Hvad skal jeg pakke?
Fra : Kristine Gazel

Dato : 06-04-05 15:30

Hejsa - endnu et nybegynderspørgsmål herfra.

Jeg har nu vasket babytøj, sengetøj og så videre.
Det næste er så, hvad jeg skal pakke til fødslen.
Jeg har gjort liften klar m. madras, dyne, pude og sengetøj.

Indtil videre har jeg tænkt mig at pakke:

Til barnet:

body suit som undertøj (str. 60, da min jordemoder siger, at det er stort
barn)
dragt (2 dele plus strømper)
evt. sparkedragt
bluse
hue
2 stofbleer
2 engangsbleer (til hjemvejen plus en ekstra)
sut
evt. et tæppe

Til mor:

hjemmesko
badekåbe
rent tøj
tandbørste og andre toiletsager.
blade/musik (?)
bind

Endnu engang vil jeg bede om jeres kommentarer/erfaringer.

På forhånd tak.

mvh. Kristine.
--
Kristine Gazel - http://kristine.gazel.dk/
Bibliotekar DB; Cand. Scient. Bibl.

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 06-04-05 16:00

"Kristine Gazel" <kgazel@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa - endnu et nybegynderspørgsmål herfra.
>
> Indtil videre har jeg tænkt mig at pakke:
>
> Til barnet: (snip listen)

En fin liste, husk dog at hvis du ikke skal føde ambulant, har far jo
rigelig tid til at få babys ting med på barselsgangen, så skidt med, om du
ikke har noget med i første omgang. Jeg har ikke haft babytøj med fra
starten ved mine fødsler. Første gang viste det sig at være godt det samme,
for hun var også bedømt til at være et stort barn, men hun var "bare" tyk,
men alligevel kun 48 cm lang. Vi havde ellers heller ikke købt under str.
60, fordi vi hele tiden fik at vide, at hun var så stor
Engangsbleer har de på barselsgangen, så spar du bare dine egne , til I
kommer hjem.

> Til mor: (ligeledes snip listen)

Husk, at du ikke lige med det samme kan forvente at passe dit tøj fra før
graviditeten. Det tager nogle dage, før det hele igen falder på plads. Jeg
fik det råd ved min første fødsel at medbringe tøj, jeg kunne passe, da jeg
var halvvejs i graviditeten, hvilket viste sig at passe meget godt.
Husk også amme-BH: generelt vil jeg råde dig til at vente med at købe
"rigtige" amme- BHer til mælken er faldet til efter ca.3-4 dage. Før da er
det næsten umuligt at sige, hvilken størrelse, du ender med at skulle bruge.
Du kan i mellemtiden købe nogle aldeles uchikke men meget funktionelle og
behagelige net-BHer på apoteket. De kan også være rare sidenhen som nat-BH.
Medbring også amme-indlæg. Her er jeg en meget varm fortaler for uldindlæg,
som du også kan få på apoteket. Kombiner evt. med et engangsindlæg yderst,
her ville jeg vælge Pigeon.
Bind har de næsten helt sikkert også på barselsgangen, så lad bare dine egne
blive hjemme.

MVH og stort held og lykke med det største i livet
Mette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 06-04-05 16:17

Kristine Gazel wrote:
> Hejsa - endnu et nybegynderspørgsmål herfra.
>
> Jeg har nu vasket babytøj, sengetøj og så videre.
> Det næste er så, hvad jeg skal pakke til fødslen.
> Jeg har gjort liften klar m. madras, dyne, pude og sengetøj.

altså.... sig lige til ham din mand at det kunne han da have klaret ;)

> [...]
> hue
> 2 stofbleer
> 2 engangsbleer (til hjemvejen plus en ekstra)

mit bud, tag gerne lidt mere tøj med til baby.... de dragter de har på
sygehusene er sku ikke for lækre (er ofte stive og totalt ude af facon)....
drop engangsbleerne og nup et par stykker på afdelingen inden i tager
hjem..... mange gange får man en "babypakke" med hjem derfra....
husk vådservietter til en "snæver vending"...
en ekstra stofble der er vasket og nuldret godt, sov gerne med den som
"ammeindlæg" så den rigtig dufter af dig et par nætter.... baby vil elske
den ;)
ekstra sut... gerne lidt forskellige typer, babyer er somregel ret kritiske
og den ene gider de måske slet ikke have, mens de elsker den anden type*G*
men vent med at tage tøjet med ind på sygehuset.... pak evt bare de mere
praktiske ting, og lad farmand tage tøjet med ind efter behov.... der er
ingen grund til at slæbe på 1000 ting når i er på vej ud af døren i en
ruf....

det eneste du reelt har brug for at pakke til baby er hvis du vil have et
sæt tøj til ham/hende derinde når fødslen er overstået, og så stofbleer og
sut.... resten kan godt vente og komme gradvist.... meeen i betragtning af
din husbond er det nok smart nok at pakke det hele i pusletasken, så han
bare skal tage den med sammen med liften ;)

> Til mor:
>
> hjemmesko
> badekåbe
> rent tøj
> tandbørste og andre toiletsager.
> blade/musik (?)
> bind

husk at det skal være nogle gode bløde bind.....
husk:
ammeindlæg - evt de dersens skaller til at sætte på brystvorterne, de er
vist rigtig gode til at beskytte vorten mod slid fra BH'en... og tro mig....
baby skal NOK flå rigeligt i dem ;) uldammeindlæg er så vidt jeg ved også
gode....
ammeBH...
STORE bløde trusser....
varme sokker
en god blød pyjamaslignende ting.....
bluser/trøjer der er til at knappe op foran, eller nemme at trække op når
bebs skal ammes...
god hudcreme.... noget du kan massere babs og nutte i når de bliver for
ømme.... evt lidt bepantholcreme til brystvorterne når de er ved at være
hudløse (hæng mig ikke op på stavepladen ;) )

blade og lignende skal nok komme derinde, ellers er du jo vel frisk nok til
at hente lidt... en god bog måske, men husk, at du sikkert ikke har tid til
at læse, og når du har tid, vil du nok udnytte den med at sove.....

> Endnu engang vil jeg bede om jeres kommentarer/erfaringer.
>
> På forhånd tak.

anytime Kris ;)

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : Kristine Gazel

Dato : 09-04-05 11:17

Sabina Hertzum wrote:

> altså.... sig lige til ham din mand at det kunne han da have klaret ;)

He, jeg har jo slet ikke lavet noget de sidste par uger andet end at brokke
mig over mine hævede og sovende hænder og fødder, og så lige vaske tøj. Mark
har taget slæbet med hensyn til indkøb, opvask og rengøring, så jeg synes
det er fint nok at jeg har det overordnede ansvar for indkøb af udstyr og
tøj - og klargøring af det. Måske har jeg også - trods jeg er nybegynder -
en lidt bedre ide om hvad der er brug for end han har Som du selv
antyder, er han tiltider lidt distræt.

Knus fra Kristine.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 10-04-05 11:37

Kristine Gazel wrote:

> [...]
> jeg også - trods jeg er nybegynder - en lidt bedre ide om hvad der er
> brug for end han har Som du selv antyder, er han tiltider lidt

hehe ja det har du jo nok ret i ;)
er der snart begyndt at ske noget?? det er jo altså lige om lidt er det
ikk??
sidder og tænker, var der ikke noget med at du oprindeligt havde termin d.
19 april??

Fra : Kristine Gazel

Dato : 13-04-05 11:46

Sabina Hertzum wrote:

> [...]
> det ikk??
> sidder og tænker, var der ikke noget med at du oprindeligt havde

Jeg har termin på torsdag, d. 14. april.
Først var den sat til d. 20. april.
Men jeg tror at barnet har det så godt i sit etværelses m. bad og køkken, at
det bliver svært at overtale til at komme ud.
I går aftes havde jeg nogle plukkeveer, de var ikke generende eller gjorde
ondt, men samtidig blev jeg sparket, som om det protesterede; nej jeg vil
ikke ud - lige med det samme.
Selv synes jeg at jeg er parat, mentalt og psykisk. På en eller anden måde
er det pludselig kommet i løbet af den sidste uge; nu må det gerne ske. Og
jeg er også meget utålmodig efter at se hvad det er for et barn, køn,
udseende etc.

