Nedtælling til dato
Fra : morten Hygum

Dato : 09-04-05 00:20

Jeg er ved at lave en nedtælling til en dato i asp,
Jeg vil have den til at begynde 10 dage før og så stoppe når
fødselsdagen er ovre.
Jeg har fået den til at vise det på dagen ved hjælp af denne:
If "6. marts" = DanskDato(Now) Then
Response.Write "<br>Ernst fylder " & Minus(,1947) & " år i dag"
End If

DanskDato er lavet ud fra
http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion9.asp

Problemet er jo så at den faktisk bare sammenligner de tegn der
har de samme pladser i den string, som datoen jo er.
Min computer kører med et dansk tidsformat, hvorimod serveren
hjemmesiden ligger på, kører med et amerikansk.
Scriptet behøver ikke virke begge steder, men hvordan gør jeg?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 09-04-05 13:21

morten Hygum wrote:
> [...]
>
> Problemet er jo så at den faktisk bare sammenligner de tegn der
> har de samme pladser i den string, som datoen jo er.

Af (bitter) erfaring kan jeg fortælle dig at det altid er best at behandle
datoer som datoer (og ikke begynde at behandle dem som tekststrenge). Så
undgår man problemer med at forskellige serveropsætninger behandler datoerne
forskelligt.

Hvis jeg har forstået dig ret, vil du lave noget der viser hvor mange dage der
er til en bestemt dato, og i tilfælde af at det er idag, vil du vise hvor
mange år Ernst fylder.

Først smider vil lige Ernst+s fødselsdag ind i en variabel:

<%
dim foedselsdag
foedselsdag = DateSerial(1947, 4, 14)
%>

Nu er vi sikre på at datatypen er en dato og så er det hele meget nemmere. Lad
os lave en funktion der tæller ned til den 14. april 2005 (Ernsts fødselsdag)

<%
function dageTilFoedselsdag(foedselsdag)
   detteAarsFoedselsdag = dateSerial(year(date()), month(foedselsdag),
day(foedselsdag)) 'Pas på, denne linie er knækket.
   dageTilFoedselsdag = datediff("d",date(),detteAarsFoedselsdag)
end function
%>

Så skal vi til til sidst bare bruge vores funktion:

<%
dim dageTilFoedselsdag
dageTilFoedselsdag = udregnDageTilFoedselsdag(foedselsdag)
%>

Og så er resten bare at vise resultatet:

<%
if dageTilFoedselsdag > 0 then
   response.Write("Der er " & dageTilFoedselsdag & " dag(e) til Ernst's
fødselsdag") 'knækket linie
elseif dageTilFoedselsdag = 0 then
   response.write("Ernst bliver idag " & datediff("yyyy",foedselsdag,date()) & "
år gammel" )'knækket linie
else
   response.write("Nu er det for sent at købe gaver til Ernst" )
end if
%>

Hvis du endelig vil vise noget med en dansk tekst, kan du lave en unktion der
udskriver måneder eller dage på dansk, men husk at selv udregningen bør laves
med datatypen date.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 09-04-05 15:12

Lars Hoffmann wrote:

> [...]
> day(foedselsdag)) 'Pas på, denne linie er knækket.
> dageTilFoedselsdag = datediff("d",date(),detteAarsFoedselsdag)

Hov!
denne function skulle have heddet udregnDageTilFoedselsdag

Fra : morten Hygum

Dato : 10-04-05 19:28

Lars Hoffmann wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]
> udskriver måneder eller dage på dansk, men husk at selv udregningen bør laves

Mange tak. Det virker bare rigtigt godt. Det var dejligt at få det problem ud af
verden.
Det er ikke aktuelt lige nu, men hvad gør man, hvis der er en der har fødselsdag
1. januar og man stadig gerne vil se det ti dage før?

Med venlig hilsen
Morten Hygum

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 10-04-05 19:40

morten Hygum wrote:

> Det er ikke aktuelt lige nu, men hvad gør man, hvis der er en der
har fødselsdag
> 1. januar og man stadig gerne vil se det ti dage før?

Godt set!

Man kunne ændre scriptet lidt:

function udregnDageTilFoedselsdag(foedselsdag)
   detteAarsFoedselsdag = dateSerial(year(date()), month(foedselsdag),
day(foedselsdag)) ' knækket linie
   if datediff("d",date(),detteAarsFoedselsdag) < 0 then
      detteAarsFoedselsdag = dateSerial(year(date())+1, month(foedselsdag),
day(foedselsdag)) 'knækket linie
   end if
   udregnDageTilFoedselsdag = datediff("d",date(),detteAarsFoedselsdag)
end function

Så vil scriptet altid tælle frem til næste fødselsdag.