Session.LCID = 1030 - Eksempel
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 11-04-05 12:04

Jeg har læst mange af jeres udemærkede svar omkring brugen af
Session.LCID = 1030, men jeg har stadig problemer med at få det
til at virke på de datoer, jeg skal have konverteret.

Ligger nogen inde med et færdigt eksempel, hvori man kan se
brugen af Session.LCID = 1030, for jeg er meget i tvivl om hvor
og hvordan linien præcist skal stå (head, body eller andet sted)?

Konkret vil jeg gerne have læst en dato fra en fil på serveren og
have denne vist på min egen webside i formatet "dd-mm-åååå".

Lars

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-04-05 12:17

Lars Thomsen Nielsen skrev:

> Ligger nogen inde med et færdigt eksempel, hvori man kan se
> brugen af Session.LCID = 1030, for jeg er meget i tvivl om hvor
> og hvordan linien præcist skal stå (head, body eller andet sted)?

Da det er en session-variabel, og den formentlig kun skal have den
samme værdi hele vejen igennem, vil jeg foreslå dig at placere den
i session_onstart (i global.asa)

Sub Session_Onstart
   Session.LCID = 1030
End Sub

> Konkret vil jeg gerne have læst en dato fra en fil på serveren

Hvordan skal du læse datoen? Er det via FSO (altså for at læse
datoen for sidste ændring af filen) eller er det en dato der står
som tekst i filen?

> have denne vist på min egen webside i formatet "dd-mm-åååå".

Selve visningen af en dato kan styres med formatDateTime. Se evt.
eksempler her: <http://gyros.dk/usenet/asp/formatdato.asp>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 11-04-05 12:59

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev i en
meddelelse

> [...]
den
> samme værdi hele vejen igennem, vil jeg foreslå dig at placere

Jeg må jo erkende at jeg er novice for Global.asa har jeg kun
hørt en anelse om, men har lige søgt lidt på nettet og fundet
følgende:

<SCRIPT LANGUAGE="VBScript" RUNAT="Server">
Sub Application_OnStart
' Skriv kode som skal køres når applikationen (serveren)
starter
End Sub

Sub Application_OnEnd
' Skriv kode som skal køres når applikationen (serveren)
stoppes
End Sub

Sub Session_OnStart
' Skriv kode som skal køres når en session starter
Session.LCID = 1030
End Sub

Sub Session_OnEnd
' Skriv kode som skal køres når en session afsluttes
End Sub
</SCRIPT>

Som det ses ovenfor har jeg indsat linien "Session.LCID = 1030",
men når jeg uloader den virker min hjemmeside ikke mere. Hvis
linien fjernes og filen (global.asa) ligger på serveren, ja så
fungerer hjemmesiden fint nok. Skyldes det en begrænsning på
serveren? Jeg bruger B-One.

> Hvordan skal du læse datoen? Er det via FSO (altså for at læse
> datoen for sidste ændring af filen) eller er det en dato der
står
> som tekst i filen?

Jeg skal læse datoen fra en fil, altså FSO og det er korrekt at
jeg ønske at se sidste ændring af filen.

> Selve visningen af en dato kan styres med formatDateTime. Se
evt.
> eksempler her: <http://gyros.dk/usenet/asp/formatdato.asp>.

Ja, men for at vise den danske udgave, kræver det så ikke at jeg
får "Session.LCID = 1030" til at virke?

Lars

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-04-05 13:56

Lars Thomsen Nielsen skrev:

> Som det ses ovenfor har jeg indsat linien "Session.LCID =
> 1030",

Det ser helt rigtigt ud.

> men når jeg uloader den virker min hjemmeside ikke mere.

Standardspørgsmålet: *Hvordan* virker den ikke mere?

Får du en fejlmeddelelse (i så fald, hvilken).

Se evt. her: <http://asp-faq.dk/article/?id=41>

Giv gerne et link til siden (i en udgave der ikke virker). Hvis det
er session.LCID-kaldet der fejler, kan du evt. putte det direkte på
siden i stedet for i global.asa. Det skulle ikke give nogen
forskel, men så påvirker du kun den aktuelle side.

> Hvis linien fjernes og filen (global.asa) ligger på
> serveren, ja så fungerer hjemmesiden fint nok. Skyldes det en
> begrænsning på serveren? Jeg bruger B-One.

Som nævnt vil det være lettere at vurdere hvis du fortæller hvilken
fejl du får. Men jeg gætter på en af følgende to mulige årsager:

A) Din udbyders asp-udgave (vist nok Chili-asp) understøtter slet
ikke LCID.

B) Din udbyder understøtter LCID, men bare ikke med dansk tegnsæt
(1030).

Jeg tror mest på A.

> Jeg skal læse datoen fra en fil, altså FSO og det er korrekt
> at jeg ønske at se sidste ændring af filen.

Godt. Det kan du helt sikkert finde eksempler på (med Google) hvis
du er i tvivl - men hvis der er noget der driller, kan du bare
spørge her.

> Ja, men for at vise den danske udgave, kræver det så ikke at
> jeg får "Session.LCID = 1030" til at virke?

Jo. Men hvis du bare skal udskrive en dato som dd-mm-yyyy, kan det
sagtens gøres uden dansk LCID:

Function udskrivdato(dato, skilletegn)
   udskrivdato = Day(dato) & skilletegn & _
       Month(dato) & skilletegn & Year(dato)
End Function

Kald den fx som her:

Response.write ( udskrivdato(Now(), "-") )

Såfremt datoen er opfanget korrekt af asp (og det er ikke noget
problem når datoen kommer fra FSO), vil funktionen herover kunne
udskrive den "pænt" på dansk, uanset hvilket datoformat der er
standard på serveren.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 11-04-05 14:37

> Får du en fejlmeddelelse (i så fald, hvilken).

a.. Error Type:
Active Server Pages, ASP 0198 (0x80004005)
A runtime error occurred in the Session_OnStart event of the
GLOBAL.ASA script.
/index.asp

a.. Browser Type:
Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.0; en-US; rv:1.7.5)
Gecko/20041107 Firefox/1.0

> A) Din udbyders asp-udgave (vist nok Chili-asp) understøtter
slet
> ikke LCID.

Aha, det var ikke til at vide sådan umiddelbart. Chili-Soft har
flere begrænsninger, og dette var så endnu en

> Function udskrivdato(dato, skilletegn)
> udskrivdato = Day(dato) & skilletegn & _
> Month(dato) & skilletegn & Year(dato)
> End Function

Jeg har tilladt mig at revidere din kode, så der kommer et "0"
foran "4" for april og tilsvarende for dagstal under 10:

<%
Function udskrivdato(dato, skilletegn)
udskrivdato = right("0" & Day(dato),2) & skilletegn & _
right("0" & Month(dato),2) & skilletegn & _
Year(dato)
End Function
%>

<%
Response.write ( udskrivdato(Now(), "-") )
%>

Tak for hjælpen Jens - den var meget lærerig.

Lars