KH Kristine

Fra : Carina

Dato : 13-04-05 11:55

"Kristine Gazel"

> [...]
> er det pludselig kommet i løbet af den sidste uge; nu må det gerne ske. Og
> jeg er også meget utålmodig efter at se hvad det er for et barn, køn,

Jeg tror vi er underlagt biologisk mekanismer vi ikke selv er herre over.
Jeg har termin på lørdag, og har det på nøjagtig samme måde. Pludselige er
jeg parat, og glæder mig til at møde ham der mosler rundt derinde.
Jeg har tøvet med at få sat puslebordet op, fordi det ligesom var det sidste
inden fødsel. Men for et par dage siden var motivationen der, og nu er alt
parat, og jeg føler mig i en venteposition, hvor jeg før havde alt muligt
der skulle nåes inden. Jeg håber han kan mærke at nu er mor klar, så kan man
godt komme ud.

Har overvejet at drikke en liter iskold vand hver morgen og hver aften, for
ligesom at "mobbe" ham ud, men det er alligevel synd.

VH
Carina

Fra : Kristine Gazel

Dato : 13-04-05 17:19

Carina wrote:
> [...]
> over. Jeg har termin på lørdag, og har det på nøjagtig samme måde.
> Pludselige er jeg parat, og glæder mig til at møde ham der mosler

Ja, det er underligt - det er nærmest kommet fra den ene dag til den anden.
For bare en måned siden forekom fødslen fjern og også skræmmende.
Nu hvor jeg føler mig parat til barnet, er jeg også parat til fødslen,
næsten uanset vor hårdt det bliver, og jeg tænker at mine plukkeveer gerne
må udvikle sig til rigtige veer nu. Så det er ret frustrende at det bare
ikke sker

> [...]
> og nu er alt parat, og jeg føler mig i en venteposition, hvor jeg før
> havde alt muligt der skulle nåes inden. Jeg håber han kan mærke at nu

Tjah der er det så jeg tænker at baby sgu er ligeglad med om mor og far er
klar, han har det jo selv fint *GG*

Ved du at det bliver en dreng? Jeg siger bare han for nemheds skyld, og som
nævnt er jeg ved at dø efter at vide om det er en dreng eller en pige. Det
enete jeg ved er at den har hår, og efter jordemoderens skøn vejer ca. 3600
gr.

Hvor skal du føde? Og held og lykke.

mvh Kristine.

Fra : Carina

Dato : 13-04-05 21:11

"Kristine Gazel"

> Så det er ret frustrende at det bare ikke sker

JA! Jeg har ikke særlig mange plukkeveer, kan mærke en enkelt eller to, hvis
jeg går i raskt tempo. Ellers sker her intet!

> [...]
> nævnt er jeg ved at dø efter at vide om det er en dreng eller en pige. Det
> enete jeg ved er at den har hår, og efter jordemoderens skøn vejer ca.

Ja, vi er blevet scannet nogle gange, og det er en dreng. Vi har tydeligt
set tissemand og pung flere gange. Og det er blevet bekræftet uafhængigt, så
vi tør godt tro på det. Ellers bliver det en meget lyseblå pige ;) Synes
iøvrigt det er unfair at at det neutrale tøj er en anemse dyrere.

> Hvor skal du føde? Og held og lykke.

Hvidovre, og du?? Og i lige måde.

VH
Carina

Fra : Kristine Gazel

Dato : 13-04-05 22:01

Carina wrote:

> [...]
> bekræftet uafhængigt, så vi tør godt tro på det. Ellers bliver det en
> meget lyseblå pige ;) Synes iøvrigt det er unfair at at det neutrale

Er det?
Jeg har kun købt hvidt/beige, så jeg har slet ikke lagt mærke til det.
Vores barn bliver meget hvidt - ihvertfald til at starte med

> Hvidovre, og du?? Og i lige måde.

He - jeg skal også føde på Hvidovre - hvem ved - måske ses vi *SS*

mvh Kristine.

Fra : Carina

Dato : 13-04-05 21:24

"Kristine Gazel":

>Det enete jeg ved er at den har hår, og efter jordemoderens skøn vejer ca.
>3600
> gr.

Glemte lige at spørge:

Hvordan ved du den har hår?? Min blev skønnet til 4000 gr. i
mandags...Satser på jm skønner 500 gr.over ;)

VH
Carina

Fra : Kristine Gazel

Dato : 13-04-05 22:04

Carina wrote:
> Glemte lige at spørge:

> Hvordan ved du den har hår?? Min blev skønnet til 4000 gr. i
> mandags...Satser på jm skønner 500 gr.over ;)

Jordmoderen mærkede efter hvor "moden" jeg er, og hun kunne tydeligt mærke
barnets hoved med hår, sagde hun.

Jeg kan godt forstå at du håber der er skønnet over - jeg håber heller ikke
at Blob bliver meget større - altså før den kommer ud

Kh Kristine.

Fra : Kristine Gazel

Dato : 16-04-05 17:50

"Carina" <carwina@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har termin på lørdag,

Okay - er der så sket noget?!
Selv er jeg nu gået to dage over.
Virkelig frustrende.

KH Kristine.

Fra : Cat

Dato : 16-04-05 18:27

Kristine Gazel wrote:
> "Carina" <carwina@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Okay - er der så sket noget?!
> Selv er jeg nu gået to dage over.
> Virkelig frustrende.
>
> KH Kristine.

De 17 dage, jeg gik over, var de længste i mit liv!

Jeg føler med dig.

Tine

Fra : Kristine Gazel

Dato : 16-04-05 20:24

"Cat" <ta@uu.dk> skrev i en meddelelse

> De 17 dage, jeg gik over, var de længste i mit liv!

Puha - det lyder frygteligt. Og fra mit eget personlige perspektiv ret
nedslående
Kunne du ikke blive sat igang lidt før? Eller det blev du måske uden
virkning eller hvad?

For en person der som mig, der kan lide at planlægge og organisere, er det
meget uoverskueligt at der her noget som jeg absolut ingen kontrol har over
Men det er måske også meget sundt.

> Jeg føler med dig.

Tak.

mvh Kristine.

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-05 20:47

"Kristine Gazel" <kgazel@sol.dk> skrev i en meddelelse news:6edc3$42616663

> Puha - det lyder frygteligt. Og fra mit eget personlige perspektiv ret
> nedslående
> Kunne du ikke blive sat igang lidt før? Eller det blev du måske uden
> virkning eller hvad?

Min moster der lige har født her i Februar, gik 13 dage over tid. Der blev
hun heller ikke sat i gang. Ved egentlig ikke hvor lang tid, man må gå før
de sætter det i gang ?

> For en person der som mig, der kan lide at planlægge og organisere, er det
> meget uoverskueligt at der her noget som jeg absolut ingen kontrol har
over
> Men det er måske også meget sundt.

Kan godt se det frustrerende i det at gå over. Jeg gik en dag over tid med
vores mellemste barn og den dag var også lidt lang.
Vores to andre børn kom begge en uge før tid, og det kan skam også ødelægge
planlægningen lidt.

Op med humøret. Barnet skal nok komme før eller siden.
En lang gåtur eller anden form for motion kan godt hjælpe til, at sætte gang
i det hele.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Cat

Dato : 16-04-05 21:56

> En lang gåtur eller anden form for motion kan godt hjælpe til, at sætte gang
> i det hele.

....og sæd er vefremkaldende......

Du må selv finde ud af, hvordan du/I får det op til livmoderhalsen

Tine

Fra : Kristine Gazel

Dato : 17-04-05 14:38

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> Min moster der lige har født her i Februar, gik 13 dage over tid. Der blev
> hun heller ikke sat i gang. Ved egentlig ikke hvor lang tid, man må gå før
> de sætter det i gang ?

Der er vist ikke nogen generelle regler eller retningslinier - jeg tror det
handler om et skøn udfra, hvordan barnet har det.

> [...]
> vores mellemste barn og den dag var også lidt lang.
> Vores to andre børn kom begge en uge før tid, og det kan skam også

Det tror jeg gerne *SS*

> Op med humøret. Barnet skal nok komme før eller siden.
> En lang gåtur eller anden form for motion kan godt hjælpe til, at sætte
> gang
> i det hele.

Vi har lige været ude for at gå en lille tur. Ikke så meget for at sætte
noget i gang som for at få lidt luft.

mvh Kristine.

Fra : Cat

Dato : 16-04-05 21:55

Kristine Gazel wrote:
> [...]
> meget uoverskueligt at der her noget som jeg absolut ingen kontrol har over

Jeg skulle sættes i gang på 18.dagen - den tid blev aflyst, da jeg gik i
gang af mig selv.

Grunden til, at der var gået så lang tid, var, at barnets hovede var for
stort - det pressede ikke på livmoderhalsen og satte tingene i gang.

Jeg er 155 cm høj og avler på en mand, der er 196 cm. Frygtelig dårlig
planlægning, men det tænkte jeg jo ikke lige på i kampens hede

Det endte med kejsersnit - der var ingen måde, hvorpå det kæmpehovede
kunne være kommet ud igennem mit ganske smalle bækken.

Da hun var 5 år brugte hun samme hattestørrelse som jeg.

Jeg er også en kontrolfreak, men min erfaring efter 12 år som mor er, at
jo før man lærer at lytte til sine følelser, jo lettere er det at være
mor. De små kræ lader sig ikke styre af planlægning.

Nu er de 12 og 7 år, og er sågar af og til til reel hjælp Det er
fedt at have børn.

Tine

Fra : ThomasB

Dato : 17-04-05 09:29

> Puha - det lyder frygteligt. Og fra mit eget personlige perspektiv ret
> nedslående
> Kunne du ikke blive sat igang lidt før? Eller det blev du måske uden
> virkning eller hvad?

Problemet er at kroppen ikke er parat hvis man bliver sat igang = evt. mere
kompliceret fødsel.

Glæd dig over at du stadig er gravid, få slappet af, lav noget sammen med
din mand, gå i biografen, gå ud og spis - HYG JER..

> For en person der som mig, der kan lide at planlægge og organisere, er det
> meget uoverskueligt at der her noget som jeg absolut ingen kontrol har
> over Men det er måske også meget sundt.

Du kan lige så godt vænne dig til ingen kontrol at have, de næste mange
måneder

Forestil dig en uro med dig og din mand hængende som figurer, når der så
kommer et barn på uroen, så går der noget tid før uroen igen er i balance.
Sådan ca. er det at få et barn.

Mvh ThomasB

Fra : Kristine Gazel

Dato : 17-04-05 12:43

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i en meddelelse

> Problemet er at kroppen ikke er parat hvis man bliver sat igang = evt.
> mere kompliceret fødsel.

Det er nok rigtigt. Men som jeg har forstået det, tager man udgangspunkt i
barnets ve og vel. På Hvidovre tjekker de via hjertestrimmel om barnet har
det godt, når det er gået over tid. De siger at der er en tendens til at
moderkagen holder op med at virke efter ca 14 dage, og det går jo ud over
barnet, hvorfor man så begynder at sætte fødslen igang.

Jeg vil naturligvis helst have at det sker helt af sig selv - nu *GG*.

> Glæd dig over at du stadig er gravid, få slappet af, lav noget sammen med
> din mand, gå i biografen, gå ud og spis - HYG JER..

Det gør vi skam også Men på den anden side er vi jo begge to meget
spændte på at "møde" barnet som jeg tidligere har beskrevet - så selvom vi
hygger os nok så meget er det svært at abstrahere fra at vi er i en
venteposition og at ventetiden har varet i 40 uger - for at sætte det på
spidsen. Her tror jeg så at min mand har lidt lettere ved at abstrahere og
forholde sig til det konkrete end jeg.

> Du kan lige så godt vænne dig til ingen kontrol at have, de næste mange
> måneder

Jeg ved det godt - som sagt er det også sundt nok for mig.

> Forestil dig en uro med dig og din mand hængende som figurer, når der så
> kommer et barn på uroen, så går der noget tid før uroen igen er i balance.
> Sådan ca. er det at få et barn.

Det er et godt billede. Jeg tror så at barnet skal "hænge" præcist i midten

Mvh Kristine.

Fra : ThomasB

Dato : 20-04-05 12:45

> [...]
> moderkagen holder op med at virke efter ca 14 dage, og det går jo ud over
> barnet, hvorfor man så begynder at sætte fødslen igang.

De 14 dage er sat, som et absolut minimum, dvs. at de fleste sagtens kan gå
4 uger over.

> Jeg vil naturligvis helst have at det sker helt af sig selv - nu *GG*.

Ja.. Det kan jeg godt forstå. Nu vil man gerne se hvad der er der har rumlet
så lang tid :)

Når der endelig sker noget, så fatter man det ikke.. Er det nu? Hvad skal vi
gøre? Skal vi ringe, eller tage afsted? Har vi husket det hele?

Du skal forresten ikke være nervøs for at føde. Dem du hører om, er dem der
har haft de vanskelige fødsler - 2%? De sidste 98% hører man sjældent om

> [...]
> spidsen. Her tror jeg så at min mand har lidt lettere ved at abstrahere og

40 uger virker som lang tid. Men hvis du tænker tilbage om 1 md, så virkede
de 40 uger som meget kort tid.

Den/de første par dage med barnet, skal i have alene. Sid sammen og hyg jer
på barselsgangen til langt ud på natten, man bliver en slags nyforelsket

> Jeg ved det godt - som sagt er det også sundt nok for mig.

Tja, man vænner sig hurtigt til det.

> Det er et godt billede. Jeg tror så at barnet skal "hænge" præcist i
> midten

Det første stykke tid, kommer barnet til at sidde over mod dig, så din mand
hænger lidt for sig selv. Men efterhånden så rykker barnet ind på midten.

Jeg synes det er sjovere nu, hvor der er tovejs kommunikation med barnet.
Den første tid, går med at fatte at man er blevet mor/far - man er som
forelsket :)

God fornøjelse.

Mvh ThomasB

Fra : Carina

Dato : 17-04-05 08:30

"Kristine Gazel":

> Okay - er der så sket noget?!

Nej nej, ikke noget som helst er der sket.

> Selv er jeg nu gået to dage over.

Jeg er en dag over, og ja, man bliver helt frusteret. Tanken om at der kan
gå 13 dage endnu, er rimelig uoverskuelig.

> Virkelig frustrende.

Enig. Jeg regner med at støvsuge og vaske gulve i hele hytten i dag, i naivt
håb om at det sætter gang i noget ;)

VH
Carina

Fra : karsten & Pia

Dato : 17-04-05 08:49

> Enig. Jeg regner med at støvsuge og vaske gulve i hele hytten i dag, i
> naivt håb om at det sætter gang i noget ;)

De kloge hoveder siger det eneste man opnår er at blive træt hvor man i
stedet for burde samle krafter til den forestående fødsel. Det eneste der
efter sigende skulle kunne hjælpe er en god gang sex, da der er stoffer i
mandens sæd der kan sætte fødselen igang. Så lok du lillefar lidt i stedet,
så kan det være han svinger støvsugeren bagefter.

MVH Pia

Fra : Carina

Dato : 17-04-05 08:54

"karsten & Pia" <xx@£.de> wrote in message

> [...]
> mandens sæd der kan sætte fødselen igang. Så lok du lillefar lidt i
> stedet, så kan det være han svinger støvsugeren bagefter.

De to skrøner er vist lige store. Der skal en hel del sæd til, nok mere end
han lige er leveringsdygtig i ;)

Men følelsen af selv at forsøge at gøre noget, kan jo gøre meget ved en
frustration. Og jeg foretrækker at holde mig i gang. 2 uger på sofaen
tiltaler mig ikke!

VH
Carina

Fra : ThomasB

Dato : 17-04-05 09:32

> [...]
>
> Men følelsen af selv at forsøge at gøre noget, kan jo gøre meget ved en
> frustration. Og jeg foretrækker at holde mig i gang. 2 uger på sofaen

Brug noget tid alene sammen med din mand - det vil du savne om et par
måneder.

Fra : Cat

Dato : 17-04-05 10:19

ThomasB wrote:

> Brug noget tid alene sammen med din mand - det vil du savne om et par
> måneder.

I kronhjortenes verden bedækker en han, der overtager en flok,
øjeblikkeligt alle hunner, hvorefter de aborterer, og hans gener kan
komme til.

Hvis man er bange for abort i det første trimester, bør man heller ikke
have 'almindelig' sex af præcis den samme grund.

Selv jordmødrene anbefaler det.....

Om det så i praksis kan lade sig gøre så sent i svangerskabet - se det
er en helt anden snak

Tine

Fra : Kristine Gazel

Dato : 17-04-05 14:46

> Selv jordmødrene anbefaler det.....

> Om det så i praksis kan lade sig gøre så sent i svangerskabet - se det er
> en helt anden snak

Det er nu testet, med en stor pude under måsen i et forsøg på at lede de
magiske safter i den rigtige retning.
Det er godt at vi kender hinanden så godt, ligefrem graciøs følte jeg mig
ikke. Og det var da heller ikke speciel ophidsende.
Spørgsmålet er så hvor mange gange det skal gøres før det virker *G*

Kristine.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 17-04-05 14:54

Kristine Gazel wrote:
> [...]
> mig ikke. Og det var da heller ikke speciel ophidsende.
> Spørgsmålet er så hvor mange gange det skal gøres før det virker *G*

hehe, det er vist mest et spørgsmål om hvor mange gangen husbonden kan klare
det ;)

jeg har faktisk også ladet mig fortælle at en god orgasme skulle kunne sætte
lidt skub i tingene ;)

Fra : Cat

Dato : 17-04-05 15:29

Kristine Gazel wrote:
> [...]
> ikke. Og det var da heller ikke speciel ophidsende.
> Spørgsmålet er så hvor mange gange det skal gøres før det virker *G*

"tages (undskyld!) efter behag"

Tine,

Fra : Nette

Dato : 17-04-05 20:20

"Kristine Gazel" skrev

> Spørgsmålet er så hvor mange gange det skal gøres før det virker *G*

Tjaa, den sidste jordemoder jeg var til løsnede hinder og imens hun grinede,
bad hun os tage hjem og dyrke sex - 13 gange i det efterfølgende døgn- , så
skulle den rette portion være der.
Min kæreste så meget glad ud, ved første sætning, men til gengæld meget
brugt og chokeret ud ved anden sætning.

Held og lykke med det til jer begge*G*

Nette

Fra : ThomasB

Dato : 20-04-05 12:47

> [...]
> ikke. Og det var da heller ikke speciel ophidsende.
> Spørgsmålet er så hvor mange gange det skal gøres før det virker *G*

Gode lange gåture er mest effektive.

Fra : ThomasB

Dato : 20-04-05 12:46

> [...]
>
> Selv jordmødrene anbefaler det.....
>
> Om det så i praksis kan lade sig gøre så sent i svangerskabet - se det er

Synes nu ikke der har været et problem at have sex..

Fra : Carina

Dato : 17-04-05 12:31

"ThomasB":

> Brug noget tid alene sammen med din mand - det vil du savne om et par
> måneder.

Vi laver stort set ikke andet end at være sammen, men det betyder ikke at vi
sidder overfor hinanden og taler sammen hele tiden. Vi har foreks lige
bygget et køkken sammen. Og jeg tror ikke man kan være sammen på "forskud"

VH
Carina

Fra : ThomasB

Dato : 20-04-05 12:48

> [...]
> bygget et køkken sammen. Og jeg tror ikke man kan være sammen på "forskud"

Nej, man kan ikke være sammen på forskud, men det er dejligt at vide, at man
gjorde alt for at være sammen.

Fra : Kristine Gazel

Dato : 17-04-05 14:43

"Carina" <carwina@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg er en dag over, og ja, man bliver helt frusteret. Tanken om at der kan
> gå 13 dage endnu, er rimelig uoverskuelig.

Ja, der er vist ikke andet at gøre end at tage en dag ad gangen

> Enig. Jeg regner med at støvsuge og vaske gulve i hele hytten i dag, i
> naivt håb om at det sætter gang i noget ;)

Hvilket energiniveau du må have. Den slags udskejelser overlader jeg til
manden *SS*
Jeg er glad for at have været lidt nede på gaden i dag og ovre i parken, men
nu tror jeg at vil læse avisen og slappe lidt af.

Som sagt - måske ses vi.

mvh Kristine.

Fra : Carina

Dato : 18-04-05 08:58

"Kristine Gazel":

Det gjorde det ikke!

> Hvilket energiniveau du må have. Den slags udskejelser overlader jeg til
> manden *SS*

Jeg har haft en dejlig priviligeret graviditet. Har først fået væske i
kroppen den seneste uge. Har deltaget aktivt i ombygning af vores køkken og
i det hele taget kunne holde mig ret aktiv. Det har jeg sat stor pris på.

> Jeg er glad for at have været lidt nede på gaden i dag og ovre i parken,
> men nu tror jeg at vil læse avisen og slappe lidt af.

God ide. Jeg håber snart der sker noget for os begge.

> Som sagt - måske ses vi.

Det kunne jo være. Om ikke andet kan vi udveksle erfaringer her :)

Held og lykke

VH
Carina

Fra : Kristine Gazel

Dato : 18-04-05 11:39

"Carina" <carwina@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det gjorde det ikke!

Æv - men som andre har sagt er det måske også en god ide at spare på
kræfterne her til sidst.

> [...]
> kroppen den seneste uge. Har deltaget aktivt i ombygning af vores køkken
> og i det hele taget kunne holde mig ret aktiv. Det har jeg sat stor pris

Hvor er du heldig. Jeg har haft væske i kroppen i to måneder nu. Og det er
ikke særligt sjovt - okay mine fødder ser da sjove ud *S*
Men jeg synes nu også at jeg har haft en god graviditet uden nogen virkelig
problematiske graviditetsgener og hvor jeg også har været aktiv mht arbejde
etc.

> God ide. Jeg håber snart der sker noget for os begge.

Det gør jeg også. Mit humør, må jeg sige, er ikke helt i top i dag.
Heldigvis skal vi til jordemoder i morgen.

> Det kunne jo være. Om ikke andet kan vi udveksle erfaringer her :)

Bestemt.

> Held og lykke

Ilm.

KH Kristine.

Fra : Carina

Dato : 18-04-05 12:13

"Kristine Gazel"

> Det gør jeg også. Mit humør, må jeg sige, er ikke helt i top i dag.
> Heldigvis skal vi til jordemoder i morgen.

Du skrev tidligere at jm havde lavet indvendig undersøgelse. Må jeg spørge
hvem du går hos? Jeg skal afsted i dag, og er selvf. vildt nysgerrig efter
om der sker noget derinde, men har også hørt at de godt kan være lidt nærige
med de undersøgelser.

Jeg synes det værker og murrer lidt i lænd og foran på maven, men kan ikke
helt vurderer om det bare er tyngden der føles sådan, eller om det er
ønsketænkning.

VH
Carina

Fra : Kristine Gazel

Dato : 18-04-05 14:59

> [...]

> hvem du går hos? Jeg skal afsted i dag, og er selvf. vildt nysgerrig efter
> om der sker noget derinde, men har også hørt at de godt kan være lidt

Min jordemoder hedder Lene Arentoft. Jeg er meget glad for hende. Det
virkede som om det var naturligt på det tidspunkt i forløbet (to dage før
termin) at tjekke det indvendige. Det var ikke noget jeg selv skulle bede
om. Og det hun gjorde var såmænd bare at mærke hvor åben jeg var, hvorved
hun jo så også konkluderede at barnet iøvrigt har en del hår. Det tog ca. 2
minutter. Jeg kan ikke forestille mig at din jordemoder vil nægte at gøre
det, slet ikke når du er gået forbi terminen.

Jeg havde så åbnet mig ca 1 ½ cm, hvorfor jeg jo også gik hjem i tirsdags,
fuld af forhåbning og tænkte, jeg føder sgu på terminsdagen - men nej.

> Jeg synes det værker og murrer lidt i lænd og foran på maven, men kan ikke
> helt vurderer om det bare er tyngden der føles sådan, eller om det er
> ønsketænkning.

Jeg kender godt den med ønsketænkningen Lørdag aften havde jeg nogle
gode, bidende plukkeveer og tænkte nu sker det i løbet af natten - men nej.
Det gik i sig selv igen, i går skete der ikke rigtigt noget. Og i dag har
jeg også sådan en murren som du beskriver. Jeg tror også, at det er
plukkeveer, og du skal bare være glad for dem, selvom de lover mere end de
holder, for de er også med til at åbne dig. Det er i hvertfald hvad min
jordemoder fortalte mig

KH Kristine.

Fra : Carina

Dato : 18-04-05 15:46

"Kristine Gazel":

> Min jordemoder hedder Lene Arentoft. Jeg er meget glad for hende. Det
> virkede som om det var naturligt på det tidspunkt i forløbet (to dage før
> termin) at tjekke det indvendige.

Jeg har hørt om flere, hvor de først har villet gøre det 10-12 dage efter
termin, netop for ikke at fremprovokere noget.

>Jeg kan ikke forestille mig at din jordemoder vil nægte at gøre det, slet
>ikke når du er gået forbi terminen.

Det var en anden jeg var hos, end jeg plejer, og hun gjorde det med det
samme jeg spurgte. Hun mærkede og følte og skubbede til hans hoved. 2 cm
åben og 1½ cm livmoderhals, og det murrer godt endnu. Hun sagde hun havde
følt og mærket lidt mere end nødvendigt og håbede hun havde sat gang i
noget. Der kom en tegnblødning med det samme, det tager jeg som et godt
tegn. Så lige nu er humøret i top, og hvis der ikke er sket noget fredag
hænger næbbet nok lidt igen.
Hun sagde iøvrigt også at han står lige over udgangen og altså ikke nogle cm
tilbagetrukket. Det er vist også et godt parathedstegn.

> Jeg tror også, at det er plukkeveer, og du skal bare være glad for dem,
> selvom de lover mere end de holder, for de er også med til at åbne dig.
> Det er i hvertfald hvad min jordemoder fortalte mig

Ja, det tror jeg også de er. Og jeg har store forventninger til udviklingen
i dem ;)

Det er lidt spændende nu synes jeg - og rart at der sidder en anden i samme
situation :)

VH
Carina

Fra : Carina

Dato : 19-04-05 13:32

"Kristine Gazel"

> [...]
> plukkeveer, og du skal bare være glad for dem, selvom de lover mere end de
> holder, for de er også med til at åbne dig.

Hej igen

Håber dit fravær skyldes at du er lige så heldig som mig. Er godt igang med
veer og har haft vandafgang. Kører en tur på fødegangen om lidt, for at se
om det er noget der virker.

Ve-pauserne er godt nok som at være i himlen.

VH
Carina

Fra : Kristine Gazel

Dato : 20-04-05 11:50

Carina wrote:

> [...]
> lidt, for at se om det er noget der virker.
>
> Ve-pauserne er godt nok som at være i himlen.

Jeg håber, at det er gået godt og at - hvis du har født nu - både du og
barnet har det godt - og faderen selvfølgelig også. Glæder mig til at høre
mere, når der er overskud til det.

Selv har jeg vilde plukkeveer, især i nattetimerne, men de går hele tiden i
sig selv igen ...

KH Kristine.

Fra : Kristine Gazel

Dato : 20-04-05 10:59

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 13-04-05 12:14

Kristine Gazel wrote:
> Jeg har termin på torsdag, d. 14. april.
> Først var den sat til d. 20. april.

hehe jeg kunne ellers godt se det sjove i at vi to havde børn der havde
føsdag samme dag ;) så vent du bare til på tirsdag*G*

> Men jeg tror at barnet har det så godt i sit etværelses m. bad og
> køkken, at det bliver svært at overtale til at komme ud.

sæfølig har han det*G* (jaja, jeg er stadig overbevist*G*)

> I går aftes havde jeg nogle plukkeveer, de var ikke generende eller
> gjorde ondt, men samtidig blev jeg sparket, som om det protesterede;
> nej jeg vil ikke ud - lige med det samme.

det kan være SÅ forskelligt fra person til person hvordan man har det lige
inden fødslen.... jeg selv havde veer i 3 dage.... min søster gik i 5 dage
med veer inden Dicte kom.... og andre igen får veer pludseligt og to timer
efter er baby født*G*
mht spark under veer*G* så husker jeg det som meget normalt.... jeg ville
sku også sparke protesterende hvis nogen klemte hele min krop hver 10
minut*G*

> [...]
> måde er det pludselig kommet i løbet af den sidste uge; nu må det
> gerne ske. Og jeg er også meget utålmodig efter at se hvad det er for

jeg glæææææder mig også til at se.... desværre er vi nok nødt til at have
til gode at besøge jer på sygehuset, men du må få mark til at tage en MASSE
billeder og prale vidt og bredt over jeres dejlige baby ;)

Fra : Kristine Gazel

Dato : 13-04-05 16:15

Sabina Hertzum wrote:

> hehe jeg kunne ellers godt se det sjove i at vi to havde børn der
> havde føsdag samme dag ;) så vent du bare til på tirsdag*G*

Nej, fandme nej - Jeg satser på at det sker senest søndag - ellers bliver
jeg vanvittig

> sæfølig har han det*G* (jaja, jeg er stadig overbevist*G*)

"Han" har det vist lidt for godt, ser det ud til. Brokker sig når jeg har
plukkeveer, så jeg har plukkeveer og en sparkende baby på en gang - ikke
sjovt. Men dejligt at mærke at der er krudt i ham.

> [...]
> gik i 5 dage med veer inden Dicte kom.... og andre igen får veer
> pludseligt og to timer efter er baby født*G*

Jeg satser - sikkert naivt - på sidste mulighed.

> mht spark under veer*G* så husker jeg det som meget normalt.... jeg
> ville sku også sparke protesterende hvis nogen klemte hele min krop
> hver 10 minut*G*

Ja mon ikke. Jeg ville også blive sur, hvis jeg boede i en dejlig varm mørk
hule, der pludselig begyndte at trække sig sammen.

> [...]
> have til gode at besøge jer på sygehuset, men du må få mark til at
> tage en MASSE billeder og prale vidt og bredt over jeres dejlige baby

Nu har vi jo fået kameraet, så nu er der ingen undskyldning for at tage en
masse billeder.

kh Kristine.

Fra : Kristine Gazel

Dato : 13-04-05 16:17

Kristine Gazel wrote:

> Nu har vi jo fået kameraet, så nu er der ingen undskyldning for at
> tage en masse billeder.

For *ikke* at tage en masse billeder

kh Kristine.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 13-04-05 17:11

Kristine Gazel wrote:

> Nej, fandme nej - Jeg satser på at det sker senest søndag - ellers
> bliver jeg vanvittig

hehe, når først man når det punkt så går tiden aaaaalt for langsomt*G*

> "Han" har det vist lidt for godt, ser det ud til. Brokker sig når jeg
> har plukkeveer, så jeg har plukkeveer og en sparkende baby på en gang
> - ikke sjovt. Men dejligt at mærke at der er krudt i ham.

klart ;) det kan være mark skal til at pudse fodboldstøvlerne*G*

> Jeg satser - sikkert naivt - på sidste mulighed.

det håber jeg skam for dig ;)

> Ja mon ikke. Jeg ville også blive sur, hvis jeg boede i en dejlig
> varm mørk hule, der pludselig begyndte at trække sig sammen.

*fniz*

> Nu har vi jo fået kameraet, så nu er der ingen undskyldning for at
> tage en masse billeder.

hehe jeg ved hvad du mener*G*

Fra : Carina

Dato : 06-04-05 16:20

"Kristine Gazel" <kgazel@sol.dk> wrote in message
> Hejsa - endnu et nybegynderspørgsmål herfra.
>
> Jeg har nu vasket babytøj, sengetøj og så videre.
> Det næste er så, hvad jeg skal pakke til fødslen.

Min liste ser sådan her ud:

Til Mor:

Morgenkåbe

Joggingtøj (især bukser)

Læbepomade

Toiletsager

Hjemmesko

Tøj til hjemturen

Mobil

Frugt

Kiks

Slik

Blade (hvis man kommer tidligt afsted..)

Lidt makeup, i håb om at have overskud til at se bare lidt godt ud.

Til baby:

Tøj til hjemturen (slå om bluse, så der ikke skal noget over hovedet,
bodystocking + bukser, en hat, strømper til hænder og fødder)

En kørepose/flyverdragt

Boxette (hvis barnet skal transporteres hjem i bil)

Sut

Bomuldsbleer

Til Far:

Kamera

Drikkevarer

Frugt

Kiks

Slik

Tøj til dagene på barselsgangen

Mobil

VH
Carina

Fra : Cat

Dato : 06-04-05 17:33

Kristine Gazel wrote:
> [...]
> Bibliotekar DB; Cand. Scient. Bibl.
> "He who lends a book is an idiot. He who returns the book is more
> of an idiot". - Anonymous, Arabic Proverb.

Det ser meget fornuftigt ud bortset fra sutten.

Hvis man stikker en kunstig sut i munden på et spædbarn de første uger,
før amningen er rigtigt i gang, kan man risikere sutteforvirring hos
barnet, så det ikke vil tage brystet. Sutteteknikken er meget forskellig
på et bryst og på en sut(teflaske).

Lad du den blive hjemme, og am i stedet.

Tine

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-04-05 06:39

Cat wrote:

> [...]
> Sutteteknikken er meget forskellig på et bryst og på en sut(teflaske).
>
> Lad du den blive hjemme, og am i stedet.

hej Tine....

den holdning ser man indimellem, men desværre oftest i de såkaldte
"amme-nasister"... indrømmet, jeg er ikke den store fan af sutter, men det
er min opfattelse at om barnet skal bruge sut eller ej er et personligt
valg.....
du har ret i at sutte teknikken er forskellig fra sut til bryst, men jeg er
overbevist om at personalet på Hvidovre nok skal finde ud af at vejlede
kristine ordentligt mht amning, så der er da absolut ingen grund til at
begynde at skræmme hende med "sutteforvirring", allerede inden barnet er
født!....

Fra : Carina

Dato : 07-04-05 08:46

"Sabina Hertzum"

> [...]
> kristine ordentligt mht amning, så der er da absolut ingen grund til at
> begynde at skræmme hende med "sutteforvirring", allerede inden barnet er

Det er ikke at skræmme, det er helt korrekt oplyst, og helt klart en viden
man skal have forholdt sig til INDEN man giver barnet sut. Iøvrigt vil man
opleve at få samme info af jordemødrene på Hvidovre.

Det samme skal man have forholdt sig til INDEN man vælger at malke ud og
give barnet flaske, hvis man nu skal noget en aften. Dette kan nemlig også
skabe sutteforvirring, så barnet ikke gider brystet mere.
En måde at omgåes dette på kan dog være at gøre det mere besværligt for
barnet at sutte af flasken, ved kun at bruge en sut med et lille hul. Men
det vil en "amme-nazist" sikkert helt fraråde ;)

VH
Carina

Fra : Mus

Dato : 07-04-05 10:52

Carina <carwina@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4254e55f$0$300$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> barnet at sutte af flasken, ved kun at bruge en sut med et lille hul. Men
> det vil en "amme-nazist" sikkert helt fraråde ;)

Så længe de er helt små - og det ikke drejer sig om de helt store mængder -
kan man faktisk give dem mælken via en kop. Vores Anna tager flittigt alle
sine vitaminer fra et lille snapsebæger.

LN

Fra : Cat

Dato : 07-04-05 20:13

Carina wrote:
> [...]
> barnet at sutte af flasken, ved kun at bruge en sut med et lille hul. Men
> det vil en "amme-nazist" sikkert helt fraråde ;)

Noget af fejlen ved flasker er den højere hastighed, og da kan et lille
hul hjælpe, som du ganske rigtigt skriver.

Den anden 'fare' er den anden sutteteknik. Ikke alle børn kan mestre
begge teknikker i starten. De fleste kan lære det efterhånden.

Tine

Fra : Nette

Dato : 07-04-05 10:23

"Sabina Hertzum" skrev

> [...]
det
> er min opfattelse at om barnet skal bruge sut eller ej er et personligt

Det er ikke "amme-nasister" ( grinede lidt, da jeg læste fortolkningen )
der siger det. Det er almen viden i dag og de holder strengt på det på
barselsgangene rundt omkring. Jeg tror faktisk, det er de færreste steder,
som giver sutter ud til højre og venstre.

> [...]
> kristine ordentligt mht amning, så der er da absolut ingen grund til at
> begynde at skræmme hende med "sutteforvirring", allerede inden barnet er

Den aller første og vigtige basale vejledning er: Ingen sut!

Sådan var det ikke, dengang du fødte. - I hvert fald ikke i følge min
moster, som fødte samtidig med dig.

Nette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-04-05 10:31

Nette wrote:
> "Sabina Hertzum" skrev

> Det er ikke "amme-nasister" ( grinede lidt, da jeg læste
> fortolkningen ) der siger det.

hehe faktisk har jeg "fortolkningen" fra folket selv*G* det var en
betegnelse jeg læste på et babysite på et tidspunkt, hvor en person netop
kaldte sig selv for ammenasizt*G* så det er skam ikke skrevet i nogen ond
mening....

> Det er almen viden i dag og de
> holder strengt på det på barselsgangene rundt omkring. Jeg tror
> faktisk, det er de færreste steder, som giver sutter ud til højre og
> venstre.

det kommer sku an på hvor man er tror jeg..... jeg oplevede selv at
sygeplejeskerne gav min søn sut en nat, trods at jeg udtrykkelig havde bedt
dem lade være (det er dog også 11 år siden*G*)

,men sjovt nok havde min søster faktisk nøjagtig samme oplevelse for bare 6
uger siden, dog på et helt andet sygehus.....

> Den aller første og vigtige basale vejledning er: Ingen sut!

igen, jeg vil overlade det til personalet på hvidovre sygehus at give den
vejledning.....

> Sådan var det ikke, dengang du fødte. - I hvert fald ikke i følge min
> moster, som fødte samtidig med dig.

men som jeg allerede har sagt herover*G* så oplevede min søster det samme
for bare 6 uger siden.... sååå..... ;)

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 07-04-05 11:46

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er ikke "amme-nasister" ( grinede lidt, da jeg læste
> fortolkningen )
> der siger det. Det er almen viden i dag og de holder strengt på det på
> barselsgangene rundt omkring.

Sådan er holdningen på papiret, ja. Men ved min sidste fødsel (for 19
måneder siden) havde jeg medbragt sutter, fordi min erfaring fra første gang
var, at blev sutten introduceret for sent, kunne det være ekstremt svært at
få barnet til at tage den. Resultatet dengan var en pige, der indtil hun var
8 måneder kun ville bruge mor som sut. Bl.a. sov hun alle sine lure ved mit
bryst, mens jeg sad og gloede ud i luften i timevis. Det skulle bare ikke
gentage sig!
Sygeplejerskernes reaktion var netop, at _officielt_ måtte de ikke anbefale
mig at give tvillingerne sut, men set i lyset af min erfaring fandt de det
fuldt ud forståeligt (og "ufarligt")- ja ligefrem tilrådeligt, at jeg
introducerede sutterne så snart amningen var på plads, i mit tilfælde ca. på
3.dagen.
Det var da også 100% uden indflydelse på amningen.

Jeg tror også, at det er langt mere problematisk at begynde med sutteflaske
hurtigt, da det her ikke kun er selve sutteteknikken, men det faktum, at det
kobles med mad, det drejer sig om. Så er et lille bæger (sygehusets
medicinbægre er gode til formålet) klart at anbefale. Mine to små drak af
bæger første gang, da de var ½ time gamle ("early feeding" pga. at jeg havde
diabetes), og vi fik som sagt amningen etableret helt uden problemer.

MVH Mette

Fra : Mette

Dato : 08-04-05 16:19

"Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
mit
> bryst, mens jeg sad og gloede ud i luften i timevis. Det skulle bare ikke

Det var også min erfaring. Nogle børn er bare mere sutte-glade end andre,
hvad enten det gælder sut eller bryst. Min datter ville have begge.. Hun kom
i lyskasse på 3. dagen i 5 dage, og der fik hun sut, men det påvirkede så
ikke hendes evne til at amme rigtigt, da hun allerede de første minutter var
et rent naturtalent..
Jeg var glad for sutterne, for ellers ville jeg i højere grad være blevet
brugt som sut - selvom hun ammede hver time minimum. At hun så først slap
sutterne da hun fyldte 5 år, for et år siden, er en anden sag...host

Fra : Kristine Gazel

Dato : 07-04-05 11:41

Sabina Hertzum wrote:

Nu svarer jeg lige jer begge på en gang.
Jeg vil gerne lige forklare det med sutten.

> [...]
> at vejlede kristine ordentligt mht amning, så der er da absolut ingen
> grund til at begynde at skræmme hende med "sutteforvirring", allerede

Faktisk var det en jordemoder fra Hvidovre, der til et
fødselsforberedelseskursus, som vi var til, sagde at man kan tage en sut med
på fødegangen, og præsentere den for barnet, når først det havde været på
brystet og dén sutteteknik var i orden. Barnet kan lige prøve sutten en gang
om dagen a fem minutter. Så den ikke er helt "fremmed".

Formålet med dette er, som jeg forstod det, at suttten kan bruges i senere
tilfælde, hvor man lige vil udsætte i amningen i 10-15 minutter, fx hvis mor
er optaget, og hvor far så har en mulighed for at hjælpe barnet, indtil mor
er klar. Eller at træne barnet til lige at sove en halv til en hel time mere
inden morgenmaden. En anden pointe er at barnet på længere sigt kan lære at
brystet ikke er trøst, men fortrinsvis mad, og at man som ammende mor har
mere styr på hvornår der ammes, sådan at amningen ikke fylder det hele.

Hertil kom så at hun fortalte hvor vigtigt det er at amme "helt ud" på et
bryst, sådan at barnet er helt mæt i 2-3 timer inden næste omgang på det
andet bryst. Endnu en måde at sikre sig på, at amningen ikke fylder alt og
at den rent faktisk tjener sit forhold og gør barnet mæt.

På den måde føler jeg at jeg allerede har fået god information, både
generelt med hensyn til amning og ang. det med sutten - altså at den kan
bruges, men begrænset. Jeg er sikker på at jeg også får en god vejledning på
fødegangen/-klinikken.

Men det skal da absolut siges, at det hele da stadig forekommer meget
abstrakt, så vi må jo finde ud af tingene hen af vejen. For mig handler det
om at holde alle muligheder åbne og så se hvad det egt er for et barn, der
kommer til verden.

KH Kristine.

Fra : Mette

Dato : 08-04-05 16:23

> [...]
> andet bryst. Endnu en måde at sikre sig på, at amningen ikke fylder alt og
> at den rent faktisk tjener sit forhold og gør barnet mæt.

Det er et godt råd faktisk. Jeg fik nemlig problemer med, at min datter
ammede KONSTANT, fordi hun aldrig blev rigtig mæt, og aldrig rigtig sulten -
hun tog sig bare en lille snack, tit og ofte. Min bryst hang ved hendes mund
i næsten halvandet år non-stop...det var hårdt, og næste gang vil jeg gerne
at der gik de der par timer eller tre mellem hver amning..
(Det hjalp så heller ikke, at faderen gav hende over til mig (brystet) hver
gang hun sagde klynk, fordi han åbenbart ikke vidste hvad han skulle stille
op, og så måtte hun jo være "sulten", og så kunne han komme videre med sit
computer-halløj).

Fra : Kristine Gazel

Dato : 09-04-05 11:10

Mette wrote:
> [...]
> bryst hang ved hendes mund i næsten halvandet år non-stop...det var
> hårdt, og næste gang vil jeg gerne at der gik de der par timer eller

Ja. Og det vil jeg rigtig gerne forsøge at undgå helt fra starten - ellers
tror jeg, at jeg bliver sindssyg. Men som jeg skrev et andet sted, så synes
jeg at jeg allerede har fået en god forberedelse og selvom det stadig er
abstrakt, så betyder det meget at man har en ide om hvad man kan gøre.

> [...]
> åbenbart ikke vidste hvad han skulle stille op, og så måtte hun jo
> være "sulten", og så kunne han komme videre med sit computer-halløj).

Øv. Her er jeg rigtig glad for at Mark har været med til div kurser og
jordmødrekonsultationer, sådan at han ved hvad det handler om og tager
aktivt del i det hele, både før og efter fødslen (og under).

Vi har også talt meget om faderens rolle versus moderens rolle ift barnet.
Vi ønsker ikke at manden enten bliver kørt ud på et sidespor eller selv
vælger at være passiv. Fx ser vi de de forældre forfra programmer på TV2. I
onsdags var der et glimrende ex. på en far, der tilsyneladende var kørt ud
på et sidespor, og som slet ikke "duede" ift barnet. Det er synd for alle
tre parter.

KH Kristine.

Fra : Cat

Dato : 07-04-05 20:11

Sabina Hertzum wrote:

> [...]
> kristine ordentligt mht amning, så der er da absolut ingen grund til at
> begynde at skræmme hende med "sutteforvirring", allerede inden barnet er

Hvis ikke man fortæller om sutteforvirring inden sut eller sutteflaske
bliver brugt, så kan skaden være sket.

Hvor tæt på fødslen synes du, jeg skal sige det?

Tine

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-04-05 20:42

Cat wrote:
> Hvis ikke man fortæller om sutteforvirring inden sut eller sutteflaske
> bliver brugt, så kan skaden være sket.
>
> Hvor tæt på fødslen synes du, jeg skal sige det?

jeg synes du bør overlade det til kristine selv at vælge om hun vil tage
sutten med eller ej.... som hun også har forklaret så har hun allerede fået
god vejledning fra afdelingne...
det er såmænd ikke din forklaring om sutteforvirring jeg har noget imod....
men mere denne kommentar:

det er de færreste der ikke ammer overhovedet, og sutten i sig selv har, som
vi vist har fået forklaret flere gange, sjældent den store indvirkning på
selve amningen.....
jeg kunne forstå din reaktion hvis der var tale om en sutteflaske, men det
er der jo som bekendt ikke.....

Fra : Mus

Dato : 07-04-05 10:49

> [...]
> på et bryst og på en sut(teflaske).
>
> Lad du den blive hjemme, og am i stedet.

Hmm ja det samme havde jeg jo hørt og læst mig til og derfor ingen sut købt.
Vores datter lå på neonatal i 1½ uge. Da jeg var hos hende dagen efter
kejsersnit lå hun flittigt og suttede på en sut. Blev lidt forskrækket og
spurgte om det var smart. De sagde det ikke betød noget. Så min datter fik
sut inden hun overhovedet nåede at blive ammet. Og jeg ammer hende nu. Ved
ikke om det er en undtagelse med hende, men hende Anna lå på stue med brugte
også sut og blev ammet. Måske har for tidligt fødte bare et meget stort
sutte behov

Vi fik dog at vide vi skulle vente med at præsentere hende for en
sutteflaske. Når der kom mælk ud af en sutteflaske så let kunne det gøre
børn "ammedovne" og sutteforvirrede. Så de skelnede klart mellen sut og
sutteflaske på sygehuset.

LN

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-04-05 10:41

Mus wrote:

> [...]
> sutteflaske. Når der kom mælk ud af en sutteflaske så let kunne det
> gøre børn "ammedovne" og sutteforvirrede. Så de skelnede klart mellen

hehe, det er så også den tanke jeg har.... jeg tror såmænd ikke sutten er
det store problem, men sutteflasken derimod kan sagtens være... barnet skal
jo lige finde ud af hvad forskellen er, så plejer det jo at gå for de
fleste...

Fra : Mette

Dato : 08-04-05 16:25

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sutteflaske. Når der kom mælk ud af en sutteflaske så let kunne det gøre
> børn "ammedovne" og sutteforvirrede. Så de skelnede klart mellen sut og

Ja, for de har to forskellige funktioner. Sut er til trøst, bryst er til
mad.

Fra : Nette

Dato : 06-04-05 21:07

"Kristine Gazel" skrev
> Endnu engang vil jeg bede om jeres kommentarer/erfaringer.

Hej Kristine.

Min liste:

Mor:
et par underbukser
en sportstop ( istedet for en bh)
Strømper
joggingsæt
tandbørste/pasta
deodorant
lidt makeup ( som slet ikke blev brugt)
hjemmesko
læbepomade ( når man puster meget og måske mange timer, bliver læberne
rigtig tørre)
et kryds og tværs blad plus kuglepen
lidt kiks ( som ikke blev spist)
cola ( som jeg kun fik et halvt glas af, selv om jeg lå der i mange timer)
cd til fødestuen ( Nogle synes det er beroligende og på Skejby står der en
cdafspiller til rådighed på hver stue).
samt en bog Far kan læse op af under fødslen.

Far:
Et sæt let tøj
undertøj
strømper
læsestof
deo
tandbørste
kamera plus ekstra film
papir og blyant ( min kæreste skrev hovedpunkterne ned i hele
fødselsforløbet)
småpenge, hvis der ikke er betalingspatienttelefon, samt en liste over dem,
der skal ringes til. ( Vi ringede kun til farmor og mormor og så ringede de
rundt til resten).
2 videofilm ( som vi nåede at nyde en enkelt af på hotellet imens den lille
sov).

Baby:
en body
en sparkedragt
en bluse
små bomuldsvanter
bomuldshjelm

- På hospitalet fik vi en rigtig flot kørepose ( altså af min familie), der
passede perfekt til vinteren der netop kom og til de første tre måneder af
det lille pus´ liv. Den brugte vi hjem.

Vi var på patienthotellet i en lille uges tid, og far var lige hjemme og
vende med div. gaver og tog så et rent sæt tøj med til mig. Jeg NØD at komme
over i mit eget tøj i stedet for hospitalets jeg-er-virkelig-syg-tøj.
Bind og bleer samt tøj og hvad I ellers kan få brug for til den lille i de
dage I er der, har de på hospitalet, med mindre du har fået andet at vide.
Skal du føde meget langt hjemmefra? For hvis ikke, får I ikke brug for
engangsbleer til hjemturen.

HELD og LYKKE med det til Jer begge. Glæder mig til at høre om det hele.

Nette

Fra : Anja

Dato : 06-04-05 21:33

> [...]
> Bibliotekar DB; Cand. Scient. Bibl.
> "He who lends a book is an idiot. He who returns the book is more
> of an idiot". - Anonymous, Arabic Proverb.

Tag noget med til far under fødslen... chokolade og drikkevarer med sukker.
Det er min erfaring at faren godt kan have det lidt hårdt under fødslen
og sukker kan gøre underværker.
Held og lykke
Anja

Fra : Heidi Jensen

Dato : 06-04-05 21:38

Jeg havde også pakket den helt store taske, eller ret og sagt, min mand
havde pakket for mig, for han skulle jo også lave noget! Men intet af det
fik jeg brugt, for han havde lige glemt at vakse tasken efter
fodboldtræning, så alt tøj og det hele STANK af sved og andre
ubehageligheder! Men vi klarede os fint med hvad sygehuset kunne tilbyde...
Jeg synes også at deres tøj var fint nok, både til Emeli og jeg - newborn
bleer i massevis (og også lige til nogle dage der hjemme ;0)) Slik, kiks
osv. havde jeg ikke med, da jeg er for stor et madøre til at "nøjes", så
Jonas havde lidt med hver dag... han sov der kun 1 nat, pga. alle dyrerne
der hjemme som skulle passes (det er begrænset hvad man kan byde andre)...

Men din liste ser fin ud, men du kan lige så godt udnytte dig af, hvad
sygehuset kan tilbyde (Stof bleer og engangs osv.)...

Heidi J

Fra : Kitty

Dato : 06-04-05 22:55

"Kristine Gazel" <kgazel@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa - endnu et nybegynderspørgsmål herfra.

Jeg var mest glad for:
- uldne hjemmesko, dejligt varme og så føles det knap så formelt som at
rende rundt i udesko.
- ammepude (nogle hospitaler har vist også lånere)
- ammebluse, diskret når der kommer gæster og man endnu ikke har lært at
knappe op foran gud og hvermand
- kamera!!! det var ikke så mange billeder vi fik taget, men de er godt
nok
sjove at se her 9 mdr efter

til gengæld kan du sagtens droppe læsestof, makeup o.lign - der går længe
inden du får tid til den slags igen

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Nette

Dato : 07-04-05 06:24

"Kitty" skrev

> til gengæld kan du sagtens droppe læsestof, makeup o.lign - der går længe
> inden du får tid til den slags igen

Kitty, vil du ikke være sød istedet at skrive, at DU ikke fik brug for den
slags?
Jeg havde nemlig meget brug for lidt letlæsning og kryds og tværs til at få
lidt alenetid hver dag, imens far tog sig af den lille. 20 - 30 minutters
frakobling kan virkelig give energi.

Nette

Fra : Kitty

Dato : 07-04-05 07:56

> [...]
> Jeg havde nemlig meget brug for lidt letlæsning og kryds og tværs til at

> lidt alenetid hver dag, imens far tog sig af den lille. 20 - 30

ok jeg skulle nok have lavet en smiley - vi er jo alle forskellige med
forskellige behov. Måske skulle jeg også foklare at jeg fødte på et
hospital
hvor alle får enestuer, og min kæreste derfor var der fuldtids sammen med
mig (også om natten). Det betød at vi fordelte opgaverne fra starten, så
det
ikke blev nødvendigt med "pauser" fra baby.

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Carina

Dato : 07-04-05 08:50

"Kitty":

> til gengæld kan du sagtens droppe læsestof, makeup o.lign - der går længe
> inden du får tid til den slags igen

Hov hov, nu er det jo ikke alle der holder op med "den slags", fordi man får
et barn!

VH
Carina

Fra : Kristine Gazel

Dato : 07-04-05 10:50

Kære alle sammen

Tusinde tak for jeres kommentarer og erfaringer. Igen er der kommet så mange
svar at jeg ikke kan overskue at svare jer alle, men jeg har lidt mere at gå
ud fra når tasken pakkes. Da jeg ikke skal føde ambulant, vil der som nogen
siger, være mulighed for at sende far hjem efter ekstra ting, hvis det viser
sig nødvendigt. Han skal nok også lige hjem og se til kattene

Kærlig hilsen Kristine, der tæller ned.

Fra : Winnie feldtmose

Dato : 07-04-05 20:03

Ja nu kender jeg ikke længden på dit hår men en hårelastik eller 2 er
også rar at have med til fødsel hvis man ikke lige når at få taget det på
hjemmefra.

Mht. til sut... ja så havde jeg også en med og man kan jo bare høre
personalet hvad holdningen er hvis den lille er ked af det eller bare har et
kæmpe sutte behov...

Jeg fødte på Frederiksberg og den første nat kom hun ned til natpersonalet
imens jeg lige fik hvilet lidt og der gav de hende en sut og den røg lige
ind i porten uden problemer... næste morgen kom dagsholdet og der fjernede
de sutten og sagde at jeg skulle altså ha gang i amningen før hun fik sut.
Men hun har ikke haft problemer med sut, amning eller flasker... men igen
børn er jo også forskellige..så lyt lidt til personalet eller gør som du
selv har lyst til... Pøj pøj med den kommende fødsel... det er bare så stort

Winnie

Fra : Tulletine

Dato : 08-04-05 11:41

Hej Kristine

Du bliver en rigtig god mor. Gid alle tænkte så langt og gjorde så meget
ud af at få en god start med sin nyfødte - respekt herfra!
Ud over alt det de andre har skrevet vil jeg supplere med:
Opladere til både kamera og mobiler (det er rart hvis i vælger at blive
der et par dage)
Kuglepen og a4 blok. Skriv en masse stikord ned hver dag så du senere
kan lave en "Barnets bog". Alt går så stærkt de første par uger og man
tror alle oplevelser er SÅ store at man vil kunne huske dem men det kan
man ikke for der er SÅ mange. Derfor sørg for at skrive bare lidt ned
under datoen for hver dag og så uddyb det senere.

Rigtig god fødsel og fantastisk barsel.

Kh
TulleTine

http://www.kandu.dk/

Fra : Kristine Gazel

Dato : 13-04-05 12:24

Tulletine wrote:
> Hej Kristine
>
> Du bliver en rigtig god mor. Gid alle tænkte så langt og gjorde så
> meget ud af at få en god start med sin nyfødte - respekt herfra!

Tak skal du have

> [...]
> kan man ikke for der er SÅ mange. Derfor sørg for at skrive bare lidt
> ned under datoen for hver dag og så uddyb det senere.

Jeg vil prøve. Desværre har jeg haft så meget vand i hænderne de sidste par
måneder at jeg ikke har kunne skrive dagbog - det gør simpelthen for ondt i
hånden og armen. Jeg håber at vandet forsvinder hurtigt efter fødslen så
jeg kan komme til at skrive igen. Også tiden her ved computeren må jeg
rationalisere.

> Rigtig god fødsel og fantastisk barsel.

Tusinde tak.

KH Kristine.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-04-05 08:21

Kristine Gazel wrote:

Til de nysgerrige kan jeg fortælle at i går, Søndag, fødte Kristine en
dejlig lille pige ;)
indtil nu har vi kun hørt forelskede meldinger fra farmand, og ikke noget
detaljeret, men det haster jo heller ikke ;)