flow restrictor til O2 analysator
Fra : S?ren Damgaard

Dato : 11-04-05 11:47

Da jeg går med planer om at bygge min egen O2 analysator vil jeg høre
om der er nogen jer der har lavet jeres egen flow restrictor.

Jeg tænker på at lave en restictor ala den som vandagraph har i ders
sortiment, se DIN22F i
http://www.vandagraph.co.uk/oxygenanalysers/accessories.html, men er
usikker på hvor lille og hvor langt et hul der skal til for at
reducere flasketrykket til de 1 - 2 liter som en O2 sensor arbejder
med.

/Søren

Fra : Johnny Christensen

Dato : 11-04-05 12:12

Det er ikke et særligt godt stykke værktøj. Den restrikterer ikke særligt
meget, af den årsag at at du kan jo ikke have en fast boring der passer til
alle tryk. Nogen gange måler du på en flaske med 2-300 bar andre gange måler
du på restgas med 20-50 bar.

Der hvor den er nyttig, er når man står i en strid vind og vil måle O2. Så
er anslutningen meget rar at have da måle resultatet ikke bliver fortyndet
så meget af "falsk luft" der hvæser ind forbi sensoren.

Jeg har en, men bruger den kun når det blæser en halv pelikan.

JZC

Fra : Allan Overgaard

Dato : 11-04-05 20:03

Hej søren.
Når du arbejder med sensorere som Feks, teledynes R22d og R17, så er den
bedste måling du kan lave rent faktisk at bruge en lille plastpose ala
frysepose modellen og lave en god del huller i bunden af posen, derefter
tømmer du posen for den luft der nu måtte være i posen og dekanterer din gas
over i posen, samtidig ligger cellen inde i posen og måler på livet løs.
Måden kan også bruges til at kalibrere din analysator med i 100% o2... En
god huskeregel er at kalibrere i luft hvis du skal have en blanding 1-50% og
i 100% o2 hvis du skal måle en blanding på 50 - 100%
Til sidst er det MEGET vigtigt at der er huller i posen da et evt overtryk i
posen vil give en forkert måling og dette kan have FATALE følger....
Mvh Allan