erhvervsdrivende, hvor det er
professionelle der handler.

Du må forhandle dig frem til de rettigheder som forbrugere har.
Hele købeloven fx er deklaratorisk (juridisk for: fravigelig) i
handelskøb. Sålænge det er aftalt ved indgåelse af købsaftale. fx kan
sælger bare henvise til ens handelsbetingelser, så er det op til køber
at gennemlæse handelsbetingelserne.



Men du kan måske forklare mig hvorfor de omtalte 14 dages
fortrydelsesret kan læses i _forbruger_aftaleloven?









--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk
Du ved ikke om du får brug for det

Niels Henriksen (12-04-2005)
Kommentar
Fra : Niels Henriksen


Dato : 12-04-05 22:17

"Carsten Riis" <.@.> wrote in message
news:b6P6e.111621$Vf.4177155@news000.worldonline.dk...
>
> Det gør man dog ud fra forudsætning af, at det er to professionelle parter
> der mødes. Derfor skal man heller ikke have samme sikring som forbrugere,
> når det aftales anderledes.
Men derfor skal kvaliteten af varene da stadig være iorden.

>
>
> Ja, Velkommen til livet som erhvervsdrivende, hvor det er professionelle
> der handler.
>
> Du må forhandle dig frem til de rettigheder som forbrugere har.
> Hele købeloven fx er deklaratorisk (juridisk for: fravigelig) i
> handelskøb. Sålænge det er aftalt ved indgåelse af købsaftale. fx kan
> sælger bare henvise til ens handelsbetingelser, så er det op til køber at
> gennemlæse handelsbetingelserne.
Men derfor skal kvaliteten af varene da stadig være iorden.

Med det du siger, så man kan bare slå sig ned og kun sælge til erhverv og
sælge dårlige varer, da man bare kan skrive at der ikke er nogen returret.

Men spørgsmålet er hvad han har købt og hvad det er han er utilfreds med.
(er nysgerrig)

--
Niels Henriksen
www.netopcom.dk
Webhosting: 100 MB for 8 kr/mdr incl. moms



Leonard (12-04-2005)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 12-04-05 22:29

"Niels Henriksen" <nh(FJERN)@biggs.dk> wrote:

>Med det du siger, så man kan bare slå sig ned og kun sælge til erhverv og
>sælge dårlige varer, da man bare kan skrive at der ikke er nogen returret.

Jep, tænk bare på alle dem der kun sælger varm luft.
Det er dog svært at holde på kunderne, med mindre man kan snøre dem
til et uopsigeligt abonnement. Og man havner hurtigt på en eller anden
liste over dårlige firmaer, men der findes desværre så mange små
firmaer i DK, at man tilsyneladende kan leve af det i mange år.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Kim Ludvigsen (12-04-2005)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 12-04-05 23:38

Den 12-04-05 23.17 skrev Niels Henriksen følgende:

>>Det gør man dog ud fra forudsætning af, at det er to professionelle parter
>>der mødes. Derfor skal man heller ikke have samme sikring som forbrugere,
>>når det aftales anderledes.
>
> Men derfor skal kvaliteten af varene da stadig være iorden.

Ja, men det har ikke noget med returretten at gøre. Returretten for
forbrugere gælder, uanset om varen er i orden eller ej.

> Med det du siger, så man kan bare slå sig ned og kun sælge til erhverv og
> sælge dårlige varer, da man bare kan skrive at der ikke er nogen returret.

Nej, varen skal leve op til det lovede, også når det er erhvervshandel.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Har du fortalt din far og mor om Ludvigs Hjørne?
http://kimludvigsen.dk

Carsten Riis (13-04-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 13-04-05 00:10

Niels Henriksen skrev den 12-04-2005 23:17:
> "Carsten Riis" <.@.> wrote in message
> news:b6P6e.111621$Vf.4177155@news000.worldonline.dk...
>
>>Det gør man dog ud fra forudsætning af, at det er to professionelle parter
>>der mødes. Derfor skal man heller ikke have samme sikring som forbrugere,
>>når det aftales anderledes.
>
> Men derfor skal kvaliteten af varene da stadig være iorden.
>

kvaliteten? Hmmm, det er sgu en sjov størrelse.




>
>>
>>Ja, Velkommen til livet som erhvervsdrivende, hvor det er professionelle
>>der handler.
>>
>>Du må forhandle dig frem til de rettigheder som forbrugere har.
>>Hele købeloven fx er deklaratorisk (juridisk for: fravigelig) i
>>handelskøb. Sålænge det er aftalt ved indgåelse af købsaftale. fx kan
>>sælger bare henvise til ens handelsbetingelser, så er det op til køber at
>>gennemlæse handelsbetingelserne.
>
> Men derfor skal kvaliteten af varene da stadig være iorden.
>
> Med det du siger, så man kan bare slå sig ned og kun sælge til erhverv og
> sælge dårlige varer, da man bare kan skrive at der ikke er nogen returret.
>

I princippet ja.
Men man burde nok formulere det lidt anderledes, hvis man gerne vil
forblive leverandør til erhvervslivet.


Derudover returretten har intet reklamation at gøre.




> Men spørgsmålet er hvad han har købt og hvad det er han er utilfreds med.
> (er nysgerrig)

Tja, det tyder så vidt jeg kan læse ud fra indlægget ikke på, at varen
lider af en mangel i købelovens forstand.







--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk
Du ved ikke om du får brug for det

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste